Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Göteborg mäter cykelbanors beläggning

ERIK SANDBLOM 2009-05-03        #10517

Foto Andreas Mossberg

Hur jämna är ytorna på Göteborgs 45 mil cykelbanor? Det ska trafikkontoret nu ta reda på. Med början på måndag kommer en liten blåvit mätbil utrustad med ett laserinstrument att rulla på stadens cykelbanor för att läsa av struktur och våglängd på underlaget. Resultaten från mätningarna ska vara ett komplement till hur trafikkontoret besiktigar cykelbanorna idag. Det görs sex gånger om året och från och med i år kommer besiktningsmän också att cykla omkring för att kolla cykelbanorna. Vårt Göteborg: Jämnheten på Göteborgs cykelbanor ska granskas Göteborg.se: 45 mil cykelbana i Göteborg granskas av mätbil



ERIK SANDBLOM 2009-05-03        #10518

Foto Jonathan Maus, Bike Portland

Några personliga kommentarer till detta: Dom kanske skulle valt en stadsjeep istället med tanke på hur cykelbanorna ser ut. Göteborgs stad är fenomenala på att göra cykelbanan skumpig samtidigt som vägbanan brevid är jättejämn. Även helt nyasfalterade ytor är i regel dåliga, t ex på stomcykelnätet mellan Backaplan och Göta älvbrons norra fäste i södergående riktning. Det är väldigt gungigt. Eller Danska vägen med flera exempel.

Så jag förstår inte vad mätbilen är till för. Asfaltera cykelbanorna på samma sätt som bilbanorna. Då blir det jämnt och bra och det behövs inga särskilda mätbilar. Problemet löst. Vill man locka bilister att börja cykla så måste cykelbanan vara minst lika slät som bilbanan. Andra cykelbanor är bara dåligt underhållna, som t ex Vasagatan och Sprängkullsgatan på västra sidan. Det är ett av Göteborgs tyngsta cykelstråk med 4000 cyklister per dag. "Cykelbanans yta kan se bra ut för ögat", står det i pressmeddelandet. Ja, om man är blind. Om cyklingen ska öka så måste man göra cykelbanorna dugliga även för trehjulingar som t ex de danska lådcyklarna. Med tre hjul som alla går i olika spår så ökar känsligheten för ojämn beläggning.

Men jag vill inte såga cykelbanorna helt. De är sammanhängande, välsopade och väl snöröjda på vintern. Synd bara att prao-eleverna fått sköta asfalteringen.

ERIK SANDBLOM 2014-09-11        #23414
Ibland sägs att cykelbanor aldrig kan bli riktigt släta eftersom de är för smala för att få plats med maskinerna som lägger slät asfalt. Det behövs som jag förstår två maskiner, dels en asfaltsläggare som sprider asfalten och dels en vält som trycker ihop den.

Cat säljer en smal asfaltsläggare lämplig för ytor 1,4 till 2,6 meters bredd. Även Dynapac säljer smala asfaltsläggare.

Asfaltläggare AP255E. Cat

Tack till Krister Isaksson och Johan Granlund för upplysningarna.

ERIK SANDBLOM 2016-08-23        #23999
Anna Niska på VTI tycker inte att dagens mätmetoder för asfalt passar för cykling:

Ett exempel är kravet på jämnhet på cykelvägar som idag utgår ifrån måttet IRI (International Roughness Index), vilket inte alls ger en bra beskrivning av hur en yta upplevs av en cyklist. En vägbana kan upplevas jämn och fin för en bilist men vara väldigt obekväm att cykla på eftersom cyklister är mer känsliga för ojämnheter med kortare våglängd. Så där behöver vi ta fram bra mått som är specifika för just cykelvägar.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (54)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (17)
Cykelleasing (1)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2705 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen