Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Motorlobbyn granskas

ERIC JANSSON 2010-02-01        #13688
Att miljön skulle bli bättre om biltrafiken minskade håller väl de flesta med om. Omvänt gäller naturligtvis att miljön tar mer skada om biltrafiken ökar. Ett par faktum talar dessutom för att minskande biltrafik är den enda realistiska sättet att minska bilparkens miljöpåverkan.
För det första så skulle det ta tämligen lång tid att byta ut hela Sveriges bilpark till miljöbilar. De så kallade miljöbilar som idag finns att tillgå motsvarar dessutom oftast inte de krav som borde ställas på en miljöbil (när sådana dyker upp till ett rimligt pris är ganska svårt att sia om).
För det andra finns en risk att rekyleffekten äter upp miljövinsten (dvs vi kör mer bil när kostnaden blir lägre och miljösamvetet blir bättre).

De krafter som förspråkar fler motorvägar, högre hastighetsbegränsningar, lägre bensinpris och motorstarkare bilar är dock fortfarande högljudda i debatten. Argumentationen går dock ofta ut på att säkerheten och framkomligheten för biltrafikanterna måste bli bättre.
Dessa krafter skulle kunna benämnas ”motorlobbyn”. Till denna motorlobby hör motorjournalister, en hel del politiker, företrädare för motororganisationer (främst Motormännen) och vissa företrädare för Vägverket (även det verkar börja ske en omsvängning här). Sedan tillkommer också svansen av främst yngre och medelålders män som verkar kunna behärska en bil under alla väglag och trafiksituationer (höj gärna hastighetsgränserna rejält så kommer de anpassa farten till den mest lämpliga automatiskt).

Min tanke är att vi kan hjälpas åt att samla exempel på hur motorlobbyn argumenterar och dessutom möta dessa med sakliga argument. Naturligtvis skall motorlobbyn i första hand synas med miljöargument men även andra argument som framkomlighet, hälsa, säkerhet för andra trafikanter med mera kan vara användbara.

Ett skräckexempel är när miljöminister Andreas Carlgren konfronteras med fakta (som tagits fram av trafikforskare) som visar att nya vägar genererar ny trafik och på detta svarar: ”Jag delar inte den uppfattningen.”



ERIC JANSSON 2010-02-01        #13689

"Taliban-låg hastighet kommer tvärt om att leda till fler olyckor när allt fler kommer att somna bakom ratten."

Robert Collin, motorkrönikör i Aftonbladet, demonstrerar i september 2009 hur vissa motorlobbyister tänker.

 http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5748810.ab


ERIK SANDBLOM 2010-02-01        #13690

Är man sömnig ska man ta sig en lur eller ännu bättre -- ta tåget! På en del tåg finns t o m alkoholförsäljning om det skulle vara så. I 200 km/h.


"Motorkronika", är det satir eller på riktigt? Jag tänker på "Top Gear" som tydligen alltmer betraktas som satir.

"In the February 2006 issue of Top Gear magazine, Clarkson voiced his opinion that the BBC did not take Top Gear seriously."

http://en.wikipedia.org/wiki/Top_gear#Criticism


JOHAN ERLANDSSON 2010-07-04        #15132
Storsatsning av Bil Sweden och MRF under Almedalsveckan, under parollen "Utan bilen stannar Sverige". Från Bil Swedens hemsida:

Tillsammans med MRF och våra medlemsföretag bjuder vi in till ett omfattande program. En daglig utställning med ca 30 bilar, tolv seminarier, sex trafikpolitiska utfrågningar och ett transportmingel är hittills bestämda. Därutöver arrangeras slutna middagar för viktiga intressenter förutom fordonsindustrins traditionella stora officiella middag för 100 särskilt inbjudna politiker, myndighetsrepresentanter, forskare m fl på söndag kväll.

På onsdag hålls seminariet "Bilen -kvinnans bästa vän", det ska jag nog försöka gå på.



MATTIAS CARLSSON 2010-07-04        #15133
Billobbyn slår alltså på stora trumman i Almedalen. Man kan ju alltid hoppas att politiker och journalister på plats ser igenom och kritiskt ifrågasätter deras argument, men de behöver nog en del hjälp på vägen av någon som visar på att det finns bra alternativ till ett bilcentrerat transportsystem. Jag hoppas att du tar med elcykeln till seminariet...

ERIC JANSSON 2011-11-29        #19477
På Motormännens hemsida påstås att det är de fattigaste familjerna som drabbas värst om bensinpriset höjs: ”De som drabbas först är låginkomsttagare som har minst pengar att lägga på transporter och mest att förlora om de tvingas välja bort bilen” Ett påstående som i första hand inte verkar vara baserat på fakta. Enligt en undersökning som SvD refererar till stämmer det inte att det i första hand är de fattiga som drabbas när bensinen blir dyrare. Istället kommer forskarna fram till att bensinprishöjningar drabbar rika lika hårt som fattiga.
De som har det allra sämst ställt har inte ens råd att ha bil och kan lägga så stor del som 10-15% av sin inkomst på bussbiljetter. När får vi se M lobba för lägre kollektivtrafikpriser? Nej det är nog ingen risk utan denna undersökning kommer naturligtvis bortförklaras på diverse olika sätt.

MATTIAS CARLSSON 2011-11-29        #19478
Ja, det ska bli intressant att se om Motormännen väljer att stå fast vid sitt påstående.

Det studien säger om Sverige är att höjda bensinskatter i stort sett drabbar alla inkomstgrupper lika. Fattiga hushåll får lika stora kostnadsökningar (i procent) som rika hushåll. I Sverige ligger väl den stora konflikten främst mellan boende i stad respektiv glesbygd

I utvecklingsländer är det precis som du säger, att det främst är höginkomsttagare som drabbas. I USA är det dock vara tvärt om, dvs att fattiga drabbas hårdast.

Mer om studien som gjorts av Tomas Sterner mfl här

ERIC JANSSON 2011-11-29        #19479
Såg att du redan fått in detta på en annan tråd, Mattias. Kunde dock inte låta bli att koppla detta till motorlobbyn också.
Har faktiskt haft lite svårt att hitta artiklar till denna tråd. Kan det vara så att det faktiskt blivit lite skämmigt att förbehållslöst ta bilförarnas parti eller letar jag bara dåligt?

MATTIAS CARLSSON 2011-11-29        #19482
Bilens dag kan väl ses som ett nytt försök att förbehållslöst hylla den frihet som bilen ger

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik