Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Barn   

Därför tröttnade jag på NTF

ERIK SANDBLOM 2017-04-25        #24084

En cyklist med lurar hör lika bra som en bilist med rutorna uppe och radion avstängd. Foto © Franz-Michael S. Mellbin

Visste du att bilister uppvisar "det högsta stadiet av mental utveckling"? Det är innebörden av NTF:s informationsmaterial "Trafiken i skolan". Där får vi veta att barn inte ska cykla i trafiken före tolv års ålder, eftersom de är biologiskt oförmögna till detta. Att träna barnen hjälper inte enligt NTF, eftersom biologin inte kan snabbas upp. Denna propaganda baseras på en vantolkning av Stina Sandels forskning från sextiotalet. 

I en klassisk artikel av Sandels från 1970 skriver hon visserligen att barns syn och hörsel inte är lika utvecklad som vuxnas. Men tvärtemot NTF:s påståenden fann hon att träning hjälper barnen att uppföra sig rätt i trafiken. Det bästa är att kombinera träning både inomhus och utomhus. Det visade sig också att barn upp till åtta år med tillgång till cykel eller bil kunde bättre förstå trafiktermer som "fordon" eller "refug", än jämnåriga utan sådan fördel. 
 
Denna gråskala finns inte i NTF:s material. Däremot bjuder NTF på en logisk kullerbytta, för om vuxna bilister har uppnått "det högsta stadiet av mental utveckling", så undviker de såklart att meja ner barnen och då är det ingen fara eller hur!
 
Barn är dessutom inte så primitiva som NTF ger sken av. En engelsk simulatorstudie från 2010 på barn i åldern sex till elva år visade att barnen kunde bedöma när det var säkert att korsa gatan, om bilisterna körde max 30 km/h. När bilisterna kör fort måste man beakta även bilister som är långt borta och därför inte syns så bra. När bilisterna kör sakta så behöver man bara beakta de som finns i den omedelbara närheten. Att sänka hastigheten är därför inte bara en fråga om krockvåld utan också om att underlätta samspelet.
 
Hörlursförbud istället för säkra lastbilar
Både vuxna och barn har sina begränsningar och därför måste trafiken anpassas efter människors förutsättningar. Ett problem i trafiken är att lastbilar är farliga för gående och cyklister vid högersväng. När chauffören ska svänga höger och ser sig över axeln syns bara en vägg. Därför har EU-parlamentet antagit nya regler för lastbilar. 
 
Sveriges dåvarande regering lobbade emot detta, eftersom de nya reglerna inte passade med Volvos produktcykel. NTF sa inget. När jag frågade dåvarande ordföranden Johan Lindström fick jag svaret att de hellre "jobbar lokalt". Visst är det bra att påverka lokala åkerier, men det behövs också opinionsbildning för att sätta press på regering och tillverkare. Generella regler ger större genomslag och är konkurrensneutrala.
 
Frågan om högersvängande lastbilar aktualiserades hösten 2015 efter att sex cyklister omkommit i London. Fem av dem hade omkommit i kollision med lastbilar. Men NTF gjorde en annan koppling, och föreslog förbud mot att cykla med hörlurar. Detta trots att det är fullt tillåtet för döva att cykla, och trots att en cyklist med lurar hör lika bra som en bilist med rutorna uppe och radion avstängd. 
 
Både radio och tv tog upp hörlursförbudet, som alltså hade kunnat handla om säkra lastbilar, om bara NTF hade önskat det.
 
Det här är bara två exempel på dumheter som NTF ägnar sig åt. Det är tråkigt, för trots att trafiken är säkrare än någonsin finns fortfarande bra åtgärder som kan spara ännu fler liv. Sverige skulle behöva en seriös trafiksäkerhetslobby.
 
Länkar
 
"Barn är inte mogna att ge sig ut själva i trafiken på cykeln innan de fyllt tolv år."
"Det handlar om en mognadsprocess som tar många år och som kräver det högsta stadiet av mental utveckling. Det formella regelsystem som man försöker träna barn till i trafiken räcker inte."

Först i 9-10-års ålder är de dock mogna att på egen hand ta sig fram som gångtrafikanter i komplicerad trafikmiljö och vid cirka 11-12 år klarar de flesta att cykla i en komplicerad trafikmiljö.
 
After the training had been given, the results were considerably different for all groups except the control group.
 
 
 
 
 
 
Fotnot: NTF är en förkortning för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.



ERIK SANDBLOM 2017-09-13        #24131
NTF får kritik för sin godtyckliga tolvårsgräns för cykling:
 
Pia Björklid, professor emerita i pedagogik och expert på barn och trafik, vill inte sätta en specifik åldersgräns.
 
– Det beror ju på vägen, om det finns breda, säkra och sammanhängande cykelvägar. Barnet ska kunna behärska cykeln och vara van vid vägen.

ERIK SANDBLOM 2021-11-08        #24821
En rapport från Trivector bekräftar att det inte går att sätta någon åldersgräns för när barn kan cykla. Det beror på barnet, på trafiksituationen och på vilken undervisning och träning barnet har fått. Nederländska och Belgiska studier visar att barn som undervisats i cykling blir bättre på det.

Rapporten visar också att hjälmbruket bland skadade barn ligger runt 80 procent mellan åldrarna 6 år och 10 år. Det kan tolkas som att hjälmar inte hjälper särskilt mycket mot skador.

Säkrare cykling för barn i tätort. Vägledning för barns cykling till skolan. Trivector 2017 (PDF)

MAGNUS BILLBERGER 2022-04-19        #24863
DN rapporterar idag att NTF försätts i konkurs:
Miljonstöd från Trafikverket till NTF har använts fel - DN.SE

Artikeln i DN är tyvärr bakom betalvägg. Essensen är att NTF ska ha haft brister i hanteringen av ekonomin. Man kan tänka sig att mer utförlig rapportering kommer så småningom även i andra medier.

ERIK SANDBLOM 2022-04-21        #24864
NTF startade Barnens trafikklubb 1969. Intresset avtog med tiden. När VTI, statens väg-och trafikforskningsinstitut, utvärderade verksamheten 1993 var resultatet nedslående. Barnen som hade gått i klubben råkade ut för fler - åtminstone anmälda - trafikolyckor än kontrollgruppen. Hela 67 procent fler.

ERIK SANDBLOM 2022-04-21        #24865
Idag publicerade DN en artikel om bakgrunden till den utredning som nu bidragit till att NTF riks kommer att ansöka om konkurs. Enligt DN:s granskning handlar det om larm från visselblåsare och ekonomiska oegentligheter med projektstöd från Trafikverket, som finansierar det mesta av NTF riks trafiksäkerhetsverksamhet.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik