|
Cykel Till fots Resor övrigt Upplysning till myndigheter: oskyddade trafikanter lever längre!
Glöm inte ditt stridsflygplansskydd. Foto Billy Johnston/Wikipedia Den nya myndigheten Trafikanalys skriver i ett pressmeddelande att oskyddade trafikanter är mest utsatta i trafiken. De står för mer än 60 procent av de vårddygn som under 2009 krävdes för vägtrafikskadade. Det är förstås trevligt att myndigheten tänker på fotgängare, cyklister, mopedister och andra. Men ordvalet "oskyddad" låter som att vi inte duger på något sätt, att vi borde tänka på att skydda oss bättre. Lite som att myndigheterna älskar oss som vi är, men skulle älska oss mer om vi tappade fem kilo. "Mjuka trafikanter" tycker jag låter trevligare, och det är den termen man använder i Danmark: bløde trafikanter. Myndigheternas egna uppgifter visar att det farligaste för cyklister och fotgängare fortfarande är motortrafikanter. Det finns ingen skyddsutrustning som rår på ett ton plåt, skrot och metall. Det kommer man inte runt. Dödsorsaken för cyklister redovisas ofta inte i sammanställningarna, men det framgår ändå att under 2006-2007, så hade 44 av 59 omkomna cyklister mött döden i kollision med ett motorfordon [1]. I Stockholm står fotgängare och cyklister för vartannat dödsfall i trafiken, enligt trafikkontoret. I Göteborg blev 43 av 48 omkomna mjuka trafikanter överkörda av motorfordon. Samtidigt är cykling så hälsosamt, och trots allt såpass trafiksäkert, att vuxna som cykelpendlar lever längre. Det visar två stycken, tio år gamla studier från Danmark och en från Nederländerna [2]. Dessutom finns ett enkelt sätt att öka trafiksäkerheten för fotgängare och cyklister, nämligen, gå och cykla mer! Flera studier visar detta, varav den första kom för tio år sen. När fler cyklar och går så minskar skadefrekvensen för fotgängare och cyklister. Förklaringen är att bilisterna blir försiktigare ju fler fotgängare och cyklister de ser [3]. Mycket enkel och effektiv psykologi. Att cykla och gå är alltså det bästa sättet att skydda sig. Man lever längre och man gör sitt för öka trafiksäkerheten. När ska myndigheterna uppdatera sig på detta? Källor Trafikanalys: Oskyddade trafikanter mest utsatta i trafiken 358 personer omkom i vägtrafikolyckor under 2009. Det är 39 personer eller 10 procent färre än året innan. Av de omkomna var 75 personer eller 21 procent oskyddade trafikanter, det vill säga de färdades på motorcykel, moped, cykel eller som gående. De oskyddade trafikanterna står också för mer än 60 procent av de vårddygn som under 2009 krävdes för vägtrafikskadade. [1] Trafikanalys, Vägtrafikskador 2006 figur 3.23 och Vägtrafikskador 2007 figur 3.23. Göteborgs trafikkontor. Historik, kunskap och analys för trafiksäkerhetsprogram 2010-2020, sidan 59 (PDF, 14 mb). Uppgifterna gäller perioden 2000-2007 [2] All-cause mortality associated with physical activity during leisure time, work, sports, and cycling to work Archives of Internal Medicine juni 2000 Dødelighed associeret med fysisk aktivitet i fritiden, på arbejdet, sport og cykling til arbejde Ugeskrift for Læger 2002. The men and women who rode a bicycle to work had a 39% lower risk of mortality after multivariate adjustment including leisure time physical activity. Do The Health Benefits Of Cycling Outweigh The Risks? Environmental Health Perspectives augusti 2010 Cyklister lever längre, även utan hjälm - Ecoprofile [3] Safety in numbers: more walkers and bicyclists, safer walking and bicycling Injury Prevention. PL Jacobsen Nederländerna: Världens säkraste cykelland - Ecoprofile en.wikipedia.org/wiki/Safety_in_numbers Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|