Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Velove lastcykel prototyp 2 Göteborg-Stockholm

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22230

Velove lastcykel prototyp 2 på Öijareds golfklubb

Nu är Veloves andra lastcykelprototyp klar och testning pågår för fullt. Lidingö kommun fick nys om vad vi hade på gång och bjöd in oss till deras cykelutställning. Så nu gör jag ett försök att cykla dit (med elassist), så får vi testat och visat upp cykeln. Det är inte meningen att resan ska manifistera en fysisk prestation, utan att visa på att det är möjligt att ta sig fram bekvämt och med last på ett resurs- och energisnålt sätt.

De största skillnaderna jämfört med prototyp 1 är fjädring, större och lägre lastutrymme, större växelomfång, mindre svängradie och lägre vikt. Bredden är lika liten som förut, 84 cm, vilket innebär att det går att köra i full fart på cykelbanor utan att vara ivägen för medcyklister och lätt komma in genom portar och dörrar. Om jag får säga det själv så är den här kombinationen av lastkapacitet, fart och komfort ganska fantastisk! :) 

Fotot på cykeln vid Öijared golfklubbs fantastiska klubbhus är inte så ironisk som man kan tro. Att ta sig till golfbanan har dykt upp ett par gånger i den marknadsundersökningar vi gjort. Och det är också en bra illustration på den här cykelns styrka, att snabbt och bekvämt kunna ta sig lite längre sträckor med cykelmått mätt, med relativt tung och skrymmande last.



JOHAN ERLANDSSON 2013-04-20        #22232

Första etappen gick till Alingsås.


En svår sträcka att ta sig med cykel skulle jag säga! Det är sjöar och berg, och de enda hyfsade sträckningarna verkar vara upptagna av E20 och tåget. Skyltningen är som vanligt under all kritik. Planen var att åka en rak fin linje från Lerum till Alingsås, norr om E20. Men det gick sådär som synes. Hamnade på golfklubben (B) och när jag letade efter den väg som Google föreslog så var det en lerig grusväg. Så jag fick ta den väg med en enorm backe på som jag kört förr, mellan Tollered (C) och Hemsjö (D).

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22233

Fredrik Bergman med familj var vänliga nog att erbjuda natthärbärge med fullservice. Det enda de krävde i utbyte var provkörning och en kurs i att fälla upp och ihop en Brompton... :) Grannen dök upp också och ville testa. Tror inte det hänt en enda gång att det inte kommer ett leende på de som har provkört prototyp 1 och 2...


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22234

Dag 2, Alingsås-Falköping, bjöd på en hel del fin cykling i strålande sol och lite vind. Här fin utsikt i närheten av Vårgårda, tror jag.


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22235

Jag har försökt hålla mig på officiella cykelleder idag på Alingsås-Falköping, men är ordentligt besviken. Det känns som att man väljer bort vägar med rak sträckning, bra asfalt och lite kupering till förmån för leriga, backiga grusvägar som går i kringelikrok. Det har gått riktigt långsamt på en del av de här vägarna idag. På bilden är det Västgötaleden. Mot slutet tröttnade jag och valde lite större landsvägar och halverade säkert körtiden.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22236

Bra med separerade cykelbanor i Herrljunga, men ingen större vits om det ligger ett tjockt lager grus på dem.

ERIK SANDBLOM 2013-04-21        #22237
Har du motorn med dig? Hur laddar du den?

Stämmer det att inte finns någon bakaxel och att du driver bakhjulen med en kedja var?

Fint med lådan, den ser stor och djup ut!

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22238
Elassist är monterad ja, laddar på natten. Nästa gång skulle det vara fint med solceller!

Rätt uppfattat, vi har satt axeln framför lådan istället. Då får vi en riktigt djup låda så man kan lasta mycket och med låg tyngdpunkt.

ERIK SANDBLOM 2013-04-21        #22239
Underbart Johan. Visa gärna en karta på din rutt eller beskriv med ord.

DANIEL HäGERBY 2013-04-21        #22241
Instämmer med Erik, mera bilder och berättelser från din road-trip.

KRISTIAN J 2013-04-21        #22242
Instämmer som tredje man! Vill gärna höra mer om velove:n men är intresserad av vägen eftersom jag allvarligt funderar på sträckan Gbg-Tidaholm i sommar. Är VG-leden verkligen i sånt bedrövligt skick? Cykelfrämjandet ger ju den (sig själva?) nästan full pott i sin ranking.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-21        #22243
Kommer mera bilder såklart, men inte idag för det är knappt internet här i fina Tåtorp vid Göta kanal där jag har en hel stuga för mig själv.

Har åkt på större vägar idag och kört på medelläge på elassisten. Då snittar jag 20 km/h och ett batteri räcker 4 mil. Jag har två batterier med mig, så räckvidden är ca. 8 mil. Jag kan snåla mer, men då är det inte så kul längre. Solceller hade varit klockrent!

Många har vinkat o tutat glatt idag. Många kommer också fram och vill veta vad detta är.

Växlarna fungerar fint och det är skönt med stort spann, särskilt när jag snålar med elen.

Fjädringen och den stabila gången är riktigt bra och gör att jag vågar släppa på i full fart i nedförsbackarna. Det går inte med prototyp 1, det blir för farligt när den studsar i gropar.

Igår havererade ett frihjulsnav, så jag tappade driften på vänster hjul. Konstigt nog gör det ingen skillnad så länge man är på fast underlag. Men idag åkte jag till Biltema i Skövde och köpte ett nytt frihjulsnav, tror jag har fått ihop det nu. Köpte också en ny större backspegel. Det behövs på vältrafikerade vägar.

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-22        #22249
När räknar du med att vara framme i Stockholm?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22254

Planen är att jag rullar in på fredag, Magnus.

Igår åkte jag som sagt Falköping-Tåtorp via Biltema i Skövde. Lättcyklat på asfalt och inte så backigt. Sista biten mindre asfaltsväg, men helt OK.


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22255

Fick ett haveri mellan Alingsås och Falköping som sagt, frihjulsnavet på vänster drivning föll i bitar. Som tur är kunde jag passera Biltema i Skövde och handla lite reservdelar. Och egen quadlyft hade jag med mig! :-) Väldigt skönt med egen stuga på landet istället för halvsunkigt vandrarhem i Falköping (där gatorna var tomma förutom ungdomar som gillar att köra utan ljuddämpare).

Grannen bistod med rörtång och stor skiftnyckel så att jag kunde få loss det trasiga frihjulsnavet och sätta dit ett nytt.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22256

Jag gillar ju att åka iväg på lite cykeläventyr, och här är en av anledningarna (satt i stugan i Tåtorp). Skönt att ta kväll efter att ha varit ute i friska luften hela dagen!

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22257

Tåtorp ligger vid sjön Viken, som man passerar om man åker Göta kanal.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22258

Göta kanals utlopp i sjön Viken. Mjuk grusväg om man vill cykla längs kanalen.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22259

Finns tydligen särskild cykelbåt!

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22260

Jag fick ett fantastiskt mottagande när jag kom till Tåtorp, ett vandrarhem med ekoinriktning. Det gick riktigt fort denna dag, så jag var framme redan strax efter tre. Då satt vandrarhemsägarna med familj och vänner och trefikade och bjöd då mig också. Plus att jag fick prata en massa miljö och cykel, vilket paradis! 

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22261

En massa cyklar hade de till uthyrning, bland annat dessa Pilencyklar i fina färger (fotat genom fönster).

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22262

Idag åkte jag Tåtorp-Askersund. De första dagarna åkte jag i kortärmat och brände mig av solen. Nu blev det plötsligt väldigt kallt, fick cykla i mössa, jacka och vantar. Och regn. Och väldigt backigt. Men emellanåt fina sträckor.

Reparerat frihjulsnav fungerade bra, och nya backspegeln är riktigt skön.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22263

Isen är på väg att släppa sitt grepp om sjön Viken.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22264

Fanns några gårdar med fantastiskt läge på sjön Undens östsida. Här ligger några kor och har lite beach-känsla.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22265

Så här såg det ut långa sträckor idag. Måste säga att jag inte gillar backar (eller grusvägar) i längden.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22266

I Askersund ligger två feta Jeanneau Oceanis 473 med roliga namn. "Star" och "Köl". Vad blir det ihop?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-22        #22267

Stortorget i Askersund. Lite värre än vanligt med hur mycket utrymme som ges till bilparkering.

JESPER JOHANSSON 2013-04-23        #22268
Inser att det är lite sent, men jag tänkte bara instämma i de bristfälliga cykelmöjligheterna kring Alingsås. Jag cyklade förbi i somras, och vill minnas att jag följde Västgötaleden så gott det gick. Före och efter Alingsås fick jag cykla rätt många km på 90-väg, något som jag tycker är helt vidrigt och inte borde förekomma på cykelleder.

http://connect.garmin.com/activity/203632050

Trots pissiga cykelleder och farlig vägtrafik är långcykling ett rätt häftigt äventyr. Blir sugen på att snart ge mig ut igen. :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22269
Kul att höra om liknande erfarenheter! Och du åkte från Årås kvarn, kul, där var vi på cykelsemester förra sommaren! Mycket fint.

Jag måste säga att jag har ändrat mig om 90- och 80-väg nu. Jag blev så olidligt trött på leriga, backiga, krokiga grusvägar att det var rena himmelriket att tredubbla hastigheten på rak och platt 90-väg. Men det ska sägas att trafiken inte var jättestor där jag åkte kring Falköping. Och det är klart att det inte är idealt, man får slicka vägkanten och ha god uppsikt framåt och bakåt. Och ljudet från trafiken är ju inget att njuta av precis. 

Visst är det häftigt, trodde verkligen inte jag skulle bli så biten av detta!

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-23        #22270
Underbart att följa din resa såhär Johan. Jag blir inte så lite inspirerad att själv ge mig ut på långtur. Har redan en lång lista som ligger latent på att få bli genomförd. Senaste tillskottet är att jag skulle vilja ta tåget till Mjölby och sedan cykla genom Småland och vidare till Asarum/Karlshamn och besöka Cykelmartin som är på väg att få in Sunrider II inom kort.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22272
Jaså, du ska komplettera cykelparken! :) Vad är det för nyheter på tvåan?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22273

Här är ett foto till Erik Sandblom.

Hårdast trafikerade vägen hittills, från Askersund och norrut mot Hallsberg. Massor av lastbilar och minimal vägren, ingen höjdare. När det sen också blev 100 km/h och 2+1-väg så började till och med jag få nog... Som tur var kom det då en mindre 70-väg.

Hade god medvind hela vägen, tilltog när på slutet när jag kom in i Hallsberg. Där fanns det dessutom fina cykelbanor, så det blev en fin entré i stan i hög fart på cykelbanan.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22274
Om det fortsätter gå bra på resan kommer jag erbjuda provkörningar här på lördag.

ERIK SANDBLOM 2013-04-23        #22275
Åh vad fint!

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-23        #22276
Nej du Johan, det blir inga cykelköp på ett tag nu. Utom om någon av de äldre trotjänarna ger upp och faller i bitar. Vet inte så mycket än om Sunrider II, men det är en ny version som kommer att lanseras på SPEZI och Cykelmartin har aviserat om att han kommer att erbjuda en elektrifierad version. Skulle vara kul att bara åka dit och titta och be om en provtur. Dessutom har jag en skolkamrat som bor i närheten och som vore kul att hälsa på ;-)

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22278
Ja, det hade ju helt klart varit kul att testa den. Jag kanske hänger på! :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22279

Dagens rutt. Lite väl spännande norrut från Askersund som sagt. Men en bit innan Hallsberg lugnade det ned sig.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22280
Det var rejäl medvind från början, och sen tilltog den... 10 m/s i ryggen är inga fel! Hade massor av batteri kvar när jag kom fram trots att jag körde halva sträckan på full assist. Lite film får illustrera, se cykeln åka iväg av vinden:


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22281

Framme vid dagens etappmål, Hjälmaren.

ERIK SANDBLOM 2013-04-23        #22282
Varför får man inte dyka?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-23        #22283
Lite svårt att dyka i där till att börja med! :) Det låg en flytbrygga på land, skylten lär gälla den...

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22292

Hampetorp-Flen idag. Fortsatt medvind, lite svagare idag dock. Lågtrafikerad 70/80-väg till Katrineholm, sedan cykelväg/lågtrafikerad väg fram till Flen.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22293

I Katrineholm finns "Kullen", Egen els test- och säljanläggning för småskalig sol- och vindkraft. Ser ut som det är hämtat från en science fiction-film när den dyker upp runt hörnet! Jag har varit där för ett par år sedan och skrev en artikel om det då. Jag lägger strax till lite foton till den tråden.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22294

På kullen finns en cykel med generator, så att man får en uppfattning om hur mycket en småskalig sol- och vindkraft genererar. Så här står det på skylten: 

"Här kan du cykla och göra din egen el. Rekordet är idag 150 W, men bara under några minuter. Vi har cykeln här för att visa hur mycket kraft solceller och vindsnurror faktiskt ger oss. Försök cykla mer el än en solcell en stund själv så får du se."

Jag har faktiskt funderat på, när jag cyklat, om man inte kunde ha vår lastcykel som ett mobilt kraftverk. En kvadratmeter solceller vore fint att ha på den, det räcker för att driva lite belysning, bärbar dator, mobilen och lite annat smått. Och skulle solen gömma sig så skulle man kunna ha en generator som man kopplar på, eftersom det är bekvämt att sitta i sätet så kan man sitta där och trampa ihop sin ström istället... :) Fiffigt om man har en stuga utan el kanske? Eller om man är på cykelsemester utanför civilisationen?

ERIK SANDBLOM 2013-04-24        #22295
Men när flytbryggan ligger i vattnet, får man dyka då?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22296
Troligen inte!

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22297

Många i miljösvängen är förtjusta i elbilar, de ses som "rena". Jag är inte lika övertygad om deras förträfflighet, eftersom jag vet hur elen produceras i Europa och med tanke på den energi och de resurser som går åt vid tillverkningen av bilen. Ser inte hur det kan gå ihop med att hålla sig inom planetära gränsvärden. Här är en eldriven mikrobil som Egen el hyr ut, Tazzari electric. Den drar ca. 1 kWh per mil (en elbil av standardstorlek drar det dubbla). 

För att åka fem kilometer och handla och sedan hem igen så går det alltså åt 1 kWh med en Tazzari electric. Ska man få den energin från en dags solcellproduktion så innebär det att man behöver cirka tre kvadratmeter. 

Om man gör samma sak med en elassisterad lastcykel så går det åt en tiondel av energin, 0,1 kWh, och då räcker det med 0,3 kvadratmeter solceller. Då kan man sälja resterande 90 % av energin så att det går snabbare att bli av med fulelen i Europa.

För detta räkneexempel har jag utnyttjat en tumregel från Bengts villablogg som lyder att man kan räkna med att få ut ca. 1000 kWh per installerad kW solceller per år. Jag har också räknat med att en kvadratmeter kristallina solceller har en maxeffekt på 0,1 kW.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22298

Jag hade inte räknat med att det skulle vara någon vid Kullen, men som tur var byggansvarige Kjell Finnberger där och grejade med vindkraftverksmaster! Vi fick en trevlig pratstund där jag fick reda på de senaste nyheterna i parken och han fick köra en liten liten testrunda på grusplanen.



Nog förväntar man sig att Europas största glassfabrik (i Flen) ska se roligare ut än så här? I Flen finns också Harpsund, statsministerns sommarresidens, men det missade jag!

ERIK SANDBLOM 2013-04-24        #22301
Jag är lite kluven till mikrobilarna. Å ena sidan är det roligt att se mindre och lättare bilar som därmed blir energisnåla. Å andra sidan har de färre stolar, så jag kan tänka mig att för ett sällskap på fyra personer är det lika energisnålt att åka med en vanlig bil med plats för 4-5 personer, som att åka med två stycken mikrobilar.

För längre resor kan tåg vara ett snabbare och bekvämare alternativ till mikrobilar. Så en velove kan enligt min mening vara bäst för korta resor.

Det är intressant att fundera på hur kort en kort resa är. När jag skaffade min vikcykel tyckte jag fem kilometer var kort, men numera tycker jag 15+ km kan vara kort, eftersom tidsvinsten av att ta pendeltåget äts upp av att vänta på perrongen. Det sägs att 60 minuter är en sorts gräns för hur långt folk accepterar att ha till jobbet. Kanske kan man då säga att allt under 20 km är en kort resa som passar för muskeldrivna fordon.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-24        #22302
"Energisnål" och "bränslesnål" när det gäller bilar, även mikrobilar, tycker jag är ett begrepp som man ska vara försiktig med. Det används alltid i jämförelse med andra bilar. Men jämfört med lastcykel är det fruktansvärt energi- och resurskrävande, och många resor som görs med bil kan lätt göras med lastcykel.

Ja, två mil är en övre gräns jag tänker mig för Velove-lastcykeln om man ska cykla dagligen, det motsvarar en timmas pendlingstid om man håller 20 km/h i snitt.

En mil är en mycket rimlig sträcka att pendla med Veloven, vi fick höra på cykelkonfensen att man i princip alltid klår kollektivtrafiken med cykel om sträckan är under en mil. Å andra sidan kan man inte fippla lika mycket med smartphonen när man cyklar.

ERIK SANDBLOM 2013-04-24        #22303
1 kwh per mil är mer än en elassisterad cykel men lika mycket som eldriven spårtrafik, som de flesta menar är "energisnålt". Det skulle vara intressant att räkna på hur mycket energi krävs för att bygga fordon och vägar. Tåg är tunga, ett ton per sittplats, men bilar är också tunga och tåg kör i allmänhet mycket mer under sin livstid än vad personbilar gör, både i resor och kilometer.

http://www.ecoprofile.se/thread-1979-Med-hopfallbar-elcykel-till-Gotland.html#15288

Cykel har imageproblem då det är säkrare och lättare än vad folk tror. Många tror att de inte klarar att cykla 5-10 km, så man får tala om "20-30 minuters cykeltur" istället. Kanske kan Velove bidra till att ändra på det, den är ju stabilare och bekvämare än vanliga cyklar.

MATTIAS CARLSSON 2013-04-25        #22306
Erik. Här finns en litteraturöversikt över energiåtgång för konstruktion, drift och underhåll av vägar och järnvägar. Jag har någon gång sett en liknande studie där de en även räknat på energiåtgången för konstruktion och drift av fordonen, men jag kan inte hitta den nu.

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-25        #22307
När det gäller eldriften av fordon tycks man alltid hamna i frågan om hur elen ska värderas utifrån hur den produceras. Argumenten om att man ska räkna på marginalelen är visserligen tunga, men när det handlar om långsiktig hållbarhet så förlorar de i mina ögon nästa helt sin relevans.

I fallet med Egen el så blir det både långsökt och bräckligt att hävda att driften av denna bil skulla ha effekter på "andra sidan" av den europeiska elproduktionen. Bilen får sin el från en solcellsanläggning vars tillkomst troligen i hög grad har påverkats av möjligheten att köra just denna bil på egen el.

En intressant sak med Tazzari:n är för övrigt att dess elbehov kommer ner i närheten av sådana nivåer där det börjar bli realistiskt för den enskilde fordonsägaren att producera sitt eget drivmedel. Med Johans räkneexempel ovan så skulle man behöva installera ca 100 kvm solceller för att klara 1000 mil om året - ingen omöjlighet för många villägare idag. Den eldrivna cykeln (och inte minst vissa el-drivna versioner av velomobilen Quest som gå att hitta på youtube) visar att det finns en potential att komma ner mot en tiondel av installationsbehovet från exemplet ovan. Om vi nu tänker oss att Tazzari:n och Veloven/Questen kan mötas på ungefär halva vägen så menar jag att vi kan ana ett långsiktigt hållbart sätt att transportera oss och där vi på våra dagliga max 2x 60 minuter resa klarar att ta oss 4-5 mil enkel väg.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-25        #22308

Magnus, jag har en artikel på gång där jag grottar ner mig i den här diskussionen, vi fortsätter där! Låt mig bara säga att jag inte vill utgå från "långsiktigt", "framtiden" eller "2050". Läget är akut att få väck fulelen.

Mycket fin cykling mellan Flen och Gnesta. Rätt backigt, men det gör inget när solen skiner och det glittrar i sjöarna!

ERIK SANDBLOM 2013-04-25        #22309
Och veloven glänser!

Jag tror det kommer finnas marginalel även i framtiden pga billigt. Samtidigt känns det konstigt att räkna annan el än den jag har betalat för.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-25        #22312

Framme vid dagens etappmål, Järna. Foto från Saltå Kvarn.



Mycket fin cykling var det idag, förutom sista biten som var skräckfylld på smal väg med många Stockholmare som pendlade hem från jobbet till typ Gnesta.

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-26        #22313
Ser fram emot kommande artikel Johan! Har själv hunnit lämna huvudstaden igen så vi missar varandra denna gång.

Har en bekant som under en tid var Saltå Kvarns största leverantör av ekologiska spannmål. Hon har dock lagt ner sin verksamhet efter att i många år ha blivit trakasserad av lokala grupper av miljöengagerade grupperingar.


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22314

Fin liten bro vid Saltå kvarn.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22315

Kulturhuset i Kulturcentrum Järna.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22316

Blått och grönt hus, det gröna med koppling till omdiskuterade antroposofiska Vidarkliniken.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22317

Ja, vi får ses en annan gång Magnus! Finns ju mycket kul cykelevent att åka på. Cykelmässan i Berlin i februari kanske?

Väntar på färjan från Mörkö till fastlandet.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22318

Ombord.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22319

Artikel på Lidingösidan.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-26        #22320

Lidingö kommuns startsida.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-27        #22321

Framme!

Dagens rutt började med en omväg på två mil, eftersom det skulle vara en trevligare väg att inte köra in genom Södertälje. Och visst var det fint ner till Mörkö. Dock lyssnade jag inte tillräckligt noga på instruktionen,  och bestämde mig för att sikta på lunch i Tumba. Mellan Tumba och Flemingsberg var det riktigt dåliga cykelförutsättningar på hårt trafikerad 70-väg med lite vägren. Men innan dess var det väldigt lugna vägar på landet, och efter fanns det cykelbana.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-27        #22324

Skön känsla att rulla in i Stockholm! Jeppe Dyberg Larsen mötte upp med sin holländska Johnny Loco på Söder, här står vi Götgatsbacken. Upptäckte direkt att Jeppe har samma elassistsystem som vi har satt på Veloven! Jeppe är miljöentreprenören som driver Ekocharter, Bonkeli Design, är engagerad i Cradle.net och är nu också med och startar upp MoveByBikes verksamhet i Stockholm.

Notera mannen som tittar nyfiket på Veloven, jag märkte aldrig honom när vi fotades. Men det var en väldig stor uppmärksamhet cykeln fick på Götgatan, så fort jag stannade kom det fram folk och frågade. Får nog köra ett par vändor till där... :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-27        #22325


Jeppe testkörde ett litet varv och konstaterade att det går bra att svänga i full fart till skillnad från Johnny Locon (och alla andra trehjuliga lastcyklar).

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-27        #22326

Efter att ha missat Gunnel på Gunnels cykelbutik med en kvart så körde jag ut till min värd i Nacka, cykelfantasten Magnus McPheat. Hittade en väldigt bra gratisfärja på vägen av roll on roll off-typ. Såna skulle vi ha i Göteborg! Men rampen på ena sidan var tyvärr dåligt utformad, för trång att komma fram på med lastcykel.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-27        #22327

Har jag kört i cirklar?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-27        #22328

Framme hos Magnus (till vänster)! Magnus kollega till höger. Resten av kvällen ägnades åt god mat och dryck och inringda grannar och bekanta som provkörde... :) Magnus testade att köra hämtmat, lastkapaciteten räckte till...


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22331

Hjälten Magnus McPheat såg till att cykeln var i toppskick inför ankomsten till Lidingö.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22332

Passerar Lidingöbron efter snabb cykling genom stan, med Magnus som banade väg.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22333

Fick ett helt otroligt mottagande med applåder, segerkrans av kranskulla (!), presenter och intervju. Till och med polisen stod och applåderade! Här samling vid cykeln efteråt, många nyfikna och inte bara Lidingöbor.

Lidingösidan om dagen.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22334

Kulturchefen John Svensson testar.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22335

Denna flicka visste vad hon ville. Sätet var för långt bort, men det går ju att sitta på kedjeskyddet och trampa. Jag frågade om hon ville att jag skulle skjutsa henne och syrran en runda. Skakade på huvudet. Då frågade jag om hon vill skjutsa mig, och då kom det ett leende... :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22336

Äntligen fler tjejer som provkör! Tekniska nämndens ordförande Ida Drougge (M).

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22337

Resans skönaste bild? "Kan man köpa den här?" var första frågan efter att ha turats om att köra varandra.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22338

Kompiskörning var klart populärt!


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22339

Sen blev det Tweedride med denne trevlige ledare som jag glömde ta namnet på. Jag fick följa med trots att jag inte följde klädkoden! :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22340

Tweedriden gick genom några av Lidingös fina naturområden. Här hittade vi blåsippa!

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22341

Tweed möter teknik.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22342

När jag var på Tweedride så stod Alejandra och väntade på att få provköra utanför Lidingö kommunhus. Inte bra! Så jag körde bort till universitet, där hon satt, så fick hon provköra till slut hon också.


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-28        #22343

På kvällen var det dags för traditionsenlig öl på Monks och lastcykelprovkörning på Norra Bantorget med deltagarna på årets miljöbloggforum. Kompiskörning är tydligen grejen...



Jag måste ju testa att sladda lite på gruset också...


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22344
Svårt att komma iväg från Magnus hus på söndag morgon, alla ska provköra...


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22345

Jag besökte Simon på DeFietsfabriek nära Nytorget på Söder. Det här är en man med många idéer och handlingskraft! Jag tog enormt många foton på fina cyklar, lägger upp ett par stycken här bara.


JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22346

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22347

Longtail med trippla barnsäten och fiffig låsbehållare.

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22348

De färgglada ramarna inbjöd till lite konstfoto...

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22349

Det ska börjas i tid...

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-29        #22350

På söndageftermiddagen blev det en utflykt till Danderyd för att besöka Theodor, Eleonora och Zephie. Hela familjen fick plats! :)

MAGNUS BILLBERGER 2013-04-29        #22353
Vilken succé Johan! Av mig får du fem pedaler av fem möjliga för din test- och kampanjresa. Plus en extra i bonus för alla "recumbent grin":s som du fångar på bild hos dem som provkört.

BENJAMIN GRAHN DANIELSON 2013-04-29        #22354
Hej Johan! Väldigt intressant att läsa om din Quad och resan till Sthlm. Hade vart väldigt kul att provköra och kommer höra av mig nästa gång jag är i Göteborg. Ser stor potential i cykeln. Kommer du cykla hem också?

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-01        #22355
Tack Magnus! Ja, det har verkligen varit roligt att se reaktionerna från de som har testat, det har varit många stora leenden...

Välkommen att provköra, Benjamin!

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-01        #22356

Till slut blev dags att åka hem efter ett par mycket fina dagar i Stockholm. Stort tack till mina fantastiska värdar Magnus och Fiona, båda med ett enormt cykelintresse!

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-01        #22357

Cykeln gick in i en V70 efter att sätet skruvats av och styret fällts fram, en operation på ett par minuter. Bokade en "miljöbil" men fick en T4 Automat av Hertz. "Det var den vi hade inne". Var inte inte läge att tjafsa där, jag behövde komma iväg. Bilen drog, om jag läste av datorn rätt, 0,85 liter bensin per mil på hemresan, men det är ju inga problem eftersom Hertz klimatkompenserar (OBS! ironi). Men jag ska inte gnälla mer på Hertz. Hyrbil tillhör framtiden och Hertz erbjuder dessutom envägshyra vilket jag är tacksam för.

Intressant att reflektera lite över bilresan. Jag förstår verkligen att många har svårt att släppa bilen och förtränga att den är ohållbar, för den här bilen var verkligen ett under av komfort och effekt. Sjukt lyxigt och bekvämt att åka i denna Volvo V70 T4 Automat, och det blev hjulspinn om jag var det minsta oförsiktig med gasen vid starter.

När jag tankade upp den hemma i Göteborg så stannade bensinnotan på 550 kronor. Elen som jag laddat batterierna med på ditresan beräknar jag kostade sex kronor.

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-01        #22358
Dags att summera resan. Det går att se som två delar kanske, som cykeläventyr och som marknadsföring av cykeln. 

Som cykeläventyr ger jag medelbetyg. Det är alltid roligt att ge sig iväg på äventyr, för att det är spännande och man får se så otroligt mycket längs vägen. Men jämfört med Köpenhamnsresan i fjol så kom jag sällan in i det där sköna, avslappnade läget där jag kunde lyssna på musik och poddar eller meditera. Försökte med Sverigeleden/Västgötaleden först, men det var helt enkelt för dåliga vägar för att ta sig fram på. Så efter det blev det större vägar, och då blev det fokus på att ta sig fram säkert i trafiken. Mer kolla i backspegeln än att njuta av resan med andra ord.

Här har Stockholm/Göteborg/alla andra städer däremellan/Trafikverket/Länen/Regionerna lite att jobba på. 2015 står Kattegattleden färdig så att tyskarna, holländarna, fransmännen, danskarna med flera kan cykla Helsingborg-Göteborg på ett bra sätt. Men sen blir det mer eller mindre stopp om de skulle vilja åka vidare mot Stockholm.

Det jag verkligen hade behövt hade varit ett bra kartverktyg, där det framgår om vägen kan fungera att cykla på eller ej. Beläggning, bredd på vägren, förekomst av cykelbana bredvid vägen, höjdskillnader, trafikvolym och hastighetsbegränsning hade varit bra att se. Fick reda på att det finns något som heter Nationella Vägdatabasen, och där kan man få ut en del av dessa data iaf. Men bara en sak i taget och det blir för bökigt om man ska planera sin cykelresa. Kanske ska jag söka pengar från Skyltfonden för att ta fram ett bättre kartverktyg för cyklister?

Som marknadsföring blev det full pott. Mycket stor uppmärksamhet varhelst jag passerade, och den planerade dagen i Lidingö var också mycket lyckad. Många har fått provköra och det blir alltid positiva reaktioner och få tveksamheter kring idén. Skulle tro att det blir mer uppmärksamhet i en större tidning imorgon också.

BO THORéN 2013-05-02        #22360
Härligt att läsa om din lyckade resa till Stockholm. Det är inte bara de som provkör som ler - sitter själv med ett stort leende när jag läser om resan och ser alla som provkör :-) Min familj ser fram emot att få provköra den när du får tid att besöka Sävedalen. Kom gärna en solig dag så bjuder jag på glass på Triumf glasskafé som har ett toppenläge för ytterligare marknadsföring!

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-02        #22361
Mmmm, de har riktigt stora glassar där...

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-02        #22362

DN idag! Visst borde det där frågetecknet tagits bort?

ELEONORA HORN 2013-05-02        #22363
Den mest positiva upptäckten, efter provkörning och inte minst provåkning, var att lastutrymmet är mycket större än jag fått uppfattningen av när jag sett bilder och filmer på cykeln. Både jag och dottern fick lätt plats. Åka-cykel-upplevelsen fick högt betyg av ettåringen.

Sen var det ju roligt att filma när Johan slirade framför oss miljöbloggforumsdelatagare också. Så stabil!

Jag kan se många tillfällen när en sådan här lastcykel skulle vara mycket användbar. Samtidigt får man försaka vissa cykelfördelar som t ex att kunna hänga cykeln bak på landsortsbussar, för att få andra fördelar såsom stabil låda och komfort. Det här är nog inte en cykel som man har som enda cykel, utan som ingår i ett cykelstall med åtminstone en vanlig icke-lastcykel.

ELEONORA HORN 2013-05-03        #22366
Så kul att DN ville skriva om dig och cykeln! Hur fick de reda på din trip till Stockholm och ditt cykelutvecklingsprojekt? Var i tidningen fanns artikeln?

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-04        #22367
Ja, två-tre cyklar är nog inte så dumt om man vill leva ett riktigt bekvämt bilfritt liv. I mitt fall skulle jag gärna ha lastcykel, "vanlig" cykel och en vikcykel. Vikcykeln saknas just nu... Den skulle, i kombination med kollektivtrafik/tåg, ge större frihet att ge mig ut på landet. Sen vore det kul att prova racer som träningsform också, blev lite inspirerad när jag bodde hos den cykelfrälsta värdfamiljen i Nacka.

En liten fågel viskade i DN:s öra... Den kom med i huvuddelen, sidan 15.

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-12        #22378
Har klippt ihop sju minuter film från resan (dra gärna upp bildkvalitén):



Följ gärna Velove på Facebook!
http://www.facebook.com/Velovebikes

MAGNUS BILLBERGER 2013-05-13        #22379

Trevlig film Johan. Gav möjligheter att titta lite närmare på Velove:n.

Att lägga kedja/kraftöverföring på vardera sida ser ut som en mycket listig lösning som skapar fantastiska möjligheter att ta med skrymmande last. Dessutom ser det ut att vara betydligt mer åtkomligt för underhåll och reparationer jämfört med en trike. Har du några funderingar på att kapsla eller skydda drivlinan på något sätt? Borde inte vara så svårt och minska underhållsbehovet.

Skärmarna på framhjulen ser intressanta ut, det ser ut som att du minimerar stänk och sprut på benen. En observation jag själv gjort med min trike är att framväxel och framdrev knappast blir smutsiga alls medan bakväxel smutsas ner ungefär lika mycket som på andra cyklar.

Kul sekvens med sladdandet, men det väcker också funderingar på hur vridstyv Veloven är. Med tanke på storleken och vikten så är det värdefullt att ha en konstruktion som inte sväljer en massa moment genom att vrida sig.

När det gäller energiåtgången så har du ypperliga förutsättningar jämfört med tvåhjuliga pedelec:s. Att kunna ha med sig valfritt antal batteripackar reducerar räckviddsfrågan till en ickefråga.
 


JOHAN ERLANDSSON 2013-05-14        #22380
Japp, lastförmågan blev ännu bättre än vad jag föreställt mig, hade inte räknat med att det skulle gå utmärkt att få en bekväm sittposition på en vuxen som passagerare, utan att få en för hög tyngdpunkt. Och lägger vi till ett lättviktsskåp på det sen så går det att få plats med det mesta, och köra det i alla väder.

Ja, det blir skärm runt bakhjul och sidopaneler som minskar behovet av smörjning av kedjorna bak är det tänkt. Samma observation här, de andra kedjorna hålls rena och smorda mycket längre.

Var tänker du dig att det försvinner energi? Att ramen sväljer energi vid ojämnheter i marken? I fram är det fjädring/dämpning, det sväljer kanske en del energi, något man får betala för ökad komfort och säkerhet vid högre hastighet. Får också effekten att inre bakhjul lyfter vid kraftig kurvtagning, precis som en hästkraftstinn småbil... :) Vi ska stärka upp staget fram till tramporna , där rör det sig fortfarande lite grann när elassist och muskler går på fullt.

Jo, hade jag haft ett batteripack till, dvs 3*16 Ah (24 V) så hade jag haft räckvidd nio mil med mycket last och full assist, vilket borde räcka i de allra flesta fall. På vintern blir det kortare, kanske då man verkligen behöver det extra batteriet.

MAGNUS BILLBERGER 2013-05-14        #22381
De energiförluster jag funderar kring är om chassit böjer sig roterande runt en längsgående eller tvärgående axel (torsionsstyvhet). Flera av de äldre cyklar jag haft har varit ganska påtagligt veka i det avseendet så att bakhjulet/bakpartiet flängde fram och tillbaka när man tog i och trampade. Detta var förstås gynnsamt om man ville få cykeln att sladda ;-). Min MTB jag köpte förra året är raka motsatsen i det avseendet. Den känns som att den håller sig rak och intakt i sin form oavsett hur hårt jag tar i och provocerar.

Rätt avvägd dämpning skulle jag tro snarare minskar energiförlusterna. För en odämpad cykel så ska ju hela massan lyftas över varje ojämnhet och den energin tas från den framåtriktade rörelsen. Och den ackumulerade lägesenergin överförs sällan eller aldrig tillbaka till enbart framåtriktad rörelse.

De förluster som kan finnas i dämpningen är väl främst när kraftöverföringen delvis överförs till dämparen. För moderna MTB har man kommit väldigt långt med att minimera dessa förluster (listiga länkage och geometrier för bakpartiet). Här pratar man idag om att det enda kvarstående minustecknet för en dämpad cykel är den högre vikten.

ERIK SANDBLOM 2013-05-26        #22405
Nu har jag också provat Veloven. Mina cykelögon sa att en sån plåtlåda skulle vara lite tråkig och trög att cykla på. Men den är tvärtom rolig och livlig! Det är svårt att beskriva känslan med ord men jag ska försöka: motorn ger lagom skjuts så det känns lätt och roligt. Fjädring och bromsar funkade enligt förväntning. Styrningen är lätt och naturlig och man sitter bekvämt. Styrgeometri och sånt är inte alltid enkelt, men Johan et consortes har lyckats och veloven känns helt naturlig och kul att cykla på.

Jämfört med konventionella låga velomobiler var veloven enklare att kliva i och ur, bekvämare att åka i, och kändes lite tystare. I låga velomobiler sitter man med huvudet alldeles intill bakhjulet, så man hör tydligt hur kugghjulen väsnas. Mer om det här: Besök på Velomobilcenter utanför Köpenhamn

Ur teknisk synvinkel är växlar och drivlina genialiska. Efter att kedjan gått runt pedalerna driver den ett åttaväxlat nav. För tung last i branta backar behövs lite fler växlar, så efter det finns en kedjeförare för ytterligare växlar. Kedjeföraren klarar det höga vridmoment som uppstår med tung last i uppförsbacke. Eftersom det inte finns någon genomgående axel mellan bakhjulen finns plats till en stor låda med låg tyngdpunkt.

Tyvärr hackade motorn lite, Johan sa att den behövde justeras. Det kändes som att kedjan hoppade. Men det gick bra att ta i, och det gick ganska fort då. Roligt :)

Sammanfattningsvis kändes Veloven mer som en rolig liten bil än som en stor tråkig cykel.

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-26        #22406
Roligt att du gillade den Erik! Det var inte så långt du åkte på den, men din beskrivning stämmer väl med hur jag upplever den. Inte kul att behöva jämföra med bil, men det är nog trots allt bästa liknelsen, som en liten bil! :)

Det var bara en växeljustering som behövdes för att få bot på hackandet, de hamnade ur fas strax innan efter ett större kedjehopp (många småjusteringar som behöver göras fortfarande på denna prototyp). Du får prova igen vid tillfälle! Den kommer att finnas för provkörning på Cykelfestivalen i Göteborg om två veckor t.ex.

JOHAN LUNDBERG 2013-05-29        #22424
Hej Johan,
Jag är imponerad över konstruktionen ni har tagit fram och din marknadsföring av konceptet! Ni har verkligen fått till bra lastförmåga.
Dock tycker jag än så länge att min BikeKart ser coolare ut...




Har byggt om styrningen, bytt växelsystem, ny navmotor utan planetväxel och fått på batteri så nu funkar den riktigt bra.
Ser fram emot att följa fortsättningen på Velove!

JOHAN ERLANDSSON 2013-05-29        #22425
Grattis! Ja, utseendet är ju inte mycket att skryta med, men så saknas ju samtliga karossdelar än så länge också. Har du någon kaross på gång?

Jag skulle ha passat på att åka ut till Täby för att testa!

Kan du berätta mer om växlarna?

JOHAN LUNDBERG 2013-05-30        #22428
Jag har samlat alla växlar under sitsen. Det är 3x7 vilket räcker bra. Håller på med regnskydd- det blir inte en full kaross.

DAG MIDBöE 2013-11-11        #22878
Tack för spännande sida om innovativt lastcykelbygge.
Du kanske hittar fler spännande konstruktioner om du åker till holland i april.

http://www.fietsdiensten.nl/index.php?TableName=menu10

M
ed vänliga hälsningar
Dag

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3480 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik