|
Miljöpolitik Miljöpartiets politik för hållbar konsumtion
Denna gästartikel är ett svar på en förfrågan från Ecoprofile inför riksdagsvalet 2014. Idag är de miljösmarta valen ofta både dyrare och krångligare än mer miljöskadliga alternativ. Det borde vara tvärtom. Det är därför vi föreslår höjda miljöskatter, där intäkterna går till att bygga ut alternativen. Konkret föreslår vi höjd koldioxidskatt, en flygskatt så länge EU:s utsläppshandel inte levererar och dessutom bara omfattar halva flygets klimatpåverkan, samt en rad andra skatter som t ex på konstgödsel som mer indirekt påverkar konsumenten. I gengäld gör vi stora investeringar i järnväg och annan kollektivtrafik, förnybar energi och energieffektivisering, inte minst genom bättre villkor för privatpersoner som producerar sin egen förnybara el och att ROT-avdraget görs klimatstyrande och även ges till hyreshus. Miljöpartiets budget På matsidan gynnar vi ekomat främst genom stöd till produktionen, men för att minska animaliekonsumtionen kan det vara vettigare med skatt på konsumtionen, för att inte bara exportera miljöproblem genom ökad import. Vi har inget färdigt förslag på detta, men en viktig utgångspunkt för oss i en sådan utredning är att se på djurhållningens hela miljöpåverkan och inte bara klimat. Hellre lite naturbeteskött som håller hagmarker öppna än mycket kyckling- och fläskkött som varken är bra för miljön eller djuren. Motion: Minskad köttkonsumtion Lokalt kan klok stadsplanering och trafikpolitik göra egen bil onödigt för de flesta stadsbor. Cykel och kollektivtrafik måste få ta större plats på bilens bekostnad. Kompakta och funktionsblandade städer gör det lätt att cykla och resa kollektivt jämfört med ytkrävande städer som byggts utifrån bilismens logik. Att med berått mod planera för ökad biltrafik i Stockholm genom Förbifarten är vansinne. På landet däremot är bilen ofta nödvändig – även om bussar och säkra cykelvägar kan vara ett alternativ i tätare landsbygd – och där behöver vi bygga ut tillgången på förnybara drivmedel. Motion: Klimatet och bilen Klimatpåverkan från våra prylar syns inte alltid i statistiken utan dyker upp i siffrorna för Kina och andra länder vi importerar mycket från. Trots missvisande statistik är det angeläget att gå ifrån slit och släng till hyr, låna och laga. Vi vill sänka momsen på reparationer så att det blir billigare att laga än att köpa nytt. Vi vill genom t ex offentlig upphandling främja nya affärsmodeller som inte bygger på att ständigt kränga nya prylar där alla ska ha en egen av det senaste, utan på att dela, underhålla och uppgradera prylar i pooler och leasingsystem. Den offentliga upphandlingen är naturligtvis ett viktigt verktyg inte bara för att gynna en omställning till en cirkulär ekonomi utan bör också ställa relevanta miljökrav utifrån klimatpåverkan, kemikalier, påverkan på biologisk mångfald osv. Motion: Avfall eller cirkulär ekonomi? När det kemikalier är annars vår inställning att farliga ämnen ska vara förbjudna, så att man inte ska behöva vara expert för att välja säkra varor. Motion: På väg mot en giftfri vardag -plattform för kemikaliepolitiken Sist men inte minst behöver vi fundera över konsumtionens nivå och inte bara dess innehåll. Även om konsumtionen kan göras mycket grönare är det svårt att klara alla våra miljömål om den sammanlagda konsumtionen ska öka kraftigt varje år. Många idag upplever dessutom att tid är en större bristvara än pengar, så det finns goda skäl att fundera över i vilken utsträckning ökad produktivitet ska tas ut i kortare arbetstid respektive ökad lön framöver. Vår målsättning är 35 timmars arbetsvecka i ett första steg. Motion: Ett hållbart arbetsliv Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Återanvändande/upcycling (1) Magasin (3) Böcker (2)
|