Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik    Samhällsplanering    Ekonomisk tillväxt   

Kan vi köra tågen mellan nodstäderna i stället?

DAVID LARSSON 2014-03-14        #23055

Ett alternativt regionaltågssystem i Mellansverige, med direktförbindelser mellan alla närliggande nodstäder.

Den regionala utvecklingen byggs upp runt nodstäder som Karlstad, Västerås eller Nyköping och mötesresor mellan regionala nodstäder är viktiga för att bygga ihop regioner till väl fungerande nätverk. Men tågtrafiken går inte alltid smidigt mellan dessa städer, testa till exempel Karlstad-Örebro, Västerås-Uppsala eller Nyköping-Eskilstuna. Vad skulle hända om vi planerade om regionaltågstrafiken en smula?

Tåget har många viktiga uppgifter. Det kan minska klimatpåverkan – för våra dagliga resor genom att ersätta bilen och för längre resor genom att ersätta flyget. Men tåget har också en unik möjlighet i segmentet däremellan – att binda samman våra regioner genom smidiga mötesresor mellan de regionala nodstäderna. Att kunna arbeta ombord på dessa resor är en oerhörd fördel jämfört med bilen.
 
Två nyckelfaktorer är rimlig restid och få byten. Detta är uppfyllt mellan många regionala nodstäder – men långt ifrån alla. Tågen går generellt mellan storstäderna och längs järnvägar som ritades för 150 år sedan. Det finns planer på att rita om kartan med ny höghastighetsjärnväg – återigen med fokus på resorna mellan storstäderna.
 
Som jag ser det är det viktigaste för tågtrafiken faktiskt ett robust regionaltågssystem, uppbyggt mellan de regionala nodstäderna. Det skulle vara möjligt att införa till en jämförelsevis låg kostnad och med oerhört stor nytta – både i miljömässiga och ekonomiska termer.
 
Jag ser framför mig hög turtäthet, två tåg i timmen, och att restiden mellan nodstäderna anpassas till ett helt antal halvtimmar. På så vis blir avgångstiden hel och halv timme, från alla nodstäder och i alla riktningar. Det ger kortare restider och – framför allt – färre och smidigare byten där järnvägen inte är anpassad efter hur människor reser (eller skulle resa om möjligheten fanns).
 
Självklart kommer vi fortfarande behöva snabbtåg med få stopp mellan storstäderna – och höghastighetsjärnväg kanske inte är en dum idé – men majoriteten av befolkningen bor inte i de tre storstäderna utan i eller omkring de regionala nodstäderna. 



Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2916 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen