Gästartikel från Gästartikel från |
Ekologiskt
Vad är ekologisk mat för dig?
Konsumentverket gjorde 2002 en kunskapsöversikt över konsumenters attityder till ekologiska livsmedel. I den kan man läsa att skälen till att köpa ekologiska produkter enligt de ingående undersökningarna är hälsoskäl, miljöskäl och djuretik. Ordningen bland dessa skäl varierar dock mellan de olika undersökningarna.
Det stämmer också bra överens med en undersökning jag själv varit med om att göra, bortsett från djurskälet eftersom det handlade om mat från växtriket. Förutom hälsa och miljö, betydde bland annat kvalitet också mycket för valet. Min tolkning av att olika undersökningar kommer fram till olika resultat om vad som är det viktigaste skälet är att det helt enkelt är svårt för konsumenten att veta och svara på. Ofta grundar vi våra köpbeslut på flera saker samtidigt, och vi är över huvud taget inte alls medvetna om all motivation som ligger bakom valen vi gör. Begreppen som används i undersökningarna har dessutom olika innebörd för olika människor. vad som förknippas med "miljö" och "hälsa" är individuellt - för att inte tala om "kvalitet" som kan inbegripa både hälso- och miljöaspekter och en mängd annat. Eller också bara att varan inte är möglig. I svaren finns säkerligen hela skalan.
En illustration av vad begreppet "ekologi" i samband med livsmedel kan innebära för konsumenter, ger årets stora Coop-undersökning som är en sammanställning av svar från 26000 respondenter. Även här urskiljs miljö, djuromsorg och hälsa som skäl att välja ekologiskt. Miljöskälet var störst både förra året och detta år. På frågan "Vad är ekologi för dig?" erhölls följande resultat:
Obesprutade produkter - 88%
Skonsamt för naturresurserna - 82%
Naturliga råvaror - 81 %
Bättre villkor för djur - 71%
Mindre artificiella tillsatser - 62%
Hälsosam kost - 54%
Ett hälsosammare liv - 50%
Varor med högre kvalitet - 48%
Varor med bättre smak - 37%
Det kan kanske tyckas att detta inte är så intressant att djupdyka i, att vända och vrida på och undersöka, fundera - men min övertygelse är att konsumenten har en mycket stor roll i omställningen till ett hållbarare samhälle, och då är det viktigt att förstå vad det är som motiverar konsumenten att välja "rätt". Attitydundersökningar är värdefulla verktyg.
Jag tror att du har rätt i dina antaganden om olika miljöskäl för val av produkter. Dessutom tror jag att skälen kan variera beroende på vilken produkt man tänker på. En produkt kanske man t.ex. väljer för att den är obesprutad medan en annan produkt väljer man kanske på grund av att den har mindre tillsatser.
|
|
Vegetarisk catering (2)
Matlagningskurser (1)
Hemleverans av mat (1)
Växtskydd (1)
|