|
Godstransporter Cykel Till fots Cyklistvänliga lastbilar på EU:s dagordning
![]() En kjol, ungefär som på moderna spårvagnar, skulle skydda fotgängare och cyklister från att hamna under lastbilen. Klicka för större bild (PDF) I dagens lastbilar har förarna svårt att se, särskilt när de svänger. När föraren svänger höger och tittar över högra axeln syns bara en vägg. Eftersom många lastbilar körs över landsgränserna har frågan kommit upp på EU-nivå. Danska Cyklistförbundet meddelar att EU-parlamentet ska rösta om saken 11 februari (uppskjutet till 18 mars). Förslaget är att ge lastbilarna en rundare form och en kjol som hindrar fotgängare och cyklister från att hamna under hjulen. Liknande kjolar finns på moderna spårvagnar. En rundare nos och större fönster skulle minska den så kallade döda vinkeln framför lastbilen, där chauffören har svårt att se. Den rundare formen skulle också ge lägre luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning. Alla är inte överens om att detta är en god idé. Londons konservativa borgmästare Boris Johnson är för, men hans partikamrater i brittiska regeringen är mot eftersom de menar att ingen konsekvensbeskrivning har gjorts. Det är känsligt med EU-regler och brittiska regeringen vill inte införa ny byråkrati. Sveriges infrastrukturminister kommenterar lite undvikande att Volvo och Scania jobbar på lösningar. Bara en vecka före parlamentets omröstning försöker ministern prata bort risken med högersvängande lastbilar genom att twittra om "vänstersväng", det vill säga hon påpekar att Miljöpartiet är emot större lastbilar:
Under tiden arbetar många städer med att flytta över godstransporterna till mindre fordon där föraren har lättare att se andra trafikanter. Stockholm och Malmö har förbjudit lastbilar längre än 12 meter. I Göteborgs innerstad är det max 10 meter som gäller, medan Utrecht i Nederländerna har nio meter som gräns. I Paris får lastbilar bara köras på natten, när det är färre fotgängare och cyklister på stan. ![]() I Malmö är det förbjudet med lastbilar längre än 12 meter (röd zon). Det gröna är en miljözon ![]() I nederländska Utrecht kommer godset med en elektrisk kanalbåt. Foto Karim I Göteborg och Utrecht finns även samlastningscentraler, även kallat mikroterminaler, där godset lastas om till mindre fordon. Godskunderna kommer då överens med gatukontoret om att lasta godset i gemensamma lastbilar. I Utrecht finns en elektrisk kanalbåt med kran, en så kallad bierboot, som lyfter upp leveranser till restauranger och butiker. I Göteborg finns små elektriska lastbilar som kör ut godset, och även Ecoprofiles systerföretag MoveByBike anlitas för detta. Ofta räcker det med mindre fordon. Det EU-finansierade projektet Cyclelogistics kom fram till att hälften av godstransporterna i städer kan flyttas över till lastcyklar. ![]() MoveByBike är ett cykelåkeri. Skåpet är anpassat till europapallen, den vanligaste lastenheten i Europa Även cykelorganisationer funderar på hur lastbilarna kan byggas säkrare. London Cycling Campaign har ritat en lastbil med lägre förarhytt och större fönster. Tyska cykelfrämjandet ADFC anser att lastbilarna borde utrustas med en bromsassistent. Det är en sorts radar som detekterar om det står någon i vägen när chauffören svänger höger. Då bromsas lastbilen automatiskt. ADFC refererar till forskning från tyska trafikministeriet som visar att fler speglar inte räcker, eftersom det är svårt för chauffören att titta i alla speglar samtidigt. Att radarn kopplas direkt till bromsen anser ADFC nödvändigt då holländska trafikministeriet kommit fram till att en varning inte räcker för att tillförlitigt hindra överkörningar. Ett sätt att eliminera problemet helt är att köra tåg istället, men så görs inte alltid. Logistikföretaget Schenker har fått dispens att köra 32 meter långa lastbilar nattetid mellan sina terminaler i Göteborg och Malmö. Transporterna skulle enkelt kunna ske med järnväg, eftersom det finns spåranslutning i bägge ändor. Dispensen gäller efter klockan 19 och före klockan 06, vilket är tider då finns ledig kapacitet på järnvägen. Statistiskt sett är det 43 gånger säkrare med tågtransport än med vägtransport, räknat per tonkilometer. ![]() ![]() ...och spåranslutning till terminalen i Malmö Länkar Joint declaration: Safer, cleaner lorries, now. Transport & Environment Fælles kamp mod højresvingsulykker. Cyklistforbundet I 2013 mistede otte danskere livet ved højresvingsulykker. ... Sammen med bl.a. European Cyclists’ Federation, som Cyklistforbundet er en del af, og mere end 130 europæiske storbyer beder teknikborgmester Morten Kabell EU om at vedtage skærpede krav om godt udsyn fra lastbiler, når EU parlamentet den 11. februar skal stemme om et nyt lastbildirektiv. London Mayor protests UK block on EU ‘safe lorries’ law. Euractiv A UK briefing document, seen by EurActiv, says that “whilst we support improvements to [lorry] cab design to improve fuel efficiency and carbon emissions and road safety for vulnerable road users, any mandatory requirement for cabs to have a new profile should be supported by an impact assessment. As far as we are aware, there is no impact assessment to support such a change.” Fler butiker får leveranser med elbil. Vårt Göteborg Lessons from Sweden on Urban Consolidation Centers While the initial results are promising, Dr. Behrends stressed that UCCs do not work for every situation, and that they require financing. Established chains like Ikea, for example, are in suburbs and already have efficient logistics. A UCC would actually add costs for Ikea and similar operations. UCC trials have failed elsewhere because they did not target clusters of independent stores with decentralized deliveries. Stockholms stad. Yrkestrafik - Se "Karta för tung trafik i ytterstaden" Voertuigbeperkingen. Gemeente Utrecht ADFC-Forderungen zur Fahrzeugtechnik - Abbiege- und Bremsassistent für Lkw LCC challenges construction industry to adopt our Safer Urban Lorry to reduce lorry-cyclist deaths Tyngre + längre = bättre. Göteborgs-Posten Transportstyrelsens föreskrifter om färd med långa och tunga fordonståg mellan Malmö och Göteborg TSFS 2012:3 (PDF) Rail travel is the safest option for passengers. Allianz pro Schiene In terms of tonne per kilometre (tkm), the transport of dangerous freight by rail was on average 43 times safer (2004-2011) than transporting hazardous goods by road. Se även: Cyclelogistics: 51 % av motoriserade godstransporter i städer kan lika gärna göras med lastcykel - Ecoprofile
Här finns parlamentets ändringsförlag till kommissionens text för nedladdning: Parliamentary committees - Transport and Tourism Jag lägger in den här grafiken från Svenska Dagbladet. Den visar att olyckorna sker främst för att lastbilschauffören inte kan se vad som händer till höger om lastbilen. Cyklisten gör helt rätt enligt Trafikförordningen: Cykel ... skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Se grafiken i större format här Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet ![]()
Jörg Leichtfried, EU-parlamentariker, twittrar att omöstningen är uppskjuten till 18 mars.
EU-parlamentet har idag sagt ja till att lastbilar får förlängas med en halvmeter för att göra dem rundare, cyklistvänligare och mer aerodynamiska. Parlamentet säger också nej till kommissionens förslag att tillåta gränsöverskridande trafik med 25m långa lastbilar. Idag är det max 18m som gäller. Parlamentet vill också ha en utredning om effekten av längre lastbilar, tex hur järnvägen påverkas. EU Parliament vote marks end of the brick-shaped lorry. Transport & Environment
![]() Omkomna cyklister 2007-2012 Nio procent av omkomna cyklister blev överkörda av högersvängande buss eller lastbil, och 11% dog på annat sätt i kollision med buss eller lastbil. Källa Säkrare cykling - gemensam strategi för år 2014-2020
Igår röstade EU-parlamentet för säkrare lastbilar enligt ovan. Tidigare hade transportutskottet röstat ja, den 18 mars. Full Parliament votes for safer, cleaner lorries, but faces national roadblocks. Transport and Environment
Under tiden jobbar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) för att större lastbilar ska kunna köra i Sverige, upp till 74 ton, utan de förändringar som skulle göra att förarna kan se när de svänger. Effektivare godstransporter på väg. Näringsdepartementet
Tillsammans med Frankrike och Italien jobbar Sverige för att förhala införandet av de nya reglerna, som ska göra att chaufförer kan se när de svänger. France ‘delay’ HGV road rules meant to make London safer for cyclists. Evening Standard The document states that the new rules “shall start to apply only [7] years after” the three years EU member states are allowed to incorporate the rules into national laws, taking the total delay to 2025. Campaigners say this is a major setback from original plans to allow manufacturers to gradually incorporate safety features from 2018, before mandatory compliance by 2022 for new lorries. France, Sweden and Italy delay introduction of safer lorries. Road.cc
Det är Volvo som ligger bakom att Sverige och Frankrike vill förhala de nya reglerna, enligt tidningen European Voice. Volvo Lastvagnar äger Renaults lastbilsverksamhet. Frankrike, Sverige och Volvo vill nu förbjuda andra tillverkare att gå före med säkrare lastbilar. France and Sweden push to delay new lorry designs. European Voice Manufacturers would not be allowed to use new lorry designs earlier than the deadline, which would be delayed until 2025.
Sverige lobbar mot säkrare lastbilar. Expressen ledare Niklas Gillström, pressekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, hävdar dock att regeringen visst vill ha säkra, miljövänliga lastbilar så fort som möjligt. Däremot menar regeringen - till skillnad från parlamentet, kommissionen och en lång rad andra medlemsländer - att tiden fram till 2025 krävs för att justera andra EU-direktiv som berörs. Och att skjuta upp införandet till 2025 är av en händelse också precis den linje som Volvo - som annars stoltserar med sitt säkerhetsarbete - driver helt öppet. Dokument som jag har tagit del av visar också att Sverige rentav velat skjuta upp införandet av de nya reglerna ännu längre än så.
Sverige och Frankrike fick igår gehör för att ingen får tillverka säkra lastbilar förrän om 8 år. France and Sweden lead call for 8 year prohibition of safer lorries
Paris börjar med leveranser till 135 matbutiker via floden Seine.
Paris's river revolution: the supermarket that delivers groceries via the Seine. The Guardian
![]()
Stora skillnader i direkt förarsikt mellan olika lastbilar
Study finds huge difference in best and worst trucks for blind spots which cause hundreds of road deaths. Transport & Environment
According to the European Transport Safety Council, 4,000 people die in truck crashes in Europe every year. Many of these fatalities, almost 1,000, are vulnerable road users such as cyclists and pedestrians. More than a quarter (28%) of fatal truck crashes occur in urban environments and more than half of lorry crashes involving cyclists and pedestrians in urban areas occur at relatively low speeds.
EU-parlamentet röstade idag för att alla nya lastbilar ska ha bromsassistent och att krocktester för bilar ska omfatta påkörning av cyklist. Det skulle rädda många cyklisters liv. Nästa steg är att kommissionen återkommer om detta.
Den längre nosen på förarhytten minskar förarnas döda vinkel, vilket gör att andra trafikanter blir mer synliga för förarna.
Min kommentar: Det är ett steg i rätt riktning att Sverige anpassar sig efter europeisk lag. Det rimliga är ändå att alla fordon måste ha bra förarsikt, så att föraren kan se även vid högersväng.
Att inte ta bort snön från bilen kan ge böter eller fängelse. Att köra lastbil med så dålig sikt att föraren inte ser vid högersväng är dock tillåtet. Jag skrev ett öppet brev om det till Transportstyrelsen 2016. Läs svaret i kommentarerna på länken:
Att inte ta bort snön kan leda till böter eller i värsta fall fängelse.
Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|