Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Från växtriket   

Fler svenska tomater har blivit klimatvänliga

ERIK SANDBLOM 2008-06-04        #5731

Efter Naturskyddsföreningens utspel i våras som varnade för den negativa klimateffekten av svenska växthusodlade tomater har nu fler och fler tomatodlare i Sverige gått över till förnybar uppvärmning av sina växthus. Två av tre tomater som odlas i Sverige kommer numera från växthus som värms upp med förnybart bränsle. Det är dubbelt så mycket som året innan.

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/?news=1369



MATTIAS CARLSSON 2011-10-12        #19231
Om ett par år kanske det dyker upp isländska tomater i våra livsmedelsbutiker. På Island planeras i alla fall växthusodling som värms av geotermisk energi, färmst för export till Storbrittanien

Argumenten för att välja isländskt är enligt Geogreenhouse att tomaterna odlas utan bekämpningsmedel året runt utan några kvalitetsskillnader beroende på säsong. Bevattningen görs med ett av världens renaste vatten samtidigt som produktionen inte ska lämna några koldioxidavtryck. Odlingarna ska drivas med geotermisk energi.

Logga in för att svara


Produkter

Vegetarisk catering (2)
Växtskydd (1)
Hemleverans av mat (1)
Matlagningskurser (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3122 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik