Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Bil   

De bästsäljande elfordonen kommer inte ha fyra hjul

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-24        #16693

Pike Research är ett amerikanskt marknadsundersökningsföretag som publicerar förutsägelser om elfordon. Magnus Karlström, analytiker, har läst deras publikationer och slagits av vilken försäljningssuccé elektriska tvåhjulingar är.

Sammanfattning av Magnus Karlströms analys (kursivt):

Pike Research anser att elektriska fordon med två hjul kommer säljas i mycket större antal/år än elektriska personbilar under lång tid. De tror att den största procentuella tillväxten av elektriska tvåhjulingar kommer ske i mellanöstern och afrika. Den årliga tillväxten kommer vara 54% från 2009 till 2016 i afrika och mellanöstern gemensamt.

Prognosen är att 466 miljoner ”e-bikes, e-motorcycles, and e-scooters” kommer säljas globalt under perioden 2010 till 2016:

Ca 95% av försäljningen av elektriska eltvåhjulingar ske i sydostasien (mest i Kina).
E-bikes kommer ha ca 56% av marknaden.
E-motorcycles kommer ha ca 43% av marknaden.
E-scooters ha ca 1% av marknaden.

http://www.pikeresearch.com/

Frågan är hur man ska tolka att Kina, Mellanöstern och Afrika är där som försäljningen av tvåhjulingar växer snabbast? Det är nog knappast av miljöskäl som detta händer, utan snarare att det är det är billigare med en elcykel än en bil. Samt att en del städer i Kina reglerar användandet av motorcyklar och mopeder med förbränningsmotor, av luftkvalitetskäl.

Det är i alla fall positivt att inte all trafikökning i dessa länder sker med bilism, det minskar risken att de till slut fastnar i samma hopplösa bilberoende som vi i väst. Förhoppningsvis räcker andelen cyklister till att de planerar städerna utifrån att använda cykel och kollektivtrafik som de huvudsakliga transportslagen.

Vad är nu fördelarna med städer med mindre bilism nu igen? OK, här är några argument: mer utrymme, minskat buller, ökad trivsel, ökad rörelsefrihet för cyklister och fotgängare, minskade olycksrisker, ökad folkhälsa, minskad energiförbrukning och minskad resursförbrukning.




MAGNUS BILLBERGER 2011-08-02        #18597
Nyligen utsåg Gröna Bilister Östersund till landets elbilsbästa kommun. Utmärkelsen och de kommuner som konkurerar om titeln är förstås en stort steg i en positiv riktning. Med i likhet med införandet av etanolbränsle så finns det mycket starkt begränsande omständigheter såsom kapaciteten att framställa tillräckligt mycket batterier. En annan besvärnade omständighet är hur den aktuella elen produceras och där har jag svårt att köpa argument om att man endast väljer miljövänlig el.

Om vi ska kunna fortsätta att transportera oss i nuvarande omfattning krävs betydligt mer energisnåla elfordon än de elbilar som Östersund, Falun och Gävle med fler stoltserar med. Mitt förslag till lösning är att införa en ny fordonsklass med kriterier som styr mot lätta energisnåla eldrivna fordon vilka ges särskilda privilegier i stadstrafiken. Man kunde kanske tänka sig en maximal vikt på 100 kg tom och 300 kg totalt, hastighetsbegränsning till 60 km/h och kanske en maximal bredd kring 1.2 m.


JOHAN ERLANDSSON 2011-08-05        #18613
Ja, det är ju ett klockrent exempel på suboptimering, att ge pris för hur bilparken ser ut.

Mycket intressant tanke om att införa en ny fordonsklass. Det kanske kunde vara nyckeln till att få stopp på alla dumheter kring "miljöbilar"? Men frågan är om det behövs, räcker det inte med moped klass I (EU-moped)? Idag ser väl fordonsklasserna ut något i den här stilen (jag har förenklat lite, det finns en massa varianter):

Cykel: Ingen hastighetsbegränsning mer än trafikreglerna. Skattebefriat. Inget krav på försäkring.

Elcykel: Räknas som cykel om det är elassistans på max 250 watt och endast upp till 25 km/h. Ingen hastighetsbegränsning mer än trafikreglerna med muskelkraft. Skattebefriat. Inget krav på försäkring.

Moped klass II: Två till fyra hjul. Hastighetsbegränsning 25 km/h, max motoreffekt 1 kW. Skattebefriat. Kräver trafikförsäkring. Hjälm- eller bälteskrav. Ska framföras på cykelväg om det finns.

Moped klass I: Två till fyra hjul. Hastighetsbegränsning 45 km/h, max motoreffekt 4 kW. Max vikt 350 kg utan last. Åldersgräns 15 år samt körkortskrav (av typ AM). Skattebefriad. Kräver trafikförsäkring. Ska registreras och ha regskylt. Hjälm- eller bälteskrav. Får ej framföras på cykelbana. 

Lätt motorcykel:  Två till fyra hjul. Ingen hastighetsbegräsning annat än trafikreglerna. Max motoreffekt 11 kW. Max vikt 550 kg utan last. Åldersgräns (?) och körkortskrav A eller B. Fordonsskatt ska betalas. Kräver trafikförsäkring och registrering, samt regskylt. Hjälm- eller bälteskrav. 

Vilka privilegier tänker du dig?

MAGNUS BILLBERGER 2011-08-05        #18624
Till exemple:

Lätt elfordon: Två till fyra hjul. Hastighetsbegränsning 60 km/h, max motoreffekt 3 kW. Max vikt 100 kg utan last. Åldersgräns 18 år och körkortskrav (särskilt elfordonskörkort). Här följer förmodligen trafikförsäkring och registrering, dock borde formerna hållas mycket enkla. Får framföras på cyklebana.

Fri parkering vilket eventuellt subvensioneras för att "kompensera" parkeringsbolag.

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-05        #18625
60 km/h på cykelbana? Vad vinner vi på att tillföra denna klass istället för att använda moped klass 1?

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2765 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen