|
Cykel Kan man cykla i 130 km/h?
Svar ja. Det gjorde Sam Whittingham på en sträcka av 200 meter på en landsväg i Nevada, USA, för fem år sen. Han har en tvåhjulig liggcykel med heltäckande kåpa. Han har även cyklat 86,8km på en timme. Det finns liknande cykelrekord där man har en bil framför, och så hänger man på vinddraget, men Sams rekord går på äkta människokraft.
Sam behöver assistans för att komma i och ur rekordcykeln. Om det och annat kan man läsa om på länken nedan. Bland annat hur det att vurpa i sjuttioelva knyck.
ESPN om cykelrekord: Because Really, This Is Nuts
Wikipedia: Sam Whittingham
Även vanliga dödliga kan komma upp i höga hastigheter för egen kraft, genom att sätta sig bekvämt bakåtlutad i en velomobil. En velomobil är alltså en cykelbil som vanligen har tre hjul och väger 30-40 kilo. Köper man en trehjulig liggcykel från brittiska ICE kan man göra den till en velomobil genom att sätta på en kåpa. Kåpan är en nyhet från kajaktillverkaren Rainforest Designs.
En velomobil låter dig komma upp i betydligt högre hastigheter än på en vanlig cykel. Det är svårt att komma upp över 25 km/h på en vanlig cykel utan nedförsbacke och medvind, eftersom luftmotståndet är såpass stort. Velomobilister berättar däremot att de kan få snittfarter på 30 km/h. Har man en elmotor som hjälper till i uppförbackar kan man få upp medelfarten ytterligare. Velomobiler är alltså ett bra sätt att tillryggalägga större avstånd som av olika skäl inte är så praktiska att göra på vanliga cyklar. http://www.nimbuskayaks.com/velomobile%20mainpage.htm
Leitra heter den danska velomobilen. Den har tillverkats i 25 år och på hemsidan står det en del om att Leitran är ett mycket säkert transportmedel. http://www.leitra.dk
Som inbiten cyklist brukar jag normalt kunna hålla ett snitt på kring 25 km/h på min brukscykel (en 24-växlad cityhybrid). På en racer gör jag över 30 km/h med samma arbetsinsats medan jag i en velomobil kan vänta mej snittfarter på över 40 km/h.
Brukscykel går regelbundet, racer står och dammar igen i garaget och velomobilen finns än så länge bara i fantasin. Men nästa sommar - då ni ska vi se om jag inte får till det med en Go-One. http://www.go-one.de/deindex.shtml
Sydvenskan har ett litet bildreportage på en Leitra i Lund. http://sydsvenskan.se/lund/article330262.ece
Magnus, att snitta över 30 km/h på en räcer låter spännande. Vad är det egentligen som gör dig så snabb på räcern? Har du någon teknik som gör att det går fortare?
Erik, grejjen med en racer är till att börja med att det är en cykel som är lätt och byggd för att köras fort. Man ligger mestadels djupt framåtlutad över bockstyret (lågt grepp) och sänker luftmotståndet med ca 30% jämfört med att hålla uppepå styret. 30 km/h på en racer är egentligen ganska blygsamt så länge vägen är slät och topografin snäll.
När det gäller teknik med mera för att få det att gå fortare så finns det mycket smått man kan fila på: Sitta stilla, lågt framåtlutad samt in med knän och armar kan göra ett par km/h. Trycket i däcken, hjälmens luftmotstånd och eventuella flaxande klädesplagg kan också göra rätt mycket. Sedan gäller det förstås att hitta en cykel som i storlek och ergonomi (längderna och vinklarna på ramen har betydelse) matchar din kropp. Till sist vill jag rekommendera riktiga cykelbyxor och cykelskor (med clipspedaler).
Nu har Whittingham cyklat 90 km på en timme! http://www.recumbents.com/wisil/FordChallenge2009/results.htm
Gratistidningen City Malmö Lund konstarerar att cykeln är snabbast i stan
Det här inlägget kanske borde ligga i någon annan tråd; jag tror inte cyklistens hastighet i detta fallet var överdrivet hög, men snabbare än bilen och bussen var han dock! http://viewer.zmags.com/publication/2a43a129#/2a43a129/2
72 km/h. Så lyder mitt snabbaste på cykel. Men då var det iofs en sju helvetes nedförsbacke och medvind. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|