Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Mitt Romney-metoden för ökad cykling

ERIK SANDBLOM 2012-10-08        #21269

En majoritet av göteborgarna cyklar sällan eller aldrig. Källa: Trygghet och säkerhet vid cykling i Göteborg, Trafikkontoret

När man arbetar för ökad cykling gör man ofta som amerikanska presidentkandidaten Mitt Romney. Man fokuserar på kärnväljarna och tänker inte så mycket på hur budskapet uppfattas av gemene man. Man försöker få cyklisterna att använda hjälm och reflexväst, utan att tänka på den stora majoriteten som inte cyklar alls och som kanske uppskattar att slippa krångla till det med speciella kläder.


Är det här bra bilreklam?
Är det här bra bilreklam?

 Idag sker 90% av resorna i Sverige utan cykel. Men cyklingen skulle kunna öka, för hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet, det vill säga 20 minuters cykeltur. Två tredjedelar bor inom 10 km, vilket tar en halvtimme om man slipper många stopp.

Många menar att cyklister inte har något emot att ha hjälm, eftersom hjälmbruket ökar bland cyklister, särskilt i Stockholm och Göteborg. Men i ett vidare perspektiv spelar det ingen roll eftersom de flesta struntar i såväl hjälm som cykel. En majoritet av göteborgarna, 57%, cyklar inte ens en gång i månaden. Motsvarande siffra för bil är 20%, promenad 11%. Cykling har blivit något konstigt för hurtbullar och miljömuppar. De har till och med särskilda kläder.

Bra cykelreklam?
Är det här bra cykelreklam?

De vanliga invändningarna mot cykling är att vädret är för dåligt och avstånden är för långa. Men hur förklarar man då att promenader är det mest populära färdmedlet? På långa avstånd är cykel rimligtvis ett bättre färdmedel än att promenera.

En som har fattat galoppen är Madeleine Blom, projektledare för Sundsvalls cykelvecka. Hon visade upp sig i lokaltidningen utan hjälm! Det blev upprörda reaktioner på detta, så i en uppföljande tidningsartikel fick förklara sig. Jag tycker hon gav ett klokt svar så jag återger det här:

Men vet du inte att det är farligt att cykla utan hjälm?
– Jo, men jag vill vara snygg. Skämt åsido, ganska många tycker att man ser ful ut med cykelhjälm och skippar därför att cykla. Jag ser hellre att många människor cyklar i stället för att åka bil, även om de inte vill ha cykelhjälm.
Och visst har hon rätt i att det viktiga är att cykla. Cyklister lever längre!

Länkar:

Leaked video puts Romney campaign on defensive again - Washington Post
“There are 47 percent who are with him,” Romney said of Obama, “who are dependent upon government, who believe that they are victims, who believe the government has a responsibility to care for them, who believe that they are entitled to health care, to food, to housing, to you name it. These are people who pay no income tax.” He said that his job “is not to worry about those people. I’ll never convince them they should take personal responsibility and care for their lives.”

Infrastrukturpropositionen 2008
I det sammanhanget kan konstateras att två tredjedelar av befolkningen har mindre än tio kilometer till sina arbetsplatser och cirka hälften mindre än fem kilometer. Samtidigt är cirka hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer.

Upp i sadeln, Sundsvallsbor! - Sundsvalls Tidning

Cykelambassadören var ute och "cyklade" - Sundsvalls Tidning


Vad var det i påsen? - Cyklistbloggen
Stockholms cyklister får en tackpåse med bland annat en reflexväst


Källa Resvanor i Göteborgsregionen 2005

50% av bilresorna i Göteborgsregionen är kortare än 8 km. Enligt min uppskattning (blå linjen) är cirka 40% av bilresorna i Göteborgsregionen kortare än sex kilometer. Det tar 20 minuter att cykla.



ERIK SANDBLOM 2012-10-08        #21328
Som på beställning kom denna nyhet idag:

Cykelpendlingen står still trots storsatningar - Ekot
Trots att tiotals miljoner kronor varje år läggs på cykelnätet i Göteborg ökar inte cyklandet.

MAGNUS BILLBERGER 2012-10-09        #21329

Inslaget och artikeln i Ekot var ju inte direkt tydlig och uttömmande. Rubriken och budskapet känns direkt missvisande. Hade cyklingen varit konstant om man inte gjort de nämnda satsningarna? Eller hade den minskat? Man måste också ha en insikt om att det finns en viss tröghet i processen inte minst när det gäller att den som för tillfället inte cyklar ska komma fram till att det skulle vara mer fördelaktigt att börja cykla. Och särskilt då att det blivit mer fördelaktigt tack vare de satsningar som gjorts.

Man får inte heller glömma att det hela tiden satsas på att förbättre för bil- och kolletivtrafik sådant innebär ju incitament till att låta cykeln stå...


JOHANNES WESTLUND 2012-10-09        #21334
Cykelexperten Krister Isaksson lackade ihop ganska ordentligt på situationen för cyklister på sin blogg på Kadens:

"De flesta av dessa förhållanden skulle vara mer eller mindre otänkbara om det gällde bil- eller kollektivtrafik. Ändå framhålls cykeln som ytterst betydelsefull i städers trafiksystem. Bilderna och väghållarnas syn på cykeltrafik säger högt och tydligt: FUCK YOU!"
http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-11.htm


Han har tidigare kunnat bidra med värdefull insiderinformation såsom att det inte finns någon som helst vägledning i handböcker för hur cykeltrafik ska hanteras vid vägarbeten, att fler cyklister har dödats av att stanna för rött än att cykla mot rött i Stockholm och hur Trafikverket gång på gång "misslyckas" (läs "skiter högaktningsfullt i") med att följa direktiv från politikerna att arbeta med cykling.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen

http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/05/cyklister-som-f-ljer-reglerna-straffas-med-d-den


"AndreasD, det värsta är att många gånger är Trafikkontoret medvetna om förhållandena och man har också många gånger godkänt dem!. I den handbok (Teknisk Handbok) som reglerar krav och villkor på arbetsplatser på stadens gatumark finns ett stort antal typfall hur vägarbeten, avstängningar, omledningar osv ska ske när det gäller biltrafik. Det finns EN typritning för gång- och cykelbana! Observera att det är gång- och cykelbana. Hur man ska göra vid cykelbanor, cykelfält, enkelriktade cykelbanor osv är höjlt i dunkel... Och reglerar man inte detta så blir det som det blir!"
http://www.cyklistbloggen.se/2012/10/kungstradgarden-avsparrad-cykelbana-i-snart-ett-halvar/


 


JOHANNES WESTLUND 2012-10-09        #21335
Spontant så känner jag att det inte är speciellt märkligt varför det är som det är med andelen som cyklar. Just specifikt Göteborg så gäller att så länge man inte intresserar sig för att göra smarta cykelleder som är kortare än och minst lika prioriterad som motsvarande billed så kommer det stå ganska stilla med cyklandet. 

JOHANNA SöRENSEN 2012-10-18        #21351

Cyklister på Dronning Louises bro i Köpenhamn

I dag kom jag mitt i rusningstrafiken och fick därför köcykla hela vägen från Nörreport till Assistenskyrkogården (i Köpenhamn). Det är alltså lite mer än 1 kilometer med cyklar i kö, två i bredden (fyra i bredden på Dronning Louises bro). Visst gick det en smula långsammare än det brukar, men jag älskar ändå att bo i stad som prioriterar cyklar och cyklisters säkerhet.

Konceptet stavas (från mitten av vägen och ut) bilar i mitten, parkerade bilar som skydd utanför det, cykelväg en kantsten högre upp och ytterst trottoar som är ännu en kantsten upp.

Nörrebrogade (från centrum och rakt ut mot nordväst) är prioriterad för bussar och kan därför ha extra breda cykelvägar, plats för bussen att släppa av sina passagerare och breda trottoarer utanför butikerna. Bilarna leds i stället via Tagensvej eller Åboulevarden som endast har vanliga cykelvägar och inte lika tung busstrafik. Medan jag har bott i Köpenhamn (5 år) har flera stora cykelsatsningar som denna genomförts. Andra som kan nämnas är breddning av cykelvägen över Dronning Louises bro (plats till fyra vanliga cyklar eller två lådcyklar), cykelbro över Ågade, hög prioritering av cyklar vid ombyggnad av Nörreport station (pågående), sammanhängande cykelväg hela vägen från sydväst till nordöst, samt cykelsupervägar som förbinder förorterna med inre Köpenhamn (pågående). Allt detta på 5 år! Det kostar pengar, vilja och inte minst politiskt mod och ambition.

JOHAN ERLANDSSON 2012-10-19        #21353
Du är nog intresserad av den här tråden, Johanna!

http://www.ecoprofile.se/thread-1463-Kopenhamnsbor-ska-cykla-langre.html

ERIK SANDBLOM 2012-11-14        #21452

Nyckeltal för cykling i Göteborg. Källa Cykelåret 2011 - statistik (PDF)

ERIK SANDBLOM 2017-09-20        #24137

Katarina Luhr, MP Stockholm, har fattat hur man marknadsför cykling som attraktivt. Hon ser bra ut och skippar vägarbetar-stuket!

Bli vintercyklist – få gratis service. Stockholm Direkt

GUSTAF NILSSON 2017-09-23        #24140
Äldre artikel men fortfarande aktuell. Jag och min fru reflekterade igår när vi fick cykelfrämjandets tidning om hur jobbigt det ser ut att leva ett år utan bil på nedanstående bild. Jag tycker verkligen det i grunden är ett bra projekt och deltagarna är säkert fantastiska människor på alla sätt MEN jag tror få personer ser denna bild och tänker "ja det där ser bekvämt och skönt ut, jag ska testa".

Mer ser det jättejobbigt ut, det är dåligt väder och slask (90% av alla dagar är det bättre väder än så även i Sverige), de är enormt påklädda för norrlandsväder trots att bilden är från Sthlm, båda vuxna har dessutom krängt på sig hjälm på allt detta. Det större barnet måste dessutom ha på sig någon typ av slalomglasögon för att skydda sig. Dessa projekt är i grunden bra men jag tror många "cykelmänniskor" är såna idealister som vill få andra att också göra saker som upplevs som jobbiga, allt för miljön. Bilden på Luhr är såå mycket bättre, en familjevariant av den hade varit bättre. 

Målet kan inte få vara att få fler att bli "medvetna", miljöpartister, fältbiologer, köpa ekologiska barnkläder etc. 


http://www.wwf.se/source.php?id=1592049&image_constraints=570x358


ERIK SANDBLOM 2017-09-25        #24141

Gustaf, helt enig. Jag råkar gilla cykling (och tåg) och märker tyvärr att många som påtalar miljöfördelarna egentligen inte gillar cykling utan betraktar det som en försakelse som de vill ha beröm för. Men om vi ska få folk att lämna bilen hemma på lång sikt så räcker inte miljö som argument.

Bilden du hänvisar till är nog avsedd att illustrera att man kan cykla året om. Men den här bilden från Köpenhamn visar samma sak på ett lite mer tilltalande och mindre expeditionsartat sätt. När man väl kommer ut brukar vädret dessutom inte vara så farligt som man kanske föreställer sig, så bilden på Luhr är nog bättre ändå. Dessutom har hon kanske ett underställ på sig, och klarar då kyligare temperaturer och kanske en regnskur, enligt lager-på-lager-principen som skogsmulletyper gärna pratar om :-)

Bild från Copenhagenize:
Overcomplicating Winter Cycling - Why It's Bad. Copenhagenize

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3207 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik