|
Bil Nissan lanserar elbil först i början av nästa årtionde
Nissan sa igår att de kommer lansera en elbil först i början av nästa årtionde. Det innebär att de kommer vara flera år efter Mitsubushi, som har sagt att de kommer introducera en elbil redan 2008. http://www.greencarcongress.com/2006/12/nissan_announce.html
Nissan visar upp ett koncept (Mixim) i Frankfurt, och det verkar inte vara något snack om en närliggande produktionsbil.
Prestanda är dock lite intressant i den tresitsiga bilen:
Vikt: under 1000 kg
Fyrhjulsdrift (två elmotorer, alltså inte hjulmotorer)
Räckvidd: 25 mil
Laddtid: ca. en halvtimma
Batterier: Li-Jon
Toppfart: 180 km/h
Laddtiden är något nytt. Förut har det antingen varit ganska många timmar som krävts, eller väldigt kort tid, jämförbar med tiden det tar att tanka flytande bränslen. En halvtimma tyder på någon annan batteriteknik, eller kanske att man insett att det blir tufft att få laddstationer att klara så höga strömstyrkor som krävs för snabbladdning? http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57727
Jag reagerar också på den märkliga laddningstiden. För att det ska vara praktiskt att snabbladda sin bil på en drivmedelsstation så bör det inte ta mer än tio minuter. Den halvlånga laddningstiden för Nissans Mixim kan bero på att livslängden på bilens batterier minskar om de använder en tio minuters snabbladdning eller som du skriver att det kan vara praktiskt svårt att bygga upp en infrastruktur med häftiga snabbladdstationer som krämar på med flera hundra ampere.
Undrar om den av Vattenfall eventuellt planerade rikstäckande infrastrukturen med snabbladdstationer, med svensk spjutspetsteknik, klarar den uppgiften?
2012 ska man kunna knalla in till bilhandlaren och köpa en Nissan elbil. http://www.greencarcongress.com/2008/05/nissan-to-intro.html
Nissan kommer visa upp ett elbilskoncept, Nuvo, som ska gå bra att serietillverka på Parissalongen. http://www.automotorsport.se/news/15514/nissan-ska-visa-eldriven-citybil-i-
2012 gäller fortfarande som det år då Nissan ska sälja stora volymer elbilar. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article575579.ece
Fortfarande 2012. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article598175.ece
2012 gäller fortfarande, och nu har man släppt lite teknisk info. 16 mils räckvidd, toppfart 140 km/h. Bilen håller koll på hur långt man kan köra och var närmaste laddstation finns. Man ska också kunna kontrollera laddningen över Internet. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/nissan-visar-ny-elbil-1.14211
Nu kommer Nissan med uppgift om att den kommer redan 2010, även till Europa. http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2009/_STORY/090802-02-e.html
Här finns fler bilder. Bilen ska, utan batteri, kosta som en välutrustad bensinbil. Batteriet leasas och laddas till en kostnad som ska vara lägre än motsvarande bensinkostnad. http://www.treehugger.com/files/2009/08/nissan-unveils-the-all-electric-lea
TreeHugger skriver mer om Nissan Leaf, som elbilen heter. Nissan satsar ordentligt på IT-tjänster kring bilen, här styrs laddningen mha en Iphone. Man kan bestämma när på dygnet bilen ska laddas om man har elpriser som varierar över dygnet. När bilen är färdigladdad kan man bli notifierad om det.
http://www.treehugger.com/files/2009/08/controlling-electric-cars-nissan-le
Den amerikanska energimyndigheten (DOE) köper via projekt in 5000 Nissan Leaf för tester av infrastrukturen för laddningen av bilarna. http://www.greencarcongress.com/2009/08/etec-nissan-20090805.html
Nissan Leaf är inte på marknaden än, men redan är det snack om nästa generations batterier till den som innebär nästan dubbla räckvidden... Fast det blir först 2015. http://www.treehugger.com/files/2009/12/nissan-working-on-new-battery-for-e
Cirka 300 000 verkar priset bli, om man räknar med statliga bidrag. Statliga bidrag är naturligtvis ingen höjdare (bilismsubvention), det hade varit mer rätt att höja skatten på de bilar som är ännu mer ohållbara.
Nu är produktionen av Leaf igång. I början av 2011 ska den gå att köpa i Europa, på "selected markets".
TreeHugger har gjort första räckviddstestet och kunde köra Leaf:en i 18 mil.
Energiförbrukningen för en Nissan Leaf är 2,2 kWh/mil, enligt elfordonsnyhetsbrev från Magnus Karlström.
Om man utgår ifrån att elproduktion (i ett sammanlänkat europeiskt elsystem) på marginalen under överskådlig framtid är kolkraft eller gaskraft så blir CO2-utsläppen inte så värst mycket lägre än för befintliga bilar som drivs av en förbränningsmotor. Detta diskuteras vidare här och här. Kondenskraftverk som drivs av brunkol släpper ut 900 g CO2 per kWh, om de drivs av stenkol så blir utsläppen något lägre (780 g) medan effektiva kombikondenskraftverk som drivs med naturgas släpper ut 335 g per kWh (se s.7 här). 2,2 kWh/mil i elförbrukning kan med dessa utsläppssiffror översättas till 74-198 g CO2/km. Som jämförelse är den svenska miljöbilsnormen 120 g/km.
Ja, så är det. Ska man känna sig hyfsat duktig som elbilsförare så behöver man kanske själv vara finansiär av utbyggnaden av hållbar förnybar energi.
Jasså Johan så du tror att man kanske måste tänka på marginal-elen eller? :)
Japp, jag har svängt om det.
Attans, jag vet inte om jag gillar eller ogillar det... Hur menar du med att finansiera? Tycker du man gör det via elcertifikaten och genom att välja grön el, eller måste man göra det på annat sätt?
Man kan med ganska god grund argumentera för att man bör räkna bort elcertifikaten från marginalelen. Eftersom alla elkonsumenter i Sverige genom certifikatssystemet måste köpa en viss mängd (15-20%) grön el, även på marginalen. Om man räknar med 20% och att den gröna elen är CO2-fri så släpper Nissan Leaf ut 59-158 g CO2 per km.
Nissan Leaf blev utnämnd till "Årets bil 2011" av europeiska motorjournalister. Det är det första elbilen som vinner den titeln.
Nissan Leaf säljer bättre än Chevrolet Volt: http://www.ecogeek.org/automobiles/3552-nissan-leaf-outselling-chevy-volt
Jag förstår inte varför ingen kommit på den rätta lösningen för batteriladdning och hantering. Vi skall inte snabbladda ! Vi skall heller inte behöva kompromissa med hybriddrift ! Självklart skall vi skifta ut den leasade batteripacken, eftersom "de sitter monterade i kasetter under varje säte". För lite tyngre fordon, kan vi istället köra med den gamla tekniken med påhängskärra, med pivåstödhjul. För Bussar skall batterierna finnas i en släpkärra. Lastbilar har det naturliga utrymmet där tankarna i dag sitter, fast nu måste vi täcka hela fordonsbredden och ända fram/bak mot hjulställen. Varför krånga till det som egentligen löser sig själv.
Jodå, det har Shai Agassi kommit på: http://www.ecoprofile.se/thread-945-Plug-in-kassetter-for-elbilar.html
Bra - jag har undrat varför det aldrig kommer. Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Cyklar (6) Lastcyklar (4) Trikar (16)
|