Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Miljöpolitik   

Personlig koldioxidbudget

JOHAN ERLANDSSON 2005-07-06        #621
Ett nytt och spännande grepp av brittiska politiker för att minska slutkonsumenters koldioxidutsläpp: "Välj mellan att åka på flygresa till solen eller köra en stor, bensinslukande bil. Det kan bli verklighet i Storbritannien där ett pilotprojekt ska dras igång för att minska individens utsläpp av koldioxid."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29302&a=410739



JOHAN ERLANDSSON 2007-09-18        #3023
De personliga utsläppsrätterna kan bli verklighet år 2013 i Storbrittanien. Tester pågår just nu.

http://www.guardian.co.uk/environment/2007/sep/10/climatechange.politics

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-16        #5382
Det blir inget av detta.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?programid=406&nyheter=1&Art

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-26        #5576
David Jonstad på Arbetarens klimatblogg är inne på att det är bättre med personliga utsläppsrätter (han kallar det ransonering) än skatter. Jag håller med om att det är tilltalande med en rättvis fördelning av hur mycket man får släppa ut. Men samtidigt undrar jag om det är den bästa vägen till utsläppsminskningar rent pragmatiskt. Ett sådant nydanande system lär bli byråkratiskt och dyrt att administrera, och ta lång tid att få igenom rent politiskt, om det överhuvudtaget är möjligt. Och om rättvisa är huvudargumentet kanske David kan trösta sig med att skatteintäkterna kan gå till sådant som kommer oss alla till gagn? Förresten kvarstår väl orättvisan i ett system med personliga utsläppsrätter eftersom den som har pengar kan köpa utsläpprätter av de med mindre pengar och fortsätta sin växthusgasintensiva livsstil? Argumentera gärna emot, men jag tror det snabbaste, billigaste och effektivaste policyinstrumentet trots allt är höga skatter på växthusgasutsläpp.

http://www.arbetaren.se/klimatblogg/2008/05/22/skatt-eller-ransonering/

MATTIAS CARLSSON 2008-05-26        #5577
Jag håller med om att ett system med personliga utsläppsrätter kan bli alltför administrativt krävande. Men jag tycker ändå att det är ett intressant system eftersom det tydliggör länken mellan olika aktiviteter och de utsläpp de ger upphov till. Jag tror att personliga utsläppsrätter kan skapa motivation för att minska individers utsläpp. Jag tror att de flesta skulle ha ambitionen att inte överskrida sin kvot av moraliska skäl. Därför är det värt att fortsätta utreda hur ett system med personliga skulle kunna byggas upp och administreras. Kan bankerna administrera personliga bankkonton med tillhörande kortbetalningar, så borde väl staten kunna administrera personliga utsläppskonton. Eller?

JOHAN ERLANDSSON 2008-05-26        #5578
Jag tror också mycket på pedagogiken i att tydliggöra de personliga utsläppen. Kanske är det mesta vunnet bara genom att ta fram den personliga informationen, utan att ta steget och införa ett handelssystem? Och det borde räcka att bankerna får uppgiften att hantera informationen, de som redan adminstrerar information om den personliga konsumtionen.

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-18        #5883
Sveriges nya, av regeringen utsedda, internationella klimatförhandlare Lars-Erik Liljelund verkar vara för personliga utsläppsrätter. Såvida inte David Jonstad på Arbetarens klimatblogg har tolkat Lars-Eriks svar i P1 alltför positivt, jag har inte lyssnat själv.

http://www.arbetaren.se/klimatblogg/2008/06/18/tre-ratt-svar/

JONAS KARLSSON 2008-06-19        #5910
Problemet om alla skall få släppa ut lika mycket så skulle det nog bli svårt att bo på landsbygden där man oftast inte har något alternativ till bilen. Skulle koldioxidkvoten anpassas till dessas behov så skulle ju koldioxidkvoterna för den som bor så att man har tillgång till kollektivtrafik bli onödigt stora så inför man ett system med personliga utsläppsrätter så måste kvoterna fördelas efter behov. Den som bor i t ex Stockholm med tillgång till tunnelbana och pendeltåg måste få färre utsläppsrätter medan den som bor i Norrlands inland måste få fler. Annars får vi lätt en situation där den som bor i Stockholms innerstad kan unna sig resor till Thailand medan den som bor i t ex Arjeplog ofta inte ens kan ta sig till jobbet utan att överskrida sin koldioxidbudget.

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-19        #5911
Det är lite det här som gör att jag är tveksam till personliga utsläppsrätter. Ska det bli totalt rättvist så får vi ett otroligt komplext och dyrt system som säkert kan missbrukas och fuskas med. Sen när det gäller det här med den pendlande, fattiga landsortsbon som du, David Jonstad och Bensinskattupproret vurmar så mycket för så är det ju trots allt så att det redan idag finns alternativ till bensin, och snart kan Arjeplogsbon köra bil på Norrländsk vindkraft också. Ju förr bensinbilen blir för dyr att köra med desto snabbare får vi elbilar och laddhybrider på marknaden. Och sen finns det säkert många som faktiskt överlever en flytt närmare jobbet också, eller byte till jobb närmare hemmet. Och vem vet, om det blir dyrare att köra bil kanske folk kan tänka sig att handla på orten igen, vilket gör det lönsamt att ha affärsverksamhet i mindre samhällen, så vi återigen får en levande landsbygd? Jag skulle tro att en anledning till att alla mackar och ICA-handlare på landet har lagt ned är just att det har varit för billigt att köra bil så att alla har åkt och handlat i köpcentrum istället.

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-08        #11412

Nu släpper David Jonstad en egen bok där han argumenterar för personliga utsläppsrätter, "Vår beskärda del". Man kan läsa de första 35 sidorna på länken, klicka på "Provläs!"

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170374090

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-27        #11806
David blir godkänd av Svenska Dagbladet.

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_3370097.svd

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-24        #16698
Efter att ha legat i träda ett tag får nu ransoneringstanken nytt liv, med energi som utgångspunkt:

Enligt rapporten har den föreslagna ransoneringsmodellen, Tradable Energy Quotas (TEQs), bäst möjligheter att på ett rättvist och produktivt sätt både hantera energibrist och garantera utsläppsminskningar.

http://www.effektmagasin.se/brittisk-parlamentsrapport-ransonering-nodvandig-inom-tio-ar

Logga in för att svara


Produkter

Miljökonsult (1)
Magasin (3)
Återanvändande/upcycling (1)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3343 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik