Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Nissan lanserar elbil först i början av nästa årtionde

JOHAN ERLANDSSON 2006-12-12        #1997
Nissan sa igår att de kommer lansera en elbil först i början av nästa årtionde. Det innebär att de kommer vara flera år efter Mitsubushi, som har sagt att de kommer introducera en elbil redan 2008.

http://www.greencarcongress.com/2006/12/nissan_announce.html



JOHAN ERLANDSSON 2007-09-01        #2920

Nissan visar upp ett koncept (Mixim) i Frankfurt, och det verkar inte vara något snack om en närliggande produktionsbil. Prestanda är dock lite intressant i den tresitsiga bilen: Vikt: under 1000 kg Fyrhjulsdrift (två elmotorer, alltså inte hjulmotorer) Räckvidd: 25 mil Laddtid: ca. en halvtimma Batterier: Li-Jon Toppfart: 180 km/h Laddtiden är något nytt. Förut har det antingen varit ganska många timmar som krävts, eller väldigt kort tid, jämförbar med tiden det tar att tanka flytande bränslen. En halvtimma tyder på någon annan batteriteknik, eller kanske att man insett att det blir tufft att få laddstationer att klara så höga strömstyrkor som krävs för snabbladdning?

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57727

MIKAEL JOHANSSON 2007-09-01        #2923
Jag reagerar också på den märkliga laddningstiden. För att det ska vara praktiskt att snabbladda sin bil på en drivmedelsstation så bör det inte ta mer än tio minuter. Den halvlånga laddningstiden för Nissans Mixim kan bero på att livslängden på bilens batterier minskar om de använder en tio minuters snabbladdning eller som du skriver att det kan vara praktiskt svårt att bygga upp en infrastruktur med häftiga snabbladdstationer som krämar på med flera hundra ampere. Undrar om den av Vattenfall eventuellt planerade rikstäckande infrastrukturen med snabbladdstationer, med svensk spjutspetsteknik, klarar den uppgiften?

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-04        #7010
2012 ska man kunna knalla in till bilhandlaren och köpa en Nissan elbil.

http://www.greencarcongress.com/2008/05/nissan-to-intro.html

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-09        #7085
Nissan kommer visa upp ett elbilskoncept, Nuvo, som ska gå bra att serietillverka på Parissalongen.

http://www.automotorsport.se/news/15514/nissan-ska-visa-eldriven-citybil-i-

JOHAN ERLANDSSON 2009-05-13        #10672
2012 gäller fortfarande som det år då Nissan ska sälja stora volymer elbilar.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article575579.ece

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-23        #11230
Fortfarande 2012.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article598175.ece

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-28        #11515
2012 gäller fortfarande, och nu har man släppt lite teknisk info. 16 mils räckvidd, toppfart 140 km/h. Bilen håller koll på hur långt man kan köra och var närmaste laddstation finns. Man ska också kunna kontrollera laddningen över Internet.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/nissan-visar-ny-elbil-1.14211

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-02        #11563

Nu kommer Nissan med uppgift om att den kommer redan 2010, även till Europa.

http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2009/_STORY/090802-02-e.html

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-02        #11564
Här finns fler bilder. Bilen ska, utan batteri, kosta som en välutrustad bensinbil. Batteriet leasas och laddas till en kostnad som ska vara lägre än motsvarande bensinkostnad.

http://www.treehugger.com/files/2009/08/nissan-unveils-the-all-electric-lea

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-08        #11613
TreeHugger skriver mer om Nissan Leaf, som elbilen heter. Nissan satsar ordentligt på IT-tjänster kring bilen, här styrs laddningen mha en Iphone. Man kan bestämma när på dygnet bilen ska laddas om man har elpriser som varierar över dygnet. När bilen är färdigladdad kan man bli notifierad om det.

http://www.treehugger.com/files/2009/08/controlling-electric-cars-nissan-le

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-08        #11617
Den amerikanska energimyndigheten (DOE) köper via projekt in 5000 Nissan Leaf för tester av infrastrukturen för laddningen av bilarna.

http://www.greencarcongress.com/2009/08/etec-nissan-20090805.html

JOHAN ERLANDSSON 2009-12-01        #13121
Nissan Leaf är inte på marknaden än, men redan är det snack om nästa generations batterier till den som innebär nästan dubbla räckvidden... Fast det blir först 2015.

http://www.treehugger.com/files/2009/12/nissan-working-on-new-battery-for-e

JOHAN ERLANDSSON 2010-05-20        #14845
Cirka 300 000 verkar priset bli, om man räknar med statliga bidrag. Statliga bidrag är naturligtvis ingen höjdare (bilismsubvention), det hade varit mer rätt att höja skatten på de bilar som är ännu mer ohållbara.

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-27        #16066
Nu är produktionen av Leaf igång. I början av 2011 ska den gå att köpa i Europa, på "selected markets". 

JOHAN ERLANDSSON 2010-10-27        #16067
TreeHugger har gjort första räckviddstestet och kunde köra Leaf:en i 18 mil.

JOHAN ERLANDSSON 2010-11-25        #16307
Energiförbrukningen för en Nissan Leaf är 2,2 kWh/mil, enligt elfordonsnyhetsbrev från Magnus Karlström. 

MATTIAS CARLSSON 2010-11-25        #16310
Om man utgår ifrån att elproduktion (i ett sammanlänkat europeiskt elsystem) på marginalen under överskådlig framtid är kolkraft eller gaskraft så blir CO2-utsläppen inte så värst mycket lägre än för befintliga bilar som drivs av en förbränningsmotor. Detta diskuteras vidare här och här.

Kondenskraftverk som drivs av brunkol släpper ut 900 g CO2 per kWh, om de drivs av stenkol så blir utsläppen något lägre (780 g) medan effektiva kombikondenskraftverk som drivs med naturgas släpper ut 335 g per kWh (se s.7 här).

2,2 kWh/mil i elförbrukning kan med dessa utsläppssiffror översättas till 74-198 g CO2/km. Som jämförelse är den svenska miljöbilsnormen 120 g/km.

JOHAN ERLANDSSON 2010-11-25        #16311
Ja, så är det. Ska man känna sig hyfsat duktig som elbilsförare så behöver man kanske själv vara finansiär av utbyggnaden av hållbar förnybar energi.

ERIK SANDBLOM 2010-11-26        #16334
Jasså Johan så du tror att man kanske måste tänka på marginal-elen eller? :)

JOHAN ERLANDSSON 2010-11-26        #16335
Japp, jag har svängt om det.

ERIK SANDBLOM 2010-11-26        #16336

Attans, jag vet inte om jag gillar eller ogillar det...

Hur menar du med att finansiera? Tycker du man gör det via elcertifikaten och genom att välja grön el, eller måste man göra det på annat sätt?


MATTIAS CARLSSON 2010-11-26        #16338
Man kan med ganska god grund argumentera för att man bör räkna bort elcertifikaten från marginalelen. Eftersom alla elkonsumenter i Sverige genom certifikatssystemet måste köpa en viss mängd (15-20%) grön el, även på marginalen. Om man räknar med 20% och att den gröna elen är CO2-fri så släpper Nissan Leaf ut 59-158 g CO2 per km.

JOHAN ERLANDSSON 2010-11-30        #16354
Nissan Leaf blev utnämnd till "Årets bil 2011" av europeiska motorjournalister. Det är det första elbilen som vinner den titeln.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-08        #18363

CONNY AXELSSON 2011-07-09        #18375
Jag förstår inte varför ingen kommit på den rätta lösningen för batteriladdning och hantering.

Vi skall inte snabbladda !

Vi skall heller inte behöva kompromissa med hybriddrift !

Självklart skall vi skifta ut den leasade batteripacken, eftersom "de sitter monterade i kasetter under varje säte".

För lite tyngre fordon, kan vi istället köra med den gamla tekniken med påhängskärra, med pivåstödhjul.

För Bussar skall batterierna finnas i en släpkärra.

Lastbilar har det naturliga utrymmet där tankarna i dag sitter, fast nu måste vi täcka hela fordonsbredden och ända fram/bak mot hjulställen.

Varför krånga till det som egentligen löser sig själv.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-09        #18376

CONNY AXELSSON 2011-07-09        #18378

Bra - jag har undrat varför det aldrig kommer.

Nu blir jag ännu mera nyfiken på anledningen till att tekniken inte etablerats.
Är det juristerna som försöker stängsla in reviret runt "egna lösningar" med patent och mönsterskydd, måntro ?

I min idealvärld kommer famtidens fordon att framställas av miljövänligt icke förstörbart material.
De tidsinställda rostbomber som idag produceras kommer att vara historia, förpassade till museum.
Vi kan framställa rostfri och syrafast plåt sedan länge. Enda anledningen att vi inte har detta i fordonskaroser, är att kapitalistiska systemets fotbestånd, vilar på att vi köper allt mera nyproducerat.
Tillväxt kallas det av ekonomer, som inget seriöst begriper.
Det är ingen katastrof att ekonomers status är vad den är. Vi behöver inte bekosta deras vidareutbildning. - Däremot är det en oförlåtlig katastrof att vi fortsatt tillåter dem att sitta i beslutsfattarpossition.
I min värld kommer de att sitta i källaren och knyppla med redovisning, i sällskap med omplacerade marknadsförare, som ännu inte funnit meningsfull sysselsättning.

Teknik skall säljas av tekniker !
 


Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3226 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik