|
Cykel Nästa generations lastcykel: Xtravois 2.0
![]() I mastodonttråden Ska vi starta velomobilfabrik? har lastcykeltävlingen Oregon Manifest Constructor’s Challenge nämnts. Erik Sandblom har hittat ett tävlingsbidrag, och jag är imponerad! Cykeln Xtravois är lite som iPhone. Det är egentligen ingen ny teknik, utan det är en smart kombination av befintliga lösningar som har satts ihop till, vad det verkar som, en mycket bekväm och praktisk lastcykel. "Longtail"-ram är inte nytt, men kombinationen med mindre 20-tumshjul sänker tyngdpunkten. Ramen är mycket styv med trianglar, men är samtidigt låg så det går enkelt att kliva på. Sitställningen är upprätt för god överblick över trafiken och lite tryck på händerna. Ramgeomentrin och sadelstolpens lutning gör att människor av olika längd alla får en bekväm sittställning. En mycket bra egenskap för cykelpooler! Kolla på detta, JCDecaux, Styr & Ställ och Kvillebäcken! Longtailen gör att elmotor och batteri får en ideal placering, lågt och utan att vara ivägen för last. En stor, rammonterad pakethållare i fram är möjligt tack vare de mindre hjulen, och möjliggör större last, och bättre kontroll. Här finns också ett mycket stabilt stöd monterat. Två hjul innebär naturligtvis en omkullkörningsrisk vid halka, det är väl den nackdel jag kan hitta. En fördel jämfört med tre- och fyrhjulingar är att den blir lättare att parkera i trånga städer. http://clevercycles.com/2011/09/22/xtravois-2-0-our-oregon-manifest-bike/
![]() Spännande cykel! För mig är detta en kombination av en paketcykel med stor pakethållare och ställ fram, en Xtracycle och en fällbar Brompton. Likheten med Brompton är inte bara att man får en lastyta med låg tyngdpunkt över de små, starka hjulen utan även att lasten är fäst på ramen och inte styret, vilket ökar stabiliteten. Jag har en sån cykel och min erfarenhet är att man kan lasta upp till 10-20 kilo fram, mer där bak. Cykeln ovan har även en barnsits bestående av en sadel fastknuten på ramen med slang. http://www.boox.net/topics/bicycles/brompton/load/
![]() Här är en paketcykel från Monark. Man känner igen pakethållaren fram, det stabila stället och att de har ett lite mindre hjul fram för att få plats med större saker utan komma ivägen för styret.
Ja, det var ju du som tipsade om den på Twitter, Erik! :-) De två cyklar du nämner här saknar en viktig designegenskap jämfört med Xtravois: longtailram. Här är en film om konstruktionstävlingen:
![]() Bakdelen på vita cykeln överst är alltså gjord enligt standarden Xtracycle FreeRadical och det finns en massa tillbehör som passar. Här en dubbel barnsits med plats för viktiga saker för resan. http://www.xtracycle.com/cargo-bicycles/cargo-bike-accessories/family-kit.html
![]() Nu pratar jag i mun på Johan. Så spännande är det! Här är en annan omgång tillbehör till Xtracycle. Wideloaders mm som gör att man kan ta breda saker på en Xtracycle.
Tävlingen är avslutad och domarinsatsen får kraftig kritik. De tre cyklarna som hamnade i topp är inte i närheten av att kunna ersätta ett bilägande, och jag kan bara hålla med. Synd på en bra tävling med många bra bidrag! http://portlandize.com/2011/09/disappointment-at-oregon-manifest/
TreeHugger publicerar några av tävlingsbidragen, och verkar hålla med om att det är Xtravois som borde vara vinnaren: It truly covers a lot of the definition of "ultimate utility bike." http://www.treehugger.com/galleries/2011/10/10-best-bike-innovations-from-oregon-manifest-2011.php?page=10 Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|