|
Företagande Kött Dryck Små förbättringar räcker inte längre, ohållbara affärsverksamheter behöver ersättas med hållbara
Hårdrock, troligen en hållbar affärsverksamhet och en viktig del av Göteborgs näringsliv. Foto: Josefine Larsson Detta inlägg är en del av Västsvenska Handelskammarens pågående visionsarbete. Idag går det mesta som handlar om företagande och miljö ut på att minska miljöpåverkan från befintlig affärsverksamhet. Men som Johan Rockström sa när han besökte Göteborg häromveckan, inkrementella förbättringar räcker inte längre. Omställningen vi står inför är för stor och måste ske så snabbt att transformativa förändringar är nödvändiga. Gamla affärsverksamheter som inte går att få hållbara tillräckligt snabbt måste därför överges till förmån för nya. För att kunna styra mot hållbara affärsverksamheter måste vi naturligtvis kunna avgöra vad som är en hållbar affärsverksamhet och inte. Jag har fått höra att det skulle vara förmätet att våga sig på att säga om en affärsverksamhet är miljömässigt hållbar eller inte. Jag skulle vilja kontra med att vi aldrig lär nå hållbarhet om vi inte klarar av att avgöra det. Och jag vågar till och med påstå att vi redan idag kan ha ett ganska bra hum om vilka affärsverksamheter vi bör investera i, och vilka vi bör överge. Genom att kombinera ett konsumtionsperspektiv på miljöfrågan, ett antal genomförda konsumtionsstudier och de senaste sammanställningarna av planetära gränsvärden så träder en ganska tydlig bild fram. Produktions-, livscykel- , nationellt och konsumtionsperspektivVi har varit medvetna om att människan ger upphov till allvarliga miljöproblem under några generationer nu. Det går att urskilja några större perspektiv på hur människan har angripit miljöproblemen som uppkommit under industrialiseringen. Det är viktigt att förstå vilket perspektiv som används när lösningar på miljöproblem diskuteras.I produktionsperspektivet är det produktionsanläggningars miljöpåverkan som står i centrum. Fabrikens resursanvändning och utsläpp kontrolleras av myndigheter och av företagen själva, och de flesta arbetar med förbättringsprogram för att minska miljöpåverkan. För några decennier introducerades livscykelperspektivet, då allt fler insåg att en stor del av miljöpåverkan realiseras utanför produktionsanläggningen. Bilar, byggnader och elektronik är exempel på produkter som kan ha större miljöpåverkan i användningsfasen snarare än i produktionen. I det nationella perspektivet analyseras nationens status när det gäller miljöfrågor, till exempel med nationella miljömål eller nationella utsläppsdata. Det nationella perspektivet har använts ofta på senare tid för att argumentera för att Sverige har lyckats sänka sina växthusgasutsläpp trots att vi haft ekonomisk tillväxt. Alldeles nyligen har konsumtionens miljöpåverkan börjat analyseras på allvar. När man räknar på miljöpåverkan ur ett konsumtionsperspektiv så allokeras all industriell verksamhet ut till privat och offentlig konsumtion. Import läggs till och export dras ifrån, och utrikes flygresor samt båttransporter räknas med. Räknat på detta sätt har svenskarnas växthusgasutsläpp ökat under samma period som de nationella utsläppen minskat. Jag menar att konsumtionsperspektivet är det enda perspektiv som kan ge en helhetsbild av vår miljöpåverkan, och som bäst indikerar var vi bör inrikta arbetet för att ställa om till hållbarhet. Jag menar också att när vi bedömer en affärsverksamhet så måste det göras utifrån att nio-tio miljarder människor ska kunna köpa en viss produkttyp utan att planetära gränsvärden ska riskera att överträdas. Vi kan inte utgå från att den lilla minoritet i världen som vi tillhör, som har råd att flyga, äga egen bil och köpa otroligt många saker, ska fortsätta att åtnjuta detta privilegium. Den ekonomiska ojämlikhet som idag finns i världen ska självklart bort, samtidigt som vi måste minska miljöpåverkan oerhört radikalt för att hålla oss inom planetära gränsvärden. Det betyder att vi behöver förändringar som är betydligt mer radikala än vad enbart tekniklösningar kan ge oss. Vi måste hitta sätt att konsumera som är möjligt för resten av världen att ta efter. Vi svenskar har idag ett ekologiskt fotavtryck som är tre ggr större än hållbar nivå, och växthusgasutsläpp som är 10-20 ggr större än hållbar nivå. Det duger inte att kompensera bort detta i andra länder, det är vi själva som måste hitta lösningarna för andra att ta efter.
Det finns ett flertal Europeiska konsumtionsstudier gjorda, varav den mest kända kanske är EIPRO-studien. Denna och 10 andra konsumtionsstudier med vanliga miljöpåverkanskategorier som klimat, övergödning och försurning genomlystes i en vetenskaplig artikel av Arnold Tukker 2008. Även Naturvårdsverket gjorde en konsumtionsstudie 2008, dock begränsad till klimatpåverkan som miljöpåverkanskategori. Alla studier pekar entydigt på att tre större konsumtionsområden står för en majoritet av miljöpåverkan, transport, boende och mat (70 % i den mest heltäckande studien). Inom dessa kritiska konsumtionsområden är det dessutom ett fåtal specificka produkttyper som står för en stor andel av miljöpåverkan: bilism, flyg, kött, mejeriprodukter, husbygge, uppvärmning och elanvändande apparater. |