|
Cykel Små segrar för hjälmfria cyklister i Australien och Italien
Sue Abbot lobbar mot lag om cykelhjälm i delstatsparlamentet i New South Wales. The Helmet Debate has crept into the NSW Legislative Assembly I Australien är det olagligt att cykla utan hjälm. Men Sue Abbot, 50 år och mamma till fyra barn, har aldrig burit cykelhjälm. Så när hon bötfälldes för att cykla utan huvudbonad överklagade hon, och visade den lokala domstolen hur hjälmar kan öka risken för hjärnskada. Det gick inget vidare, men Sue överklagade vidare, och den regionala domstolen gick på hennes linje. Domaren Roy Ellis höll med Sue om att 19 år av hjälmlagar i Australien inte visat att hjälmarna gör någon nytta. Nu cyklar Sue utan hjälm och poliserna bråkar inte längre. Sue är uppenbarligen påläst och vältalig. Hon har läst om hur cykelhjälmar kan öka risken för hjärnskada genom rotationella skador, ungefär som att spädbarns hjärnor kan skadas av skakning. En annan australisk cykelaktivist heter Bill Curnow och han har skrivit om hjälmar i den vetenskapligt granskade tidskriften Accident Analysis and Prevention. Han säger till Sydney Morning Herald att om någon ska ha cykelhjälmar så är det bilister, för en studie från Federal Office of Road Safety visade att det minskar risken för hjärnskada i bilkrockar med 25%, även om det finns krockkudde. Men det handlar förstås ockå om frihet. Det är fortfarande tillåtet att röka, och vi äter och dricker oss till en tidig grav, säger Sue Abbot till Sydney Morning Herald. Sydney Morning Herald: Heady freedom as judge agrees helmet laws are unnecessary Curnow WJ. The efficacy of bicycle helmets against brain injury. Accident Analysis and Prevention, 2003,35:287-292. Cycle helmets and rotational injuries Sues blogg: Freedom Cyclist v Helmet Laws
Cykelhjälmlag avvärjd i Italien FIAB, det italienska cykelfrämjandet, lyckades avvärja en hjälmlag i Italien nyligen. Framgången tillskrivs att man lyckades samla en mindre grupp parlamentsledamöter i underhuset från olika partier som var intresserade av att öka cyklingen. FIAB diskuterade med flerpartigruppen hur man skulle lägga fram ett lagförslag som balanserade ökad säkerhet med ökad cykling. Under tiden la överhuset fram ett förslag om trafiksäkerhet, där en ensam ledamot, med expertis inom säkerhet på arbetsplatser, lyckades driva igenom ett hjälmkrav för barn i överhusets förslag. När överhusets förslag skulle godkännas av underhuset lyckades FIAB argumentera så övertygande att hjälmkravet avvisades enhälligt. FIAB framhöll att bara 3% av omkomna cyklister är under 14 medan 50% är över 65, att cyklingen blir säkrare när fler cyklar, och att hjälmar inte hjälper i kollisioner med motorfordon. Vidare framhöll FIAB att vardaglig cykling är så hälsosamt att det förlänger livet med två år i genomsnitt, medan olycksrisken inte är högre än att man bara tappar 30 dagar till detta. European Cyclists' Federation: How FIAB Blocked a Mandatory Helmet Law No all'obbligatorietā del casco
Hjälmlag för alla åldrar i Sverige? Även i Sverige måste vi se upp för att undvika en hjälmlag för vuxna, utöver dagens lag för barn. Ibrahim Baylan, partisekreterare för Socialdemokraterna och fd. ordförande i riksdagens trafikutskott, tycker att man kan diskutera en hjälmlag [1]. Han ser inte någon motsättning mellan cykling och hälsa å ena sidan, och hjälmlagar å andra sidan. Det är ju inte så konstigt i och med att det inte finns säkra mätningar på cyklandet över tid i Sverige. Ända sedan 1988 har man mätt hjälmanvändningen i Sverige, men VTI, som gjort mätningarna, anser inte att de kan användas för att se hur många som cyklar (kanske för att mätningarna visar att cyklingen halverats bland skolbarn). Och Leif Jönsson på gatukontoret i Malmö vill ha propaganda så att tillräckligt många gör det frivilligt, och sen kan man ha en lag [2]. Att hjälmlagar kommer som en effekt av hjälmanvändande är också ett resonemang som förts på transportdepartementet i England:A spokesman for the Department for Transport said public support was needed before such a law could be passed. "At the moment, the wearing rates are relatively low. In order to make something mandatory, you need to have a certain level of compliance." [3] [1] Studio Ett 5 maj 2008: Cykling, både bra och farligt, Burma, Israel, Vårdstrejken, Irakier utan jobb, Kultur och sport samt Melanoma Monday [2] Studio Ett 20 april 2010: Skåningar utan cykelhjälm [3] 1 juni 2004: BBC: Call for mandatory cycle helmets Se även: Camilla Lindberg (fp) Motion 2009/10:T542 Avskaffande av cykelhjälmstvång för barn Jennie Nilsson m.fl. (s) Motion 2009/10:T335 Ändring i lagen om användning av cykelhjälm Allt färre barn cyklar eller går till skolan - gbg.yimby.seEuropeiska cyklistförbundet: Sluta med hjälmkampanjer! - Ecoprofile
Ikväll kommer Sue Abbot på tv-nyheterna! 7PM project: Hard-headed approach to helmets
Schweiziska parlamentet har beslutat att inte införa hjälmlag för barn eftersom det vore kontraproduktivt. Helmpflicht für Kinder vom Tisch - Südostschweiz Der Entscheid des Ständerates gegen eine Helmpflicht für Kinder bis vierzehn Jahre fiel stillschweigend und ohne Opposition. Der Nationalrat hatte wiederholt geltend gemacht, dass eine Helmpflicht kontraproduktiv sei und wollte auf die Eigenverantwortung der Eltern setzen.
Kanadensiska provinsen Québec ska inte införa hjälmtvång, säger transportministern. I Danmark är socialdemokraterna på väg att svänga om hjälmlag för barn, och då blir det majoritet för en utredning. Québec dit non au casque obligatoire ā vélo - Le Soleil Lovkrav om cykelhjelm kan være på vej - Danmarks Radio
Sue Abbots böter omvandlades till en avgift till brottsofferfonden. Men eftersom det inte fanns något brottsoffer (förutom Sue själv) så betalade hon inte. Därför blev det utmätning istället. Polisen kom och tog två cyklar från Sue. Bailiff to come calling after Sue the cyclist heads for helmet showdown. Sydney Morning Herald ''I'm feeling a bit anxious about what the sheriff of Muswellbrook can take,'' she said. ''Will it be the family silver or great granny's diamond rings? Maybe I'll just give him the television.'' I've got mail...from Sherrif of Muswellbrook. Freedom Cyclist v Helmet Laws
En majoritet av Sveriges befolkning vill ha en lag om cykelhjälmar även för vuxna. Cyklister i flest trafikolyckor - Norra Skåne – Över hälften tycker att det skulle vara helt okej med en hjälmlag enligt våra undersökningar. Men politiskt finns frågan inte riktigt på agendan just nu, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Det är väl den halvan av befolkningen som sällan eller aldrig cyklar, kan jag tro. Har de undersökt om flitiga cyklister tycker det är OK med hjälmlag? Och hur ställde de frågorna? På samma sätt som NTF gjorde för ca 20 år sen? "Vill du rädda 30 liv i trafiken varje år genom en hjälmlag?" Tacka sjutton för att folk svarar ja på det!
Bra frågor Eva. Trist att de aldrig nämner att cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. De omtänksamma lagivrarna kanske efterlyser en lag som tvingar alla att cykla? Nähä, inte det... http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykel#S.C3.A4kerhet_och_h.C3.A4lsa_vid_cykling
Bosnia and Herzegovina has become the first country in the world to repeal an all-ages cycle helmet compulsion law.
Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|