Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Miljöpolitik    Samhällsplanering   

Karolina Skog (MP) blir miljöminister

ERIK SANDBLOM 2016-05-25        #23970

Karolina Skog utanför Centralstationen i Malmö

På onsdagen fick Sverige en ny miljöminister: Karolina Skog. Bland hennes meriter märks att hon är medlem här på Ecoprofile.

Som trafikkommunalråd i Malmö 2010-2014 var Karolina bra på cykelfrågor och medverkade till det fina nya cykelgaraget under Malmö Centralstation. Hon har även fått Svensk Cyklings politikerpris. Även om hon inte ska jobba med cykelfrågor i regeringen så är det bra att få in folk som kan cykel på så många ställen som möjligt!
 
Från 2015 och fram till sin utnämning som miljöminister var hon ordförande i Stadsbyggnadsnämnden i Malmö. Hon har tidigare uttalat sig för friare regler runt parkering, vilket skulle ge fler bostäder och lokaler i centrala, gång- och cykelvänliga lägen.




ERIK SANDBLOM 2016-06-08        #23975
Miljöminister Skogs engagemang för cykel fortsätter att uppmärksammas. Vetenskapsradion kallade henne för "cykelfanatiker". Detta för att hon anser att cykling kan vara ett sätt att hantera buller och luftkvalitet. Jag kan inte påminna mig om att bilistföreträdare som exempelvis Motormännen kallats för bilfanatiker i riksradion.
 
Andra medier ifrågasätter att hon cyklar utan hjälm, men Cykelfrämjandet ger henne stöd. 
 
 
Karolina Skog gör rätt som väljer cykeln, med eller utan hjälm, menar Lars Strömgren.
– Det finns många skador där hjälmen inte hjälper. Och många skador som orsakas av att man rör sig för lite.
Det finns också forskning som visar att hjälmtvång drar ner cyklandet, särskilt bland folk som rör sig lite.

ERIK SANDBLOM 2016-09-17        #24004
Tidningsklipp om Karolina Skog!
 
Miljöminister Karolina Skog har träffat Maria Rankka, vd på Stockholms handelskammare. De är överens om att Stockholm måste satsa på cykelbanorna:
 
 
Hon pekar på ”ett väldigt tydligt misstag i stadsplaneringen” som gjort bilen till ett ”ytmässigt” problem.
 
– Bilen inplanterades inte i våra städer av en naturkraft. Det var män, i Stockholm, som åkte till USA, inspirerades av Scaftplaneringen (en modell för stadsplanering, SvD:s anm), tog den till Sverige och bestämde att vi ska introducera bilen i svenska tätorter. Och så gjorde de det.
 
Enligt Skog handlar det om normer:
 
– Det var politiska beslut som gjorde detta. Då kan vi med andra politiska initiativ skifta normen, till hållbara städer som står ekonomiskt starka.
 
Du får kritik för att vägra hjälm?
 
– I Malmö är det helt naturligt att cykla utan hjälm. Cykla är något man bara gör i vardagen. Jag cyklar i vanliga kläder, det bär mig emot att ha en särskild utrustning för det.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3231 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik