Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Vilka liggcyklar finns?

TOBIAS JANSSON 2010-03-02        #13978

Foto Robert Thomson / CC


Håller för närvarande på och jobbar med ett uppslag med tips på olika typer av cyklar för nästa nummer av Camino magasin, lagom till våren. Jag skall ha med exempel på lådcyklar, longtail, fixed och diverse annat. Har tänkt att ha med en liggcykel men efter att ha kollat runt lite inser jag att det är svårt att välja eftersom jag är väldigt grön på detta område. Vill därför ställa frågan till forumet om vilka märken på liggcyklar som anses bäst eller mest relevanta. Skall gärna gå att köpa i Sverige.

(Även andra tips på cyklar som ni skulle vilja läsa om i Camino magasin välkomnas!)





ERIK SANDBLOM 2010-03-02        #13979




Hej Tobias! Det finns vad jag vet två butiker i Sverige som säljer liggcyklar, Jary i Växjö och Karls Liggcyklar i Gånghester. Jary säljer cyklar från tyska HP Velotechnik och Karl säljer cyklar från holländska Challenge. Både är etablerade märken på liggcykelmarknaden.

Något som verkar komma nu på liggcyklar är att de ska vara fällbara, även om de inte blir lika små och nätta som en Brompton eller en Dahon.

Jag startade en tråd på HPVS forum, hoppas det kommer bra tips där! HPVS betyder Human Powered Vehicles Sverige.


FREDERIK VAN DE WALLE 2010-03-02        #13981

Moderna cykelbilar på en bra cykelväg: det blir inte mycket bättre än såhär

De finns många typer av liggcyklar, ungefär lika många som de finns vanliga "upprätta" cyklar fast då med liggande cykelhållning. Enklast är att hålla sig till affärarna som Erik nämner och utförska deras modellutbud. HP veloteknik och Challenge är bland dem bästa märken med toppen kvalité, hållbara cyklar och ett bra utbud av olika modeller.

Sen finns en cykeltyp som nästan går att betrakta separat från liggcyklar, och det är velomobilar - moderna cykelbilar. Det finns inget mer effektivt sätt att transportera sig själv än med en velomobil (fast kanske så är just nu en MTB med dubbdäck ännu bättre...). Tyvärr väldigt sällsynt än så länge i Sverige. Googla "velomobile" eller kolla på www.velomobil.se . Jag var nyligen på en träff med velomobilar i holland, här en länk till bilderna: http://www.rixiephoto.com/Cycling/Oliebollentocht-Velomobielen/10928951_dwHPe

LASSE JOHANSSON 2010-03-02        #13982

Nazca Explorer


 Utbudet på butiker i sverige har du redan fått, väldigt litet tyvärr. Det gör att HPVS träffar blir provar på tillfälle för nyfikan och att man ofta köper via nätet direkt från tillverkaren.

 Själv köpte jag en Nazca Exlporer http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php?xlnt_page_name=modelpagina_explorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40

 utan att ens sett en i verkligheten, även min Yuba Mondu http://www.yubaride.com/ var ett köp i bindo då det är svårt att hitta longtails i sverige också.

JOHAN HOLMQVIST 2010-03-02        #13984
Jag tycker att du också skall ta upp och gå på djupet avseende begreppet el-cyklar eftersom jag tror att det kommer att slå igenom detta året på bred front. /Johan

JOHAN ERLANDSSON 2010-03-03        #13990



Håller med Johan Holmqvist om elcyklar. Jag har kört elcykel nu i vinter och slagits över hur enormt mycket mer praktisk cykeln blir med lite extra vindkraft. Den tuggar sig lätt igenom snömodd och kanske viktigast, jag kan klä mig riktigt varmt och gott i dåligt väder utan att jag är svett när jag kommer fram till jobbet.

Eldrift gör det också lättare att dra cykelkärror, och därmed går det utmärkt att t.ex. åka och storhandla med cykeln.

Eldrift är kanske inget för en cykelkonässör, men den gör cykeln till en verklig omställningsprodukt! Jag tror verkligen att många fler skulle ta cykeln i stället för bilen på kortare sträckor om de hade testat hur bekvämt det är med lite extra vind i ryggen.

Här är en video på en velomobil med eldrift:


ANDERS BLOMBERG 2010-03-03        #13992
Jag tycker förstås att du ska ha med Raptobike eftersom jag har en.
Den utmärker sig genom att vara en av de billigaste, om inte rent av den billigaste.
Vad jag vet finns ingen åf i Sverige, men den görs och kan hämtas i eller skickas från Holland.

Tillverkaren: http://www.raptobike.nl

Min sida: http://www.raptobike.se

Min finns i Älvsjö om du behöver plåta den.
Mvh
/Anders

TOBIAS JANSSON 2010-03-10        #14065
Tack för alla fina tips och infallsvinklar!

Ser ut som det blir en cykel från Challenge nu som tips på liggcykel i mitt upplägg.

En annan fråga: Det uppslag jag gör med cyklar har en bred ansats med lastcyklar, liggcykel, vagnar, några "vanliga" men lite exklusiva cyklar. Skulle vilja ha med en enkel och snygg cykel som också är hyfsat billig. Vad har ni för tips på billiga cyklar (som ändå har hög kvalitet)?

JOHAN ERLANDSSON 2010-03-10        #14066
En begagnad av ett känt/dyrt märke?

ERIK SANDBLOM 2010-03-10        #14069

Dahon Ciao, prisvärd treväxlad vikcykel med belysning och navdynamo.


Dahon gör snygga och prisvärda cyklar som kan fällas ihop. De säljs av bl a Veloform i Göteborg. För snart två år sen kostade Dahon Ciao 4970kr med tre växlar och belysning med navdynamo. Jag gjorde ett litet test av två Dahoncyklar på länken nedan. Den ena är en trevlig röd treväxlad som heter Curve och kostade då 3660kr.

Grönt tänk ökar Dahons försäljning av vikcyklar

Annars gillar jag Brompton som också är en vikcykel men som kostar mer, från 8000kr och uppåt.


TOBIAS JANSSON 2010-03-11        #14077
Dahon kan absolut vara något!

Och begagnat – en sista fråga då: Var hittar man begagnade cyklar bäst? Blocket? Eller finns specifika forum för begagnade cyklar? Tips på andra bra, gärna svenska cykelforum på nätet som jag kan tipsa om?

JOHAN ERLANDSSON 2010-03-11        #14078
happymtb är nog Sveriges största cykelforum.

LASSE JOHANSSON 2010-03-12        #14087


Vanlig snygg cykel tycker jag Skeppshult Natur (damcykel) platsar in på, en riktigt klassisk cykel med lite exlusiva inslag. Enkel och snygg kan väl alla hitta någon som passar i på, Skeppshult V eller den finska klassikern Helkama Jopo dom är inte allt för dyra heller.

 Begagnade cyklar hittar man gott om på blocket men glöm inte den lokala cykelhandlaren, ofta renovera dom gamla kvalitets cyklar och säljer.  Cyklarna kommer från inbyten och från kommun och fastighetsägare som rensar cykelställ och källare.

 Cykelforum lägger jag till

www.cykelforum.se (allmänt forum)

www.liggister.org (liggcyklar, vikcyklar, elassist mm)

www.utsidan.se (Mtb, touring, racer)

 


ERIK SANDBLOM 2010-03-12        #14090



En annan rolig, prisvärd och annorlunda cykel är Strida, som fälls ihop som ett paraply. Den har remdrift och är därför officiellt tillåten att tas med på SL.


Pendeltågscykeln


ERIK SANDBLOM 2010-03-13        #14094
I ett gammalt nummer av Faktum finns en helsida om några utslagna som kommer tillbaka genom att laga cyklar. Jag tror cyklarna lackas orange. Kommer tyvärr inte ihåg mer.

IVAN LILJEGREN 2010-04-06        #14370
Jag bloggade kortfattat om alla de ovanstående trenderna vid nyår:
http://cykelidag.se/2010/01/03/cykeln-kopplar-greppet-trender-2010/

Saknar för fullständighetens skull kickbike som jag tror kommer att bli mer populär som tränings-/lekredskap och nybörjarhoj. Om den är en egentlig cykel eller ej kan diskuteras, i varje fall är den en "Human Powered Vehicle". Den är faktiskt ännu mer low-tech än enpetaren/fixien.


MAGNUS BILLBERGER 2010-10-01        #15847




Nog för man ligger, men om den ska räknas som cykel är kanske lite oklart. Hur som helst fick jag tips om en transportlösning som är väldigt mycket "outside the box" eller borde man kanske säga "inside the box"?

MAGNUS BILLBERGER 2011-05-10        #17701
Jag har snubblat över lite historia. Liggcykel gick ett fruktansvärt möte till ödes när den internationella cykelorganisation UCI den 1/4 1934 beslutade att en liggcykel inte kan vara en cykel. Detta beslut ledde till att liggcykeln förde en tynande tillvaro under ca 50 år.
Bakgrunden var bland annat att dåtidens hetaste cykelvärlsrekord (1 timmes cykling) hade slagits av en cyklist som fysiskt låg en bit efter de allra bästa. Det spekuleras också i att det fanns starka ekonomiska motiv hos andra cykeltillverkare att sätta stopp för liggcyklarna. Det finns en hel del att läsa om detta och därför väljer jag att bara fresta lite grand med denna länk:
http://oldbike.wordpress.com/vintage-bicycle-adverts-1920s-1950s/
Scrolla ner drygt hälften av sidan och ta det sedan lite lugnare så att du hittar till Mochets annons från 1937.

MAGNUS BILLBERGER 2011-05-12        #17708
Liggcyklar är verkligen på frammarsch. Efter att ha surfat runt på en mängd HPV/Recumbent sidor den senaste tiden så framgår det att dessa fordon påtgaligt ökar, särskilt i länder som Tyskland och Holland. Även velomobilerna börjar bli en mer vanlig syn. Det poppar hela tiden upp en massa intresssanta nyheter och för entusiasterna rekommenderas SPEZI som är en cykelmässa för specialcyklar (gick av stapeln i april).

Något som får det att vattnas i munnen på mig är Troytec:s cyklar. Ofta när man ser sådana här extrema saker så är det prototyper, men denna firma erbjuder cyklar till försäljning. Firman består av två killar som varit aktiva inom motorsporten, bland annat DTM och har därifrån med sig en massa erfarenheter om konstruktion och sannolikt möjligheter att specialtillverka och testa prylar genom sina kontaktnät. Jag gissar att man än så länge inte sålt särskilt många cyklar med tanke på att priset tycks ligga närmare 5000 euro.

Förra året erbjöd man en variant med eldrift som dock fortfarande hade samma häftiga design och med en vikt på ca 15 kg inklusive eldriften!

JOHAN ERLANDSSON 2011-05-12        #17718

Oj oj oj, ja jag håller med om habegäret! Plockar en bild från Troytecs hemsida.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-23        #18504
Jag har idag börjat sammanställa en marknadsöversikt över trikar (trehjuliga liggcyklar):
http://www.ecoprofile.se/trikar

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-14        #19388
Liggcyklister brukar ofta framhäva liggcykelns fördelar. Ibland kanske lite för mycket, något Bike Snob NYC reflekterar över:

What I do object to, though, is when recumbent riders (or indeed any type of riders) try to proselytize. I don't mean the "Try it, you may like it" kind; I mean the "How dare you fools not adopt my inherently superior machine?" kind.

http://bikesnobnyc.blogspot.com/2011/11/must-haves-bents-and-button-shifting.html

MAGNUS BILLBERGER 2012-04-30        #20560
Hemkommen från SPEZI 2012 och med en dröm som oväntat gått i uppfyllelse. På mässan gavs chansen att få provcykla en Troytec Revolution och jag tog den. Upplevelsen är svår att återge i ord, men jag kan säga att jag fortfarande går omkring och flinar lite fånigt. I lördags morse var jag fortfarande helt ovetande om hur det är att cykla en tvåhjulig liggcykel, men på SPEZI tog jag mina första stapplande tramptag på en Toxy ZR. Jag hann även med en HP Velotechnik Grasshopper. I båda dessa fall var det en till en början vinglig upplevelse som dock kändes överkomlig.

Att sätta sig på en Troytec gav dock en helt ny dimension. Detta är egentligen en extremt snabb cykel på vilken jag själv skkulle kunna hålla snittfarter på äver 40 km/h (jag klarar mig just över 30 km/h på en vanligt racer). Och visst är det häftigt att kunna cykla fort, men det som för mig var mest slående var att den var så lättcyklad. Det behövdes bara lite startfart och så kändes den betydligt tryggare än de båda andra jag prövade.

MAGNUS BILLBERGER 2012-05-14        #20695

Vilka liggcyklar som finns är förmodligen oöverstigligt att besvara. Efter besöket på SPEZI i år så har liggcykeldjungeln bara blivit än mer komplex i mina ögon. I recumbentkretsar försöker man sig på kategoriseringar av liggcykeltyper, men det råder inte precis konsensus om vad som ska betraktas som vad. I mina ögon går det dock kanske att göra en uppdelning utifrån användningsområde. Kategorier som går att urskilja hyfsat tydlig är bland annat följande:
 

  • Snabba racers, både låga och höga
  • Touringcyklar
  • Pendlarcyklar
  • Bekväma alternativ till den "vanliga" cykeln
  • Kuriosa och experimentlusta
Bland de "vanliga" cyklarn finns givetvis också en rad specialiseringar, men jämfört med liggcyklarna har många av dessa ett bredare användningsområde. En hybrid eller MTB kan lämpa sig ganska väl både för korta ärenden, pendling, träningspass och långtur. Bland liggcyklarna finns i regel inte samma flexibilitet. Kanske är detta dock på väg att ändras i och med att det börjar komma fler varianter med två fullstora (28") hjul.

Som exempel vill jag nämna den nyligen presenterade Chamsin. Lägg märker till hur man format ramen på denna cykel. Från sidan ser den ut lite som bokstaven M. Formen och anpassningen till 28":s hjul återfinns hos flera andra tillverkare. Det man åstadkommit härigenom är en sitthöjd där man är tillräckligt högt uppe för att se och synas bra i trafiken samtidigt som det forfarande är lätt att sätta ner fötterna så att man lätt kan komma iväg eller stanna. Cykeln är också hyfsat kompakt och ser ut att passa in i vanliga cykelställ. Samtidigt behåller man dock de aerodynamiska fördelarna. Den Troytec som jag provade är ett annat intressant exempel inom denna utveckling, dock hade den ett 26":s hjul fram. Jag har stora förhoppningar om att denna utveckling kommer att ge oss liggcyklar som passar en betydligt större bredd av användningsområden. Och dessutom till väldigt intressant pris på sikt.

  

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-24        #22128

Lastliggcykel. Läs mer på Veloves facebooksida.

GöRAN HELLBERGH 2013-03-29        #22150
Här finns flera olika märken på liggcyklar http://www.nicebikes.se/   Örnsköldsvik

JOHANNES FROSTEMAN 2013-05-08        #22371
Förutom nicebikes finns även http://kmxkarts.se, de säljer bara KMX. Både KMX Karts Sweden och Nicebikes säljer tyska KMX. 

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik