Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Flyg    Samhällsplanering   

Brommaflyget är en nyckel till dubbelsubventioner

ERIK SANDBLOM 2016-01-04        #23923

Buller- och säkerhets-zonen runt Bromma omfattar hela Kungsholmen. Bild: SVT

Stockholms Handelskammare vill ha kvar Bromma flygplats. Ett av motiven är att många av flyglinjerna på Bromma inte bär sig utan kommunala flygsubventioner. De skulle inte överleva en flytt till Arlanda, enligt handelskammaren, eftersom Arlanda prioriterar de lönsammare större planen under rusningstid.
 
Att behålla Bromma är alltså ett sätt att dubbelsubventionera inrikesflyget: först kommer kommunala flygsubventioner, och sedan tillhandahålls en särskild flygplats till de små planen mitt i Stockholm. Buller och säkerhetsrisker med Bromma flygplats stoppar bostadsbyggen i ett stort område som omfattar hela Kungsholmen i centrala Stockholm.

Trafikverket skriver i en rapport att trots alla subventioner så stagnerar inrikesflyget. Det ligger idag under nivån från 1990, när X2000 började trafikera järnvägen i Sverige. Trafikverket skriver att trots ansträngningar har det visat sig "nästintill omöjligt" att få fler att flyga. Vidare att "i den mån marknadsföringsåtgärder når framgång sker det inte sällan på kringliggande flygplatsers bekostnad".
 
Driftbidrag till flygplatser längs X2000-linjer
Det är inte så konstigt. Flera av de små, subventionerade flygplatserna ligger nära stationer med snabbtåg. Växjö ligger till exempel två mil från Alvesta, som har täta och snabba bytesfria tåg till Stockholm, Kastrup och Köpenhamn. Ändå får Växjö flygplats tolv miljoner kronor om året av Region Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun. 
 
Trollhättans flygplats får också bidrag, trots att det är nära till Vänersborg som har bytesfria snabbtåg till Stockholm. Snabbtåget ger möjlighet till en heldag i Stockholm och att hinna hem för att natta barnen. Trots det får flygplatsen sju miljoner kronor om året av kommuner och Västra Götalandsregionen.
 
Stoppar förtätning i Stockholm och Trollhättan
Bromma flygplats behöver en stor buller- och säkerhetszon som stoppar förtätning av Kungsholmen i centrala Stockholm. Det drabbar såväl de som söker bostad som företag som vill anställa specialiserad arbetskraft. När Stockholm inte kan växa inåt och uppåt så växer det istället utåt. Det ger längre pendling, mer bilism och mer buller.

Och samma sak händer i Trollhättan. Nya EU-regler för flygplatser innebär större säkerhetsmarginaler, vilket stoppar planer på 1500 bostäder där.

Även järnvägar bullrar, men till skillnad från flygplatser kan de däckas över. Södra stationsområdet i Stockholm däckades över på åttiotalet, och här finns nu många bostäder och verksamheter.

Överdäckning av Södra station i Stockholm. Foto Apple Maps
Överdäckningen av Södra station stoppar tågbullret i Stockholm. Foto Apple Maps

Trots flygsubventionerna är det få som flyger inrikes. Därför kan bara små, ineffektiva flygplan användas. De har hög bränsleförbrukning per passagerare. Det borde räcka som argument för att sluta subventionera inrikesflyget i södra Sverige. Att bostäder i centrala Stockholm ska offras för inrikesflyget är bara ännu märkligare, och inget som gynnar näringslivet.

Källor
 
 



ERIK SANDBLOM 2016-01-01        #23924


ERIK SANDBLOM 2016-01-05        #23927
Bromma flygplats betalar en krona om året i markhyra till Stockholms stad. Utöver detta betalas fem kronor per avresande, sammantaget cirka fyra miljoner.

År 2005 tillstod dåvarande flygplatsdirektören att den årliga hyran borde vara ca 200 miljoner kronor, för att motsvara årlig avkastning på markens värde.

Källa: Stoppa Brommaflyget

Anmälan om konkurrenshämmande driftstöd till Bromma flygplats, Stockholm, Sverige (PDF)

ERIK SANDBLOM 2016-01-06        #23928

Innanför ovalen får husen vara högst 60 meter höga över havet (46 meter över Bromma). Utanför, max 130-160 meter.

 
Nya dokument ifrågasätter om Bromma flygplats verkligen klarar bullerkraven.

ERIK SANDBLOM 2016-01-06        #23929
Stockholms miljö- och hälso­skyddsnämnd kräver att Swedavia förklarar hur företaget räknat ut sina bullerkurvor på Bromma. Enligt en konsultrapport överskrids bullergränsen vilket gör att det kan bli svårt att utöka Brommaflyget.
 
Stockholms stad har låtet det oberoende konsultföretaget WSP granska flygplatsbolaget Swedavias egna bullermätningar som ligger till grund för alla beslut kring flygplatsen. Enligt bolagets rapport räknade Swedavia fel när den gamla bullergränsen, som kom till på 70-talet, skulle konverteras till en nyare standard år 2012.

Om Swedavia inte kan expandera trafiken på flygplatsen kan det betyda att framtida byggplaner, till exempel 1 500 bostäder på Kungsholmen som lagts ner på grund av risken för flygbuller, kan återupptas.

ERIK SANDBLOM 2016-04-04        #23958
Stödet till Västerås flygplats kan strida mot EU-regler.

Det finns tre undantag som medger offentligt stöd: att flygplatsen är så viktig för transporter att regionen annars blir isolerad från EU, att flygplatsen behöver stöd under en begränsad tid, högst tio år, för att vända förlust till vinst, eller att en särskild flyglinje får etableringsstöd en kort tid.
 
...
 
– Det finns en plan som ska minska underskottet till minus 15 miljoner år 2021. I fjol var det minus 34 miljoner.

ERIK SANDBLOM 2016-05-10        #23964
Miljöförvaltningen säger att Swedavia inte har räknat fel på flygbullret. 

Swedavia får rätt i flygbullerbråket

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (1)
Elcyklar (54)
Lastcyklar (4)
Cyklar (1)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 11501 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen