Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Nytt svenskt plug-in samarbete

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-26        #3373
Nyligen så kunde vi läsa om den svenska satsningen på tillverkning av litiumbatterier som ETC gör i Nol. Idag så kan vi läsa i Miljörapporten om ett nystartat samarbete mellan Vattenfall, Volvo, Saab och ETC. Det handlar om tester av plug-in bilar och en infrastruktur med laddstationer. Enligt artikeln i miljörapporten så är man lite hemlighetsfulla om detaljerna i samarbetet. Men vi får väl anta att det handlar om smarta V2G system. Och just avancerad systemutveckling är vi svenskar speciellt bra på. Undrar vilka smarta V2G lösningar man har i bakfickan? Visst är det väl spännade och roligt. Får väl skriva "heja Sverige" eftersom jag tidigare skrev "heja Norge" av liknande anledning. I framtiden när vi alla kör omkring med elbilar så kommer vi att skratta åt den smutsiga tidsepoken då vi älskade förbränningsmotorn och betraktade elbilar som ett skämt. Vilka smarta V2G lösningar ser ni som läser detta som intressanta?

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=20503



ULF BJERSTAF 2007-10-28        #3378
Välkomnar alla el-fordon. Hoppas att plug-in systemet blir standardiserat. Jämför idag med elvärme (motorvärmare) till bilar där flera olika standards finns. Låter bra med ovannämnda samarbete. Varning för att de stora drakarna kan komma att hindra utvecklingen av småskalig elproduktion. Det är mycket pedagogiskt att se samband mellan produktion och konsumtion. Jämför gärna vattenförbrukning när man själv måste hämta/pumpa upp med när vi bara har att vrida på en kran.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-29        #3393
Håller med dig Ulf om vikten av standards. På flera elbilar har jag sett att det krävs specialkontakter, eller i alla fall trefas-kontakter. På den plugin-Prius som testas nu tror jag det är special-special. Och på Think:en tror jag det är trefas som gäller. Där tror jag elbilstillverkarna gör bort sig lite, om det inte går att ladda med vanlig 220-sladd (och naturligtvis häftigare grejer också om batterierna klarar snabbladdning).

DANIEL JOHANSSON 2007-10-30        #3401
Jag tycker också det är bra om alla elbilar/pluginer kan laddas från vanligt 230-uttag fast jag samtidigt kan se nyttan med 3fas då man kan dra ut större effekt ur ett uttag i ett normalt hem vilket borde kunna ge snabbare laddning. Sen ser jag inget som hindrar att du har båda delarna så att du kan ladda överallt fast lite långsammare och med 3fas lite snabbare.. -- DaJ

MATTIAS CARLSSON 2007-11-06        #3521

Nu bjuder även branshorganisationen Svensk vindkraft in till samarbete. "En idé som Svensk vindkraft vill förverkliga är att elbilskunderna ska köpa en andel i ett vindkraftverk direkt i bilaffären. Då skulle bilisten ha energi till fordonet och vara försäkrad mot elprishöjningar." Organisationens mål är att 2020 producera 25 TWh vindkraftsel i Sverige, 15 på land och 10 till havs. För att driva den svenska personbilsflottan med el krävs 10 TWh.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=713002

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-25        #3713
Här är en rolig film från Vattenfall med en framtidsscenario med plug-in hybrider. Notera solcellerna på hustaken men att detta inte nämns i texten...

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/523254fors

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-12        #3957
Det finns en ny artikel i Miljörapporten som berättar om den svenska satsningen på laddhybrider (plug-in hybrider). En för klimatet så oerhört viktig satsning bör stimuleras till max. Om vi inte stöder Volvo och Saab i denna satsning så kan vi nog snart räkna bort svensk biltillverkning. För världens alla biltillverkare kommer mest troligt succesivt att styras över till produktion av elbilar genom kyotoprotokollets och EU:s utsläppsmekanismer. Om vi inte utvecklar tekniken i Sverige så får vi nog finna oss i att köra japanska och kinesiska bilar i framtiden.

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=21172

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-11        #4648
Fortum ger sig in i leken och inleder samarbete med Stockholms stad angående laddhybrider. Fem Toyota Prius laddhybrider ska testas. Det framgår dock inte när av Miljöaktuelltartikeln, så det är väl kanske inte så mycket att bli imponerad av.

http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.149681

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-14        #4685
Vattenfall, Saab, Volvo och ETC får hjälp av Energimyndigheten med pengar. 62 miljoner satsas gemensamt i ett tvåårigt projekt. 10 bilar ingår i testet. Ska bli spännande att se vilka bilar Saab och Volvo lyckas knåpa ihop...

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/525534media/525564aktu

MIKAEL JOHANSSON 2008-03-15        #4692
Ja, verkligen. Volvo tycks ha sitt koncept klart men Saab har bara presenterat en mildhybrid utan laddmöjlighet. Miljörapporten har dock läckt ut att Saab kommer att presentera en elbil för stadsbruk med laddmöjlighet. De 20 miljoner som energimyndigheten bidrar med är så lite pengar att de nästan är att betrakta som ett skämt. Speciellt eftersom Maud Olofsson tror att Sverige ska kunna ta ledningen i världen när det gäller plug-in bilar. Men annars så är initiativet och mediaupplysningen bra propaganda i strävan att minska svenska folkets beroende av fossila oljeprodukter. På TV4:as nyheter i går så nämnde man årtalet 2010 som det år bilarna kommer att nå marknaden. Tidigare så har Volvo nämnt årtalet 2015. Kan det vara de skenande råoljepriserna som ökar Volvos, Saabs och regeringens "miljömedvetenhet" måntro? Jag längtar till år 2010 för då är det så mycket som kommer att hända inom elbilsbranchen. Visst är det väl spännande?

MIKAEL JOHANSSON 2008-04-29        #5247
Vi har blivit experter på att tala om hur lite som händer på miljöfronten i förhållande till vad som behöver göras. Därför så flikar jag in lite uppgifter om att det händer i alla fall något. Hittade en artikel i Green Car Congress om det svenska plug-in bilssamarbetet. Delegater från svensk bilindustri kommer att närvara vid Advanced Automotive Battery and Ultracapacitor Conference and Symposia (AABC) i Florida 12-16 maj. Om någon elbilsansvarig på Volvo eller Saab skulle råka läsa detta så ska ni veta att jag helst skulle vilja ha en svensk elbil med stål och koppar från SSAB och Boliden. Inte någon utländsk elbil med blötjärn och dålig kvalite. Tänk att få äga en sådan och köra på svensk elström från Luleälven.

http://www.greencarcongress.com/2008/04/sweden-pushing.html#more

MIKAEL JOHANSSON 2008-04-30        #5252
AutoblogGreen skriver ochså lite om det svenska plug-in hybridbilssamarbetet. Bra Sverige. Det är så här framtiden ska tacklas. Skulle vi nu även hitta litium i den svenska bergrunden, då är vårt framtida transportbehov säkrat för några tusen år till. Jag tror faktiskt att det finns litium i Sverige. Varför inte börja leta?

http://www.autobloggreen.com/2008/04/30/swedish-plug-in-hybrid-vehicle-upda

MIKAEL JOHANSSON 2008-06-05        #5751
Saab, Volvo och Innovatum samarbetar med att bygga framtidens miljöbilsfabrik. Eftersom osäkerheten är stor vilken konfiguation som framtidens bil kommer att få så vill man utveckla det koncept med flexibel montering som bl.a. Toyota använder sig av. Läs mer på Miljörapporten.

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=23045

MATS KARLSSON 2008-07-26        #6480
Själv tror jag att lösningen skall vara automatisk vid anslutning eftersom vi alla vet vilket helvete motorvärmarsladden är vintertid. Man glömmer den, kör av den, och krånglet att hela tiden ansluta den. Det är ju ok att ansluta en bil om natten vintertid men plugin bilarna ska ju laddas ständigt. Googlade på automatisk anslutning för att se vad som finns: Industrin med volvo i spetsen verkar via läroverk försöka ta fram en automatiserad anslutning: http://www.iea.lth.se/mek/Mekatronikkursen%202007/projects%2007/Rapportf%F6r%20automatiskanslutning%20f%F6r%20hybridbilarfhllt.pdf Sen hittade jag ett annat företag som verkar ha en anslutning: http://www.trinnovator.se/ Sen undrar jag när det här på allvar kommer ut, menar 2010 pratar en del tillverkare om. Fortum bygger ngra laddstoplar och har fem-tio testbilar och nu är det 2008. Tror det här är först aktuellt om kanske tidigast 15-20 år i stor skala alltså. I liten skala kommer det säkert redan om ett par år.

MIKAEL JOHANSSON 2008-07-26        #6481
Kan man inte tänka sig att biltillverkaren programmerar styrenheten så att det piper till om du glömt sladden i när du försöker köra iväg och som dessutom gör det omöjligt att köra iväg med bilen? Ja, det ser ut att gå segt i Sverige. Länder som Danmark, Portugal, Israel, Japan, Storbritanien, Kina, Frankrike samt USA kommer att vara de första länderna som får en märkbar andel elbilar. Men först någon gång runt år 2015 som det ser ut just nu. De som vill ha elbilar så tidigt som möjligt får nog dessutom räkna med att ställa sig på väntelistor. Takten i utvecklingen kommer att bestämmas av bensinpriset och marknadens vilja att investera i batterifabriker.

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-04        #10977
Det jag rapporterade om häromdagen om Volvo och Vattenfall skulle väl egentligen ha stått i den här tråden. Volvo och Vattenfall var de enda som blev kvar i samarbetet. På Ny Teknik kan man läsa en summering av vad som har hänt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article589765.ece

MATTIAS CARLSSON 2011-10-18        #19280
Nu har samarbetet mynnat ut i att Volvo lanserar en plug-in hybrid av sin V60. Räckvidden är 50 km med endast el, och 1200 km med el och diesel. CO2-utsläppen är (enligt bolagen själva) 49 gram per km vid blandad körning, bränsleförbrukningen är 0,19 liter per mil.

Kostnaden för att köra på el i Sverige anges till 2,50 kr/mil, vilket bör innebära ungefär 2,5 kWh/mil. Om man räknar på att elproduktion på marginalen kommer från kolkondenskraftverk (800-900 g CO2/kWh) så är utsläppen istället drygt 200 gram per km. Om vi är lite snällare och antar att på ett par årtiondens sikt så kommer marginalelen från naturgaseldade kombikraftverk (335 g CO2/kWh) så är utsläppen kring 80 gram per km. Mer uppgifter om beräkningarna här. Mer diskussion om marginalel här och här

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik