Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt    Cykel    Markbunden kollektivtrafik   

Nederländerna: 40% cyklar till tåget

ERIK SANDBLOM 2009-05-05        #10542

En liten stad i Nederländerna. Foto Todd Fahrner. clever in europe 2006

Dagligen görs 1,1 miljoner resor i Nederländerna med tåg. Nästan 40% av resenärerna cyklar till avgångstationen och ytterligare 10% cyklar från ankomststationen till resmålet. Det blir 400 000 cyklar per dag enbart på avgångssidan. Det är visserligen tillåtet att ta med cykel på tåget i Nederländerna, men med de stora volymer det handlar om så försöker tågoperatörerna uppmuntra cyklisterna att cykla till och från stationerna, men inte alltid ta med cykeln på tåget. Man arbetar således med att förbättra cykelparkeringen samtidigt som tågoperatörerna skaffar lånecyklar till resenärerna. Man har också startat cykelbutiker vid stationerna för att locka folk att ta cykeln istället för bilen till stationen, eftersom det gör att man kan erbjuda parkering åt fler resenärer.

Från ett svenskt perspektiv kan man behöva räkna lite för att få en bild av vad det handlar om. I Stockholms pendeltåg får man under vissa tider på dygnet ta med max två cyklar per vestibul. Ett dubbelkopplat pendeltåg typ X60 (de vita pendeltågen) har 24 vestibuler vilket ger maximalt 48 cyklar per tåg. Ett sådant tåg har 748 sittplatser, vilket innebär att max 7 % procent av resenärerna kan ta med sig egen cykel. Det räcker inte till de 40 % av resenärerna i Nederländerna som vill cykla! Det är därför man satsar på cykelparkering och lånecyklar.  

Tågoperatör inrättar cykelbutiker och lånecyklar
Tågoperatören NS har startat 25 stycken cykelbutiker Fiets Point vid järnvägstationerna. Dessa erbjuder cykelparkering, cykeluthyrning och reparation över dagen. Syftet är att alstra ännu fler cykelresor till tåget, men inte att gå med vinst. I starten var butikerna starkt subventionerade men går nu jämnt upp. NS erfarenhet är att när bilparkeringen blev full så minskade resandet utanför rusningstid. Men genom att erbjuda tusentals säkra cykelparkeringar så ökade tågresandet, både som helhet och under rusningen. Järnvägsdrift är oftast toppig och man kan därför tjäna mycket pengar på att utnyttja tågen bättre utanför rusningstiderna. Kanske var bilparkeringen en flaskhals. Genom att förbättra cykelparkeringen kunde denna flaskhals byggas bort. Man har också startat ett lånecykelsystem vid 180 stationer, OV Fiets. Cyklarna lånas ut till alla med periodkort med kollektivtrafiken.

Snart fler cykelparkeringar vid järnvägstationer i Sverige och England

NS dotterbolag Ned Railways kör tåg i England under namnet Northern Rail, och ska nu öppna sin första cykelbutik under namnet "CyclePoint" på stationen i Leeds. Man räknar med att butiken ska börja täcka sina driftskostnader år 2012.

Nederländernas försprång kan synas ointagligt men Sverige har goda förutsättningar att få lika stor nytta av tåg och cyklar. De senaste årens utbyggnad av järnvägen i Sverige har medfört att hälften befolkningen fått närmare än fem kilometer till en järnvägstation, vilket tar 15-20 minuter att cykla. Det som krävs nu är en lika stor satsning på cykelparkeringar vid stationerna.

I Sverige finns inte så många cykelbutiker vid järnvägstationer, det enda dylika jag känner till finns i Lund. Där finns 780 bevakade cykelparkeringar, pump och möjlighet att låna verktyg. Utöver det finns 4800 obevakade cykelparkeringsplatser i Lunds centrum. Men det finns en del på gång.

Uppsala leder stort med planer på 7000 cykelplatser vid centralstationen som byggs om nu. Tyvärr verkar den borgerliga majoriteten ha skurit ner detta till 1000. I Stockholm planeras över 3000 cykeplatser vid flera stationer: Älvsjö 250 st; Slussen 1000 st; Odenplan, Vanadisvägen och Södra station 600 st vardera; och centralstationen 230 stycken i ett underjordiskt garage. I Malmö ska den nya stationen Triangeln få ett stort cykelgarage. Göteborg har byggt flera cykelställ runt stationen de senaste två åren, både på Drottningtorget och Nils Ericonsplatsen. Någon cykelbutik tycks det inte bli.

Det liknar inte Nederländerna, men det är en bra början ändå.

Fietsberaad publication 12. Developments in bicycle use in transport to the train and onwards

www.nsfiets.nl: Over NS Fiets

BikeBiz: UK to get Dutch-style CyclePoint shops

OV-fiets: a fast and easy rental bike

Film om cykelparkering vid nederländska järnvägstationer

Ekot: Uppsala får nordens största cykelparkering

UNT: Ännu inga besked om parkeringshus för cyklar

DN: Första parkeringshuset för cyklar i Älvsjö Lundahoj - cykelresecentrum

GP: Göteborg får nya cykelparkeringar City.se: Låt bilisterna betala istället




ERIK SANDBLOM 2009-05-10        #10633
Staden Brisbane i Australien har byggt en cykelparkering med 420 platser och dusch. Medlemskap krävs, vilket kostar mellan fem och sju dollar per dag. Det kostade sju miljoner dollar att bygga. Bike Commuters Clean Up and Lock Up in Brisbane, Australia

ERIK SANDBLOM 2009-07-05        #11364
Lånecyklarna OV Fiets: en miljon lånetillfällen 2011 Lånecyklarna OV Fiets har tagits över av nederländska tågoperatören NS. Under första verksamhetsåret med NS har antalet lånetillfällen ökat med 46% till 480 000, och 42 nya hyrställen har öppnat. Det finns nu 182 hyrställen. Målet är en miljon lånetillfällen år 2011. En av strategierna är att arbeta med det nederländska vägverket för att erbjuda lånecyklar i samband med vägarbeten.

ERIK SANDBLOM 2009-07-11        #11444
The Guardian: Stations in £5m drive to get rail passengers onto bikes Brittiska regeringen satsar fem miljoner pund i bidrag till tio järnvägstationer som ska bygga cykelparkeringar. I Nederländerna sker var tredje resa till eller från stationer med cykel, medan i England är det bara 2%.

ERIK SANDBLOM 2009-09-24        #12256
Sydsvenskan: Cykelskepp i två däck Nya järnvägstationen Triangeln vid Citytunneln i Malmö får en cykelparkering med plats för 2000 platser, och ett låsbart utrymme för större cyklar som t ex lådcyklar och tandemcyklar. Men det verkar lite rörigt med bygglovet. En av förutsättningarna när tre arkitektkontor tävlade om uppdraget var att cykelgaraget vid Triangelnstationen skulle vara lätt att montera upp – och ner.

ERIK SANDBLOM 2009-10-01        #12351

Bevakad parkering med 750 platser på stationen i Assen, Nederländerna. Rijwielshop Grootjans, Assen, Station NS

Säker parkering hemma, lånecykel borta Nu kan man parkera sin cykel på en övervakad plats vid järnvägstationen helt gratis, om man abonnerar på OV-Fiets, den nederländska järnvägens lånecykelsystem. Ett och samma kort kan alltså användas för att låna en cykel vid ankomststationen, samt även säkert parkera sin egen cykel på hemmastationen. Erbjudandet är sker på prov på stationerna Assen, Hilversum, Leeuwarden, Nijmegen, och Utrecht Centraal West. NS Fiets en OV-fiets: Stallen-Op-Pas

ERIK SANDBLOM 2009-10-01        #12352

Nederländska banverket ska bygga totalt 100 000 nya cykelplatser vid 150 stationer under de närmaste fyra åren. Det blir 667 nya platser per station. David Hembrow: More NS cycle parking

ERIK SANDBLOM 2009-11-14        #12921
Sedan 1999 har det byggts 135 000 cykelplatser vid nederländska järnvägstationer. Av dessa är 25 000 bevakade och 10 000 består av förvaringsboxar som tar en cykel vardera. Runt 250 000 platser har ersatts eller byggts nya i projektet "Ruimte voor de fiets" eller "plats för cykeln".

http://www.prorail.nl/Publiek/ruimtevoordefiets/Pages/FeitenenCijfers.aspx

ERIK SANDBLOM 2009-11-17        #12950
Tågtrafiken på East Coast main line i England har bytt operatör och nu blir det nya investeringar. Bland annat 200 nya cykeplatser i Newcastle, 100 i York och 150 i Peterborough. East Coast Main Line Company Pledges To Improve Services And Invest For The Future

ERIK SANDBLOM 2010-02-17        #13835
För tio år sen valde 30% av tågresenärerna i Nederländerna att cykla till stationen. Nu är det 40% och till 2020 antas varannan resenär ta cykeln till tåget. (Vid ankomst är det 10% som cyklar från stationen.) Det blir trångt på cykelparkeringen och därför fortsätter man att märka ut, och sedan ta bort, övergivna cyklar.

So many bikes, so little space


I Sverige väljer var tionde resenär att cykla till, eller från, tåget.

Banverket: Cykelhantering vid tågresor


ERIK SANDBLOM 2010-09-14        #15747

ERIK SANDBLOM 2010-12-13        #16441

OV-Fiets heter lånecyklarna som erbjuds av Nederländska tågoperatören NS. Mellan 2007 och 2009 fördubblades antalet lånetillfällen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-fiets


ERIK SANDBLOM 2012-07-15        #21007
För att minska antalet övergivna cyklar på stationen har man i Zutphen byggt cykelställ som håller reda på hur länge cyklarna har stått parkerade. När cykeln har stått 10 dagar på samma plats kostar det €1,20 per dag. Efter 15 dagar tas cyklarna bort och kan hämtas mot en avgift på €25.

New bicycle parking system in the Zutphen bike park - Fietsberaad

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2917 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen