Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från Världens EkoGästartikel från Klimataktion

Ekologiskt   

Vad är ekologisk mat för dig?

ELEONORA HORN 2008-10-09        #7485

Konsumentverket gjorde 2002 en kunskapsöversikt över konsumenters attityder till ekologiska livsmedel. I den kan man läsa att skälen till att köpa ekologiska produkter enligt de ingående undersökningarna är hälsoskäl, miljöskäl och djuretik. Ordningen bland dessa skäl varierar dock mellan de olika undersökningarna. Det stämmer också bra överens med en undersökning jag själv varit med om att göra, bortsett från djurskälet eftersom det handlade om mat från växtriket. Förutom hälsa och miljö, betydde bland annat kvalitet också mycket för valet. Min tolkning av att olika undersökningar kommer fram till olika resultat om vad som är det viktigaste skälet är att det helt enkelt är svårt för konsumenten att veta och svara på. Ofta grundar vi våra köpbeslut på flera saker samtidigt, och vi är över huvud taget inte alls medvetna om all motivation som ligger bakom valen vi gör. Begreppen som används i undersökningarna har dessutom olika innebörd för olika människor. vad som förknippas med "miljö" och "hälsa" är individuellt - för att inte tala om "kvalitet" som kan inbegripa både hälso- och miljöaspekter och en mängd annat. Eller också bara att varan inte är möglig. I svaren finns säkerligen hela skalan. En illustration av vad begreppet "ekologi" i samband med livsmedel kan innebära för konsumenter, ger årets stora Coop-undersökning som är en sammanställning av svar från 26000 respondenter. Även här urskiljs miljö, djuromsorg och hälsa som skäl att välja ekologiskt. Miljöskälet var störst både förra året och detta år. På frågan "Vad är ekologi för dig?" erhölls följande resultat: Obesprutade produkter - 88% Skonsamt för naturresurserna - 82% Naturliga råvaror - 81 % Bättre villkor för djur - 71% Mindre artificiella tillsatser - 62% Hälsosam kost - 54% Ett hälsosammare liv - 50% Varor med högre kvalitet - 48% Varor med bättre smak - 37% Det kan kanske tyckas att detta inte är så intressant att djupdyka i, att vända och vrida på och undersöka, fundera - men min övertygelse är att konsumenten har en mycket stor roll i omställningen till ett hållbarare samhälle, och då är det viktigt att förstå vad det är som motiverar konsumenten att välja "rätt". Attitydundersökningar är värdefulla verktyg.



KRISTER ANDERSSON 2008-10-10        #7504
Jag tror att du har rätt i dina antaganden om olika miljöskäl för val av produkter. Dessutom tror jag att skälen kan variera beroende på vilken produkt man tänker på. En produkt kanske man t.ex. väljer för att den är obesprutad medan en annan produkt väljer man kanske på grund av att den har mindre tillsatser.

LUXELEFRANCE LUXELEFRANCE 2019-08-16        #24493
Ces accusations insignifiantes forment progressivement un modèle dans votre processus de communication, replique chanel non seulement négatif, mais également dévastateur et autodestructeur. Si chaque vendeur blâme quelqu'un pour quelque chose qui ne va pas, je peux obtenir un centime ou un centime alors je suis un homme riche. En plus d'accuser les autres, pourquoi n'essayez-vous pas d'y réfléchir? Pensez-y.

Logga in för att svara


Produkter

Vegetarisk catering (2)
Matlagningskurser (1)
Hemleverans av mat (1)
Växtskydd (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2867 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen