Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Vikcykeln Brompton, en engelsk framgångssaga

ERIK SANDBLOM 2008-09-15        #7167




Olympiaden 2012 hålls i London, och för att markera detta gjorde London en liten uppvisning i slutceremonin i Beijing. Fotbollspelaren David Beckham, en röd tvåvåningsbuss, och tre cyklister uppträdde. Varav en på den vikbara Bromptoncykeln.

Att cyklarna var med reflekterar faktum att cyklingen i London fördubblades mellan 2000 och 2005, och ökar fortfarande. Idag sker det en halv miljon resor med cykel varje dag i London, och borgmästaren Boris Johnson vill öka det till 1,7 miljoner dagliga resor till 2025. Det motsvarar fem procent av allt resande i London.

Många av de resor som idag görs med cykel gjordes tidigare med kollektivtrafik. Eftersom det är svårt att ersätta en hel, lång kollektivresa med cykel så har det uppstått en nisch för fällbara cyklar som kan tas med på pendeltåg. Istället för att fortsätta resan från pendeltågstationen med buss eller tunnelbana så fäller man upp sin cykel. Trängelskatten och terrorattackerna i tunnelbanan bidrog till denna utveckling. Bonus är att man kan ta med sig cykeln in på kontoret och ställa den under skrivbordet, så att ingen kan stjäla den. Det är också praktiskt att kunna förvara den inne i en trång londonlägenhet. Det har gett goda tider för Brompton, som av många anses vara den bästa fällbara pendlarcykeln.

De första protyperna gjordes av Andrew Ritchie i början av åttiotalet och det fanns visst intresse från tillverkare att köpa rättigheterna. Men det blev inget, och istället byggdes ett hundratal cyklar som betalades i förskott. Många av cyklarna köptes av Andrew Ritchies välbärgade vänner, som tyckte det var "very amusing" varje gång Andrew hade tillverkat en omgång cyklar. Så småningom fick entreprenören Julian Vereker kontakt med Andrew. Julian Vereker hade haft framgång med sitt bolag Naim, som tillverkar hifi-utrustning. Han garanterade ett banklån till Brompton. Det var då, 1986, som Brompton började på riktigt. Den som är intresserad av entreprenörskap eller cyklar rekommenderas att se Andrew Ritchies tal på ett innovationsforum i Spanien nyligen. Se länken nedan.

I år har Brompton som mål att tillverka 25 000 cyklar, och det är brant uppåt från de 14 000 som tillverkades 2005. Alla cyklarna tillverkas fortfarande i London. Med de små volymer och höga precisionskrav Brompton har är det svårt att lägga ut produktionen. Cyklarna måste stämma exakt med måtten för att kunna fällas ihop smidigt år efter år.

I Sverige kostar en Brompton ungefär 8000kr och uppåt. Du kan prova en i någon av butikerna på www.brompton.se


The Times: How I made it: Andrew Ritchie of Brompton Bicycle


The Guardian: The bicycle that turned into folding money

60% av tillverkningen går på export, och Holland är största exportmarknaden. "Well, they are bike-mad, he says, before correcting himself - not bike-mad, bike-sensible."


Frankfurter Allgemeine Zeitung: Weder Exot noch Luxus-Manufaktur

FAZ skriver att Bromptons kunder finns i Londons finanskvarter.


The Independent: The wheel thing: Will Self on the Brompton bike

Will Self gillar sin Brompton så mycket att han köpte en till. Men det som är ännu bättre än två fina cyklar är, att helt vanliga människor tycker att en Brompton är ett bra transportmedel till vardags!

The Ecologist: Bicycle Man

‘I’d never been a mad keen bikie,’ he says. ‘I’d always used one as a way to get about, but I’m not the kind of guy who goes in for races and the like. But I’d always thought how nice to have one that you could stick in your pocket, so to speak.

Mayor announces doubling of cycle journeys in London

London cycling crosses the half million

Its official: Boris wants to more than treble cycling in London

Video: Andrew Ritchie at Ifest08

Se även en video på ceremonin i Beijing med cyklarna.

Foto cleverchimp.




ERIK SANDBLOM 2008-10-05        #7408
Inside the Brompton Plant Fotoreportage och oblyg propaganda.

ERIK SANDBLOM 2008-10-05        #7409
New York Times: Biking on a Brompton: One Reporter’s View It’s funny how falling in love can change our perception of beauty. I used to think the protruding seat post and humpbacked tube characteristic of the Brompton, a brand of folding bicycle, were supremely ugly. Now I can spend inordinate amounts of time contemplating the genius of its design.

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-05        #7424

Erik var vänlig nog att låna ut sin Brompton till mig när jag åkte till Stockholm i veckan. Jag gissar att han sitter och väntar på en lyrisk recension nu... Och det ska han få! Cykeln är ett under av ingenjörskonst måste jag säga. Från att vara ett litet behändigt paket till att bli en snabb, bekväm pendlingscykel med alla bekvämligheter är ganska fantastiskt. Jag tog cykeln hemifrån, med packning i den specialanpassade väskan på pakethållaren, och cyklade till Göteborgs Centralstation. Där var det bara att fälla ihop den och stoppa i en plastpåse som Erik skickade med, och ställa den i ett hörn ombord på X2000. Den tar inte mycket plats. På hemvägen la jag till och med upp den på bagagehyllan. Väl framme i Stockholm var det bara att fälla upp den på plattformen och cykla iväg (efter lite hissåkande på Centralen). Jag åkte hyfsat långa sträckor i Stockholm och tyckte verkligen att den var snabb. Jag brukar inte cykla om andra cyklister, men det gjorde jag nu. De tre växlarna var fullt tillräckliga. Centralen-Danderyd. Danderyd-Valhallavägen. Valhallavägen-Solna. Solna-Skeppsholmen. Skeppsholmen-Danderyd. Och till sist tillbaks till Centralen. Jag trodde de små hjulen borgade för en stötig och vinglig resa, men jag tror att det är den långa hjulbasen och den inbyggda gummifjädringen som gör att det inte får den effekten. Samtidigt är cykeln väldigt kvick i trafiken. Jag fick bråttom på väg hem, och den var smidig att kryssa mellan bilarna med. Jag såg flera andra Bromptons på båda Centralstationerna, förstående blickar utbyttes. Det var många som tyckte det var väldigt spännande när jag kom med mitt lilla cykelpaket till mina olika destinationer. På bilden är det en kille på Svensk Form på Skeppsholmen som i princip kom i extas och började berätta om sin egen röda Brompton. Jag sa för ett tag sedan att den miljöbästa persontransportlösningen är kombinationen cykel och tåg, och jag har blivit stärkt i min tro! ;-)

ERIK SANDBLOM 2008-10-06        #7435
Johan, dina ord får mitt cykelhjärta att smälta! Hjulbasen är ungefär 105cm, vilket inte är sådär väldigt långt. I t ex Nishikis sortiment har räcercyklarna en hjulbas på cirka 100cm, medan brukscyklarna har en hjulbas på 110cm. De små hjulen bidrar till att cykeln känns kvick. De väger inte lika mycket som vanliga hjul, och snurrar därför igång lättare, t ex när ljuset slår om till grönt. Jag kan inte detaljerna, men visst har dom lyckats kombinera små packmått med bra cyklingsegenskaper!

http://www.nishiki.se/City/Conti/Geometri

ERIK SANDBLOM 2008-10-06        #7436
Expressen: Min man bedrog mig med en bitch Nu har klimatförändringen drabbat mig personligen. Jordens uppvärmning lägger is i min kärleksrelation. Låt mig förklara. Det började redan i våras i London, min man blev het av åtrå när han såg andra män äga en sån där liten slyna.

ELEONORA HORN 2008-10-06        #7445
Jag fick också tillfälle att testa vikcykeln (tack så mycket Erik!) och blev imponerad. Cykeln var betydligt mer lättrullande än jag tänkt mig. Den borde vara ännu lättare att manövrera i stadstrafik (jag testade den utanför stan) än en vanlig cykel eftersom det gick att göra så snäva svängar. Att den var lite vinglig tror jag är något man snabbt lär sig hantera, hitta balansen. Allra mest imponerad blev jag ändå av att den var så lätt att fälla ut! Visserligen hade jag roat sett ihopvikningsracet på filmsnutten i din tråd om vikcyklar, Erik, där det ser väldigt lätt ut. Men det var häftigare i verkligheten, med egna ögon. Liksom helt möjligt för vanliga dödliga också. Men så drog det också blickarna till sig när Johan, efter minglet på Coop-dagen, trollade fram en cykel ur garderoben att ta sig därifrån på. Det känns som om även en klen ;-) tjej skulle kunna hantera den: litet format så den inte är otympligt att bära när det behövs, lätt att vika, och rullar lätt. Det enda som väl talar emot denna cykel är priset. I jämförelse med bil är det ju ingen summa alls, men för den som inte har råd vare sig med bil eller ens knappt en vanlig cykel är det mycket pengar. Ett sparprojekt helt enkelt. Även om jag är säker på att cykeln kan betala sig om man bara har råd med investeringen.

ERIK SANDBLOM 2008-10-13        #7555
Tillverkningsbranschen i Storbritannien upplever sämsta utvecklingen på 17 år, men Brompton går mot strömmen och investerar en miljon pund (12mkr) i utvidgad produktion. BikeBiz: UK manufacturing sees sharpest decline for 17 years

ERIK SANDBLOM 2008-11-23        #8123
The Times: My ideal travelling companion? He´s small, green and fits in anywhere. He´s a Brompton A waitress in an empty Vietnamese restaurant asked me to unfold mine so that she could ride it from one end of the floor to the other.

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-16        #8607
Brompton byter till matta färger 2009, introducerar nytt egenutvecklat 6-växlat baknav och en ny snygg sadel.

http://www.velorution.biz/?p=1762

ERIK SANDBLOM 2009-02-16        #9449

Det här verkar kul. Man får nog med sig de uppblåsbara pontonerna i baggaget. Sen verkar han ha en böjbar axel som går till en propeller. Större bilder finns på Flickr:

Tillägg 10 juni 2012: tillbehöret heter Shuttle Bike och kommer från Italien.

http://www.flickr.com/photos/anglepoise/1368025425/in/pool-bromptonfolders/

ROBERT ENGLISH 2009-03-15        #9842
Nu har jag beställt min Brompton efter mycket ångest. Inte kommer jag att spara tid eller pengar men förhoppningsvis få lite mer motion och så kan jag röra mig fritt i Stockholm utan att behöva passa kollektivtrafiken (inget större problem med tunnelbanan eller stombussarna men om man vill röra sig utan för linjesträckningarna eller tvärs dem så spar man tid). Sedan hjälper jag ju britterna att konsumera sig ur finanskrisen ;-) !!! Hellre det än Maudans försök att få oss att köpa nya bilar så vi klarar oss ur krisen...

ERIK SANDBLOM 2009-03-15        #9845
Vad roligt Robert! Vilken sort? När kommer den? Berätta berätta! Min är en M6L, alltså en sexväxlad utan pakethållare. Jag har framväskan också. Smidigt. En vacker dag ska jag berätta om alla specialgrejer jag gjort på den, det kommer alla säkert tycka är otroligt spännande och intressant! ;-)

ROBERT ENGLISH 2009-03-16        #9876
Om jag har lyckats beställa rätt är det den med det nya sexväxlade navet som jag tror det var du Erik som skrev om här på ecoprofile. Ingen pakethållare, kör med cykelväska eller ryggsäck, rakt styre som på s-type och så ett enklare skydd så inte SL-chaufförerna ska klaga. Har sedan tidigare en uppvevbar diodlampa som verkar funka hyfsat och så får det väl bli en batteridriven diodlampa bak och så är hela cykeln orange (matt) så den ska synas. Leveranstid ska vara 5-6 veckor men jag är luttrad så om den blir försenad blir jag inte förvånad. Angående priset så sa en vän som köpt en Birdy (Riese & Müller) att man får mycket cykel för 20000 kr jämfört med en bil (nu kostade Brompton ungefär hälften av detta men i alla fall). Jag var länge inne på en Bike Friday men Bromptons är minst i hopfällt läge och det var det som var viktigt för mig (andra kan ha andra preferenser, min Birdy-vän ville ha större hjul och komfort, Birdyn är helfjädrad).

JOHAN ERLANDSSON 2009-03-19        #9913
Grattis Robert, du kommer att känna en härlig frihetskänsla när du kan kombinera cykelresan med i princip vilket annat ressätt som helst. Jag köpte Eriks andra-Brompton för ett tag sedan och är mycket nöjd.

ERIK SANDBLOM 2009-04-14        #10238
Financial Times: Five success stories for recessionary times Brompton folding bicycles retail at £500-£600 and therefore do not seem thrifty at all. But managing director Will Butler-Adams says a recent sales surge has been driven by retrenching Londoners who recoup their outlay in nine months by saving on Tube and taxi fares. "You do not have to be evangelical about the bicycle to see that it is the only way forward," says Mr Butler-Adams, evangelically. Brompton achieved record monthly sales just shy of £1m in March. The factory celebrated with fish and chips all round. Job-seeking ex-bankers should note that is what you get in manufacturing instead of bonuses.

ERIK SANDBLOM 2009-05-14        #10686

Professorn i naturresurshushållning Johan Rockström har alltid sin hopfällbara cykel med sig. Det är en Brompton med p-styret. Foto Sveriges Radio.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&art

ERIK SANDBLOM 2009-05-14        #10687
James Kanter bloggar hos New York Times om energi och miljö. Och om hans cykel: Of course going by Brompton comes at a price: I paid 846 euros (about $1,100) for my bike and the accessories described above cost me roughly another 160 euros ($206) for the parts and installation. But I guess I am among those people who find spontaneous trips to markets and riding off of a train without having to line up for a taxi, wait for a bus or fight for a subway ticket, priceless luxuries. Biking on a Brompton III: Traveling

ERIK SANDBLOM 2009-06-04        #10980




Största bloggaren på minsta cykeln

Cykelbloggaren Mikael Colville-Andersen har tagit en tur med en Brompton:  

At the start of the COP15 Cycling Tour of Japans Anjo stage, Im ready to roll. On this stage a Brompton was made available to me and it was a lovely ride through the rural landscape. ... It wasn´t a hair-raising tempo - about 30 km/h on average - but my Brompton handled the pace like I was going downhill. Cool little ride.
Copenhagenize: COP15 Cycling Tour of Japan - Anjo Etape

ERIK SANDBLOM 2009-07-29        #11538
Mikael Colville-Andersen skriver om Brompton igen. Han tycker det är en smidig cykel med bra cyklingsegenskaper. Men:
What I dont get is the cult of the Brompton. Its a good bike, but its not the best bicycle ever made. Theres no such thing. And I understand brand cults - just look at the Mac crowd for starters - but whats it all about with the Brommie?
Copenhagenize: Please Explain the Brompton to Me Se den roliga filmen också!

ERIK SANDBLOM 2009-08-03        #11576
TheManufacturer.com: Bucking the trend Brompton tillverkar 22 000 cyklar i år, 70% går på export. Försäljningen har ökat 20-25% om året de senaste åren. Man har 95 anställda. I år investeras en halv miljon pund i att höja produktionskapaciteten till 50 000 cyklar om året. I en kommentar till artikeln sägs att Bromptons framgång inte beror på att man gör något annorlunda. Som cykelkramare har jag en annan åsikt. För det första gör Brompton bara cyklar som är avsedda som transport och inte som rekreation (även om de iofs är roliga att cykla på). För det andra har de fräckheten att ta bra betalt för detta. Så jag anser att Bromptons framgång beror på att de är dubbelt annorlunda, och vågar köra sitt eget rejs.

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-04        #11583
Fem miljarder spänn för att öka kapaciteten i en cykelfabrik? Låter lite högt eller?

ERIK SANDBLOM 2009-08-04        #11586
Haha nä där blev det fel. En halv miljon pund ska det stå. Rättat nu.

ERIK SANDBLOM 2009-08-15        #11704
Brompton får en distributör i USA. UK’s Brompton Sets Up American Subsidiary Roberts said that sales have been growing annually in the U.S. over the last five years at 45 percent. “I’d like to double sales in the next 18 months, which will require more or less doubling our dealer network,” Roberts said.

ERIK SANDBLOM 2009-08-25        #11785

42 bromptoncyklar i en p-ruta Foto Jam Design via Designboom

ERIK SANDBLOM 2009-09-20        #12193
BikeRadar: Brompton S6L-X It’s true that the Brompton’s ride won’t please everybody, but if you are looking for a bike with an ultra-fast, fuss-free fold for everyday use, then the Brompton is still the bike to beat.

ERIK SANDBLOM 2009-10-04        #12407
Nyheter från Brompton 2010. Sadelstolpe av hårdanodiserad aluminium, med gradering, så man ser hur långt man har dragit ut stolpen. Ersätter sadelstolpen av titan. Vanliga dynamon ersätts av en navdynamo från Shimano. Standardlampan i halogen byts mot en diodlampa, Busch + Müller Cyo. Den dyrare navdynamon från Schmidt, SON, blir kvar. Däck: marathondäcken från Schwalbe utgår, likaså Bromptons egna utan punkteringsskydd. Kvar blir Bromptondäck med punkteringsskydd och Schwalbes släta, lätta Kojakdäck med punkteringsskydd. Sortimentet av framväskor utökas med en läderväska och en Ortliebväska. Det blir också en ny väska avsedd för att transportera själva cykeln med flyg. (Men vad gör man med den stora, klumpiga flygväskan när man kommit fram? Den får knappt plats på cykeln...) Road.cc: Cycle Show preview: Brompton announces new products for 2010

ERIK SANDBLOM 2009-10-17        #12561

Brompton jobbar på att göra cykeln lättare. Den tvåväxlade modellen med titandelar heter S2L-X och väger knappt tio kilo, inklusive lampor, batterier, pedaler och stänkskärmar.

Independent: Brompton bike creator wins UKs longest-running design award BBC: Royal award for fold-up bike man After collecting the Prince Philip Designers Prize, Mr Ritchie said he was not finished yet and was still thinking about how to make the bike lighter.

ERIK SANDBLOM 2009-11-03        #12713
Fd EU-kommissionären Peter Mandelson tar sig runt London på en Brompton. Daily Mail: Its the latest must-have...the incredible bendy bike sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Mandelson

ERIK SANDBLOM 2009-11-05        #12751
Clever Cycles: Who rides a Brompton? We are proud to have introduced Brompton folding bikes to Portland, having used them ourselves for nearly a decade. They are the single most common riding choice of our shop’s four partners — what we pick even if no folding will be necessary. We’ve since carried two other brands, but stopped after a time, because they don’t sell well alongside Bromptons. We think this is because Bromptons are simply the best, at least for the kinds of people our shop attracts. That’s all kinds of people.

ERIK SANDBLOM 2009-11-11        #12885
Channel 4: Faisal Islam on Economics: Are Brompton bikes the new Lara Croft? A decade ago, during the dotcom boom, then Science Minister Lord Sainsbury extolled the virtues of Lara Croft, the videogame character, as a symbol of Britain’s dominance in high value added ‘weightless’ industries.

ERIK SANDBLOM 2009-11-15        #12937
Brompton Bicycle: crafted for cult appeal I år tillverkar Brompton 25 000 cyklar. 35-40% av kunderna är kvinnor.

ERIK SANDBLOM 2009-12-04        #13195
Momentum: Travels with Brommy While riding Brommy, I found that I saw so much more in each city because I could cover far more distance than I ever could have on foot. I didn’t have to pay for transit or for renting a bike (often quite expensive) and was able to explore every interesting nook, cranny, and laneway that appealed to me. I would often have one destination in mind (a museum or other attraction) but would usually get sidetracked by something along the way, leading to glorious, timeless, two-wheeled meanderings. ... When I wasn’t staying with friends, I slept in hostel dorms with 20-year-olds – I’m pushing 60. I took a strong cable lock as well as a U-lock and secured Brommy to the foot of my bunk bed. She was a great conversation starter in the dorms. Quite a few kids said they were so impressed with my travels on Brommy that they wrote to their mothers and encouraged them to do the same thing when they retired.

ERIK SANDBLOM 2009-12-10        #13294
BikePortland: Instant celebrity and lock-free life with the Brompton First, this bike is ridiculously fun to ride. And to fold, and to unfold, and to wheel around by the seat on the skateboard wheels Clever [cykelbutik, reds anm.] installed in lieu of giving me a big heavy rolling suitcase for it. It even holds up well in the snow and ice due to its smart design and low center of gravity. It has a built-in bell, and has an option for magnetic lights. And you don’t need to carry a lock — you just carry the bike instead.

ERIK SANDBLOM 2009-12-14        #13314
The British Bike that Can Step off the train in London during rush hour and you will see a swarm of be-suited businesspeople mounting odd little fold-up bicycles.

JOHAN ERLANDSSON 2009-12-14        #13315
En Brompton får plats på röntgenbandet i säkerhetskontroller. Testat idag på Bella Center.

ERIK SANDBLOM 2010-01-01        #13410
Deutsche Welle: Brompton Bicycles: No danger of folding When Butler-Adams first joined Brompton in 2002, the companys annual production was 7,000 bicycles. The figure for 2009 was 25,000, and the target of 50,000 could be just over the horizon.

ERIK SANDBLOM 2010-01-11        #13476
China Post: Fold-up bicycles enjoying a resurgence in Europe “The original collapsible bikes had a market share of 35 percent in 1975,” says Carsten Schabacher of the General German Bicycle Club (ADFC). Sales numbers for the new models are much lower — a situation that could soon change, according to many biking experts.

ERIK SANDBLOM 2010-01-21        #13569



Evening Standard: The Brompton: From geek chic to the bike every commuter wants

Today, the Brompton Bicycle Ltd turns out 100 precision-crafted bikes a day from its cosy, familial factory in Kew. It sells them in 27 international markets, as well as servicing the needs of the 200,000 passionately dedicated Brompton users already on the road. They include Jerry Hall, Katie Melua, Will Self and — perhaps surprisingly — Top Gear petrolhead James May. Brompton remains in London because “the business is the staff and the staff are here”.


ERIK SANDBLOM 2010-02-27        #13951



Institution of Engineering and Technology: Building bicycles in the UK

 With volumes of more than 600 a week, Brompton has recently become Britain's largest bike manufacturer, edging ahead of Pashley. Senior designer Will Carleysmith says the company's 110 staff (up from around 40 five years ago) are working at full tilt, but that still was not enough to meet demand.


ERIK SANDBLOM 2010-03-18        #14135



Handelsblatt: Großer Kult um ein kleines englisches Fahrrad

In der englischen Metropole, wo Wohnraum knapp und teuer und die Diebstahlgefahr für Räder groß ist, gehören die Falträder schon lange zum Stadtbild. Der Fahrradhersteller Brompton fertigt fast alle Teile in London. Trotz Krise und hohen Preisen boomt das Geschäft wie noch nie zuvor.


I år omsätter Brompton tio miljoner pund, en ökning med 20% jämfört med förra året.


ERIK SANDBLOM 2010-03-19        #14150

Develop 3D: Collapsing star

The brainchild of Andrew Ritchie, Brompton has had a tumultuous past but 30 years on from the first prototypes, over 175,000 Bromptons have now been sold worldwide and the company remains true to its philosophy of providing people with a personal transport solution that allows them to rethink how they get around.


JOHAN ERLANDSSON 2010-05-01        #14672
Erik, kan man elektrifiera en Brompton?

ERIK SANDBLOM 2010-05-01        #14673



Jajemän det kan man!

Brompton Nano

Brompton Sparticle


ERIK SANDBLOM 2010-05-21        #14855



En av presentatörerna på Today Show, Al Roker, har en Brompton.

Al Roker Bikes to Victory in 2010 Commuter Race


ERIK SANDBLOM 2010-06-14        #15022



CNN: Folding bikes making tracks on road to greener travel

"Cheap, unreliable and under-satisfying bikes, folding bikes and electric-assist bikes may get people into and out of bicycle commuting quickly," says Peter Reich, inventor and designer of the Swift Folder bicycle.


"[But] well-built bikes bought by informed, dedicated commuters (not trend-seekers or fitness-obsessors) will continue to build a good foundation for 'normalized' bike commuting."

ERIK SANDBLOM 2010-06-24        #15072

The Times: They got on their bikes and success unfolded

Sales increased by a quarter last year and this year more than 30,000 of the curious- looking and surprisingly efficient machines will leave the Brompton factory. They are exported to 33 countries.

Evening Standard: The Brompton: From geek chic to the bike every commuter wants


ERIK SANDBLOM 2010-08-01        #15360

JOHAN ERLANDSSON 2010-08-02        #15363
Vill ha! Sensor i pedalen alltså?

ERIK SANDBLOM 2010-08-02        #15364

Verkar som att det är ett reglage på styret.

"Try that for size," says Will. "Crank your right hand and see what happens."

Kan hända att det kommer fler varianter. Jag vet inte mer än vad som står i texten.


JOHAN ERLANDSSON 2010-08-02        #15365
En lätt, liten vikbar elcykel i kombination med spårtrafik och buss -det är äkta rörelsefrihet!

ERIK SANDBLOM 2010-08-03        #15375

ON YER BIKE: Lusting after geeky folding cycles

The bicycling equivalent of trainspotting is the folding bicycle. Originally the exclusive preserve of crazy-eyed city gents or thin men with suspiciously pallid complexions, more recently folders have been seized on by train commuters of all shapes and sizes.

...

Every rush hour train to London has 20-plus Bromptons on board, nestling neatly in the luggage racks by the doors. Green Bromptons, yellow Bromptons, blue Bromptons, Bromptons with Brooks saddles. 


DAVID SENNERSTRAND 2010-08-04        #15378
Frågan är hur lätt den kommer att bli. Finns ett företag, electric wheel, som erbjuder Nano-motor på Bromptons. Den ska vara den lättaste motorn på marknaden men väger ändå 2,2 kg och ytterligare 3 med batteri. Batteriet är fäst i väskan framför styret så det tar man av när man bär cykeln. Men 2,2 kg är ändå lite för tungt. Min Brompton skulle då väga 13,7 kg sammanlagt. Men elmotor och ett kg lättare än vad jag har nu skulle ju vara något. 


JOHAN ERLANDSSON 2010-08-05        #15388
Jag kör just nu en hopfällbar Ecoride som jag tror väger ca. 22 kg. Det är tungt i jämförelse, och den är betydligt större än en Brompton hopfälld. Men kombinationen av elcykel och möjligheten att ta med cykeln på tåg, buss och pendeltåg ger en rejäl ökning av den "bekväma räckvidden" och en skön frihetskänsla. Testade igår att ta med den på Kungsbackapendeln, funkade utmärkt, och det är ingen konduktör som har en tanke på att ta betalt för cykeln när jag lyfter ombord det hopfällda paketet.

En mindre och lättare hopfällbar elcykel skulle naturligtvis vara ännu smidigare!

MATS OLSSON 2010-09-10        #15689
Jag har en Birdy som mest kommer till användning när jag tar tåget till jobbet. Cykel-tåg-cykel. Den är kul att cykla på men en trögare växel hade inte varit fel. Fast det är svårt att åstadkomma med små hjul. 

Största nackdelen är att jag måste bära med den om jag stannar till nånstans. Jag har inget lås på den, så ska jag in i en butik får jag bära med den när jag handlar. Den väger iofs bara 10 kg men det är jobbigt nog. Jag är tveksam till att skaffa lås. Det finns inga som är 100%, och om rätt tjuv kommer förbi är det kört. 

ERIK SANDBLOM 2010-09-10        #15690
Mats, jag håller med dig om att en vikcykel är lite besvärlig att kånka på när man handlar. Det är enklare om man kan lägga cykeln i en kundvagn, låta personalen hålla ett öga på den eller låsa in den i en förvaringsbox. Jag vet att man kan skaffa minihjul till både Brompton och Birdy, vilket gör det lättare att dra den efter sig när den är hopfälld.

DAVID SENNERSTRAND 2010-09-11        #15691

Jag har  satt på eazy wheels på min Brompton och skjuter den framför mig med sadelstolpen uppe. Funkar jättebra. Mycket bättre än att dra den med utfällt styre. Blir terrängen för ojämn eller om man ska upp för en trappa är det busenkelt att bara släppa ner sadelstolpen och bära den.

 

Har också hört att inlineshjul ska funka ännu bättre.

 

Har man ett godkänt lås och en bra hemförsäkring så tycker jag man kan ta risken. Folksam ersätter en cykel upp tilll 20 000:- med bara 1500:- i självrisk om den ändå skulle bli stulen.


MATS OLSSON 2010-09-11        #15692
Tack för tipsen. Jo, jag har provat att lägga den i kundvagnen, men det känns lite ofräscht. Cykeln är kanske inte så ren som man tror. Man kan ju ha cyklat i en hundbajs... ni fattar vad jag menar.  Och alla butiker har förstås inte kundvagnar. Bäst är om man får ställa den bakom kassan. 

Försäkringsbolag har jag inga goda erfarenheter av. Det verkar bra, men finns alltid nåt finstilt. Och även om de skulle gå med på att betala så drar de av en massa för värdeminskning. Men jag ska kolla vad det står i min hemförsäkring (If). 

Jag har kollat på minihjul till Birdyn, men den modell jag hittade krävde pakethållare, och jag vill helst hålla nere vikten. Att Birdyn är hyfsat lätt var en stor anledning till att jag valde den. 10,5 kg har jag för mig att min väger. Och den är snyggare utan pakethållare.

En annan anledning till att den är jobbig att kånka på är att den inte blir lika kompakt i hopvikt skick som en  Brompton. Jag har avtagbara pedaler som åker av i nödfall, men det är sällan. Och även med pedalerna borta så spretar delarna så cykeln blir ganska bred. 

Jag tänker inte byta Birdyn mot en Brompton, men om Dahon nånsin blir klara med sin industrialisering av Curl-modellen skulle jag kunna tänka mig att komplettera med en sån. http://www.google.com/search?q=dahon+curl

Trots dessa tillkortakommanden gillar min cykel. Den är ju ruggigt praktisk jämfört med en standardcykel. Och det är inte sällan som jag får komplimanger. Senast här om veckan när ett par 10-åriga killar ropade att min cykel var cool. Sånt värmer :)

ERIK SANDBLOM 2011-01-09        #16560
För åtta år sen hade Brompton 20 anställda och chef var Andrew Ritchie, samma Andrew som utvecklat cykeln sedan slutet av sjuttiotalet. Nu har man 120 anställda samtidigt som Andrew Ritchie lämnat över till Will Butler-Adams. Nu är företaget inte lika familjärt längre och man måste tänka på att behålla anställda, t ex svetsarna (braziers) som tar två år att utbilda.

Financial Times: How to keep your best people happy in the saddle

ERIK SANDBLOM 2011-08-01        #18580
The Path Less Pedaled: One Month of Loaded Touring on the Bromptons, or ‘No, it’s not a Bike Friday’

We’ve lost track of how many mountain passes we’ve climbed up and over. But we haven’t lost track of how many of those we were able to pedal every inch - all of them. We may only have six gears, but it turns out that they’re the right six. Sure, there are times when we wish that we had another gear in the in-between, but we knew about this limitation when we chose the Bromptons, so we’ve learned to work with what we have.

DAVID SENNERSTRAND 2011-08-01        #18585
Kul att det finns fler som väljer Brompton som touringcykel. Och smart att fästa ryggan på sadeln.

Det förvånar mig lite att dom använder m-styret som istället för p-styret. Jag kände behov av att skifta position under min Brompton-touring-semester. Och jag körde bara 40 mil.

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-01        #18587
Jag är ute på Bromptontouring just nu, i Ätradalen. händerna domnar mycket riktigt och jag tycker nog den är lite i vingligaste laget. Men det går, och det var bra att den gick att ta med på bussen till Ulricehamn!

DAVID SENNERSTRAND 2011-08-02        #18598
Jaha, vinglig. Jag tyckte min blev hyfsat stabil med packning. Ca 10 - 12 kg hade jag med mig. Det sämsta med Brompton är enligt mig när man cyklar på ojämna skogsvägar. Men det är ju egentligen inte syftet. Kollar in Moulton för framtida cykelsemestrar. Kanske den är bättre för touring. Vill fortfarande ha möjlighet att ta cykeln på tåg/buss samt ta med den in i hotellrum.

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-05        #18614
Att den är vingligare än en vanlig cykel glömde jag efter dag 1. Man får anpassa sig helt enkelt. Att kunna ta med cykeln på buss/tåg är en grym fördel vid touring, men jag vill hellre ha något stabilare och bekvämare att cykla på. Jag funderar nu på vilka tvåhjuliga vikbara liggcyklar som inte ser helt koko ut som finns?

ERIK SANDBLOM 2012-03-16        #20211

Nu visar Brompton en verktygssats som får plats inuti ramen. Det finns punkteringslappar och däcksjärn samt några andra verktyg. Det sägs inget om när den kommer i butik.

Den allra bästa verktygssatsen för en Brompton är förstås en mobiltelefon och numret till taxi. Eller kanske busskort. Men är man ute på långfärd och vill cykla kan det vara bra att kunna fixa enkla problem själv.

Taipei Bike Show: Six of the Best inc shark fin skewers and carbon bars for Keiths everywhere - Road.cc

MAGNUS BILLBERGER 2012-03-16        #20215
Avdelningens Dahon fick följa med på tjänsteresa till Stockholm och Malmö i veckan. Snabbare än kollegorna som tog tunnelbanan från Stockholms central till Globen. Det är kul att tala för vikcykeln när man är ute på resa - många intresserade och förhoppningsvis inspirerar man fler till att skaffa en.

ERIK SANDBLOM 2012-04-03        #20361

ERIK SANDBLOM 2012-08-11        #21103
Brompton Creates a Buzz for Success - Wall Street Journal
Output now is some 35,000 bikes a year, which sell for a 33% margin.

Men elcykeln är inte klar än.

ERIK SANDBLOM 2012-10-17        #21344
Brompton e-bike project runs into difficulty - BikeRadar.com
Brompton’s e-bike project has run into trouble after "complex restructuring" of a key supplier over the past year.

ERIK SANDBLOM 2013-02-23        #21973
Nu har jag skaffat Bromptons verktygssats. Den är jättefin! Jag trodde de två små däcksjärnen inte skulle räcka för att kränga av däcket, men det gick hur bra som helst. På förpackningen finns ett enkelt tips. För in järnen under däcket som en enhet, på samma sätt som de förvaras i asken. Dra sedan isär de två järnen. Tada! Däcket lossnar.

Ett bra knep när man monterar eller tar av däcken på en Brompton är att låta däcket glida ner i mitten av fälgen på motstående sida. Det blir lättare då. Se vidare i tråden om hur man lagar en punka.

ERIK SANDBLOM 2013-02-23        #21974
Japan är största exportmarknaden. Fortfarande inget datum för elcykeln. Vinsten är tio procent av omsättningen.

Asia rides Britain's Brompton bikes to success. Channel NewsAsia
In a world where outsourcing has become the norm, London might not seem the most obvious place to mass-produce bicycles. But that is where Brompton manufactured 36,000 bikes last year – and it shows no sign of slowing down.

ERIK SANDBLOM 2013-04-22        #22251
Chris Rust gillar inte sin verktygssats. Ena däcksjärnet gick av, och blocknyckeln har en vass kant mot handen som gör att han inte kan ta i tillräckligt för att ta av hjulet. Han säger att Brompton är medvetna om felen.

Samtidigt noterar jag att verktygssatsen är lite svår att få tag i, kanske dragits in?

Jag är fortfarande nöjd med min, se kommentar ovan, 23 februari.

Brompton Toolkit – Ouch! Seven League Boots

ERIK SANDBLOM 2013-05-11        #22376

Det är tydligen meningen att man ska använda verktygssatsens fodral till blocknyckeln för att få ett bra grepp utan vassa kanter, så som visas av förpackningen.

ERIK SANDBLOM 2013-11-29        #22909

Verktygssatsen har fått nya däcksjärn som ska hålla bättre.

Brompton Toolkit – New improved tyre levers? - Seven League Boots

ERIK SANDBLOM 2014-05-30        #23314

Sedan tidigare finns en barnsits till Brompton, It Chair. Nu har den bytt namn till Pere.

Milian Parts Pere

Fler bilder här:
A Child Seat for a Brompton Folding Bike (Review)

ERIK SANDBLOM 2015-01-12        #23813
 
Brompton makes about 45,000 bikes a year with after-sales parts and services accounting for 20 per cent of turnover.
 
It is one of three UK manufacturers left. Moulton Bicycle in Bradford-upon-Avon in Wiltshire pioneered the small-wheel construction. Pashley in Stratford-upon-Avon produces an eclectic range including postal delivery bikes and “track bikes” used by Jaguar Land Rover to ferry parts up and down the car assembly line.
 
At one stage in the 1980s Raleigh, then part of Tube Investments, accounted for 75 per cent of the UK market. But it ran into difficulties before being sold to the Dutch Accell Group. Raleigh’s Nottingham factory closed in 2003.
 
Mintel predicts the UK market will be worth £800m by 2016. But the 3.5m bikes currently sold are almost all imported.

ERIK SANDBLOM 2015-04-29        #23868
Pappan till Bromptoncykeln är härligt kritisk till sin skapelse:

But it’s still crying out for petty improvements. I know – I use one every day and get irritated. I spent months making the cables go the right way, but the front ones wear out because they go through a big loop. We should get rid of that. The cables get snagged, too, then the brakes and gears don’t work.

ERIK SANDBLOM 2015-05-01        #23869
Brompton had just 24 staff producing 7,000 bikes a year when he joined (2002); it now has 230 people and is on course to make 50,000 this year. It sells to 44 countries around the world and 80% of its folders are exported.

ERIK SANDBLOM 2015-10-02        #23900
The company is likely to sell a record 48,000 bikes this year and will soon move to a new factory, doubling its floor space. Turnover, at about £30m ($46m), has been growing by 16% year-on-year, says Mr Vary. Brompton hopes to double sales by 2021.

ERIK SANDBLOM 2021-04-07        #24761
Brompton har tredubblat produktionen sedan artikeln ovan skrevs för 12 år sen.

Bikemaker Brompton warns of soaring costs for UK manufacturers. Financial Times
Butler-Adams, a key shareholder in Brompton, predicted that the jump in consumer demand for the company’s bicycles would persist beyond the lifting of coronavirus lockdowns after a surge in sales by about 20 per cent to about 70,000 units in the past 12 months.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3207 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik