|
Företagande Ecoprofile affärsnätverk
![]() Ekocharters elbåt Vi har haft ett register i ett par år på Ecoprofile där de företag som uppfyller våra kriterier har möjlighet registrera sig och sina produkter. Nytt för i år är att vi startar Ecoprofile affärsnätverk. De företag som väljer att gå med får möjlighet att visa upp sig och sina erbjudande på Ecoprofile lite extra, och får också tillgång till träffar och seminarier för att hjälpa varandra att utveckla sin gröna affärsverksamheter. För visst vill vi att det går bra för de företag som bara säljer sånt som planeten klarar av att hantera? Vi inleder med ett webinar den 9 maj med Ulla-Lisa Thordén som behandlar en av företagarens stora utmaningar, att lyckas sälja sina produkter och tjänster. Ulla-Lisa är en efterfrågad föreläsare och coach och har skrivit böckerna "Luspank och idérik" och "Sälj dig själv och ta betalt". Jag upplever ibland att säljande nästan är något fult i miljörörelsen. Men jag tror också att det ligger oss i fatet om de som säljer de bästa grejerna är sämre på att tala om det än konkurrenterna. Med från början är: EcoRide ZetCity Ekocharter 24 Volt Elsas hälsa Camino Effekt Asfaltblomman Miljöbarometern Att utforma kriterier för vad som kan anses vara hållbara affärsverksamheter är inte lätt. En del hävdar att det inte går. Jag hävdar dock att det är nödvändigt att vi försöker om vi ska kunna stödja hållbara affärsverksamheter på ett effektivt sätt. Ecoprofiles kriterier bygger framförallt på vad ett antal konsumtionsstudier säger är kritiska konsumtionsområden och andra studier som indikerar hur omfattande konsumtion vi kan ha inom dessa områden utan att äventyra planetära gränsvärden. Kriterierna kan och ska naturligtvis ifrågasättas och en diskussion kring dessa välkomnas i denna tråd.
Välkommen MyEco! Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Återanvändande/upcycling (1) Böcker (2) Magasin (3)
|