|
Cykel Cykelstaden Göteborg 2014
![]() Jag har just fått möjlighet att cykla till jobbet. Det känns bra, men det finns också irritationsmoment. Så här vill jag att förutsättningarna ska se ut för cyklisterna i Göteborg 2014: - Bilar med större hälsofarliga utsläpp (partiklar, kolväten, kväveoxider osv.) finns inte längre i stan. När man är cykelburen kan man inte skydda sig med kupéfilter, som bilisterna kan. - Mopeder med större hälsofarliga utsläpp (tvåtaktarna är helt vidriga med 25 % helt oförbränd bensin och olja) finns inte mer, och de kör inte fortare än 30 på cykelväg eller inte alls. - Cykelvägarna är bättre och har färre korsningar där det finns bilar och gångtrafikanter. - Cyklister blir ekonomiskt ersatta eftersom de minskar behovet av vägunderhåll, utbyggnad av vägnätet och p-platser.
Varför inte ta det ett steg längre. Jag tycker att man inom en snar framtid bör förbjuda bilar som inte har katalysator eller motsvarande. Det är tyvärr fortfarande så att vi (Sverige) har en usel bilpark med alltför gamla sura 80-talsbilar som spyr ut avgaser. Har man råd att köra dessa bensinslukande gamla dinosaurier så har man även råd att byta bil. Den minskade bensinkostnaden kan mycket väl täcka upp en stor del av amorteringskostnaden på billånet.
Just argumentet med gamla bilar utan katalysator tycker jag man ska vara lite försiktig med. Att skapa en hållbar utveckling handlar om att hela tiden ta varaktiga steg i rätt riktning. Därför är jag betydligt mer bekymrad över att utvecklingen går mot mer bränsletörstiga bilar, och fler bilar överhuvudtaget. De gamla bilarna kommer ändå försvinna av sig själva inom en relativt kort tidsperiod, det problemet löser sig självt så att säga.
Volvo Personvagnar använder just detta argument. Det står dock helt klart att deras främsta syfte med argumentet inte är att få bättre luft, utan att sälja fler bilar, gärna stadsjeepar som de har extra bra marginaler på. Inget ont om Volvo annars, de är en marknadsaktör som vill maximera vinsten som alla andra, men man ska inte ta deras inlägg i miljödebatten på för stort allvar.
Och att det idag fortfarande säljs nya dieselbilar utan partikelfilter och ordentlig NOx-rening är nonchalant av bilindustrin, tekniken finns ju.
Problemet med att även nya bilar är bränsletörstiga kommer man ju faktiskt bara förbi genom att gemene man blir med medveten om kostnaden av att äga dem. Jag ser fram emot en lista här på Ecoprofile där man kan se hur mycket olika bilmodeller drar. Varför inte någon form av Pricerunner-lösning som tar hänsyn till miljöfaktorerna på olika bilmärken/-modeller?
Den egna kostnaden ja, och förhoppningsvis även att gemene man bryr sig lite mer om miljökostnaden.
Bra idé om att lista alla bilars bränsleförbrukning (och isåfall också utsläpp). Jag har tyvärr ännu för lite resurser för att genomföra det. Det som finns på Ecoprofile idag är en lista över några av de absolut bästa bilarna miljömässigt. Där kan du se koldioxidutsläpp och miljöklass, vilket ger en grov bild av bränsleförbrukning och utsläppsnivåer. Använd de värdena som utgångspunkt om du ska välja en ny bil.
Andra som listar bilar som har bra miljöprestanda är Gröna bilister, Miljöfordon och Folksam. http://www.ecoprofile.com/productsandservices_category.asp?CategoryID=2
Ett tillägg till önskemålen för cyklister:
- Skotta cykelbanorna när det har snöat. Jag har med stor möda tagit mig igenom oskottade cykelbanor, medan bilisterna har haft exemplariskt skottade vägar att åka på.
![]() Nu startas det cykelpool i Göteborg:
"Tanken på någon mer eller mindre offentlig form av cykelpool i Göteborg har funnits på trafikkontoret åtminstone sedan mitten av 90-talet.
Nu ser satsningen ut att bli av på Norra älvstranden, med start i samband med bostadsutställningen Bo i Göteborg i slutet av augusti i år." http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=212211
Köpenhamn är en verklig cykelstad. Det ser man med egna ögon om man åker dit, och även i det här franska tv-inslaget. Någon som kan franska och kan berätta vad de säger? http://champion-europe.france3.fr/IMG/asx/arton47.asx
![]() I Stockholm har cyklandet ökat med 95 % sedan 1991, och nu satsar man 440 miljoner på att göra cyklandet säkrare. Vad görs i Göteborg? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=504809&previousRenderType=6
Reflektioner från cykelstaden Uppsala:
Flyttade hit 1991 och slogs då av cykletrafikens omfattning. Jag tänkte då hur fantastiskt bra det var att så många tar cykeln istället för bil eller buss. Nästa sak som slog mej var den undermånliga kvaliteten på cykelnätverket. Samspelet med andra trafikanter (gående och motorfordon) var inte direkt underlättat. Vissa stråk var mycket tungt cykelbelastade så att det förekom både två och tre cyklar i bredd på vägbanan (obs ej cykelbana alltså).
Idag har det skett åtskilliga stora förbättringar dock kvarstår en hel del som forfarande skulle behöva "byggas bort". Kanske mest påtagligt i de centrala delarna av stan där man som cyklist på många håll måste korsa annan trafik (gående, bil och buss) med intervall på tiotalas meter. Bland det jag saknar mest som Uppsalabo är förmågan hos politikerna att hitta och genomföra vettiga trafiklösningar som fungerar i helhet. Det finns en oerhört sorglig konservativ tradition här där man inte verkar våga genomföra varken det ena eller det andra. När ett förslag läggs fram finns det alltid någon som drar igång ett medborgargarde som börjar gnälla till förbannelse.
Till slut något väldigt postivit också: Vinteväghållningen på cykelbanorna är på många håll i Uppsala helt lysande. Det förkommer endast enstaka gånger om året att jag tvingats låta cykeln stå och då har framkomligheten varit ytterst tveksam även med bil. Var och varannan cykel i Uppsala utrustas vintertid med dubbdäck och jag vill lova att det är skillnad! Man känner sej trygg året om trots att våra cykelbanor under långa perioder kan vara rena skridskoisen.
Kul att höra att det fungerar bättre och bättre i Uppsala. Själv har jag blivit förbannad idag över dålig snöröjning på cykelstråken (det finns inte många cykelbanor). Jag undrar om man ens har kartlagt var cykelstråken går så man vet var man måste röja?
Läste nyss mitt eget inlägg ovan och noterade att det kan låta lite motsägelsefullt med dels lovord och dels cykelbanor med skridskois. Vill passa på att förtydliga att den goda framkomligheten är en kombination av hyfsad snöröjning och dubbade cykeldäck.
Rubriken: Cykelstaden Göteborg 2014 - är det något offentligt initiativ som ligger bakom detta? I så fall tycker jag att du (Johan) kan jaga på dem lite just om snöröjningen på cykelbanor vilket jag tror har bidragit till en jätteökning av andelen vintercyklister här i Uppsala.
Nej, det finns inga sådana initiativ vad jag vet, det var bara mina drömmar om hur cykeltrafiken borde se ut om tio år (nu åtta...).
Cyklisterna är ingen stark lobbygrupp. Bilisterna och bilbranschen är så mycket starkare i debatten. Själv har man ju inte så stark röst, det vore kul om man kunde samla riktigt många cyklister och gnälla tillsammans...
Det var kraftig inversion (alla avgaser stannar kvar) i Göteborg den 31 januari. 3-6 personer dog som en direkt följd av de mycket höga avgashalterna (partiklar och kvävedioxid).
"Hälsomässigt är partiklar farligast för människan, särskilt gamla och småbarn. De små partiklarna från motorer är antagligen farligast. "
Anders Roth på trafikkontoret föreslår att man ska kunna få en cykel från jobbet och slippa förmånsbeskattas som en dellösning på avgasproblemet. Ingen dum idé, men det är lika viktigt att se till att det finns cykelbanor och att de cykelbanor som finns är snöröjda. Det måste vara säkert och smidigt att cykla. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=257795
Mycket intressant debattartikel i GP idag om att reseavdragen bör vara lika oavsett transportslag:
"Reseavdraget bör baseras på avståndet till arbetet, lika för alla transportslag. Det skulle ge ett tydligare incitament att avstå från bilen för arbetsresor och leda till bättre miljö och folkhälsa, minskad trängsel och ökad överblickbarhet. Så ser Danmarks och Finlands reseavdrag redan ut - när tar Sverige steget?" http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=264696
En konsultrapport föreslår miljözon även för personbilar i Göteborg. Om det genomförs skulle den första punkten i mitt första inlägg, om bättre luftkvalitet, i princip bli uppfylld. http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/miljo_o_kretslopp,trangse
Efter ett halvår av FÖRSÄMRING av min redan dåliga cykelväg till jobbet, med ständiga gatuarbeten som helt spärrar cykelvägarna men lämnar bilvägarna fria, dålig snöröjning och nya SMALARE cykelstråk så kom idag en liten positiv nyhet i alla fall. GP skriver om att man 2008 ska börja upprusta så kallade "stomnät" för cyklister. Det blir ingen förbättring för mig eftersom det är så få stomlinjer, men det är ju i alla fall ett steg i rätt riktning mot ökad cykeltrafik och minskad biltrafik. GP:s ledare nämner också att Örebro är en stad att ta efter när det gäller cykeltrafik. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=321875
Hur har det gått för cykelpoolen i Göteborg? Den har väl varit igång i drygt 2 år nu, om den fortfarande finns. Någon som vet?
Det finns två cykelpooler. Den ena heter Greenstreet och den andra är kommunal.
"Förra året (2006) genomfördes 4000 resor på kommunens lånecyklar och om allt går vägen ska även kommunens cyklar snart vara tillgängliga i hela centrala Göteborg."
Det var en artikel i "Läsarnas Fria Tidning" där Greenstreet ansåg att lånecyklar är lösningen på väderproblemet. Trafikkontoret har kommit fram till att många väljer bort cykeln på grund av osäkerhet om vädret. Även om det är soligt på morgonen så kan det vara ösregn på eftermiddagen. Därför är det käckt att kunna lämna ifrån sig lånecykeln så fort det kommer några stänk.
Själv har jag märkt att ju bättre regnkläder man har, desto mindre regnar det. Regncape kan rekommenderas, det träs lätt och snabbt över utanpå allt annat. http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1486924
Här är en fiffig cykelreseplanerare för Göteborg! Det gäller bara att veta om man är lättsam, normal eller kraftfull... ;-) http://demo.triona.se/cykel/
GP uppmärksammar cykelreseplaneraren idag.
Cyklister får vägvisare på nätet
En bra diskussion har kommit igång i GP efter ett debattinlägg om att måla cykelbanorna gröna, se länk.
Det bästa svaret tycker jag kommer i en insändare av Lennart Asteberg som lyfter fram dagens ganska katastrofala cykelsituation genom att exemplifiera med en cykelresa mellan Sävedalen och Torslanda:
"Cykelbanor som plötsligt upphör så man befinner sig på vänster sida av vägen, mot trafiken. Obefintlig skyltning (försök hitta en väg över älven). Cykelbanor övervuxna av buskar som inte klippts på 10 år. Uppgrävda cykelbanor. Cykelbanor som man glömt asfaltera. Stoppljus på stoppljus"
Det bästa med Lennarts inlägg är att han även ger en vision för framtiden genom att peka på Hollands väl utbyggda cykelnät och cykelparkeringar samt på möjligheterna med att dra cykelväg på ställen där biltrafik bullrar för mycket. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=372186
SvD idag: Fler ska lockas ta cykeln oftare
Fler ska mycket oftare ta cykeln, och nu vill Vägverket, Banverket och Nutek att staten ska satsa 500 miljoner kronor varje år för att göra det möjligt.
Jag hittar inte mycket om det på verkens hemsida än. De är väl klara med arbetet snart och då kommer informationen.
Här är något om att ta med cykeln på tåg i Sverige. Det kosnateras att Sverige ligger i botten jämfört med Europa. http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Undersida-2-Jarnvagen/Cykelhante
![]() Det här hittade jag på Copenhagen Cycle Chic idag. Läs och lär, Göteborgs kommun:
"When you have a dedicated bike lane infrastruture, you need - bien sur - dedicated bike lane street cleaning machines.
When it really snows here, they race along the bike lanes - alongside the snowploughs on the streets - and make the bike lanes ready for the next wave of bikes." http://copenhagengirlsonbikes.blogspot.com/2007/11/copenhagen-snow-boots.ht
Mejl postat till trafikkontoret:
Resplaneraren för cyklar verkar inte ta hänsyn till trafikljus. Om jag cyklar från Korsvägen till Stigberget via Parkgatan/Allén, som föreslås, så är min erfarenhet att man fastnar i en röd våg i Allén. Trafikljusen är anpassade efter bilarna, och som cyklist hänger man inte med. Jag undrar om det inte är snabbare via Vasagatan. Det blir lite längre, men inga trafikljus så man bara blåser på. Så min fråga är, tar ni med trafikljus och röd våg i beräkningen?Jag återkommer hit när jag fått svar. http://demo.triona.se/cykel/
Ny fart på cykelbanorna i Göteborg
Cykelbanebyggena har tydligen försenats på grund av höjda kostnader i byggbranschen. Men man räknar med att ta igen det nästa år. 75 procent av det planerade stomcykelnätet i Göteborgs stad kommer att vara utbyggt om ett år.
Det är jättefint att cykelbanenätet byggs ut såpass, men jag är lite tveksam till den sk geometriska standarden. Ibland känns det som att trafikkontoret vill att jag ska hålla högst 15 km/h genom någon korsning, samtidigt som bilarna blåser på i 40. Säkerhetstänkandet kan slå tillbaka så att säga.
På bilden finns ett bra exempel. Säröbanan är en jättefin och väl utnyttjad cykelbana, som jag tror blir del av stomnätet. Här korsar den en lågtrafikerad väg med bilar som kör långsamt. Cykelbanan gör en bjär krök över bilvägen, som kan passeras i högst 10-15 km/h. Samtidigt går bilvägen i en betydligt större sväng (bakom fotografen) och kan passeras i ungefär 30 km/h, över dubbelt så hög hastighet.
På Säröbanan håller de flesta cyklister 20-30 km/h, det är ganska platt och rakt. Att behöva sakta ner, ner från 20 km/h alltså, för såna här säkerhetskrökar känns lite fånigt. http://www.liggister.org/cykelinfrastruktur/
Hemtjänsten i centrum väljer cykeln
För ett år sedan köpte stadsdelförvaltningen centrum in 51 tjänstecyklar varav 18 nu finns hos hemtjänsten på Stampen och Gårda. Men redan 1995 tjatade delar av personalen på Stampen till sig cyklar och successivt har även de andra vant sig att ta cykel istället för att gå eller ta spårvagnen till vårdtagarna. Bilen används bara på sena tider. - Man kommer lätt fram och cykeln kan jag ställa var som helst, det behövs inget parkeringstillstånd för den, det är jätteskönt, säger Lisbeth Ackevall.
Cyklingen minskar i Göteborg
Fast kommunalrådet Anneli Hulthén har ärtiga ambitioner -- hon vill ha lika hög cyklingsandel som Lund. Det tror jag när jag ser det. Det räcker inte att bygga cykelbanor, man måste prioritera gatuutrymmet också, även om det innebär sämre framkomlighet för bilisterna. Men vem vet, om Hulthén vågar driva trängselskatt så kanske hon fixar prioriteringen av utrymmet trots allt?
Varannan Göteborgscyklist bar hjälm 2007
Artiklarna spekulerar i sänkt pris på månadskort på spårvägen (till 400kr), samt dåligt väder som bidragande orsaker till den minskade cyklingen. Om såna småsaker kan få cyklingen att minska 9% på ett år så kanske det beror på att man erbjuder en alldeles för dålig produkt? För låg prioritering av cyklisterna i stan helt enkelt.
![]() De här affischerna kan man se i Göteborg nu. Det är såklart bra att de försöker påverka, men jag kan inte låta bli att tänka att pengarna kunde ha använts för att förbättra min undermåliga cykelväg till jobbet istället.
Johan, reklamen behövs. Om alla bilresor i Göteborg under fem kilometer skulle ske med cykel så skulle cyklingen öka nästan 300%! Detta enligt kommunens cykelprogram.
Sen är jag tacksam för att reklamen framställer cykling som något positivt, och inte som farligt eller oansvarigt (hjälm och belysning).
Samtidigt skulle reklamen naturligtvis få större effekt om inte cykelbanorna vore så dåligt underhållna och ofta redan från början rent usla.
Det finns ett nummer och en epostadress man kan höra av sig till, tel 15 00 17, e-post: 150017 (a) goteborg.se
Cykel i Göteborg
GT: Gör om Göteborg till en cykelstad
Artikelförfattaren heter Ola Nylander och verkar vara professor i arkitektur på Chalmers. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ola_Nylander
Underbart! Jag tror Ola har väldigt rätt i att en stor del av förklaringen till cyklisternas usla förhållanden är att inte politikerna själva cyklar/försöker cykla.
Miljönämnden säger ja till frivillig cykelutbildning
Från miljönämnden: "Cykeln måste tillsammans med kollektivtrafiken ha förtur när det gäller utrymme. En satsning på trafikutbildning för cyklister kan vara ett bra stöd till ett hållbart trafiksystem. Miljönämnden tillstyrker en motion från Franziska Osterberger Gustafsson (c) om att bland annat utöka den praktiska cykelutbildningen i skolan och erbjuda göteborgarna stadsturer på cykel för att öka kunskapen om stadens cykelvägar."
Min kommentar: Frivillig cykelutbildning är en lysande idé. Det tog mig många års cykling i Göteborg innan jag kunde glida fram utan häftiga inbromsningar och plötsliga undanmanövrar. När jag sen skaffade körkort vid 30 års ålder var det som en uppenbarelse. Att kunna läsa av trafiken på det sätt som lärs ut i modern trafikutbildning är en fantastisk lyx för alla som cyklar i en stor stad.
Sen kan man hoppas att skickligare cyklister kan medföra att trafikplanerarna börjar behandla cyklister som vuxna människor, och inte som dagisbarn som ständigt måste hållas i handen. http://www.goteborg.se/wwwdb/press.nsf/presspublicerat/2AFC0BF5D95D9869C125
![]() Ibland hittar dom på bra saker i cykelbanefabriken. Bilden visar korsningen mellan Stockholmsgatan och Ejdergatan i Göteborg, en T-korsning. Cyklister som ska rakt fram slipper vänta vid rödljus.
![]() Här blev det kanske lite väl tvärt? Ska man möta en cyklist eller fotgängare i kurvan blir det ganska trångt eftersom man som snedställd cyklist fyller upp hela svängen. Notera att stolpen mitt i bilden står till vänster om cykelbanan. Bilden visar Mölndalsåns cykelbana vid Valhallagatan i Göteborg.
Det verkar som dom vill få ner farten på cyklisterna, kanske bl a med tanke på dålig sikt för bilisterna som kör upp på bron från vänster. Fast jag tycker inte lösningen blev sådär jättebra.
![]() I dagens GP står att ett "Cykelcentrum" planeras i Nordstans p-hus (Nordstan är ett stort centralt köpcentrum i Göteborg).
Bevakad cykelparkering, omklädningsrum, duschar, cykelservice, hyrcyklar och kanske också ett "showroom" ska det finnas. Inget är klart, men det är nedre delen på parkeringshuset (som har nio plan och 2 700 p-platser) som är i åtanke. Känns ju sympatiskt att bilparkering byts ut mot cyklar... :-)
Är läget tillräckligt bra kan man fråga sig? Kommer jag att krångla mig in till Nordstans parkeringshus om jag ska vidare med tåg eller buss från Centralen/Nils Ericssonsterminalen som ligger ett par minuters gångväg bort? Ja, kanske det, om det är en övervakad och väderskyddad, fräsch cykelparkering. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=421006
Göteborgs två cyklande poliser har fått sällskap av två cyklande p-vakter. Cyklarna gör dem så mycket mer effektiva att de kan ersätta tre-fyra gående parkeringsvakter.
Särskilt på gågator, där det ju blir ganska långa avstånd mellan de bilar som ska kontrolleras, är det extra effektivt att cykla i stället för att gå.
Polisen och parkeringsvakterna har kontrollerat att reglerna på gågatorna Kungsgatan och Korsgatan efterlevs, och på sju dagar fick 77 bilister böta 1.000 kronor för att ha kört på gatorna. Kontrollerna pågick under tre timmar per dag. http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,goteborg_far_lande
Dagens bilaga till GP från Gatubolaget med namnet "Stadsmiljö" får mig att inse att det inte är konstigt att cyklandet minskar i Göteborg. "Gatubolaget visar vägen till ett hållbart Göteborg" står det på förstasidan. I tidningen hittar jag: -Gatubolagets VD som vill bygga det "hållbara samhället" med miljöbilar -10 bilannonser -0 cykelannonser -5 artiklar/notiser om bilar, varav en med foto på tunga kommunpolitiker framför sina 1,7-tons bilar parkerade mitt i stan -0 artiklar/notiser om cyklar Med ett sådant obefintligt cykelfokus från stadens Gatubolag är det ju inte konstigt att cyklandet minskar. Nu är det väl säkert så att det inte är Gatubolagets uppdrag att planera och bygga cykelbanor, men att ha en tidning med namn "stadsmiljö" och ta orden "hållbart Göteborg" och så stenhårt promota bilar är ju för f-n upprörande. Hur kan förresten ett kommunalt bolag överhuvudtaget ha bilreklam med i sin informationstidning? Jag ringde Jeanette Borgh som stod som kontaktperson och frågade varför det var så mycket bilreklam i Gatubolagets informationstidning. "Vi vill visa upp vad vi gör, en del av vår verksamhet är att förse kommunen med miljöbilar" var svaret. Hur det hänger ihop med att ha bilreklam i tidningen får i alla fall inte jag ihop. Om jag får spekulera om orsaken till att det är bilannonser med i tidningen så får jag en ledtråd i att chefen för Gatubolaget kallas "VD" och att hon skryter om att bolaget går med vinst. Så tokigt blir det när kommunal verksamhet drivs som privata bolag med vinstkrav.
Johan: Ännu ett exempel på hur samhället byggs upp efter bilismen och där andra fordon på sin höjd planeras in på bilarnas villkor. Olyckligt att ordet miljöbil dessutom fått genomslag, trots att åtminstone dagens miljöbilar bara är marginellt bättre än vanliga bilar. Cyklar är väl egentligen de fordon som kommer närmast att liknas vid miljöbilar. Som vi har sett här tidigare går det att göra cyklar som det går att cykla betydligt längre sträckor med än vad man gör med vanliga öppna cyklar.
![]() Grattis göteborgare – ni har fått en cyklist vid styret!
Annelie Hulthén valdes idag att efterträda Göteborgs starke man Göran Johansson. Som daglig cykelpendlare tänds nu ett hopp för stadens cyklare.
Bilden visar Anneli Hulthén, kommunalråd från Göteborg och Svensk Cyklings ordförande Klas Elm. Hon har en riktig cykelväska i handen!
GP: Göteborgs cykelkaos utreds
Gärna bättre plats för cyklar på Älvsnabben och fler platser för cyklar vid centralstationen. Men först ett par ordentliga utredningar. Det är trafiknämndens besked till alla cyklister i Göteborg.
Se också tråden Göteborg behöver ett bilfritt stråk. Det är tillåtet att cykla i gångfart på gågator.
Ekot: Cyklandet ökar i Göteborg
Cyklingen i Göteborg ökade tre procent under sommarhalvåret jämfört med samma period förra året. Både kollektivtrafik och cykling tros ha ökat fortare än biltrafiken.
Det är en liten återhämtning från förra årets nedgång med 9%.
Ekot nämner att cyklingens andel av resorna är kvar på nio procent trots att "tiotals miljoner kronor" har satsats på bättre cykelnät. Men dom nämner inte att biltrafiken har fått tusentals miljoner kronor under samma tid, i den sk göteborgsöverenskommelsen där ungefär sex miljarder satsades på motorvägar medan 1,7 miljarder satsades på kollektivtrafiken, varav 600mkr på nya spårvägar.
Cykelbanor kostar minst och ifrågasätts mest, verkar det som.
GT har en ledare där det sägs att cyklisterna hamnat längst ner i hierarkin.
Jimmy Fredriksson: Cykelstaden?
De utgör cirka nio procent av stadens trafikanter och består av alla sorters medborgare, de är hyfsat kloka och laglydiga; hälften har hjälm och två tredjedelar använder lyse. Ändå betraktas inte cyklisterna som riktiga trafikanter.
Inga bilar hos familjen Hulthén
Svenska Dagbladet rapporterar att familjen Hulthén, som består av kommunalstyrelsens ordförande, en man, två barn samt katt, inte har någon bil. Enbart cyklar. Så nu får vi vara försiktiga när vi påstår att cykelbanorna är usla på grund av att bestämmarfolket inte cyklar själva ;-)
Svenska Dagbladet: Tungt arbete väntar
Vårt Göteborg: Fortsatta satsningar på Göteborgs cykelbanor nästa år
Under nästa år fortsätter trafikontoret att bygga ut stadens nät av cykelbanor. Under 2008 har 28 miljoner kronor satsats och för 2009 ökar summan till 35 miljoner kronor. Pengarna ska förutom att gå till cykelbanor även användas för att bygga fler cykelparkeringar och till ytterligare en etapputbyggnad av belysning utmed Säröbanan.
Komfortometern kommer till Göteborg
Under 2009 kommer fler cykelbanor byggas, mätningar kommer att ske av underhållet på cykelbanorna med hjälp av en liten bil med kamera som filmar bl a ojämnheter för att underhållet ska bli bättre och ske där det bäst behövs.
- Underhållet av cykelbanorna är väldigt viktigt för att vi ska få fler att vilja cykla, säger Roland Rydin (m) vice ordf. i Trafiknämnden.
De mätningarna under kvartal två och tre 2008 visar en försiktig ökning av cykeltrafiken med ca 3 % jämfört med samma period 2007. Förhoppningsvis visar vintermånaderna en större ökning än så.
Stora satsningar på cykel under 2008 och 2009
Hulthén kommenterar stadens cykelbanenät:
- Det finns mycket mer att göra. Bäst i Norden är Odense och vi såg vid ett studiebesök där att det finns massor av enkla saker som vi kan införa hos oss, bland annat hur man skiljer gående och cyklande, säger hon.
DN: Bilkrisen oroar när hon tar över styret i Göteborg
Å vad bra detta känns! Hon har koll verkar det som!
Lånecyklar snart i Göteborg
I Göteborg kan allmänheten snart få tillgång till 1 000 lånecyklar. Användaren får betala depositionsavgift och eventuellt en liten avgift beroende på användningstid. För turister kan cyklarna kopplas till Göteborgspasset. Mobila stationer bör finnas vid tillfälliga evenemang, anser trafikkontoret.
Det där med mobila stationer verkar vara en idé som kommer från Montréal. Hela stationen kommer på lastbil, drivs med soceller och kan installeras på några timmar.
GP: Parkeringsplatser ska bli cykelbanor
På gator där det annars inte går att få plats med cykelbanor ska p-platser kunna tas bort. Långgatorna bortanför Järntorget är bra exempel på trånga gator där p-platserna på ena sidan av gatan kan bli dubbelriktad cykelbana, tycker S, MP och V.
Den politiska majoriteten vill också testa det som ska testas i Stockholm, att cyklister tillåts cykla mot enkelriktat på vissa gator.
- Detta är jättebra förslag, för cyklister ska ha lättare att komma fram. Men det är klart att vi får titta på vilka exakta lösningar som krävs, så att det inte blir obalans mellan de olika trafikslagen, säger MP:s kommunalråd Kia Andréasson.
Så att det inte blir obalans mellan de olika trafikslagen? Hmm, som om det inte vore en extrem obalans till bilens fördel idag.
På nya bloggen cykelsmart.se från branschorganisationen Svensk Cykling kan man se en del foton från Göteborgscykling samt läsa en del cykelsnack. http://cykelsmart.se/
Erik och jag var på cykelseminarium som WSP anordnade häromdagen. Det var en del intressant, till exempel att det är med många cykelsatsningar i infrastrukturpropositionen, men att det inte verkar bli så mycket av detta i slutänden.
En WSP-anställd pratade om hur man får en bra känsla av rörelse i cykelinfrastrukturen i Göteborg, hur man kan använda formspråk för att få trygga och säkra cykelbanor. Hon beskrev Göteborgs cyklister som "off-piståkare" eftersom det är så dålig ordning på cykelbanorna i stan.
En annan WSP-anställd har räknat på samhällsnyttan av att införa cykelvägar i Borås och en ny cykelbana mellan Lidköping och Läckö Slott och att det ska vara samhällsekonomiskt lönsamt. Mycket spännande tycker jag som kommer från Lidköping och vet att det inte går att cykla på bilvägen dit.
Dokumentation finns nedan från WSP Analys & Strategi. http://www.wspgroup.se/upload/documents/PDF/Sweden/Analys/WSP_Cykelseminari
Jag uppfattade det som att Karin Lundgren beskrev ett idealtillstånd. Man borde få en bra känsla av rörelse i cykelinfrastrukturen i Göteborg. Men så är det ofta inte. Kurvradierna på Göteborgs cykelbanor upplever jag som mindre än i Stockholm och Köpenhamn, och beläggningen är sämre. Jag tror det är därför hon pratade om trafikmogna trafikanter, tolv år och äldre. Man måste behandla cyklister som vuxna människor...
Vårt Göteborg: Cykelstaden Göteborg lägger in en högre växel
Idag sker nio procent av resorna i Göteborg med cykel. Om tre år ska detta ha ökat till tolv procent. Till dess ska följande åtgärder genomföras:
o Ett lånecykelsystem etableras.
o Stora knutpunkter som Nils Ericsson-platsen, Gamlestaden, Hjalmar Brantingsplatsen och Frölunda kommer att få stora cykelparkeringar.
o Det kommer att finnas åtminstone 50 lättillgängliga pumpar för allmänheten runt om i stan.
o Ett brett utbud av avståndsmarkeringar ska bli klara sättas ut.
o Webbens cykelreseplanerare blir tillgänglig även i mobiltelefonen.
Min kommentar: Cyklandet har faktiskt inte ökat i Göteborg sen mitten på nittiotalet då man räknade med 120 000 cykelresor om dagen. Att man nu ska öka med en tredjedel är därför ambitiöst. Jag tror stomcykelnätet och de andra sakerna är bra, men resten av cykelbanorna måste också bli lite slätare och rakare, även i korsningar. Och om jag får kommentera artikelns rubrik så är det faktiskt bättre att växla ner när man har uppförsbacke...
Se även Göteborg mäter cykelbanors beläggning
Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande (s), har cyklat från Göteborg till partistämman i Stockholm.
GT: Gick bet - nu får hon cykla till Stockholm
- För ett par år sedan slog jag vad med partikamraterna här i Göteborg om att jag skulle cykla till nästa partikongress om de cyklade tio gånger så många till nästa möte. Och det gjorde de. Tur för mig att kongressen inte är i Luleå - men den kunde ju varit i Göteborg också.
GT: Anneli Hulthén skriver dagbok under cykelfärden
GT: Hallå där Anneli Hulthén...
GP: Cyklar från Gustav Adolfs torg till Stockholm
GP: Nya cykelstråk skapas i city
Det ser ut att bli ett stort antal tydligare cykelstråk innanför Vallgraven nästa år. Och några enkelriktade gator öppnas för cyklister åt "fel" håll.
På Aschebergsgatan förbi Vasaparken flyttas dagens trottoar något inåt parken för att ge plats för cykelbanan närmast gatan.
"På Aschebergsgatan förbi Vasaparken flyttas dagens trottoar något inåt parken för att ge plats för cykelbanan närmast gatan."
När cykeln ska till är det parker och liknande som får flytta på sig. Varför inte för en gångs skull låta utrymmet för bilarna minska? Poängen med åtgärderna måste väl ändå vara att cyklismen ska öka på bilismens bekostnad och inte att bilismen ska vara lika stor som förut.
![]() Stomcykelbana breddas
Cykelbanan breddas på delen mellan Prästgatan och Ejdergatan. Cykelbanan leder mellan Gamlestan och centralstationen och är en del av stomcykelnätet.
Hoppas dom har lärt sig lägga slät asfalt...
Göteborg.se: Cykelbanan mellan Prästgatan och Ejdergatan breddas
Naturskyddsföreningen erbjuder gratis cykelservice vid Storan lördag 17 april kl 10-13. Dags att fixa cykeln
Lånecykelsystem är på gång i Göteborg, och just nu kan man ge förslag på vad de ska heta.
Forskning visar att cyklister får i sig mer avgaser än bilförare. No shit Sherlock... Och de föreslår vidare att cykelbanor ska byggas långt bort från bilarna. Varför är det inte ett alternativ att plocka bort bilarna, undrar jag.
Göteborgs lånecyklar heter Styr & Ställ och kör igång 9 augusti. - Vi har en app som heter allbikesnow. Med din Iphone kan du zooma in hela systemet i realtid och se var det finns cyklar. Då får du samma information som på vår hemsida, säger Jönsson.
Göteborg finns ännu inte med i allbikesnow såg jag.
Cykelidag testar Styr & Ställ.
![]() Illustration: http://socialbicycles.com Jag tycker att detta system verkar riktigt intressant och kan få fart på lånecykelsystemen världen över då det löser många problem! T ex att man slipper de fula ställen... "The Social Bicycle System (SoBi) is a public bike share system that uses GPS, mobile communications, and a secure lock that can attach to almost any bicycle and lock to any regular bike rack. This system will be more affordable and scalable than existing bike share systems and can be deployed in a wider range of settings - small cities, universities, and even corporate campuses. SoBi will allow a user to find and unlock bikes using a mobile phone and provide a viable public transportation alternative. The SoBi team is currently prototyping the lock box design which, we will test in New York City this fall. For more information please email [email protected]"
Jag tycker också at SoBi verkar som ett lovande alternativ, jag testade ett liknande system i München i somras. Det var lite klumpigt att komma in i själva systemet, men med den allt större spridningen av smartphones så lär det bli smidigare. Som i SoBi-systemet.
Miljöpartiet vill skapa ett Cykelresecentrum vid Centralstationen. Ett cykelresecentrum har varit på tapeten tidigare men tycks ha runnit ut i sanden: GP: Skärmtak ska charma cyklister
Kommunens anställda ska nu få betald cykelservice, rabatterade inköpspriser och möjlighet att hyra cyklar. Kostnaden beräknas bli 5 miljoner om året.
Intressant, jag undrar om detta är det allra bästa sättet att spendera fem cykelmiljoner på? Hur många riktigt bra cykelgarage med möjlighet att ladda elcykeln hade man fått för de pengarna till exempel? Eller bättre cykelbanor? För mig hade nog inte dessa åtgärder varit de bästa, men kanske passar det för de som inte cyklar alls idag?
Skanska har släppt appar (sök på Cykla hem) med liknande funktion som cykelreseplaneraren. Innehåller också reklam för något bostadsområde som de bygger.
(mp) i Uppsala kommun motionerar om att införa samma cykelförmåner för kommunanställda som i Göteborg, se ovan
![]() Jonas Åker För ett par veckor sedan var jag på en "cykelnätverksträff" i Göteborg. Jonas Åker som jobbar med cykling på Göteborgs trafikkontor, bjöd in ett antal representanter från olika organisationer med cykelkoppling för att diskutera hur vi kan få cyklandet att öka i Göteborg. Mycket trevligt initiativ tycker jag! Jag hann tyvärr bara vara med på första halvan av kvällen, men en snabb brainstorming bland deltagarena gav följande förslag:
‐ Satsa på folkbildning, att lära ut cykelreparation.
‐ Bygga fler cykelbanor.
‐ Sänka hastigheten i staden.
‐ Ge möjlighet att förvara sin cykel, fler långtidsparkeringar.
‐ Ta bort grus o liknande från vägarna. Bygga om cykelbanor som inte fungerar bra.
‐ Att påverka myndigheter, bilisten har alltid företräde idag.
‐ Image ‐ att göra cykeln till en livsstilsprodukt. Kunna skilja på olika cykeltyper och
märken precis som för bilar.
‐ Harmonisera lagstiftningen på cykelöverfarter.
‐ Ge cyklarna mer plats, för fler och för olika behov ‐ barn, snabba cyklister etc.
Inga dumma förslag tycker jag. Bara att genomföra! :) Jag knäppte några bilder på deltagarna. Lite udda vinklar på de jag satt närmast, men håll tillgodo: Jonas Åkers presentation Mötesanteckningar
![]() Cykling handlar om människorna och inte prylarna. Foto ©Mikael Colville Andersen Copenhagen Cycle Chic Jag tycker det är bra att man ser att cyklister är en heterogen grupp med olika behov. Om man önskar minska bilismen kan det vara bra att anpassa cyklingen till människor som annars skulle köra bil, det vill säga vuxna med körkort och trafikvana. Jag är lite tveksam till att lansera cykeln som livstilsprodukt där det är viktigt att välja rätt modell. Jag är tveksam till att folkbilda om cykelreparation också. Jag tycker det låter nördigt och tror inte folk vill laga sina cyklar mer än de vill städa sina hem. De som är specialintresserade av cykelmodeller eller reparation finner oändligt med information lätt tillgänglig på nätet, i en cykelaffär eller på biblioteket. För att cykling ska bli populärt tror jag man ska minska nördfaktorn. Att fokusera på cykelmodeller och gör det bara ännu nördigare. Om ni inte har läst Adrian Shorts essä om cykling kommer här ett utdrag. Hoppas det lockar till att läsa hela essän:
Du borde vara med på nästa träff Erik. Jag är också lite kluven till det här med att folkbilda om hur man mekar med sin egen cykel. Är man intresserad av det så är man, annars finns en av världens mest sympatiska yrkesroller att tillgå, cykelreparatören... För min del är det fler och bättre cykelbanor samt lägre hastighet på bilarna som är prioriterade åtgärder om fler ska cykla.
Nu har Göteborgs Trafikkontor ordnat ett cykelkalendarium.
Två nya sätt att tycka till om Göteborg som cykelstad skapades i dagarna: Trafikkontoret lanserade sin förslagslåda "Lätta ditt cykelhjärta": http://forslagsladan.nu/ Och en facebookgrupp skapad av några av Göteborgs cyklister "Cykla i Göteborg": http://www.facebook.com/groups/152350071569546/
![]() Cykelbana i Gamlestan i Göteborg. Cyklister leds längs kantiga orange linjen. I senaste Göteborgs Fria Tidning skriver jag om varför cyklingen inte ökar i Göteborg. Fler cyklister ger en säkrare stadstrafik. Göteborgs Fria Tidning Trafikkontoret redovisar ännu en gång att cyklingen inte ökar i Göteborg (GFT 16/2). Trafikkontoret nämner de många gatuarbetena under året som en faktor, men det håller inte som förklaring. Cyklingen i Göteborg har inte ökat på 20 år, trots en omfattande utbyggnad av cykelnätet, skriver Erik Sandblom. Jag fick respons direkt från Johanna Stenberg, före detta cykelplanerare på Göteborgs trafikkontor! Hon skrev på twitter: "Med 10 års erfarenhet av trafikplanering för cykel i Gbg vill jag gratulera till en mkt bra analys! Jag gav upp. Det finns kunskap och vilja men de är i minoritet mot de som inte förstår vad kvalité är för cykeltrafik..." Hela dialogen finns här: http://twitter.com/cykeljohanna/status/315804652488765440
Mer Johanna Stenberg: Cykel i city - Göteborg. Tyréns Målsättningen med vald strategi är att inte öka trafiksepareringen i city utan underlätta för samverkan i varje möte för att öka tillgänglighet och flexibilitet för cykeltrafiken. För ökad framkomlighet av cykeltrafiken i centrum ska befintligt cykelbanenät runt city förstärkas, utifrån framkomlighet för cykel, för att minska önskemålet om att snabbt färdas genom city utan målpunkt där.
Cykling +10% i Göteborg! Skilj på gående och cyklister. Göteborgs-Posten Trafikbloggen Cyklandet har ökat med tio procent det senaste året enligt trafikkontorets mätstationer i stan. ”Trängselskatten kan ha gjort att allt fler bestämt sig för att börja cykla istället för att köra bil”, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på trafikkontoret. ”Men det är för tidigt att säga något säkert om detta.” Samtidigt ökar Styr & Ställ-uthyrningen med 70 procent.
Ja, jag upplever att det är fler cyklar än någonsin ute. Kul, men det blir också tydligt att det är brått med utbyggnad av cykelinfrastrukturen om man vill att det ska fortsätta öka.
Nu har det snart gått 10 år sedan jag skrev det där inlägget... Intressant att se vad jag fokuserade på då! Någon ordentlig cykelstad hinner inte Göteborg bli till nästa år, men det som är roligt är att förändringen nu verkar ha satt igång. Flera på Trafikkontoret är starkt drivande. Jag var med och satte upp en Facebookgrupp "Cykla i Göteborg" som fungerar riktigt hyfsat som en länk mellan cyklister och Trafikkontor. Just nu är Groningen min ledstjärna när det gäller cykelstäder. Tänk om vi kunde få det så här i Göteborg en dag! Men då får vi nog prata om Cykelstaden Göteborg 2044 iaf... Groningen: The World's Cycling City from Streetfilms on Vimeo.
Nu är det 2014, men jag väntar med att göra en uppsummering till september när det har gått 10 år sedan jag skrev artikeln. Det kommer statistik på att cyklingen ökar kraftigt nu, förhoppningsvis är det fina siffror att prata om i september. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|