Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Företagande   

Svenska elcykelmarknaden 2011

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-25        #17072

Idag lanserar Ecoprofile den första kategorin i vår nya satsning "Framtidsprodukter": elcyklar.  Vilka typer av elcyklar finns, vad har de för räckvidd och vad kostar de? Här är svaren!

Under namnet Framtidsprodukter kommer vi att visa upp produkter och tjänster som redan idag kan anses vara möjliga att köpa för större delen av jordens befolkning utan att planetära gränsvärde riskerar att överträdas. Dessutom kommer produkterna från företag som uteslutande säljer sådana produkter/tjänster.

Vi inriktar oss som vanligt på de tre stora konsumtionsområdena mat, transport och boende, samt några andra utvalda konsumtionsgrupper. Första kategorin som vi presenterar faller in under transport och är elcyklar.

Elcykeln är en produkt som underlättar vardagstransporterna av personer och varor, med en så liten resurs- och energiförbrukning att planetära gränsvärden inte riskerar att överträdas.

I den lista som vi har sammanställt sträcker sig priserna från 7 400 kr till 13 900 kr. Konverteringskiten om man vill göra om sin befintliga cykel ligger på mellan 6 000 och 7 000 kr.

Ett par olika strategier kan urskiljas hos elcykelförsäljarna. Vissa säljer cyklar som är specialdesignade för att vara elcyklar, med en särskild plats för batteriet mellan ram och bakhjul:




Andra tar standardcyklar och byter ut framhjul till ett med motor i och monterar ny pakethållare med integrerat batteri:



Litium-jonbatterier dominerar och de vanligaste kapaciteterna är 0,24 kWh och 0,36 kWh. Den mindre kapaciteten ger en räckvidd på ca 20-40 km och den större ger räckvidd på upp till 80 km enligt vissa återförsäljare.

Specialvarianter av elcyklar finns också, till exempel en hopfällbar elcykel och en trehjulig lastcykel (två hjul i bak) som ska vara extra populär bland äldre personer på landsbygden.

Se hela listan: www.ecoprofile.se/elcyklar



THEODOR ADOLFSSON 2011-02-26        #17086
Elcyklar känns som en av de mest självklara produkterna som hör en ekologiskt hållbar framtid till. Plötsligt når man ett par mil på relativt kort tid, utan att behöva anstränga sig och till ett lågt pris. Med tanke på att de flesta bilresor inte är längre än ett par mil så borde den passa många bilpendlare. Två stora nackdelar finns dock jämfört med bilen:

1. Betydligt mindre lastkapacitet. Lastcyklarna börjar närma sig en bils kapacitet men standardcyklarna får man inte med sig mycket på. Varför inte sälja cyklar med någon sorts korg både fram och bak? Jag har aldrig förstått pakethållarnas storhet. Det går inte att lasta mycket alls på dem om man inte ska börja ägna sig åt tidsödande fastspänning. En matkasse är enligt min erfarenhet knappt möjlig att transportera på en pakethållare.

2. Inget skydd för väder. Särskilt i Sverige regnar det ganska ofta. Naturligtvis går det att ta på sig regnkläder och kanske försvinner många andra fördelar med cyklar om man bygger tak och väggar. Men jag kan ändå inte undvika att undra om det finns några cyklar där man sitter skyddad från väder. Med eldrift kanske det går att få på ett väderskydd utan att det påverkar andra egenskaper allt för negativt? Jag känner till velomobiler men de gissar jag ligger i en helt annan prisklass.

EJ LäNGRE MEDLEM 2011-02-27        #17090
Skulle man kunna tänka sig att Ecoprofile trycker på lite för att få fram också siffrorna på hastighet för när elassistansen slutar. Endast Goodwheel och Zets 3-hjuling redovisar detta och siffrorna är 25 km/h resp 18 km/h - föga imponerande och rent av irriterande.

Eftersom min trivselhastighet ligger på 28-32 km/h (det är väl något över medel i Stockholmstrafiken, men motionärer och cykelbud bara visslar förbi mig) och alla elcyklar jag testat blir ohyggligt tröga när man kommer över assistans-hastigheten (på vissa börjar man faktiskt ladda batteriet med sin trampning) så är det en nog så viktig uppgift att ha med.


EJ LäNGRE MEDLEM 2011-02-27        #17091
Theodor - till cykeln bör du skaffa en ryggsäck eller packväska som passar till pakethållaren. Denna använder du när du handlar mat.

Matkassar förstör ryggen eftersom man måste bära så oergonomiskt, skär in i händerna och är dessutom resursslösande.

Att du blir utsatt för väder får du nog finna dig i - i gengäld är det nyttigare att vara ute än att sitta inomhus. Se på ur-och-skur-dagisbarna - de är aldrig sjuka.

JOHAN ERLANDSSON 2011-02-27        #17092
Theodor, håller med om den begränsade lastkapaciteten på vanliga cyklar. Jag experimenterade med lastlådor på pakethållaren på min vanliga Crescent men fann tyvärr att det blev för dåliga köregenskaper när cykeln blev baktung. Cykelkärra eller någon sorts lastcykel tror jag är nödvändigt om man ska få med sig hyfsat med last.

Angående regn så är faktiskt elcykeln ett svar på det problemet också. Om man cyklar på vanlig cykel i dåligt väder så kan det bli rätt obehagligt eftersom man blir svett av att cykla med regnkläder. Med el kan man bylsa på sig rejält med tröjor och regnkläder och det blir snudd på mysigt att åka fram i regnet.

Jonas, reglerna säger att elmotorn inte får hjälpa till i hastigheter över 25 km/h. Gör den det är det inte en cykel längre utan ska reggas som moped. Man kan nog tycka olika om den regeln, men jag tycker att 25 km/h är en rätt bra hastighetsgräns för all slags stadstrafik, för att det inte ska bli för obehagligt för fotgängare.

EJ LäNGRE MEDLEM 2011-02-28        #17114
25 km/h är nog en rimlig snitthastighet, och uppför Västerbron är det få som cyklar mer än så. Men som maxhastighet känns det väldigt begränsande.

25 eller 30 spelar nog heller ingen större roll för fotgängare - det handlar i bägge fallen om att göra dem uppmärksamma i tillräckligt god tid på att här kommer en fartdåre ;-)
- vilket kan vara nog så svårt när de envisas med en huva som avskärmar all sidosikt och en ipod på högsta volym...

Nåväl - måhända kommer vi som vill cykla 30 km/h aldrig att köpa en elcykel i vilket fall. Elcykeln har i alla fall fört det goda med sig att Köpenhamn höjde sin grön-våg-hastighet från 15 km/h till 25.  

EJ LäNGRE MEDLEM 2011-03-04        #17152
 
 
Hej Johan
Verkligen bra med en sammanställning av utbudet på elcyklar.
Jag och min son köpte för 6 år sedan 2 st från Kina. Bra cyklar
men batterikapaciteten har sjunkit väldigt och jag skulle vilja
få igång ett nätverk av kunniga om batteribyten.
Ingen cykelhandlare tycks ha intresse i denna fråga.
Och dessutom skulle det vara jättespännande om ett nät av
kunniga batteribytare fanns runt om i Sverige.
I Ugglarp har t ex en laddstation byggts.(Gateway Ugglarp)
Jag som numera bor i Skottorp (Laholms kommun) har tänkt
att kunna erbjuda bed&breakfast samt laddning.
Dock är jag inte tillräckligt tekniskt kunnig för batteribyten mm.
Vänligen

Ulf Bjerstaf
phone  +46703160416
 



 

KARL HILLMAN 2011-04-14        #17512
Jag tycker man borde kombinera Hamax system för att fästa barnsitsar med Skeppshults lastsystem för deras V-modell. Packlåda är praktisk för pendlare, och kanske kan man lägga hjälmen i den när man kommer fram.

http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/v
http://www.hamax.no/index.php?option=com_virtuemart&catid=13&parentid=10&Itemid=150

KARL HILLMAN 2011-04-14        #17513
Det ska tydligen finnas över 2400 tillverkare av elcyklar i Kina, och en del av dem har också börjat med mindre elbilar på senare år.

MAGNUS BILLBERGER 2011-04-14        #17522
Jonas: Jag kan hålla med om att det kan kännas begränsande med att el-motorn slår av vid 25 km/h. Som Johan förklarade så beror detta på nuvarande lagstiftning. Dock är det ju så att lagstiftaren knappast var medveten om vart utvecklingen skulle ta vägen.

Idag kan man utrusta sin cykel med över 2 kW vilket öppnar nya dimensioner. På youtube kan man hitta en film på en velomobil som med elunderstöd körs i 55 km/h i en 7% uppförsbacke! Jag tror teknikutvecklingen här kommer att tvinga fram en ny syn på elcyklar i lagstiftningen. Det finns idag försäljare där man kan välja att ha eller inte ha en begränsning på el-driften till 25 km/h (i annat fall utlovas >45km/h).

Att vissa elcyklar är tröga över assistanshastighet kan så vara, men frågan är om det är cyklar då som är avsedda att köra särskilt fort med? De cyklar med elunderstöd som jag intresserat mig för är gjorda för att vara snabba i grunden och det man förlorar på eldriften är att man måste släpa på extra vikt. Vid en modest avvägning mellan kapacitet, vikt och pris får man räkna med närmare 10 kg extra.

Jag planerar själv att uppgradera mitt cykelinnehav till att mer obehindrat kunna pendla ca 25 km enkel väg. Det innebär jag jag vill kunna hålla en snittfart på 35-40 km/h (klarar idag 25-30km/h - det finns några tuffa backar på vägen). En Mango sport står högst på önskelistan, men priset avskräcker en del. Det lutar därför mot en HPVelotechnik Scorpion just nu. Jag ser sedan några möjliga förbättringar om jag inte är nöjd med hastigheten. Billigast är att själv bygga och lägga till lite inklädnad. Annars kan man köpa HP:s kåpa som verkar väl anpassad och som skyddar bra mot väder och ger bättre aerodynamik. Dyrast är att efterrusta med eldrift.

LARS-ERIK LENNARTSSON 2011-04-15        #17530

Jag tror att detta med att konvertera till elcykel skulle kunna vara ett ämne att ta upp på något studieförbund som studiecirkel. Är det någon som testat eller vet om det finns eller är på G? Finns det bra litteratur om konvertering eller bra websidor om konvertering?
 Har funderat på elcykel för många år sedan, men tyckte att jag hade för bra och dyr cykel för att bli reservcykel till en helt ny elcykel, därför kommer jag konvertera min Cannondale touring till eldrift. Kan tänka mig att ta upp detta ämne när man fått lite erfarenhet som komplement till solvärmecirklarna som jag håller ibland.   


KJELL ANDERSSON 2011-04-15        #17531

Lars-Erik, vi har konveterat cirka 100 st standardcyklar med vår kit Zetspin.
Du kan titta på vår hemsida zetelectric.se för mer information. Vi finns i Hammarby Sjöstad. Med vänlig hälsning Kjell Andersson

JOHAN ERLANDSSON 2011-06-09        #18022
Trevlig elcykelartikel på Ecoprofile Danmark:

Salget af elcykler stiger markant i Danmark, og det sker tilsyneladende ikke på bekostning af almindelige cykler. Elcyklerne får i stedet danskerne til at droppe bilen, bussen eller toget.

http://www.ecoprofile.dk/thread-2348-Elcykler-far-flere-ud-af-bilen.html

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-14        #20192
Jag håller på och uppdaterar hur elcykelmarknaden ser ut 2012, och stötte på en nyhet om att effektbegränsningen på 250 watt för elcyklar kan tas bort. Kvar blir bara hastighetsbegränsningen på 25 km/h. 

http://www.bike-eu.com/news/european-parliament-agrees-that-e-bike-safety-depends-on-speed-not-power-5478.html

Kanske bra för lastcyklar, men det kommer öka energiförbrukningen. Jag upplever nog egentligen att 250 watt räcker rätt bra även för lastcyklar. I alla fall för kvalitetscyklar som inte är så tunga.

MAGNUS BILLBERGER 2012-03-14        #20193
Jag håller inte med dig Johan. Jag tycker det känns mycket positivt om man kunde släppa på effektbegränsningen. I en lite kuperad miljö och med vinterväglag så är 250 W inte så mycket att komma med. Cyklist 80 kg, cykel 25 kg och packning 20 kg i ett motlut på 5% innebär då att man har svårt att komma över 15 km/h. Det krävs uppemot 500W och att man hjälper till att trampa själv för att närma sig 25 km/h.

Just detta att inte behöva står ut med att ekipaget börjar sacka när man har lite packning och det börjar gå uppför skulle kunna göre elcyklarna ytterligare mer attraktiva. För egen del är det framför allt effektbegräsningen som gör mig tveksam till att elektrifiera cykeln. Kunde jag få utrusta den med 500W vore det en helt annan sak.

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-14        #20194
Ja, vi har ju lite olika förutsättningar. Jag kör ju mest kortare sträckor i stan, medan du är ute efter att få en acceptabel pendlingstid på en ganska lång sträcka. Så för mig är det inget större problem att farten sjunker till 10-15 km/h i uppförsbackar, medan det innebär att din pendlingstid blir för lång.

Det är väl kanske också för att jag upplever att det går så oerhört mycket lättare och snabbare med 250 watt elassistans än att trampa helt själv, då nog farten sjunker under 5 km/h i många backar.

Det kanske är att vara lite väl hård, men räknar man på hur mycket energi som man egentligen kan använda hållbart så är det så lite att man inte kan köra så många mil även med en ynka 250 watts motor. Jag ser en liten risk i att om effektkravet helt tas bort så kan man bygga hur tunga cyklar som helst som drar väsentligt mycket mer energi än dagens elcyklar för att hålla 25 knyck. Det kan bli säkerhetsburar, krockkuddar, stor stereo och allt möjligt.

MAGNUS BILLBERGER 2012-03-15        #20200

Med anledning av nyheten om att släppa effektbegränsningen så sökte jag vidare om ämnet igår. Just detta med vikt och kanske framför allt risk, olyckor och krockenergier är ett besvärligt ämne att hantera. Hur ska man sätta sådana gränser?

Det tycks dock råda samsyn om att effekt har mycket liten betydelse i sammanhanget förutsatt att de andra två gränserna på max 25 km/h och att motorn endast får assistera. Jag ser en stark självreglering i dessa regler till att det blir ointressant med alltför höga effekter, säg över 1000 W eller så.

Ska man resonera hållbarhet så håller jag inte med. Till att börja vill jag se att dessa pedelecs tar marknadsandelar från den betydligt mer energikrävande bilismen och kollektivtrafiken. Antaget en elmotor på 500 W och den över tiden robusta siffran att vi är beredda att lägga sisådär 60-90 minuter på resor per dag. Lägg därtill att man bara tar den fulla effekten i anspråk vid hastigheter under 25 km/h så har vi en daglig energiåtgång på mindre än 0,5 kWh. Skulle vara intressant att räkna på hur många kvadratmeter solpanel som skulle krävas för att kunna försörja detta. Jag gissa på mindre än 1 kvadratmeter.


JOHAN ERLANDSSON 2012-03-15        #20201
Jag vänder mig emot att räkna på den bästa elen vid hållbarhetsbedömningar, anser att vi måste räkna med den verklighet som gäller vid elförbrukning. EU-mixen ligger på ca. 400 gram per kWh plus riskerna med kärnkraft. Räknar man med solceller så blir det mesta som förbrukar el bra. Men så ser ju tyvärr inte elen i nätet ut. Detta inser nu även vissa bilföretag, nu senast Renault som redovisar koldioxiodutsläpp på 62 gram per kilometer för driften av sin nya elbil Zoe.

MATTIAS CARLSSON 2012-03-15        #20205
Alltså: 0,5 kWh/dag*400 gram CO2/kWh = 200 gram CO2/dag ==> 70 kg CO2 per år, med dagens EU-mix på elen. Räknar vi istället med marginalel, ca 1 kg CO2/kWh, så får vi 180 kg CO2/år.

Vi kan också jämföra med elanvändningen i samhället i stort. 0,5 kWh per person och dag ger 1,6 TWh/år i Sverige. Drygt 1% av elanvändningen i landet, eller en fjärdedel av vad en kärnkraftsreaktor eller alla Sveriges vindkraftverk producerar.

För inrikes transporter i Sverige används drygt 90 TWh energi, varav 3 TWh el och i övrigt mest oljebaserade bränslen. Två tredjedelar av detta är för persontransporter. Jag får det till att vi idag använder 18 KWh per person och dag på persontransporter i Sverige. I det sammanhanget låter inte 0,5 kWh så värst allvarligt.

JOHAN ERLANDSSON 2012-03-15        #20206
Tack för beräkningar Mattias. Nej, jag håller med om att 0,5 kWh per dag för transport inte låter så mycket jämfört med 18 kWh. Men vad betyder de där 70 kg egentligen? Är det mycket eller lite? I mina ögon tangerar det gränsen för vad som är möjligt att klämma in i en entonsbudget, som skulle kunna se ut så här:

Mat: 500 kg
Boende: 100 kg
Shopping: 100 kg
Offentlig sektor: 200 kg
Vardagsresor: 50 kg
Långresor: 50 kg

Detta är rena gissningar för vad som skulle kunna vara möjligt. Jag tror att de verkliga utmaningarna är att få ned maten och offentlig sektor så lågt.

JOHAN ERLANDSSON 2012-07-11        #20989
Schweiz, som inte är med i EU, har höjt effekttaket på elcyklar. De har rätt många olika elcykelklasser, men det verkar som att den "vanliga" klassen nu får ha 500 watts elassistans:

"This spring, after much consultation, the Swiss Federal Council has finally decided on the new rules for electric bikes. Biggest change is the admission of twice as powerful motors in both classes: 500 W instead of the current 250 Watt for ‘light mopeds’ (25 km/h = equivalent to bicycles) and 1,000 instead of 500 W at ‘other motor bikes’."

http://www.bike-eu.com/news/new-swiss-e-bike-rules-allow-for-more-powerful-motors-5949.html

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Miljökonsult (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik