Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Närproducerat   

Mat på nätet -en miljöfördel?

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-07        #4092

För nästan tio år sedan gjordes försök med att sälja mat på nätet, som inte gick något vidare. Idag säljer flera aktörer ekologisk mat på det här sättet, och KF är tydligen på gång med en nysatsning. Transporten från affären till hemmet kan utgöra en stor del av en livsmedelsprodukts miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv, så att få varorna hemkörda borde kunna förändra bilden. Frågan är om det är till det bättre eller till det sämre. Vad tror du?



MIKAEL JOHANSSON 2008-01-07        #4098
Om distributörerna använder eldrivna lastbilar så skulle det kunna bli en stor miljövinst. Distribution med eldrivna lastbilar blir allt vanligare i England. Fler småbutiker över hela landet som det var förr är väl ochså ett miljömässigt alternativ att överväga.

ERIK SANDBLOM 2008-01-07        #4100
Egentligen tycker jag att fler borde handla med cykel, det är smidigt och grönt. Samtidigt är det bra med fler alternativ. Kan man få varorna hemskickade blir det säkert fler som vågar tänka tanken att göra sig av med bilen. Ofta sägs det att man måste ha bil för att handla mat och handla på Ikea, men Ikea har billig och snabb hemleverans, plus att man alltid kan hyra bil eller åka taxi. Eller gå med i en bilpool.

MAGNUS BILLBERGER 2008-01-08        #4101
Vi beställde ekologisk mat via webben under ett års tid, men tyvärr finns idag ingen distributör i vår stad. Ett år är nog lite kort tid för en seriös utvärdering och leverantören hade ett något begränsat sortiment så vi gjorde kanske hälften av våra iköp i en butik i närheten. Jag har dock några synpunkter på miljöfördelarna: För transporterna kan det nog slå ganska mycket. Själv tar jag helst cykeln till butiken. I de fall jag tar bilen så ser jag till att få en rad andra bilberoende ärenden uträttade alternativ att jag tar vägen förbi butiken efter jobbet. Motsatsen är väl att starta en kall bil och åka 2 km för ett par lite mjölk. Hemleveransens borde hamna någonstans däremellan. Det krävs nog ett minimiantal kunder inom ett område för att det ska bli mer rationellt med hemleverans. Som jag ser det var de viktigaste miljöfördelarna att man inte köper lika mycket "onödiga" varor samt att man från början var hänvisad till ett utvalt ekologiskt sortiment.

MAGNUS BILLBERGER 2008-01-08        #4102

Fick just besked att vår matleverentör ska börja leverera i vårt område igen.

ELEONORA HORN 2008-01-11        #4120
Huruvida det är bättre ur miljösynpunkt eller inte beror nog i hög grad på den geografiska spridningen av kunderna och hur väl logistiken är planerad, förutom naturligtvis vad det är för fordon som används. När det gäller logistiska aspekter måste det, som tur är för miljön, ligga i försäljarens intresse att distributionen är effektiv. De undersökningar som jag hörde och läste om då för ett tiotal år sedan när näthandel med mat testades, innehöll slutsatser som inte bara handlade om datoranvändningens utbredning, modem och liknande tekniska hinder, utan också handlade om helt andra behov som kunden kan ha. Kunderna saknade till exempel att själva kunna klämma på frukten för att kontrollera kvaliteten på varan före köp. Det här behovet av upplevd hög och jämn kvalitet är viktig också vid köp av ekologisk mat via nätet som nu är en växande marknad. Skillnaden är att försäljningen av ekologisk mat bl.a. kan ge ett större utrymme till att leverera detta mervärde eftersom det går att ta ut ett högre pris for hela den sammanlagda tjansten. Just detta förtroende mellan kund och försäljare är, såvitt jag kan se, en av förutsättningarna för framgången. Dessutom ingår fler egenskaper än bara om frukten är lagom mogen etc i vad som upplevs som kvalitet. Att det är ekologiskt odlat kan till exempel också upplevas som att i sig ge varan en högre kvalitet. Det ska bli intressant att se om försäljningen av "vanliga" livsmedel kommer att lyckas. Att vanan att handla resor, prylar och annat på nätet har brett ut sig är ingen garanti för framgång.

ELEONORA HORN 2008-01-30        #4319
En annan reflektion, förutom den mera uppenbara om transporter, gäller småproducenters möjlighet till överlevnad. Det finns en potentiell risk att stora aktörer som KF konkurrerar ut mindre som redan finns etablerade. Även om de mindre kan stå för hög, konkurrenskraftig kvalitet, har de stora andra möjligheter när det gäller prissättningen. Dessutom skulle de kunna erbjuda hushållens hela inköp hem till dörren, vilket också skulle konkurrera med mindre försäljare som enbart erbjuder ekologiskt producerade produkter. Ekologiskt som ekologiskt, kanske någon tänker (det kommer säkert gå att handla ekologiskt av åtminstone KF). Men det finns en dimension till när det gäller miljön: mindre aktörer som t ex Ekolådan (en prenumerationstjänst för ekologiskt frukt och grönt) gör sina uppköp av småproducenter som annars skulle ha mycket svårt att klara sig. Det var till och med ett tydligt syfte när Ekolådans verksamhet startade, att stödja de små jordbruken genom att ge dem avsättning för sina produkter (till ett pris som gör att de kan gå runt).

JOHANNA BJURLING 2008-02-10        #4396

När ett fordon fraktar varor med väl planerade rutter så blir detta sjävlklart mer "miljöeffektivt" än om 10 familjer åker och storhandlar i varsin bil. I Stockholm har det precis öppnat en livsmedelsbutik, Ekodirekt, med beställning på nätet som kan erbjuda nästan all mat man kan önska sig. Allt från kött, konsever, grönsaker och vegetariska produkter till kaffe, te, choklad, blöjor och hygienartiklar. De kör till skillnad från t.ex. Ekolådan och Årstiderna ut sina varor i biogasdrivna bilar, vilket ju känns moraliskt korrekt om man ska vara ett miljöföretag. Kolla in i butiken på: www.ekodirekt.se Jag håller också med Elenora Horn i att det finns en potentiell risk att stora aktörer som KF konkurrerar ut mindre som redan finns etablerade. Det är mycket tråkigt. Det monopol inom livsmedelsbranchen som råder i vårt land gynnar varken de små producenterna eller de mindre företagen.

www.ekodirekt.se

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-10        #4397
Välkommen till Ecoprofile, Johanna! Är det fortfarande mer "miljöeffektivt" med näthandel med biogasbildistribution om vi jämför med att gå eller cykla till den lokala affären? Jag tänker mig att det skulle bli en väldig massa biogasbiltransporter i mina kvarter om inga skulle handla i de lokala butikerna. Håller med om att det är ett problem med tre dominerande livsmedelsjättar.

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-19        #5173
På måndag drar KF igång sin nätmat-satsning, dock endast i Storstockholm. 7 000 artiklar, samarbete med lokala leverantörer, leverans med biogasbilar och möjlighet att köpa "middagspaket", dvs alla ingredienser som behövs till föreslagna middagsrecept. Minsta belopp att handla för är 500 kronor och leveransen kostar 85 kronor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=762388

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-04        #11582
Idag är det en artikel i GP om att köpa mat över nätet. Exempelfamiljen tycker det är tidsbesparande och säger att det inte blir lika mycket spontanköp. Magnus gör ju en poäng här ovan av att det nog är en rätt stor miljöfördel, man köper inte på sig "onödiga" saker som man kanske inte ens har en plan för att laga till och sen får slänga. Trafikkontoret i Göteborg stöttar aktivt aktörer inom e-handel med mat för att innerstadsbor ska bli minskat bilberoende. - Man ska inte tvingas till bilinnehav om man bor i centrala stan. Det skapar en stad som vi inte vill ha med färre torg och mötesplatser, säger Anders Roth. Skönt att höra!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=509460&ref=rss

MAGNUS BILLBERGER 2009-08-04        #11588
Det är lätt att bli ambivalent införa dagligvaruinköp via nätet. Min leverantör ändrade i våras på förutsättningarna så att det fraktfria beloppet ökade från 500:- till 800:- samt att fraktavgiften höjdes från 50:- till 65:-. Utbudet är sådant att jag tidigare just och jämnt kunde komma upp i fraktfri beställning. En kombination av förändrat utbud, ändrade behov hos hushållet samt att närbutiken är hyfsat konkurrenskraftig på närodlat och ekologiska varor innebär att jag får betala minst 30% extra om jag beställer. Att min leverantör ansett sig tvingad till att förändra vilkoren för hemtransport tar jag som ett tecken på att detta förfarande inte är särskilt rationellt. Även om logistiken optimeras i leveransledet så finns stora nackdelar jämfört med att distribuera varorna till platser som alla enkelt kan nå till fots eller med cykel. En nyckeln till problemet ligger i tillgången till billig energi. Tog vi bort denna är jag övertygad om att närbutik, lanthandel och kanske gamla tiders matbussar skulle bli stora vinnare. Dessa borde då kombineras med några av nätbutikernas stora tillgångar. Exempelvis möjligheten att beställa varor som handlaren kan få hem med någon dags varsel som ger tillgång till ett betydligt större sortiment än vad handlaren annars skulle kunna erbjuda.

THEODOR ADOLFSSON 2009-08-09        #11636
"- Man ska inte tvingas till bilinnehav om man bor i centrala stan. Det skapar en stad som vi inte vill ha med färre torg och mötesplatser, säger Anders Roth." Den ena handen tar och den andra ger. Dock finns det nog fler incitament för att skaffa bil än för att inte göra det, inte minst med tanke på att de flesta inte bor i någon sorts innerstad, och att det mer eller mindre är förbjudet att bygga ny sådan, bland annat för att kommunen kräver ungefär en parkeringsplats per bostad (vilket glesar ut staden, glesa bostadsöar är inte innerstad). Några torg värda namnet har säkerligen inte kommit till på närmare 100 år i Göteborgs innerstad. Är det givet att ett ökat e-handlande minskar bilberoendet? Det låter som att det skulle kunna ge färre småbutiker och därmed längre avstånd till affärerna, vilket kan vara ett incitament att skaffa bil, åtminstone för de som inte e-handlar hela tiden. Dessutom låter det inte det minsta självklart att det skulle vara bättre ur direkt miljösynpunkt heller.

JOHAN ERLANDSSON 2009-08-27        #11812
Ny sajt för mat på nätet med inriktning på små producenter och närproducerat, svenskamatvaror.se. Bara i Sthlm än så länge.

http://notbuying.blogspot.com/2009/08/svenska-matvarorse-ny-natsaluhall.htm

JOHAN ERLANDSSON 2011-03-14        #17245

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-16        #19400
Den färdigpackade och hemlevererade matkassen är av HUI utsedd till årets julklapp 2011. 

http://www.hui.se/arets-julklapp

Miljöbra eller dåligt? Beror naturligtvis på vad det är i kassen. Alla leverantörer har vad jag kan se för stora mängder kött i kassarna, men Ecoviva verkar annars ha nått längst med andelen ekologiskt.

MATTIAS CARLSSON 2012-02-28        #20080
Jag passar på att kasta ut en liten fråga som jag har funderat på ett tag till diskussion:

Gör e-handel att vi som konsumenter tar mer välinformerade och korrekta inköpsbeslut?

Hållbarhetsdimensionen i den frågan är att om man får vad man vill ha så bör onödigt svinn till större del undvikas och för sällanköpsvaror (elektronik, vitvaror mm) så kan det leda till att man använder produkten under längre tid.

Intuitivt så är min känsla att man genom e-handel på ett enklare sätt kan få en produkt (t.ex. när det gäller elektronik) som är anpassad efter ens önskemål. Men det kan också finnas en ohållbar effekt av att e-handel genom att underlätta sökande efter produkter gör det lättare att konsumera generellt och att man därför handlar mer än vad man annars skulle göra.

Har någon av er sett någon bra studie på det här ämnet?

ERIC GULLBERG 2012-03-08        #20124


Vi har i ett alldeles nyss avslutat forskningsprojekt tagit fram en vision, FoodPlanner, om hur e-handel kan hjälpa konsumenter att ta mer hållbara vardagsbeslut.

Titta på video här: vimeo.com/visualisering/foodplanner

Det är alltså ingen tjänst som ska lanseras utan ett designförslag som vi hoppas ska inspirera livsmedelsbranschen att skapa nya tjänster kring hållbarhet. Det finns sedan tidigare projekt med syftet att hjälpa konsumenter med sina matbeslut, men något som däremot saknats är hur man kan skapa lösningar som kan fungera på en marknad. Därför har vi ställt oss frågan om vad som krävs för att livsmedelsbranschen ska vilja ställa upp givet att man ska hjälpa konsumenter att ta bättre vardagsbeslut.

Intitiativet till projektet kommer från forskningsinstitutet Interactive Institute och är ett samarbete  med tjänstedesignbyrån Doberman och Mataffären.se - Coops egna ehandelsbolag. Checkout har delvis finansierats av Vinnova. 

Läs mer om projektet här:
http://www.mataffaren.se/foodplanner/

Här finns också en pressrelease:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/tii/pressrelease/view/framtidens-mataffaer-hjaelper-konsumenten-att-goera-haallbara-val-739733

Logga in för att svara


Produkter

Hemleverans av mat (1)
Vegetarisk catering (2)
Matlagningskurser (1)
Växtskydd (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik