Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Transportmedel, motionsredskap ...och modeaccessoar?

ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12121

Foto Meligrosa. ♥ Meligrosa bloggar om cyklar, killar och kaffe och använder ofta hjärtsymbolen: ♥

Ecoprofile är inte ensamma om att vara cykelgalna. Det finns en hel genre i bloggvärlden som heter cycle chic. Det betyder att man tar bilder på folk på stan som cyklar, mest kvinnor. Faktauppgifter som t ex att hälften av bilresorna är kortare än fem kilometer brukar man lämna därhän.

Även tidningarna skriver om det. New York Times har haft flera artiklar och får sällskap Svenska Dagbladet, Washington Post, The Times (London), The Guardian, Daily Mail, Evening Standard, New York Post, The Telegraph, The Scotsman, The Globe and Mail, The Gazette, och kanske fler.

Det roligaste cykel-chic-inlägget står Portlands tidning The Oregonian för. Portland är USAs cykelstad nummer ett, men realiteten är att alla inte vågar ge sig ut bland bilarna. Men det är inget problem för den som vill vara trendkänslig. Led cykeln på trottoaren istället! Inga problem.
The Oregonian: The bike as a fashion accessory
Copenhagenize: The Art of Walking Bicycles

Sexistiskt eller jämställt?

I många länder anses cykling vara lite farligt och det är mest män som håller på med det. Cycle Chic kan vara en metod för att få kvinnor att våga börja cykla till vardags. Det är nämligen så att ju fler som cyklar desto säkrare blir det -- det brukar kallas critical mass eller säkerhet i mängden. Vad tror du om det? Är det bara ännu mer könsroller och sexism, eller är det genvägen till morgondagens trygga städer utan trängsel, buller och stillasittande livsstil? Eller båda?

Ämnet tangeras på ett panelsamtal imorgon på Ekocentrum i Göteborg: Torsdag 17/9  Framkomlighet åt alla - kvinna på hoj! Har kvinnor och män olika behov och önskemål av cykelinfrastruktur? Kan det vara så att kvinnor och män har olika synsätt på cyklande? Cykelexperter diskuterar hur cyklande kan vara mer jämställt. Diskussion mellan Eva Lind-Båth (Cykelfrämjandet), Kristina Johansson (Fälbiologerna) och Ian Fiddies (MJV). Plats & tid: Ekocentrum, Aschebergsg. 44, Göteborg, kl 18-20




ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12122


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12123


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12124


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12125


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12126


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12127


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12128


ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12129
Det finns tretusen miljoner såna här bloggar och tidningsklipp. Den här listan finns uppdaterad på Copenhagen Cycle Chic, som startade redan 2006 och alltså kom först! Heja Köpenhamn! Vi skrev om Copenhagen Cycle Chic för två år sen. Ännu fler bilder i den tråden, bl a två från Göteborg!

ERIK SANDBLOM 2009-09-16        #12131

En av cycle-chic-bloggarna heter Paula Rodriguez. Hon har varit med i Wall Street Journal! Wall Street Journal: Risking Life and Limb, Riding a Bike to Work in L.A. Hennes blogg heter Righteous Velo-Metal Broad

ERIK SANDBLOM 2009-09-25        #12264
Och nu kommer pengarna! New York Times: Whose Bike Are You Wearing? Nearly every morning, Renaud Dutreil, the chairman of the North American unit of the luxury and fashion conglomerate LVMH rides to his Midtown office on a black Gazelle, a stylish Dutch commuter bicycle. From his desk — which sits beneath a 1952 Robert Randall photograph of a woman pedaling through the countryside in gray flannel Christian Dior — Mr. Dutreil oversees the business operations of LVMH Inc., which has several brands that have focused on bicycles of late. Fendi, for example, recently introduced the Abici Amante Donna, a handmade $5,900 bicycle with a front-mounted beauty case and saddlebags in Selleria leather ($9,500 for the version with the optional fur saddlebags). At Louis Vuitton, the designer Paul Helbers riffed on Manhattan bike-messenger style at the Paris runway shows in June. Last spring another LVMH brand, DKNY, helped execute the Bike in Style Challenge, in which aspiring designers were asked to create fashionable bike apparel. And in June, Hublot, the luxury watchmaker, partnered with BMC, the Swiss bikemaker, to create a sleek black 11-speed, for about $20,000. Wall Street Journal: New Cyclist Styles Pedal Their Way Into Paris When Paris fashion week starts next week, fashion editors are likely to be pedaling to palatial venues in stilettos and skirts, large leather bags dangling off handlebars. An upright bike beats a tinted-window sedan for showing off an outfit any day.

ERIK SANDBLOM 2009-10-04        #12388



Scientific American: How to Get More Bicyclists on the Road To boost urban bicycling, figure out what women want

I USA är bara en tredjedel av cyklisterna av kvinnligt kön. I Nederländerna hela 55%.


ERIK SANDBLOM 2009-11-11        #12879

416 Cycle Style heter en cykelbildblogg från Toronto. 416 är riktnumret till Toronto. Lite som 08 alltså... förutom att Toronto har Nordamerikas största spårvägsnät :-p Cykelchic påverkar hur folk ser på cykling:
Treehugger: Toronto Gets Its Own Cycle Chic And after many years of pushing my road bike as fast as I could and complaining about the stupidity of not wearing a helmet, I am beginning to see that Mikael Colville-Andersen has a point. As I ride on my much slower Strida and look around more, I see a lot of people looking very much at home on their bikes, comfortable in their environment. There just seems to be a different attitude than that of the spandex crowd. They seem part of the City instead of fighting against it.

http://www.416cyclestyle.com/2009/11/little-red-riding-tights.html

ERIK SANDBLOM 2010-01-13        #13495



BikePortland: Editorial: My year as a woman in a city of bikes

Elly Blue skriver om könsroller. En kvinna som jobbar i en cykelaffär har ibland fått höra, av andra kvinnor, att kvinnor inte vet nåt om cyklar. Elly fortsätter:  

The phenomenon of internalized power imbalances is hardly confined to gender, as I have reason to contemplate daily while riding around town. ... I’ve had plenty of opportunities to reflect on the parallel between two systems where ingrained entitlement leads people to not simply be unaware of their power but to exercise it at the expense of others.

ERIK SANDBLOM 2010-02-22        #13867

"I love color, and I'm willing to give things a try rather than resorting to an all-black uniform".


Meligrosa (även på fotot längst upp) är med i tidningen Bust och bloggar om det:

Get it off your chest.

Här finns artikeln inskannad på Flickr med läsbar text.


ERIK SANDBLOM 2010-03-16        #14111



I Sydney, Australien, debatteras nu om den lokala cyklingens macho-image utgör en säkerhetsrisk. En del vill importera europeisk cykelkultur med ett lugnare tempo och med upprätta brukscyklar, istället för framåtlutade räcers i kolfiber.

Sydney Morning Herald: Safety experts urge cyclists to sit up and take notice

''If we can get more people on this type of bike we will get rid of the monoculture of those people, bent down over the bars with sunglasses … who are happy on roads and don't want to share bikeways with slower riders,'' says Mike Rubbo.

The vice-president of Bicycle NSW, Richard Birdsey, said European bikes were not what local riders needed. ''Upright bikes are all well and good in low speed and flat environments, but I don't think they are suitable for what you have here in Sydney,'' he said. ''They are designed, without sounding sexist, for women.

''If you are moving in the serious traffic here you need something a bit quick, something you can throw around, something more performance oriented.''



FREDRIK BERGMAN 2010-04-21        #14517
Gårdagens Kobra (ett alltid bra program som ibland sniffar reda på trender långt  innan de blivit trender) i SVT handlade enbart om CYKLING. Bl.a. intervjuades den dansk som startat cykelbloggen Copenhagen Cycle Chic (som Eric S länkar till ibland) om cykeln som modeacessoar.

"Kommer cykeln att konkurrera ut bilen? I spåren av bilindustrins djupa kris har cykeln blivit den hippaste kulturprylen. Kobra följer cykelbibeln Rouleurs hovfotograf Camille J McMillan när han fotar ben. Legendariska popikonen David Byrne från Talking Heads berättar om sin nyutkomna cykeldagbok. Och så arkitektkontoret i Köpenhamn som fått det omöjliga uppdraget att förvandla Mexiko City till världens största cykelstad."

Det halvtimmeslånga programmet går att se på SVT Play till den 15/6.


ERIK SANDBLOM 2010-04-25        #14581

Foto Ezra Caldwell/CleverCycles


Om man tycker att det är obekvämt att cykla långt (en timme i streck) i jeans så kan man prova med finbyxor i ullmix. De skaver inte lika mycket, och materialet andas bättre än bomullsjeans. Har man en framåtlutad cykel kan man satsa på lite större midjemått.

CleverCycles och Bicycle Fixation på USAs västkust säljer såna byxor, avsedda för vardagsbruk. De har bla a en avsmalning under knät för dem som cyklar utan kedjeskydd.

Fler bilder


ERIK SANDBLOM 2010-05-08        #14746

Något fler män än kvinnor cyklar i Sverige. Fördelningen är 47% kvinnor (9/(10+9)). Källa Sika, RES 2005-2006 Den nationella resvaneundersökningen, figur 6.1. I USA är siffran 33%, Tyskland 49% och Nederländerna 55%. Jag citerar lite mer från artikeln i Scientific American ovan:

Scientific American: How to Get More Bicyclists on the Road

“If you want to know if an urban environment supports cycling, you can forget about all the detailed ‘bikeability indexes’—just measure the proportion of cyclists who are female,” says Jan Garrard, a senior lecturer at Deakin University in Melbourne, Australia, and author of several studies on biking and gender differences.

Women are considered an “indicator species” for bike-friendly cities for several reasons. First, studies across disciplines as disparate as criminology and child rearing have shown that women are more averse to risk than men. In the cycling arena, that risk aversion translates into increased demand for safe bike infrastructure as a prerequisite for riding. Women also do most of the child care and household shopping, which means these bike routes need to be organized around practical urban destinations to make a difference.


ERIK SANDBLOM 2010-06-03        #14939

Ingen chans att bilister missar den här cyklisten. Foto Elin Bandmann


Kolla in Elin Bandmanns fantastiska cykelfotoblogg! Cykel-chic när den är som bäst.

Put the fun between your legs


ERIK SANDBLOM 2010-06-28        #15075


ERIK SANDBLOM 2010-07-16        #15285

Wall Street Journal: The Season of Biker Chic

In choosing my bike-to-work outfit, I kept in mind that I wanted to arrive at the office ready to work, with no need to change clothes or even shoes. I'd like to believe I looked gloriously Parisian that morning in my Ralph Lauren wedge heels and loose-legged 3.1 Phillip Lim linen slacks, with my laptop and files tucked into a pair of panniers over the rear wheel. I did pick a loose cotton shirt that wouldn't show perspiration.


ERIK SANDBLOM 2011-02-07        #16852

TheCoast: Bicycle factory coming to Halifax
"This is our most popular bike," he says, showing me a Pashley Princess, a British-made bike with an obvious feminine design. “You could argue that we’re a girls’ bike shop. We sell bikes girls-to-boy, three-to-one. Girls and women come in, and they want to talk about bicycles---about beauty and usefulness, and I guess you just don’t talk like that in a sport bike shop."

Min kommentar: varför får bara kvinnor ha praktiska cyklar med lågt insteg och korg på styret?

KJELL ANDERSSON 2011-02-10        #16896

Zetelectric´s Apollo Haga med elkittet Zetspin

Erik!

Det behöver du inte, minst hälften av alla killar som köper någon av våra vanliga cyklar som vi býggt om till elcykel väljer en damcykel.

MVH

Kjell Andersson
Zetcity AB
Hammarby Sjöstad

ERIK SANDBLOM 2014-10-03        #23476
Nederländska kvinnor cyklar mer än amerikanska. Kanske för att barn och äldre cyklar själva, så kvinnorna slipper skjutsa dem överallt?
 
Dutch parents do much less chauffeuring of children and elderly family members than American parents. Neighbourhood schools and high-quality bike infrastructure in the Netherlands make it easy for Dutch kids to walk or bike to school, unlike their counterparts in America, where rates of bicycling and walking to school have been declining for decades. Dutch elderly are also much more independently mobile than their American counterparts.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3500 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik