|
Grundsyn på hållbarhet Klimatfrågan Samhällsplanering Därför är Vattenfalls och Volvos klimatprojekt One Tonne Life vilseledande
Foto: One Tonne Life Visst vore det fint om det ganska lätt gick att nå ett ton växthusgasutsläpp per person och år? Med lite kreativ bokföring är målet inom räckhåll. Vattenfall och Volvo Personvagnar är två företag som med sina produkter och tjänster bidrar kraftigt till våra omfattande och riskabla växthusgastusläpp. Vattenfall har fossil elproduktion, och Volvo bidrar till privatbilismen, en konsumtionsgrupp som i studie efter studie lyfts fram som en av de mest klimatpåverkande. Tillsammans driver de nu den påkostade PR-kampanjen One Tonne Life, där en familj under en period får flytta in i en passivhusvilla i Hässelby, Stockholm. Med elbil, smarta lösningar i hemmet och coachning ska utsläppen fås ned till ett ton per person och år, One Tonne Life. För att räkna på familjens utsläpp och noga kunna följa utvecklingen har Fredrik Hedenus på Chalmers tagit fram en särskild beräkningsmodell. Vad jag kan bedöma är denna beräkningsmodell rimlig, med undantag för ett par detaljer som att ingen multipliceringsfaktor används för flygets utsläpp och att inte EU-mix (som bland annat innehåller Vattenfalls utsläppsintensiva kolkraft) används vid beräkning för elanvändningen. Dessa invändningar bleknar dock jämfört med projektets stora snedsteg, att exkludera utsläppen från de samhällstjänster som familjen, liksom alla andra svenskar, utnyttjar. Projektet heter One Tonne Life. Det anspelar tydligt på att deltagarna i projektet har som mål att komma ned till ett ton växthusgasutsläpp per person och år. På hemsidan upprepas detta på flera ställen, att det finns stora möjligheter att nå ned till ett ton idag, med rätt teknik och de vanor som familjen ska skaffa sig i projektet. Och visst vore det väldigt bra om ett ton var inom räckhåll, att det går ganska lätt? Det skulle i så fall betyda att förändringarna vi behöver göra i vår livsstil och i samhällsplanering inte är så väldigt omfattande. Med rätt teknik når vi fram. Kanske går det till och med att klämma in privatbilism i det där tonnet? Tyvärr är inte verkligheten riktigt så rosenskimrande. Den svenska offentliga sektorn uppskattas bidra med cirka två ton per person och år. Så innan familjen ens har satt sin fot i huset har målet ett ton blivit omöjligt att nå. Lägg till maten så är vi ännu längre från målet. Konsekvensen av det blir i rimlighetens namn att precis allt som inte är absolut nödvändigt måste bort från växthusgasbudgeten för att minimera skadan. Till exempel är privatägd bil i storstad är definitivt en sådan lyx som bör bort. En ny elbil kommer med en rejäl utsläppsryggsäck till att börja med. Och med 1500 mil mer år, 2 kWh per mil och 400 gram CO2/kWh (EU-mix) och fyra personer i hushållet orsakar bilen växthusgasutsläpp på 300 kg per person år. Visst kan man räkna på vindkraftsel eller svensk elmix, men det europeiska elnätet blir alltmer sammankopplat, och projektet har också fått bra utdelning på sina PR-insatser internationellt, t.ex. med reportage i BBC i kolkraftsintensiva Storbritannien. Och det är dessutom inte mer än rätt att huvudmannen Vattenfall visar hur mycket växthusgaser deras elproduktion ger upphov till. Projektets motivering till att de väljer att exkludera familjens utnyttjande av samhällstjänster från beräkningarna är att familjen inte direkt kan påverka dessa utsläpp. Det stämmer, i alla fall ur projektets korta tidsperiod . Men även om de inte kan påverka utsläppen så blir de inte desto mindre en del av familjemedlemmarnas utsläpp. Naturen bryr sig inte om utsläppen kommer från privat eller offentlig konsumtion. Det finns mer att säga om bilens roll i storstaden, om urban sprawl, och om att bygga nytt istället för att renovera ett befintligt energisåll till hus. Men det tar jag en annan gång. Jag ger godkänt för projektets beräkningsmodell för växthusgasutsläpp (frånsett naturligtvis att offentliga utsläpp inte räknas in). Projektet ska också ha mycket beröm för att klimatkompensering inte blandas in. Plus också för familjen som bor i huset, särskilt barnen har mycket vettiga frågeställningar i sina blogginlägg. Utsläpp EU-mix
Undrar vad en ny elbil kostar i ton koldioxid att tillverka? Mike Berners-Lee (How bad are bananas?) räknar med 6 - 35 ton CO2e för en konventionell bil, dvs 3-15 års bilkörning. Andra siffror pekar på 8 - 10 ton CO2.
Aha, hittade Volvos beräkning: 5,7 ton CO2e per bil för Volvo C30 elbil. Då antar man 40% av stålet är återvunnet och 25% av aluminiumet. Man antar också 15 års användningstid. Håller batteriet i 15 år....? Tillkommer service och reparationer och el så klart!
Här kan man räkna lite på vad den ryggsäcken innebär för ett-tonsbudgeten. Vi räknar med bilens användningstid på 15 år. Då ger ryggsäcken utsläpp på 380 kg per år. Om det är fyra personer som nyttjar bilen så blir det 95 kg per person och år, dvs. nästan 10 % av den totala budgeten.
Volvo C30 har bara 4 sittplatser och bara två dörrar. För att komma in i baksätet får man gå via framdörren. Är man van vid en större bil så upplever säkert de flesta det som en standardsänkning att byta till Volvo C30. Kommer de att bli erbjudna en större elbil? Volvos egen siffra på 5,7 ton för C30 ligger nära Berners-Lees värde för Citroen C1 = 6 ton CO2e. Den större Ford Mondeo släpper ut 17 ton CO2e vid tillverkning. Är det vad man kan förvänta sig av en Volvo V70? Ifall batterierna orkar driva den. 17 ton / 15 år ger 1,1 ton per år. Men vem kör omkring med 15 år gamla bilar...? Med elbilar hamnar den avgörande klimatpåverkan på bilägandet, inte bilkörningen (om man laddar bilen med förnybar el och om batterierna inte måste bytas i ett). Bilpooler och hyrbilar kommer bli mer intressant, men hyrbil lär inte vara första alternativet för arbetspendling. Finns det klimatutrymme kvar för att bilpendla till jobbet för då...? Det är redan idag vanependlingen som står för den största klimatpåverkan från bilresor, inte några enstaka långresor i bil på semestern. Vad betyder det för stadsbyggnad och kollektivtrafikutbud?
Jag tar och klipper in projektets kortbeskrivning på sin Facebooksida: "Vad krävs egentligen för att en hel familj ska klara att leva klimatneutralt? Med rätt förutsättningar, som klimatsmart boende, elbil och ren el borde tillvaron kunna vara precis som vanligt, eller? Följ One Tonne Life-projektet från start!"
Åh, denna förljugenhet, att det ska gå att låta allt vara precis som det är och att vi ändå ska klara oss! Är det en ren strategi från Volvos sida för att slippa försäljningsminskningar, eller hur ska man tolka det? Det är i vilket fall otvivelaktigt vad majoriteten vill höra...
Jag tror inte att testfamiljen kommer att klara av att komma ner till 1 ton, även om man undantar den offentliga konsumtionen (dvs klimatpåverkan från skattefinansierad verksamhet som sjukvård, utbildning, barn- och äldreomsorg, vägbyggen, kommunala och statliga myndigheter...). Särskilt inte om man förlänger testperioden till ett helt år, istället för sex månader, för att inkludera ev semesterresa. Därför tycker jag att det ska bli spännande att följa testfamiljen. Kanske kommer experimentet i själva verket visa att det inte är tillräckligt med ny teknik för att nå klimatmålen?
Idag hängs barnen ut som miljöbovar som duschar alldeles för länge med varmvatten och de uppmanas duscha kortare eller att veckopengen dras ner... Det är ju inte riktigt lika med en tillvaro "precis som vanligt"... utan de uppmanas tvärtom förändra sitt beteende. (Inte för att jag tror att varmvattenduschar är det största klimathotet, så det är kanske dessutom missriktade uppmaningar, men det är trots allt uppmaningar till nya vanor...)
Ja, Jonas, rimligen har de mycket liten chans att nå ned till ett ton även med samhällets utsläpp borträknade. Den senaste siffran ligger på 3,65 ton (ca 5,65 inklusive samhällets utsläpp). Frågan är vad mer de ska ändra på? Varmare väder betyder kanske mindre köpt energi, samt mer såld energi. Det kan nog göra lite skillnad. Sen är det väl maten de får ge sig i kast med ordentligt. Men frågan är hur långt de kommer, det ska bli spännande att se. Tycker också att det hade varit intressant med en lite längre period så att semesterresandet kom med ordentligt. Skräcken är väl att när de inte kommer längre, klimatkompenserar bort resten så att alla blir nöjda och glada. De lär ju inte göra sig av med bilen för att få ner utsläppen... Eller så gör de det, har för mig att bilpool faktiskt har nämnts någon gång i projektet.
Det ska bli kul att se när Volvo och Vattenfall uppmanar hela svenska folket att sluta äta kött för att det ska bli något klimatutrymme över till att köpa elbil... :-) Å få höra LRF, slakterier, charkindustrin att bli vansinniga och stå på ena sidan och gorma och på andra sidan finns biltillverkarna och elbolagen och kanske hela bygg och tillverkningsindustrin... Fast det är ju faktiskt just detta som behövs. Diskussion om hur vårt begränsade hållbara klimatutrymme ska fördelas. Vad har vi klimatutrymme att göra? Johan, vet du hur lågt man kan nå i klimatpåverkan för mat? Går det att leva på 500 kg CO2e (växthusgaser) som vegan? Naturvårdsverket beräknade att medelsvensson åt för 2 ton CO2e 2003, inkl restaurangbesök. När Lindells gick in i huset åt de för 217 kg CO2e per familj och vecka, dvs 2,8 ton per år och person. Nu har de bantat sig ner till 150 kg per familj och vecka, dvs till knappt 2 ton per år och person - tillbaka på medelsvenssons nivå. För att nå ner till 1 ton per person och år (exklusive offentlig konsumtion på ca 1,7 ton CO2e) behöver deras totala privata konsumtion högst uppgå till 80 kg CO2e per familj och vecka. Bara maten är alltså idag nästan dubbelt så mkt. Restaurangbesök ingår, men gissar att skollunchen inte ingår eftersom den är skattefinansierad och den offentliga konsumtionen inte ingår i experimentet.
Jonas, nej jag har själv inte sett några beräkningar på vilka utsläpp olika dieter ger. Vore intressant om vi hittar några! Jag är rätt övertygad om att det är en rätt extrem diet man får ta till om man ska komma ned till ett par hundra kilo per år, dvs att det skulle bli lite över till offentlig konsumtion, resande och energi i hemmet. Projektet har kommenterat den här tråden: http://onetonnelife.se/2011/03/02/kritisk-men-engagerad-diskussion-pa-ecoprofile/ Mina farhågor om att projektet kommer avsluta med att klimatkompensera bort det som överstiger ett ton verkar komma närmare att besannas. Idag kom ett informativt blogginlägg om klimatkompensation med bara mild kritik: http://onetonnelife.se/2011/03/03/klimatkompensation/
De grönaste hemmen ligger nära en hållplats, säger amerikanska EPA: "People can do many things to reduce their energy use: install energy-efficient light bulbs, carpool or walk, or buy Energy Star appliances, among other things," explains the EPA. "But the way in which we plan and build our communities also has a significant role to play in creating a more environmentally and economically sustainable future." http://www.goodcleantech.com/2011/03/the_greenest_homes_are_near_pu.php
Jag ska inte bara gnälla, här fick projektet bra resultat: “Klimatsmarta familjen valde Åre framför alperna” (Expressen) “Åre klimatsmartare än alperna” (Resforum & Trafikforum) “One Tonne Life-familjen skippar alperna” (Fastighet & Bostadsrätt) “Klimatsmarta familjen i Åre” (TV Åre, klippet ligger i listan till höger) http://onetonnelife.se/2011/03/07/familjen-lindell-poppis-i-are/
Nu är projektet inne på sluttampen, och ska gå in i de så kallade "Robinsonveckorna" när det verkligen ska försöka göra allt för att få ned utsläppen. Just nu ligger de på 4,6 ton per person och år. Dottern i familjen bad om råd på bloggen, och jag skrev några tips: 1. Göra sig av med bilen, här skickade jag med länk till Johan Cejies rapport från sin familjs bilfria villaliv 2. Vegankost 3. Flytta till energieffektiviserad, mindre lägenhet. Här påpekade jag att nybygge innebär att de får dras med en större ryggsäck än om de hade bott i en äldre, energieffektiviserad lägenhet eller villa. 15 timmar senare väntar mina kommentarer på att bli godkända. Undrar varför? :-)
Hej Johan, Förmodligen eftersom Tobias vår webredaktör är på semester den här veckan och inte har lika bra koll på kommentarsflödet dessa dagar. Självklart ska vi publicera dina tips. Tack för dom förövrigt. Jag tror att familjen kommer att behöva titta närmare på alla tre för att nå ett ton. Ska bli intressant att se vilka prioriteringar och "uppoffringar" de kommer att göra. För att leva som "vanligt" lär inte räcka om de ska hela vägen. Och som ni redan konstaterat på Ecoprofile så lär 1 ton bli oerhört svårt. Hälsar Håkan (i OTL projektgruppen) PS. Kolla in Fredrik Hedenus inlägg idag om avtycket från den offentliga konsumtionen. Något ni debaterat här på Ecoprofile och som givetvis är en viktig del av problemställningen http://onetonnelife.se/2011/04/29/den-offentliga-konsumtionen/
Tack för svar Håkan, och nu ser jag att kommentarerna har gått igenom: http://onetonnelife.se/2011/04/27/klimatsmarta-tips-for-vardagen/ Intressant med Fredriks inlägg om den offentliga konsumtionen. Skandal egentligen att vi inte har bättre och färskare siffror än så här på en sån här ödesfråga. Läge att använda ett av mina favoritordspråk: "You can't manage what you don't measure" Våra grannar norrmännen får de svenska utsläppen per person till 10,5 ton: http://www.carbonfootprintofnations.com/content.php?cID=82 Har inte läst på så noga, men de verkar använda siffror från 2001.
Lögnerna fortsätter i ett pressmeddelande från Volvo med rubriken:
Framgångsrik resa mot "One Tonne Life":
|
PONTUS ANDERSSON 2011-05-06 #17671 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-05-12 #17710 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-05-20 #17784 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-05-29 #17875 |
KARL HILLMAN 2011-06-08 #18009 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-06-08 #18010 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-06-08 #18011 |
Projektet kallas ”One tonne life”, ettonsliv.
Ett ton är den nivå som bedömare anser att koldioxidavtrycket måste ner till per person och år för att medeltemperaturen på jorden inte ska öka mer än två grader.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klimatfamiljen-flyttar-ut_6222467.svdJOHAN ERLANDSSON 2011-06-08 #18013 |
KARL HILLMAN 2011-06-08 #18014 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-06-08 #18015 |
JOHAN ERLANDSSON 2011-06-12 #18077 |
JONAS HANSSON 2011-06-12 #18078 |
David Weiner lägger sedan till transfer från flygplatsen. Familjen skulle ju inte åka skidor på Geneves flygplats, utan uppe i Alperna. Oklart hur den beräkningen görs, men han hamnar på 893 kg till slut och skriver felaktigt CO2, istället för CO2e (växthusgaser, räknat som CO2-ekvivalenter). Denna siffra verkar bli väldigt hög.
http://onetonnelife.se/2011/02/28/skidresor-och-klimatet/
Går man in på SAS klimatkalkylator och räknar på Arlanda - Geneve så får man förslaget att inte räkna på Boeing 737-800, utan en 737-600. SAS anger i sin kalkylator att 600:an är den mest använda flygplanstypen på denna sträcka. 600:an ger 356 kg CO2/person för tur och retur. Detta är däremot bara CO2. Jonas Åkerman vid KTH använder en uppräkningsfaktor från CO2 till växthusgaser för flyg inom europa på 1,8. Det ger 640 kg CO2e/person.
http://sasems.port.se/EmissionCalc.cfm?lang=0&utbryt=0&sid=geninfo&left=geninfo
Naturvårdsverket
Men då har vi bara kommit till flygplatsen, inte till skidhotellet. Hittar man buss som drar 5 liter diesel milen, 55 sittplatser och 50% full blir det bara 15 kg CO2/person tur och retur för de 16 milen enkel väg från flygplatsen till skidorten.
Till Arlanda från Stockholm kanske man åker tåg och då blir det nära noll. 655 kg CO2e per person är inte någon omöjlig siffra alltså för skidresan.
Även om man flyger med Boeing 737-800 så behöver man lägga på för utsläpp på hög höjd. 276 kg CO2 blir då 500 kg CO2e. Summa 515 kg CO2e per person. Men hur vet man i förväg vilket flygplan man kommer att färdas i? Det går ju inte att beställa?
JOHAN ERLANDSSON 2011-06-13 #18083 |
Produkter |
Bli medlem |