Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Köpenhamnsbor ska cykla längre

ERIK SANDBLOM 2009-06-02        #10941

Cyklarna blir fler och större. Då känns cykelbanorna trånga. Foto Mikael Colville-Andersen / Copenhagen Cycle Chic

Köpenhamns mål är att öka andelen jobb- och studiependling med cykel från dagens 37% till 50% år 2015. Om man bara ser på Köpenhamns kommuninvånare, så är det idag hela 55% som cyklar till sina arbeten. Men bland dem som pendlar in till Köpenhamn från kranskommunerna är det bara var femte som cyklar. För att öka inpendlingen med cykel har man inventerat 13 cykelstråk på sammanlagt 165 kilometer. Stråken har ett investeringsbehov på 250 miljoner kronor.

Ett annat område med potential är att få folk att cykla längre avstånd. En av tio pendlare med 10-15 km till jobbet väljer cykeln. Erfarenheten från Köpenhamn är att förbättrade cykelförhållanden får många fler att cykla året runt, även på längre avstånd. Den dagliga cykelturen blir en skön vana, som varken kräver någon kraftprestation eller avancerad utrustning. Det viktigaste är att det är goda cykelstråk med hög standard hela vägen.

En forutsättning för att nå målet med 50% cykelpendling är att införa trängselavgifter för biltrafiken, vilket det finns en majoritet för i kommunen. Men staten säger fortsatt nej till de lagändringar som krävs. Så det blir inte alldeles lätt. Cyklingen har minskat generellt i Danmark, med 23% under de senaste 15 åren. Däremot har cyklandet i Köpenhamn ökat med 26% mellan 1996 och 2008, till 1,17 miljoner kilometer per dag.

Cykelbanorna för smala
Sedan 1996 publicerar Köpenhamns kommun vartannat år en cykelräkenskap, och 2008 noteras en blygsam ökning av cykeltrafiken med 2%. Mätningen visar också att cyklisternas upplevda trygghet minskat något, och att det finns ett tilltagande missnöje med cykelbanornas bredd. Cyklisternas betyg på cykelbanornas bredd var 1998 en sjua, men det har nu minskat till en fyra.

Kommunen spekulerar i att trafikökningen gjort att cykelbanorna känns för smala, och särskilt har antalet stora lådcyklar ökat. Därför har kommunen nu börjat mäta antalet lådcyklar och cykelvagnar. Det visar sig att bland hushåll med två barn så har vart fjärde en lådcykel eller en cykelvagn. 22% säger att lådcykeln ersatt en bil medan 24% har lådcykeln som komplement till bilen. Det visar att många turer med lådcykel ersätter resor med bil. Trots det ökande missnöjet med cykelbanornas bredd är det bara 2% av köpenhamnarna som inte gillar lådcyklar.

Bedre pendlerforhold for cyklister

København cykelregnskab 2008

Se också tidigare artiklar om Köpenhamn:
Ecoprofile: Fler cyklister än bilister i Köpenhamns innerstad
Ecoprofile: Nørrebrogade större än motorväg



ERIK SANDBLOM 2009-06-02        #10942

Möjliga cykelpendlarstråk för upprustning. Cyklisterna tänks pendla upp till 10-15 km. Källa Bedre pendlerforhold for cyklister Även i Sverige sker det en del cykelpendling på något längre avstånd. I Stockholm är genomsnittsresan på cykel 1 mil, i Linköping ligger på den 5 kilometer. Corren.se: Säkrare stråk ökar vintercykling

ERIK SANDBLOM 2009-06-02        #10943
BikePortland.org: Rush hour crash on Hawthorne Bridge raises questions about bike traffic För smala cykelbanor kan innebära fara om cyklisterna kommer för nära varandra. Denna artikel handlar om två cyklister som krokade i styret i varandra. Ena cyklisten ramlade framför en bil, men klarade sig med stygn.

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-04        #10971
I Köpenhamn är motortrafiken ruggigt snabb. Vad skulle hända om man införde hastighetsbegränsning på 25 km/h (och att Köpenhamnsborna skulle följa regeln)? Då behöver man inte ha separata cykelbanor tänker jag.

ERIK SANDBLOM 2009-06-05        #11003
Hastigheten ska sänkas till 40 km/h i Köpenhamns tätort. Copenhagen Gets Up To Speed By Lowering It Cykelbanorna i Köpenhamn har bra framkomlighet. Men här i Sverige håller cykelbanorna varierad kvalitet. De dåliga cykelbanorna skulle kunna tas bort och ersättas med blandtrafik i 25-30 km/h, kan jag tycka.

ERIK SANDBLOM 2009-08-02        #11569




Cyklingen i Köpenhamns innerstad har ökat med hela 70% sedan 1990, medan biltrafiken minskat med sex procent. Men över kommungränsen ligger cyklingen still. Källa Færdselstællinger og andre trafikundersøgelser 2003-2007

JEPPE D 2009-08-03        #11573

Noerrebrogade

Otroligt bra iniatiativ att sänka till 40km/h, här en bild från Nørrebrogade som jag tog i förra veckan med en av de senast förbättringarna. Nu är det inga problem att köra om en lådcykel när man fått en "fastlane". Tänk om det kunde se ut så på götgatan... (vi får ordna lite mer cykeltrafik bara) På en annan del av Nørrebrogade har de dessutom gjort cykelparkering av den gamla cykelbanan och cykelbanan av en större del av bilvägen!

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-03        #11575
Skön omställning! Håller med Erik om att nog kan vara svårt att få plats med så fina cykelbanor i Sverige, och att det då krävs att man sänker hastigheten ytterligare för att få till en bra trafiksituation. I många villaområden är det 30-gräns, varför skulle man inte kunna ha det i stan också där det kryllar av folk? Då kanske även barn och gamla skulle våga sig ut på cykel.

JEPPE D 2009-08-04        #11584

Den stora skillnaden i Danmark är att det är väldigt dyrt att köpa och äga en bil. Det har säkert hjälpt till för att hålla cyklingen på "höga" nivåer. Visst skulle blandtrafik vara det optimala, men på många större breda rak-sträckor (I Stockholm i varje fall) skulle det ändå finnas motorcyklar och diverse billister som gillar att dra på(och riskera körkortet). Då är det inte så roligt att vara ute med hela familjen på samma väg. Finns det å andra sidan fler cyklister på gatorna än det gör idag, så skulle nog blandtrafik kombinerat med många cyklister fungera utmärkt.

ERIK SANDBLOM 2009-08-04        #11592
Jeppe, cyklingen är högre i Danmark än i Sverige, men cyklingen är faktiskt på väg ner i Danmark. Det är bara i städerna som det ökar, och i Köpenhamn är det som sagt bara i innerstan cyklingen ökar. Så jag tror inte så mycket på avgifter. Det är viktigare att den byggda miljön (hus och cykelbanor) anpassas till cykeln och inte till bilen. T ex får man inget bygglov i Sverige om man inte bygger minst x antal parkeringsplatser för bilar. Detta kallas parkeringsnorm. Nog kommer folk köra bil om städerna anpassas till bilen, även om man försöker styra med avgifter. I Köpenhamn och Amsterdam har man istället arbetat med att minska antalet p-platser. I Köpenhamn minskades p-platserna med 2-3% per år under en period. En sådan politik gynnar kollektivtrafiken också.

Københavns Kommune: Cykelpolitik 2002 - 2012
Mens cykeltrafikken er faldet i resten af landet, har København sammen med andre større byer, der gør noget for cykeltrafikken oplevet en stigning.

Metropolis Mag.com: Pedestrian Cities: Encourage walking and cycling. Discourage cars and parking

Yimby GBG: Krönika: Avskaffa parkeringsnormen!

JEPPE D 2009-08-04        #11593
Erik, håller med dig på alla punkter. När jag säger att det stannat på en hög nivå menar jag just Köpenhamn, jag har ingen uppfattning om resten av landet. Jag vet dock att även resten av landet har en mycket högre grad av cykling än Sverige. Att lådcyklar är så populära i Köpenhamn men knappt i t ex Stockholm handlar förstås mycket om hur det är anpassat för cykling som du säger. Att Stockholm är "bergigt" och Köpenhamn platt gör förstås sitt...

ERIK SANDBLOM 2009-08-05        #11596

Såhär ser färdmedelsfördelningen ut i Köpenhamn. Figuren visar hur folk tar sig till arbete och studier i Köpenhamn. Den omfattar även de som pendlar in till Köpenhamn från andra kommuner. Om man bara räknar Köpenhamns kommunivånare, så är det 55% av dessa som cyklar till jobb och utbildning. Källa Cykelregnskab 2008.

ERIK SANDBLOM 2009-08-18        #11734

Även Århus arbetar på att få folk att cykla längre. Receptet är samma typ av finare cykelbanor med högre prioritet, det vi kallar stomcykelnät i Göteborg. Fast avstånden ser ut att vara längre i Köpenhamn och Århus, 7-15 km från centrum mot cirka 5 km i Göteborg. Copenhagenize: Luxury Bike Lanes for Aarhus Bicycle Commuter Superhighways in Copenhagen

ERIK SANDBLOM 2009-08-19        #11738



Hur långt cyklar folk?

I Stockholm är den genomsnittliga cykelpendlingen 9 km [1]

I Göteborg pendlar 40% av cykelpendlarna längre än 5 km [2]

I Linköping är den genomsnittliga cykelresan 5 km [3]

Var tionde anställd i Köpenhamn med 10-15 km till jobbet väljer cykeln [4]

[1] Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer [2] Undersökning kring vad göteborgarna tycker om att cykla i Göteborg, sidan 31 [3] Corren.se: Säkrare stråk ökar vintercykling [4] Bedre pendlerforhold for cyklister


ERIK SANDBLOM 2010-09-03        #15645

Jyllands-Posten: Motorveje til cyklisterne

Målet er at få op mod dobbelt så mange til at tage cyklen til og fra arbejde i Danmark. 

»Målgruppen er bilister med mellem 5 og 20 km til arbejde. Dem vil vi gerne have til at cykle i stedet for at tage bilen. Det er både sundt, godt for miljøet og kan løse nogle af trængselsproblemerne i byen,« forklarer Maria Helledi Streuli, projektleder på ”Cykelsuperstier” i hovedstadsområdet.


ERIK SANDBLOM 2010-09-15        #15755

SVT: Cykelsatsning i Danmark. Cyklisterna får sexfiliga vägar

Redan idag tar de flesta köpenhamnare cykeln på kortare sträckor inne i stan. Däremot pendlar inte så många från förorterna in till stadskärnan.

Men nu ska cyklandet göras mer attraktivt på lite längre sträckor. Även de som bor mellan 7-15 kilometer från innerstan ska känna sig lockande att lämna bilen hemma.

ERIK SANDBLOM 2010-12-02        #16383

Road.cc: Dutch to invest €80m in new cycle routes

With a combined budget of €80m, the routes will each be around 15 km long and include cycle paths linking Amsterdam and Haarlem, Rotterdam and The Hague as well as others around Utrecht. The government will provide €21m of the funding with the remainder coming from provincial and local councils.


ERIK SANDBLOM 2011-05-06        #17680

Cyklingen minskar efter snörika vintrar
Nu överger man målet att varannan ska cykla till jobb och studier i Köpenhamn år 2015. Efter två snörika vintrar minskar andelen cykelpendlare från 37% till 35%. Saltet tog slut och nu ska man försöka öka snöröjningsbudgeten till nästa vinter.

Politiken: Snevintre pifter Københavns cykelpolitik

Min kommentar: Jag tycker det verkar lite överdrivet att cyklingen skulle minska över hela året bara för att vintern varat några veckor längre än vanligt. Jag tror det också hänger ihop med hjälmkampanjer som bl a Dansk Cyklistforbund och Rådet för Sikker Trafik bedrivit. Precis som kollektivåkare och bilister vill ha en säker och enkel resa, så vill cyklister slippa krångel och faror. Krånglar man till det är det troligt att cykelns attraktionskraft minskar.

Det rene selvmord at køre uden cykelhjelm?

Berlingske: Er cykelhjelmen en fordel i trafikken?
Den stigende brug af cykelhjelme i Danmark er langtfra den positive fortælling, som Rådet for Sikker Trafik informerer om i kampagner. Det mener den selvstændige rådgiver om cykeltrafik, tidligere direktør i Dansk Cyklistforbund, Thomas Krag, der langer kraftigt ud efter slogans som: »Min far er klogere, han bruger cykelhjelm.« Den slags budskaber er ligefrem farlige, mener han.

ERIK SANDBLOM 2012-09-02        #21196
Målet att 50% av pendling ska ske med cykel flyttas fram från 2015 till 2025. På bloggen Copenhagenize sågas stadens bilvänliga politik och det uppmärksammas i tidningen Politiken.

Berømt cykelblog skoser Københavns trafikpolitik - Politiken

The State of Copenhagen Congestion - Copenhagenize
They invested in improved car mobility and did everything in their power to avoid slowing the growth rate of automobile traffic which, by now, has increased 20% since they decided it should stagnate.

ERIK SANDBLOM 2013-06-17        #22461

Cyklingen i Köpenhamns innerstad ökar starkt de senaste åren efter platån på 00-talet. Men andelen pendling (inklusive pendlare från andra kommuner som jobbar i Köpenhamn) som sker med cykel står kvar på 36%.

Sedan 1990 har cykeltrafiken i innerstan mer än fördubblats!

Trafikken i København. Trafiktal 2007-2011

Cykelregnskab 2012

ERIK SANDBLOM 2016-11-13        #24014

Cykling går om bilism i Köpenhamns innerstad. Fordon/dygn.

Det cykler for København. Politiken

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (54)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (17)
Cykelleasing (1)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2712 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen