|
Miljöpolitik Ohly i Almedalen: Klimatsmarta nya lägenheter och fri kollektivtrafik
![]() Foto: Johan Erlandsson Jag har nu lyssnat på mitt andra partiledartal, Lars Ohly. Det var något mer av visioner om det goda samhället och miljöfrågan i Ohlys tal. Inte oväntat togs jämlikhetsfrågan upp, för att skapa "världens bästa välfärd utan privata vinster" och får väl betecknas som en vision om det goda samhället. Jämlikhetsfrågan genomsyrade talet och så vävdes lite miljö in i de frågorna. Ungas rätt till bostad till exempel: fler klimatsmarta billiga hyresrätter ska byggas. Och mobilitet: gratis kollektivtrafik ger mindre utsläpp och möjlighet till god mobilitet till även de som inte har så mycket pengar. Termen grön omställning nämndes, men inte fick man uppfattningen om att miljöfrågan är en ödesfråga för mänskligheten, mer något trevligt att lägga till den befintliga politiken. Varför ska till exempel bara nya lägenheter vara klimatsmarta? Energisållen från miljonprogrammet hade han gärna fått nämna också. Det var mer folk än jag trodde på plats, minst lika många som på Reinfeldt uppfattade jag det som, men det kanske berodde på att alla inte hade hunnit komma till Almedalen igår. Rent underhållningsmässigt så tyckte jag Ohly var tråkigare att lyssna på än Reinfeldt som var betydligt eldigare, och även proffsigare. Ohly stakade sig på några ställen, Reinfeldt hade nog kört igenom sitt tal några gånger fler...
Jag tror inte gratis kollektivtrafik minskar avgaserna. Bilisterna är inte så priskänsliga så länge kollektivtrafiken går långsamt. Effekten av avgiftsfri kollektivtrafik blir främst att färre går och cyklar. Den genomsnittliga spårvägsresan i Sverige är kortare än fem kilometer, och den genomsnittliga tunnelbaneresan är under sex kilometer. Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer, samtidigt som cyklisten kan hitta genvägar som gör vägen kortare. Det sker alltså en massa kollektivresor som skulle gå snabbare per cykel. Bantrafik 2006 Och hur kan det vara rättvist att låginkomsttagaren som cyklar till sitt jobb eller arbetslösa via skattesedeln ska subventionera alla som t ex tågpendlar?
Jag hör från flera håll att Ohlys tal varit bäst hittills 2011, alltså bättre än Reinfeldt och Romson/Fridolin. Ett starkt ideologiskt tal denna gång, något jag verkligen välkomnar. Men än så länge har miljöfrågan berörts högst marginellt, vilket verkligen är konstigt eftersom möjligheten att genomföra all sorts annan politik hänger på att vi håller oss inom planetära gränsvärden. Som vi är på god väg att överskrida. Här är Schlaugs kommentar till Ohlys tal: http://schlaug.blogspot.com/2011/07/almedalen-ibland-galler-det-att-halla.html Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Magasin (3)
|