|
Till fots Cykel Barn Är det föräldrarnas fel att de skjutsar barnen för mycket?
Svenska myndigheter har ett bakom-ratten-perspektiv och utmålar gärna fotgängare och cyklister som ett trafiksäkerhetsproblem Sveriges Kommuner och Landsting har gett ut en rapport, Varför skjutsar föräldrarna barnen till skolan? Det är en bra fråga att ställa. Barnen skjutsas i bil även när de bor så nära som 1-2 kilometer från skolan. Trots att trafiken blir allt säkrare är det allt färre barn som går eller cyklar till skolan. SKL:s rapport mynnar ut i att det behövs fler pekpinnar till föräldrarna. Det är förstås helt riktigt att föräldrar är nyckelspelare. I rapporten sägs att föräldrarna skjutsar barnen bland annat för att markera att de är engagerade, och för att de inte litar på att bilister kör säkert när barnen är ute. Det vill SKL råda bot på med en broschyr, som ska tala om att goda föräldrar inte skjutsar. Men troligen finns det en anledning till att föräldrarna vill visa engagemang på just det här sättet, vilket kan vara värt att fundera över. Jag tror inte föräldrarna visar engagemang genom att till exempel sitta med på lektionerna. Det skulle kännas konstigt och pinsamt. Anledningen till att just skjutsning anses vara ett bra sätt att visa engagemang är att barnen inte anses klara att gå eller cykla själva, och den uppfattningen är något kommunernas egna kampanjer underblåser. Det blir motsägelsefulla budskap om föräldrarna både får höra att trafik är farligt, och att skjutsning är dåligt. Det blir kortslutning bland pekpinnarna. För 30 år sen fick de flesta elever cykla själva till skolan Kampanjer har ökat bruket av cykelhjälm. Kanske har de ökat skolskjutsningen också? Bättre än pekpinnar vore att kommunvis mäta hur många barn som på egen hand cyklar eller går till skolorna. Det skiljer nog en del. Sådana mätningar skulle kunna ge en diskussion om vad det är som gör att de bästa kommunerna lyckas. Intressant är att orter som är bättre på hjälmar är sämre på cykling. NTF har ett grundmurat vindruteperspektiv Gå in på hemsidan som nämns i NTFs reklam, så visas barn i reflexväst i dagsljus. Det tycker Volvo är jättebra Även NTF anser att föräldrar skjutsar sina barn för mycket. NTF:s lösning är en kampanj i samarbete med Volvo (ja, samma Volvo som lobbar mot att konkurrenterna ska få tillverka säkrare lastbilar). NTF:s hemsida illustreras med en bild på barn med reflexväst i dagsljus. NTF är en central aktör när det gäller skrämselpropaganda. Är det någon som behöver pekpinnar är det NTF. De måste sluta med skrämselpropaganda och släppa bakom-ratten-perspektivet. Cyklister och fotgängare behöver inga kampanjer för att förstå att de kan bli påkörda. Som SKL:s rapport nämner så är denna medvetenhet tvärtom så stor att många inte vill släppa iväg sina barn eller ens cykla själva. Flera studier visar att barn som går eller cyklar till skolan koncentrerar sig bättre, och en dansk studie visade till och med att effekten är större än av att äta frukost. Motion syressätter hjärnan, helt enkelt. Urbanisten Jane Jacobs noterade att en av trottoarens funktioner är att uppfostra barn. På trottoaren lär sig barn hur man uppför sig offentligt. Man lär sig saker som kanske inte framgår i skolan eller hemma. Barn 6-11 år klarar att bedöma trafiken rätt – om bara farten sänks till 30 km/h. Det visar en engelsk simulatorstudie. Det är ingen hemlighet att farthinder och bättre gatubelysning ökar trygghet och trafiksäkerhet, även för dem som råkade glömma reflexvästen eller hjälmen den dagen. Satsa på det istället för på kampanjer med vindruteperspektiv! Idag cyklar färre än var tredje elev. Andelen har mer än halverats sedan åttiotalet Källor Tabellen över skolcykling på åttiotalet kommer från VTI: Effekter av kampanjer, debatt och opinionsbildning? Förändringar i föräldrarnas omsorg om barnens trafiksäkerhet. Resultat från två rikstäckande undersökningar om barn i åldrarna 4-12. VTI 1985 Figuren över bruk av cykelhjälm kommer från VTI: Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988–2002. Resultat från VTI:s observationsstudie år 2002 Varför skjutsar föräldrarna barnen till skolan? SKL Barns skolvägar 2012. Trafikverket Trottoarens funktioner: Barnuppfostran. Yimby GBG Den levande trottoarens ytliga offentlighet är en säkrare plats. Där finns det alltid någon vuxen som kan ingripa och publika lokaler att fly in i. Där skolas barnen också in i stadskulturens principer och värderingar. De lär sig vad som är ett lämpligt beteende och var gränserna går (även om de inte alltid respekterar dem). Enligt Jacobs kan inte anställda barnskötare eller föräldrarna ensamma lära barnen detta, eftersom kunskapen upparbetas genom erfarenhet av främlingars ansvarstagande i staden.
Valand i Göteborg. Låg hastighet och bra gatubelysning gör det onödigt för fotgängare att bära reflex Artikeln diskuteras på facebookgruppen Cyklistbubblan där fotgängare sägs behöva reflex även på upplysta stadsgator. Jag tror vi kom överens om en åtgärdslista som gör det onödigt: 1. Max 30 km/h 2. Jämna ut gatubelysningen så att fotgängare syns både i körbanan och på gångbanor och trottoarer 3. Dagens varselljus på bilar är bländande. Ersätt med mjukare positionsljus i tätort (kräver lagändring?)
I Trivector-undersökningen från 2007 finns följande diagram, som är mer jämförbar med VTI-undersökningen 1983. Barnen har mindre tillåtelse 2007 än 1983, särskilt i åldersgrupperna 7-9, där det har halverats.
Myndigheten Trafikanalys har gjort en rapport om cyklingens utveckling i Sverige sedan 1995. Resultatet är att cyklingen minskar, särskilt bland barn. Cyklandets utveckling i Sverige 1995-2014. Trafikanalys (PDF) Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|