Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Miljöpolitik   

Kina höjer bränslepriserna med 100%

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-23        #3305

Enligt AutoblogGreen, som hämtat sin information från China Car Times, så planerar den kinesiska regeringen en skatteomläggning som kan leda till en fördubbling av bränslespriserna. Kan man inte läsa lite storpolitik här? Kina skulle i så fall vinna en hel del världssympatier i klimatdebatten i förhållande till USA som hitintills vägrat att höja skatten på drivmedel. Kan man inte även läsa lite strategi för deras bilindustri? Om bränslepriserna i Kina höjs så öppnar det en möjlighet för deras gigantiskt stora tillverkare av litiumbatterier att etablera sig och skapa världens största elbilsmarknaden. Mig skulle det förvåna om det inte blir Kina som tar täten i storskaligt införande av elbilar. Ibland så kan det vara effektivt med enpartistyre som när det gäller samlade insatser för införandet av nya infrastrukturer. Så nu gäller det att visa kineserna att våra demokratiska marknadsekonomier minsann är minst lika effektiva på att storskaligt introducera energieffektiva elbilar och smarta V2G system. Eller är det ok att bli omkörd av "kommunisterna"?

http://www.autobloggreen.com/2007/10/23/chinese-drivers-could-get-hit-with-



ERIK SANDBLOM 2007-10-23        #3309
Enligt länken skulle bensinen kosta fem dollar per gallon. Jag får det till 8:52 per liter, så bensinen i Sverige (och Europa?) skulle fortfarande vara nästan 25% dyrare än i Kina. Så nog ligger den demokratiska modellen före ;-) Kina bygger järnvägar i en takt som får Europa att se ut som en snigel. De flesta stomjärnvägar trafikeras i 160 km/h, och nu bygger man på ett decennium ett högfartsnät lika omfattande som Europas. Samtidigt bygger man stora tunnelbanor i de största städerna. Skillnaden mot Indien är bjär. Där görs också stora järnvägsutbyggnader, men inte tillräckligt för att alla ska få sittplats. Förhoppningsvis kan Indien lära av Kina. Det är helt orealistiskt att de stora befolkningarna skulle få plats på vägarna, en i varje bil. Även om dom asfalterar hela landet.

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-24        #3339
Lägger mitt hopp om framtidens bil till Kina Tänk om den starka kinesiska regeringen bestämmer sig för att man i Kina ska gå över till elbilar. Då kommer de att massproduceras extremt billiga elbilar för den inhemska marknaden. Men naturligtvis så kommer de billiga elbilarna även att gå på export. Har då de japanska, europeiska och de amerikanska biltillverkarna tillsammans med oljebolagen satsat på dyra bränslecellsbilar och en kostsam vätgasekonomi så kan de känna sig rätt BLÅSTA. He, he. Just nu så känner jag för att hålla på KINA.

Logga in för att svara


Produkter

Magasin (3)
Böcker (2)
Miljökonsult (1)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3343 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik