Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Till fots    Cykel    Bil   

Bilar med mörk färg oftare inblandade i olyckor

ERIK SANDBLOM 2012-10-29        #21385

Starka strålkastare kan göra att fotgängare och cyklister blir svårare att upptäcka. Kanske borde bilister begränsa sig till de mer dämpade positionsljusen på upplysta platser? Foto © Mikael Colville Andersen/Copenhagenize

Såhär års brukar man uppmana cyklister att se över sina lysen, och fotgängare att skaffa nya reflexer. Att sätta på sig en neongul reflexväst är också ett vanligt tips. Alla måste dra sitt strå till stacken, så varför inte även uppmana bilister att måla sina bilar i en ljus, mer synlig nyans? Forskare på universitetet i Melbourne har nämligen kommit fram till att svarta bilar är oftare inblandade i olyckor än vita. Den studien kom 2007 och det finns andra studier som visar samma sak. 

Av någon anledning har inte blivit så mycket väsen av det. Folksam brukar exempelvis prata trafiksäkerhet i media, senast med den så kallade odödlighetsjackan som ska skydda cyklister från allt farligt som kan hända. Jag är övertygad om att Folksam snart kommer gå ut med råd om att alla bilister bör klä in sina bilar i neongul reflexfolie!

Kapprustning eller nedrustning?
Nej allvarligt talat tror jag inte på någon kapprustning på vägarna. En del cyklister försöker dra till sig uppmärksamhet genom starka, blinkande strålkastare, för att på så vis konkurrera med bilisternas ännu starkare strålkastare och alla andra ljus som reflekteras i regnvåt asfalt. Ett bättre sätt att göra cyklister och fotgängare synliga vore kanske att trafikanterna istället dämpar sina strålkastare på platser där det finns gatubelysning.

Österrike avskaffade sin lag om sk varselljus (halvljus) för bilister dagtid av denna anledning. De kraftiga varselljusen gjorde att bilister syntes bättre medan mjuka trafikanter, som inte har lika kraftiga strålkastare, syntes sämre.

När jag kör bil kan bilens strålkastare hjälpa mig att upptäcka fotgängare framför mig. Men för alla som har ögonen riktade mot mina strålkastare blir det istället svårare. Se bilden ovan. Kanske borde tipset för årstiden vara att bilister saktar ner och begränsar sig till de svagare positionsljusen eller parkeringsljusen, åtminstone på upplysta gator?

Ett bra tips för alla årstider är för övrigt att cykla. Cyklister lever längre!

Länkar
An Investigation into the Relationship Between Vehicle Colour and Crash Risk
The association between vehicle colour and crash risk was strongest during daylight hours where relative crash risks were higher for the colours listed compared to white by up to around 10%. Comparison of analysis results between the two states of Australia analysed suggested that vehicle colour also has an association with crash severity with lower visibility colours having higher risks of more severe crashes.

Black cars in more accidents: research - Sydney Morning Herald

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_safety

A Swedish study found that pink cars are involved in the fewest and black cars are involved in the most crashes (Land transport NZ 2005). In Auckland New Zealand, a study found that there was a significantly lower rate of serious injury in silver cars; with higher rates in, brown, black, and green cars.

Folksam: cykla med vadderade skydd - Cyklistbloggen

Men va fan Folksam!!! - Velonavia


AvD gegen Tagfahrlicht - Auto-Presse.de

Der Autoclub setzt sich dafür ein, dass es Rad- und Motorradfahrern sowie den Rettungsdiensten vorbehalten bleiben soll, durch das Licht auf sich aufmerksam zu machen.

Wikipedia: Tagfahrlicht. Vorschriften in den jeweiligen Staaten

Nachdem die Unfallzahlen in Österreich im Jahr 2007 sehr stark angestiegen sind, wurden massive Zweifel an der Sinnhaftigkeit einer Verpflichtung zum Tagfahrlicht sowohl von manchen Experten, Politikern und Verkehrsclubs als auch von vielen Autofahrern vorgebracht und über eine Abschaffung oder Novellierung der Verordnung diskutiert. Am 11. September 2007 gaben Verkehrsminister Werner Faymann und Innenminister Günther Platter offiziell bekannt, die Lichtpflicht in Österreich so bald wie möglich gänzlich abschaffen zu wollen. Seit 1. Januar 2008 ist die Lichtpflicht für Tagfahrten wieder aufgehoben.



ERIK SANDBLOM 2012-11-08        #21441
Nu delar vi ut 27 000 reflexer och 2 000 reflexvästar till gående och cyklister
Idag startar Malmö stads synbarhetskampanj där över 27 000 reflexer och 2 000 reflexvästar kommer att delas ut till cyklister och gående.

Det framgår inte om det delas ut glasögon till bilisterna.

ERIK SANDBLOM 2012-11-08        #21442
Elin Bandmann har skrivit en bra kommentar till Malmö stads kampanj. Jag klistar in den här:

Har ni någon liknande kampanj riktade till bilister eller lägger ni allt ansvar kring mörkersäkerhet på cyklisten? 

Jag personligen har aldrig problem med att upptäcka cyklister eller fotgängare när jag kör bil i städer. Det gäller ju att köra lungt, uppmärksamt och vara handlingsberedd. Det gäller att skapa en trafikkultur där fotgängare och cyklister kan känna sig säkra - utan att se ut som rymdvarelser.

Bilden ni använder i pressmeddelandet är faktiskt fruktansvärd och sådana här typer av kampanjer skapar inte en bättre cykelkultur. Jag förstår att det var många som avböjde att ta emot en reflexväst under erat event. Se det som ett gott tecken på att Malmö är en fantastiskt härlig cykelstad där de flesta cyklister känner sig trygga.

Och missförstå mig inte, självklart är det viktigt med lysen och reflexer på cykeln. Självklart är det jättebra med små reflexer på fotgängare. Men vi ska inte försöka skapa ett samhälle där fotgängare och cyklister ska klä sig i neongult för att bilister ska kunna fortsätta köra ouppmärksamt. Vi ska inte skapa en kultur där cykling framstås som någon farlig aktivitet. Vill Malmö ha ett promenad-och cykelvänligt samhälle är det ett helt annat fokus som behövs, och helt andra insatser som bör göras!

Nu delar vi ut 27 000 reflexer och 2 000 reflexvästar till gående och cyklister

ERIK SANDBLOM 2012-11-10        #21447

Kör med hjärtat

Göteborg körde en bra kampanj för något år sen, "Se mig i ögonen älskling". Man uppmuntrade fotgängare att ta ögonkontakt med bilister och bussförare. En jättebra kampanj, som appelerar till det goda. Stadstrafiken har nästan tagits över av ingenjörstänkande och paragrafrytteri, exempelvis zebralagen, så därför tycker jag det var bra att den här kampanjen istället betonade det mänskliga.

En annan bra kampanj är nederländska "Kör med hjärtat" (nederländska: Rij met je hart). Bilbältet räddar dig men det finns ett annat arrangemang som skyddar andra: ditt hjärta.

Drive With Your Heart - Copenhagenize

ERIK SANDBLOM 2012-12-21        #21667
Jag blir jätteglad av att läsa detta på Cyklistbloggen idag:

Är det inte bra om fotgängare har reflexväst och syns? - Cyklistbloggen
Alternativet är att vi istället pratar om hur vi ska uppträda i trafiken tillsammans när det är mörkt, blött och halt. Att alla trafikanter måste öka sina säkerhetsmarginaler, minska hastigheten, titta en extra gång. Att fundera över hur stadsmiljön kan förbättras: genom bättre belysning, kanske genom att titta på om bilar verkligen ska ha samma starka belysning i citymiljö med massor av andra ljuskällor, som de har när de kör på landsbygd och mörkare motorvägar där alla fordon är på väg åt samma håll. En stark lampa gör att lampägaren ser bättre, men när fler har starka lampor betyder det att man bländar varandra.

ERIK SANDBLOM 2013-02-07        #21859
Samtidigt som exempelvis Malmö stad delar ut reflexvästar och pratar hjälm minskar andelen barn som själva går eller cyklar till skolan. Trafikverkets Mats Gummelsson säger att "föräldrars riskmedvetenhet [har] förändrats över tid och ökat".

Det kanske inte är så konstigt? På åttiotalet kördes inga hjälm- och reflexvästkampanjer.

Många föräldrar tycker barnens skolväg är osäker. SVT

ERIK SANDBLOM 2013-09-22        #22795
Däcktillverkaren Michelin delar ut reflexvästar till cyklister.

Reflexvästar delas ut i Stockholm. Bicycling.se

ERIK SANDBLOM 2013-10-15        #22852
För att öka synbarheten så delar Helsingborgs stad ut reflexfolie till bilister... nähä, inte det.

Cykelkampanj i samarbete med polisen
Synbarhetsbudskapet förs fram med information och gåvor i form av till exempel reflexvästar och cykelbelysning.

ERIK SANDBLOM 2013-10-25        #22869

Fd Vägverket gjorde en rapport om reflexfolie på väghållningsfordon. Ett så kallat orange/blå Battenburg-mönster sänkte hastigheten med 3 km/tim i medel, och andelen fordon som höll mer än 15 km/tim över hastighetsgräns sjönk med 90 %. Testbilarna var lackerade i vitt, vilket är den färg som statistiskt sett ger lägst risk för påkörning. Bägge testbilar hade saftblandare påslagna.

Vägarbeten är farliga, men nio av tio omkomna är inte vägarbetare utan trafikanter.

Förstärkt utmärkning av väghållningsfordon med s k Battenburg mönster (PDF)

ERIK SANDBLOM 2021-04-07        #24759
Personalen på vägbyggen har varselkläder, men det räcker inte. De måste skyddas med betongblock som hindrar bilister. Men gång på gång slipper Trafik­verkets entreprenörer undan viten för säkerhetsbrister.
 
Enligt revisorerna ökar detta inte bara risken för säkerheten utan även för korruption och brott mot upphandlingsreglerna om alla entreprenörer inte behandlas lika. Revisorerna graderar risken som ”mycket hög”. 
 
”Behov av att upprätthålla en god relation och ett bra samarbete med entreprenören.” Det är en av de förklaringar som revisorerna har fått av projektledare som inte tagit ut vite.  

ERIK SANDBLOM 2021-04-07        #24760
Räddningstjänsten har varselkläder, blinkande lampor och reflexfolie på fordonen, men blir påkörda av bilister ändå.
 

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-07        #24770
Det här med synlighet och att bli sedd är ett mångdimensionellt problem. 

Synlighet är jämförelsevis enkel och påverkas genom färgval, reflexer, blinkande ljus osv. Man kan göra sig själv nästa osynlig eller omöjlig att missa.

Att man inte blir sedd är mer komplext och går tillbaka till betraktaren och inte minst de förutsättningar denne är försatt i. Ett väldigt illustrerande exempel är en bilist som man lyckades få stopp på efter att hon väldigt vårdslöst och i hög fart passerat en olyckplats: "Jag har inte tid med det här, jag ska på ett viktigt möte". En väldigt stor andel av trafikanterna är så inne i sitt och anser sig så pressade av det ena eller andra att de inte "har tid" att visa hänsyn. Felen begås visserligen av individer, men jag anser att det är nu rådande samhällsordning som driver till misstag och hänsynlöshet.

ERIK SANDBLOM 2023-10-09        #24938
Lampor på bilar i dagsljus hjälper snabbkörande bilister att upptäcka andra snabbkörande bilister. Med max 30 km/h blir lamporna inte lika viktiga, och dessutom blir det bättre för gående och cyklister. 

Upptäckten: Bilister kör med släckta baklysen: ”De behöver hjälp”

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik