Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Företagande   

Max hamburgare är ute och cyklar

PåL FRENGER 2009-05-14        #10704
Igår när jag var på Max satte jag nästan min klimatkompenserade veggoburgare i halsen. På brickunderlägget kör Max och cykelfrämjandet nu en kampanj med uppmaningen "Cykla till Max!" och texten "Häng med på ... cykelturer i andra länder". På samma brickunderlägg läser jag vidare "Tävla i Hamburger-SM 2009 - vinn klimatsmart resa till Rhodos!" (Jag skojar inte, se här: http://www.hamburger-sm.se/sm2009.aspx) Hur tänkte dom nu? Får man cykla till Rhodos då eller? Nä, det får man ju inte utan det är naturligtvis flyg. Och kanske har jag fel men jag tvivlar på att hamburger-SM kommer att få folk att äta mindre kött. Men kanske är det tänkt att bara man kommer till Rhodos så kan man bli vegetarian sen. Nä, detta är maxad gröntvätt så klart: Kött och flyg säljer man med lite fint cykel-gullegull och toppar med ett krystat "klimatsmart". Fett!



ANTON STEEN 2009-05-15        #10709
Ja, ibland vet gröntvätten inga gränser. Dock vet jag inte hur mycket man kan förvänta sig av tex hambugerkedjor. Det känns ju inte direkt rimligt att de självmant skall uppmana sina kunder att äta minde kött och mer vegetariskt. Det går liksom lite emot deras eget syfte. Här måste vi nog mer aktivt styra konsumtionen med olika styrmedel tror jag.

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-15        #10710
Jag känner lite samma sak som Anton, jag förväntar mig inte mycket mer av en hamburgerkedja. MAX har hyllats en del för sina miljöinsatser med klimatkompensering t.ex. Jag kan tycka att de fått lite för mycket uppmärksamhet. Det som vore värt att uppmärksamma vore väl om de tog fram riktigt goda, populära rätter utan nötkött eller kött överhuvudtaget, och lade mycket krut på att marknadsföra dem. Det är ju inte vegburgarna som är med i MAX reklam om jag säger så. När det gäller att uppmuntra flygresande så finns det väl knappt en enda aktör som inte gör det, kommersiell eller inte. Bara det klimatkompenseras, har ädelt syfte eller finns återvinning på hotellet så är det helt OK.

PåL FRENGER 2009-05-19        #10764
Jag mejlade max om inlägget ovan och fick följande svar: Hej, Max affärsidé är att sälja Sveriges godaste hamburgare. Med denna affärsidé följer även ett ansvar gentemot miljön. Vi är medvetna om att vi är en del av problemet och vill således vara en del av lösningen. Ett steg vi har tagit är att klimatmärka våra menyer så att varje gäst själv kan bestämma sin påverkan. Detta är bara en av flera vidtagna åtgärder. För att få en saftigare och godare burgare har vi tillsatt lite ägg, mjölk och potatis vilket direkt minskar vår påverkan. Våra restauranger drivs till 100% av vind-el, vi köper enbart in svenskt kött och kyckling etc. I dagsläget utforskar vi hur vi på fler sätt kan minska vår miljöpåverkan och i slutändan vara klimatneutrala. Det är tråkigt att de företag som agerar beskylls för gröntvätt. Vi agerar och kommunicerar för att sätta press på oss själva OCH på andra. Vi hoppas kunna inspirera andra företag och vill visa hur vi går tillväga. Hälsningar, Max Hamburgerrestauranger På detta svarade jag så här: Hej Max, och tack för svaret. Kanske var det ett olycksfall i arbetet att beskriva en flygresa till Rhodos som "klimatsmart"? Ett tips till nästa tävling kan vara att lotta ut en elcykel (se tex http://crescent.se/cyklar/el-cykel) istället för en flygresa. Och kanske kunde tävlingen handla om att man skall hitta på ny klimatsmart snabbmat som ni kunde servera på era restauranger. Om man gör det till en del av sin marknadsföring att man är lite bättre på miljö än övriga i branschen så får man också vara beredd på kritik när man inte uppfattas som autentisk i det man gör. Mvh Pål Frenger

ANTON STEEN 2009-05-23        #10800
Bra gjort Pål! Alltid bra med lite direktaktion som sätter press på företagen.

KRISTOFFER BERG 2009-06-06        #11016
men är ni dumma hela bunten. dom är ju ett stort företag, det är klart att dom är ute efter pengar som alla andra. Men det är ju iaf bra att nån gör lite för att få någonting bättre. Tänk på att ni eco personer är en väldigt liten minoritet så varför ska dom egentligen göra marknadsföring åt er. finns väl bättre sätt att marknadsföra iän att att satsa på miljön, men det gör inte max utan dom satsar på någonting som iaf påverkar på ett bra sätt. Så ge dom lite beröm och visa att ni är med på att konsumera en hamburgare extra istället för att klaga på dom. välkommen till verkligheten. ps: ja, jag släcker lampan när den inte används. //KB

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-06        #11019
Hej Kristoffer! Du är välkommen att komma med en annan syn på Max miljöarbete och hur mycket uppmärksamhet de är värda, men jag ber dig att undvika nedvärderande uttryck som "ni är dumma hela bunten" och "välkommen till verkligheten". Det leder inte till någon bra diskussion. Ska jag förresten tolka dig som att du tror att alla stora företag låter vinst gå före miljöhänsyn?

KRISTOFFER BERG 2009-06-06        #11022
ursäkta klockan var 5 på morgonen. Omoget och dumt att skriva som jag skrev. Jag ber samtliga som tar illa upp en ursäkt. Nej du ska inte tolka mig som att alla stora företag låter vinst gå före miljöhänsyn. Men jag tror många gör det. För att få ut så mycket pengar som möjligt när man är ett energisnålt företag, så ska man väl ändå göra reklam för det. Folk ser reklamen, köper hamburgare på max istället för nått annat, personen nöjd företaget nöjd, win win. Kruxet för er om jag har uppfattat det rätt är att Max får för mycket uppmärksamhet av media att dom är eco krigare, trots att dom flyger ibland. Men ska man verkligen klandra max för det, för att dom marknadsför att dom planterar träd i afrika och uppmanar folk att cyckla. Har hört att 10% av deras vinst går till miljön, dom kan ju lika gärna sänka priset på hamburgare men det gör dom inte. Det jag tycker är det stora problemet med, ursäkta ordvalet "extremister" är att dom ser allt i svart och vitt, dom ser ingen gråzon. Antingen så är man en av oss och lever för miljön eller så är man inte det. Om jag skulle klippa gräsmattan åt någon gratis och fått skäll att jag missat på ett ställe så skulle jag aldrig mer klippa den gräsmattan. maila mc donalds och burgerking och fråga varför dom inte gör som max, istället för att "kasta sten på dom som försöker klättra upp för berget". Tycker det är ärligare att dom har båda reklamerna på samma bricka istället för på separata brickor. offtopic: Jag tror på er, ni är bättre människor än vad jag någonsin kommer att bli, jag tror dock inte hat är rätt väg för att få ett miljövänligare samhälle. tack för uppmärksamheten MVH KB

ERIK PIHL 2009-06-08        #11039
Det får väl också påtalas att hamburgare på nötkött bör ses som en lyxprodukt, något man kan unna sig vid sällsynta tillfällen, om man nu skulle gilla det. Detta då det i princip omöjligen kan vara ekologiskt hållbart om alla skulle stoppa i sig hamburgare dagligen - oavsett hur mycket de klimatkompenseras. Det finns inte mark och vatten för detta, det är redan en bristvara, även om det fortfarande är en minoritet av jordens befolkning som äter hamburgare. (Produktion av kött använder 70% av jordens jordbruksproduktion, men kött står för endast 13% av mänsklig föda. Källa: Wirsenius 2003) Snabbmatskedjor som serverar hamburgare är med detta synsätt väldigt motsägelsefulla. Konceptet är att snabbt och utan större finess massproducera relativt billig mat (helt billig är den ju inte för konsumenten, men ändå) - av en råvara som egentligen är en lyxprodukt och borde begränsas. Kanske är Max om ett decennie eller två en bönburgarkedja?

PETRA DALIN 2009-06-11        #11113
Denna dubbelmoral (och kanske även obetänksamhet?) får mig att tänka på det jag tidigare skrivit om på tråden "Alla har rätt till en snygg fasad!" En fin och uttalad miljöpolicy hindrade inte ICA från att samtidigt ge ICA-kortskunder en viss rabatt om man bokade resor (med flyg.) Kanske har ICA slutat erbjuda detta (har glömt att kolla) men här, liksom i fallet med Max, blir det inte så lite fel om ett företag inte är konsekvent. Trovärdighet faller hur lätt som helst. Jag fick aldrig något svar från ICAs miljöchef, dit jag fått besked om att mitt mail med mina invändningar vidarebefordrats. Antingen fanns inga bra svar att ge eller så avfärdades jag som en märklig människa som tror jag kan rädda världen. Typ. Jag tror dock att invändningar i form av mail mm spelar roll även om svaren (eller uteblivna svar) inte direkt visar på det. Det blir en fördröjd effekt. Särskilt om många påpekar det.

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-12        #15247
Max sänker priset på falafelburgaren och funderar på hur man kan byta ut mer kött mot vegetariska ingredienser i den vanliga burgaren.

Logga in för att svara


Produkter

Miljökonsult (1)
Böcker (2)
Magasin (3)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3162 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik