Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Ciclovian kommer till Portland

ERIK SANDBLOM 2008-07-27        #6493




För en månad sedan hade staden Portland, i nordvästra USA, lite av en bilfri dag. Tio kilometer bilväg stängdes av för bilar och öppnades upp för skoj.

Idéen kan sägas komma ursprungligen från Bogotá i Colombia, där 110km bilvägar varje söndag öppnas upp för cyklister och flanörer. Man kan träffa folk utan att bli överkörd eller drunkna i bilbuller. Det blir en sorts gatufest, och går under namnet Ciclovia.

Nu har alltså cykelstaden Portland hoppat på med en egen ciclovia. I samband med konferensen Toward Carfree Cities hade man den 22 juni den första ciclovian, som i Portland heter Sunday Parkways. Tio kilometer bilväg stängdes av. Än så länge har det bara blivit en enda Sunday Parkway, det är ännu inte bestämt om det bler fler.

Portland är snabbväxaren

Det är inte lika vanligt med cykling i Nordamerika som i norra Europa. I många större nordeuropeiska städer har cykeln mellan fem och trettio procent av resorna. Vi har t ex ABC, det vill säga Amsterdam, Berlin och "Copenhagen", där 30% av resorna sker med cykel, undantaget Berlin med sina hyggliga 12%. Men Portland är en snabbväxare. Sex procent av portlandborna cyklar till jobbet. Cyklingen har dubblats på fem år, och i år räknar man med att den ökar med 30%.

Det uppmärksammades tillsammans med det ökade bensinpriset på NBC News: Bike commuting on NBC News. En miljon amerikaner cyklar till jobbet.

Streetsblog.org: Portland Sees Explosive Growth in Bicycling

BikePortland: Are you ready for Sunday Parkways?

Bilden kommer från Tour de Fat i San Fransisco.




ERIK SANDBLOM 2008-08-09        #6704
Nu hakar New York City på med Summer Streets. Se filmen, den är inspirerande! Några av punkterna dom trycker på är att dessa festivaler är gratis, främjar folkhälsan, och får folk att umgås över de gängse sociala skiktningarna. Streetsblog: Summer Streets: The Wait Is Over

JOHAN ERLANDSSON 2008-08-11        #6746
Härligt! När får vi se detta i Sverige?

ERIK SANDBLOM 2008-12-30        #8721

Källa: Streetsblog.org: Portland Sees Explosive Growth in Bicycling

Cyklingen har trefaldigats i Portland på tio år och ökningstakten 2008 låg på 28%. Åtta procent av Portlandborna cyklar till jobbet. BikePortland: Portland bike traffic up 28% over last year

ERIK SANDBLOM 2008-12-30        #8723
En annan sak Portland gjort för att öka cyklingen är att ge cyklar grönt åt alla håll i en korsning. Se film under tråden Grönt ljus åt alla håll för fotgängare i Toronto och se foto och kort beskrivning här, under tråden Cyklarna kommer inte av sig självt.

ERIK SANDBLOM 2009-01-03        #8732

GEARED UP From businesses such as Nutcase Helmets to Bike Friday, Oregon’s bike madness fuels a $150 million industry. Not to mention that there’s an organized bike ride every 27 minutes.

ERIK SANDBLOM 2009-01-30        #9190

Cykeln har kraftigt ökat sin andel av resorna i Portland på tio år.

Portlands cykelsamordnare, Roger Geller, vill lägga hundra miljoner dollar på att öka cyklingen i stan. Han menar att cykelns andel av resorna då skulle kunna nå 25% om 15 år, och 8,5% i regionen. BikePortland: Portland and the region join to make the case for millions in federal funding

ERIK SANDBLOM 2009-01-30        #9192
En del av Portlands framgångar med cykling beror på att man på sjuttiotalet rev en motorväg, Harbor Drive, och stoppade en annan. BikePortland: Events will re-visit ghosts of freeways past

http://en.wikipedia.org/wiki/Harbor_Drive

ERIK SANDBLOM 2009-06-13        #11139

Till 2030 vill Portland minska andelen bilresor till 30% från 66% idag. BikePortland: Bikes should loom large in City, County Climate Action Plan

ERIK SANDBLOM 2009-08-01        #11555
33% av portlandbor antas vara helt ointresserade av att cykla. Motsvarande siffra i Göteborg är 28%. Four Types of Cyclists

http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=910&topic_id=1481#11554

THEODOR ADOLFSSON 2009-08-09        #11634
Hur ointresserade de är beror nog på vad det finns för alternativ. Så länge det är förhållandevis billigt att ta bilen istället för att cykla är det lätt att säga att man aldrig tänker cykla, men det kan förstås ändras om det blir totalt ekonomiskt ohållbart att åka bil.

ERIK SANDBLOM 2009-11-12        #12893
Enligt stadens årliga enkätundersökning är det färre som cyklar till jobbet i år (7%) än förra året (8%). Mätningar av den faktiska cykeltrafiken kommer senare i år. Finns det någon tröst?
BikePortland: City survey: Drive-alone trips up, biking down While it’s troubling to see this trend since last year, it’s a bit more encouraging to compare the numbers to 2005. Since then, biking has gone up 3 percent and drive-alone trips have gone down by 3 percent. Another encouraging result of this survey is that biking was way up in Central Northeast and North Portland. In thinking about these results, it’s also worth noting who responded to the survey. Only 8% of respondents were 29 or younger and 65% were 45 or older. 60% were female. If you assume that a majority of people riding bicycles to work in Portland are male and younger than 29, than that put these results into perspective.

ERIK SANDBLOM 2009-12-22        #13390



BikePortland: It’s true: Portland bike counts show first decline in five years

Mer dystert från Portland: cykeltrafiken minskade med sex procent mellan 2009 och 2008. Kollektivtrafiken minskade 2,9 %.  

The Oregonian: City bicycle planners to Willamette Week: Report? What report?


ERIK SANDBLOM 2010-01-11        #13477
BikePortland: City releases bike count report, explains first decrease since 1995 Nu framkommer att bilismen och kollektivtrafiken minskade ännu mer än cyklandet. Bilismen och kollektivtrafiken minskade båda en procentenhet mer än cyklingen, -7%. Cyklingen i Portland tar fortfarande marknadsandelar!

ERIK SANDBLOM 2010-02-19        #13865



The Oregonian: Portland's 2030 bicycle plan coasts to approval

Nu siktar Portland mot 25% andel cykelresor till 2030.


ERIK SANDBLOM 2010-04-19        #14495



The Economist: The new model
Is Oregon’s metropolis a leader among American cities or just strange?

The biggest force in local politics is not a party (Democrats in effect rule without opposition) but cyclists.


ERIK SANDBLOM 2010-04-24        #14572



BikePortland: How bike traffic has saved our city time and money

På den viktiga Hawthorne-bron har trafiken ökat 20% sedan 1990. Men nästan hela ökningen har utgjorts av cykling. Om cyklisterna hade åkt bil istället så hade man behövt bredda vägarna för dyra pengar.


ERIK SANDBLOM 2010-04-24        #14573

BikePortland: How bike traffic has saved our city time and money

På den viktiga Hawthorne-bron har trafiken ökat 20% sedan 1990. Men nästan hela ökningen har utgjorts av cykling. Om cyklisterna hade åkt bil istället så hade man behövt bredda vägarna för dyra pengar.

ERIK SANDBLOM 2010-11-23        #16265


ERIK SANDBLOM 2013-06-30        #22493

Hm, det där soltornet i inlägget ovan ser ju inte rätt ut. Här kommer en nyare figur. Snart är man uppe i 20 000 cyklister per dag över floden. Källa Portland Bicycle Count Report 2012

ERIK SANDBLOM 2013-06-30        #22494
Jättestort motorvägsprojekt stoppat
Portland är bra inte bara på cykling utan även på resor i allmänhet. I centrala stan har man avskaffat parkeringsnormen och det finns ett växande spårvägsnät.

Men staden har sitt eget Förbifart Stockholm, Columbia River Crossing. Projektet säljs in som en ny bro som ersättning för en gammal. Men i själva verket handlar det om en tiofilig motorväg med sju nya eller ombyggda motorvägsmot.

Nu har projektet stoppats, men inte av staden Portland eller ens delstaten Oregon utan av angränsande delstaten Washington. Motorvägen skulle nämligen korsa floden Columbia till delstaten Washington. I Washington finns republikaner som inte gillade att delstaten skulle betala 450 miljoner dollar, som delvis skulle komma från höjd bensinskatt. I Washington fanns också motstånd mot spårvägen som skulle gå på motorvägsbron.

Ytligt sett hade projektet något för alla: 10-12 filer till bilkramare, en gång- och cykelbro samt spårväg till trädkramare, och höjda bensinskatter som en sorts brukaravgifter till de som värnar statsfinanserna. Men i praktiken verkar det ha blivit tvärtom. Högerfolket såg en skattehöjning och en dyr, onödig spårväg medan miljöfolk såg en gigantisk motorväg. Miljöfolket lyckades inte stoppa projektet på egen hand, så högersinnade skattesänkare utdelade dödsstöten.

En spännande ingrediens är att guvernören i Oregon, John Kitzhaber, var för projektet, trots att han tio år tidigare sade att stora motorvägsprojekt inte funkar. 

Det är en händelse som ser ut som en tanke. Om miljöfolk som John Kitzhaber med flera inte kan stoppa ett dåligt projekt, exempelvis en sexfilig motorväg, vad gör man? Jo plan B är att man ställer sig bakom ett ännu sämre projekt, en tiofilig motorväg, som kan dra till sig motstånd utanför miljökretsen. Då kan projektet stoppas. Ja det är min teori i alla fall.

"The Columbia River Crossing is dead" BikePortland

Kitzhaber's pro-CRC stance belies previous position on highway expansions. BikePortland

CRC meets demise as Legislature adjourns. The Columbian

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik