|
Cykel Ciclovian kommer till Portland
För en månad sedan hade staden Portland, i nordvästra USA, lite av en bilfri dag. Tio kilometer bilväg stängdes av för bilar och öppnades upp för skoj. Idéen kan sägas komma ursprungligen från Bogotá i Colombia, där 110km bilvägar varje söndag öppnas upp för cyklister och flanörer. Man kan träffa folk utan att bli överkörd eller drunkna i bilbuller. Det blir en sorts gatufest, och går under namnet Ciclovia. Nu har alltså cykelstaden Portland hoppat på med en egen ciclovia. I samband med konferensen Toward Carfree Cities hade man den 22 juni den första ciclovian, som i Portland heter Sunday Parkways. Tio kilometer bilväg stängdes av. Än så länge har det bara blivit en enda Sunday Parkway, det är ännu inte bestämt om det bler fler. Portland är snabbväxaren Det är inte lika vanligt med cykling i Nordamerika som i norra Europa. I många större nordeuropeiska städer har cykeln mellan fem och trettio procent av resorna. Vi har t ex ABC, det vill säga Amsterdam, Berlin och "Copenhagen", där 30% av resorna sker med cykel, undantaget Berlin med sina hyggliga 12%. Men Portland är en snabbväxare. Sex procent av portlandborna cyklar till jobbet. Cyklingen har dubblats på fem år, och i år räknar man med att den ökar med 30%. Det uppmärksammades tillsammans med det ökade bensinpriset på NBC News: Bike commuting on NBC News. En miljon amerikaner cyklar till jobbet. Streetsblog.org: Portland Sees Explosive Growth in Bicycling BikePortland: Are you ready for Sunday Parkways? Bilden kommer från Tour de Fat i San Fransisco.
Nu hakar New York City på med Summer Streets. Se filmen, den är inspirerande! Några av punkterna dom trycker på är att dessa festivaler är gratis, främjar folkhälsan, och får folk att umgås över de gängse sociala skiktningarna.
Streetsblog: Summer Streets: The Wait Is Over
Härligt! När får vi se detta i Sverige?
Källa: Streetsblog.org: Portland Sees Explosive Growth in Bicycling Cyklingen har trefaldigats i Portland på tio år och ökningstakten 2008 låg på 28%. Åtta procent av Portlandborna cyklar till jobbet.
BikePortland: Portland bike traffic up 28% over last year
En annan sak Portland gjort för att öka cyklingen är att ge cyklar grönt åt alla håll i en korsning. Se film under tråden Grönt ljus åt alla håll för fotgängare i Toronto och se foto och kort beskrivning här, under tråden Cyklarna kommer inte av sig självt.
GEARED UP
From businesses such as Nutcase Helmets to Bike Friday, Oregon’s bike madness fuels a $150 million industry. Not to mention that there’s an organized bike ride every 27 minutes.
Cykeln har kraftigt ökat sin andel av resorna i Portland på tio år. Portlands cykelsamordnare, Roger Geller, vill lägga hundra miljoner dollar på att öka cyklingen i stan. Han menar att cykelns andel av resorna då skulle kunna nå 25% om 15 år, och 8,5% i regionen.
BikePortland: Portland and the region join to make the case for millions in federal funding
En del av Portlands framgångar med cykling beror på att man på sjuttiotalet rev en motorväg, Harbor Drive, och stoppade en annan.
BikePortland: Events will re-visit ghosts of freeways past http://en.wikipedia.org/wiki/Harbor_Drive
Till 2030 vill Portland minska andelen bilresor till 30% från 66% idag.
BikePortland: Bikes should loom large in City, County Climate Action Plan
33% av portlandbor antas vara helt ointresserade av att cykla. Motsvarande siffra i Göteborg är 28%.
Four Types of Cyclists http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=910&topic_id=1481#11554
Hur ointresserade de är beror nog på vad det finns för alternativ. Så länge det är förhållandevis billigt att ta bilen istället för att cykla är det lätt att säga att man aldrig tänker cykla, men det kan förstås ändras om det blir totalt ekonomiskt ohållbart att åka bil.
Enligt stadens årliga enkätundersökning är det färre som cyklar till jobbet i år (7%) än förra året (8%). Mätningar av den faktiska cykeltrafiken kommer senare i år.
Finns det någon tröst?
BikePortland: City survey: Drive-alone trips up, biking down While it’s troubling to see this trend since last year, it’s a bit more encouraging to compare the numbers to 2005. Since then, biking has gone up 3 percent and drive-alone trips have gone down by 3 percent. Another encouraging result of this survey is that biking was way up in Central Northeast and North Portland. In thinking about these results, it’s also worth noting who responded to the survey. Only 8% of respondents were 29 or younger and 65% were 45 or older. 60% were female. If you assume that a majority of people riding bicycles to work in Portland are male and younger than 29, than that put these results into perspective.
BikePortland: It’s true: Portland bike counts show first decline in five years Mer dystert från Portland: cykeltrafiken minskade med sex procent mellan 2009 och 2008. Kollektivtrafiken minskade 2,9 %. The Oregonian: City bicycle planners to Willamette Week: Report? What report?
BikePortland: City releases bike count report, explains first decrease since 1995
Nu framkommer att bilismen och kollektivtrafiken minskade ännu mer än cyklandet. Bilismen och kollektivtrafiken minskade båda en procentenhet mer än cyklingen, -7%.
Cyklingen i Portland tar fortfarande marknadsandelar!
The Oregonian: Portland's 2030 bicycle plan coasts to approval Nu siktar Portland mot 25% andel cykelresor till 2030.
The Economist: The new model The biggest force in local politics is not a party (Democrats in effect rule without opposition) but cyclists.
BikePortland: How bike traffic has saved our city time and money På den viktiga Hawthorne-bron har trafiken ökat 20% sedan 1990. Men nästan hela ökningen har utgjorts av cykling. Om cyklisterna hade åkt bil istället så hade man behövt bredda vägarna för dyra pengar.
BikePortland: How bike traffic has saved our city time and money På den viktiga Hawthorne-bron har trafiken ökat 20% sedan 1990. Men nästan hela ökningen har utgjorts av cykling. Om cyklisterna hade åkt bil istället så hade man behövt bredda vägarna för dyra pengar.
Bike Portland: PBOT bike counts show 8 percent increase over last year Portland Online. Bicycle Counts Cyklingen ökade 8% i Portland förra året.
Hm, det där soltornet i inlägget ovan ser ju inte rätt ut. Här kommer en nyare figur. Snart är man uppe i 20 000 cyklister per dag över floden. Källa Portland Bicycle Count Report 2012
Jättestort motorvägsprojekt stoppat Portland är bra inte bara på cykling utan även på resor i allmänhet. I centrala stan har man avskaffat parkeringsnormen och det finns ett växande spårvägsnät. Men staden har sitt eget Förbifart Stockholm, Columbia River Crossing. Projektet säljs in som en ny bro som ersättning för en gammal. Men i själva verket handlar det om en tiofilig motorväg med sju nya eller ombyggda motorvägsmot. Nu har projektet stoppats, men inte av staden Portland eller ens delstaten Oregon utan av angränsande delstaten Washington. Motorvägen skulle nämligen korsa floden Columbia till delstaten Washington. I Washington finns republikaner som inte gillade att delstaten skulle betala 450 miljoner dollar, som delvis skulle komma från höjd bensinskatt. I Washington fanns också motstånd mot spårvägen som skulle gå på motorvägsbron. Ytligt sett hade projektet något för alla: 10-12 filer till bilkramare, en gång- och cykelbro samt spårväg till trädkramare, och höjda bensinskatter som en sorts brukaravgifter till de som värnar statsfinanserna. Men i praktiken verkar det ha blivit tvärtom. Högerfolket såg en skattehöjning och en dyr, onödig spårväg medan miljöfolk såg en gigantisk motorväg. Miljöfolket lyckades inte stoppa projektet på egen hand, så högersinnade skattesänkare utdelade dödsstöten. En spännande ingrediens är att guvernören i Oregon, John Kitzhaber, var för projektet, trots att han tio år tidigare sade att stora motorvägsprojekt inte funkar. Det är en händelse som ser ut som en tanke. Om miljöfolk som John Kitzhaber med flera inte kan stoppa ett dåligt projekt, exempelvis en sexfilig motorväg, vad gör man? Jo plan B är att man ställer sig bakom ett ännu sämre projekt, en tiofilig motorväg, som kan dra till sig motstånd utanför miljökretsen. Då kan projektet stoppas. Ja det är min teori i alla fall. "The Columbia River Crossing is dead" BikePortland Kitzhaber's pro-CRC stance belies previous position on highway expansions. BikePortland CRC meets demise as Legislature adjourns. The Columbian Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|