|
Cykel Twike
Har vi uppmärksammat TWIKE än på Ecoprofile?
Ett trehjuligt elfordon som går att få med pedaler så att man själv kan bidra med framdrivningen. Såg tre stycken i Schweiz i augusti och är faktiskt lite sugen på att skaffa en. Toppfarten uppges vara 85 km/h (vi låg bakom en som med lätthet accelererade upp till 70).
Förbrukningen ligger på 4-8 kWh/100 km vilket samma energimängd som i 0,5-1 liter bensin (1 l bensin = ca 8,7 kWh) http://www.twike.com/
Nej jag tycker inte att detta fordon är tillräckligt uppmärksammat. Om vi försöker lista de egenskaper framtidens fristående transportmedel skall ha så tror jag att Twike uppfyller ganska många av dessa kriterier. Den är snabb, energisnål, tyst, lätt och man blir inte blöt eller kall. jag har inte själv sett eller provat en twike men skulle gärna vilja att någon som provat skrev en rad.
Det finns invändningar mot en lätt elbil ifåga om krocksäkerhet och räckvidd plats i trafiken m.m. Men dessa problem upplever jag som ryggsäcken från ett omodernt samhälle. När vi har kunskap om problemen all energianvändning för med sig är det inte rimligt att sätta krokben för ett sådant här fordon med lagar och förordningar som bevarar det gamla. Hur klassar man t.ex. in ett sådant här fordon? Får man köra på gångvägar. Skall vi inte reservera körfält för smalare fordon för att slippa bygga större vägar? Andra krafter håller emot utvecklingen mot energieffektivare transporter men tiden talar nog för lösningar som Twike ändå
Att man håller sig varm i den här bilen vid kallt väder bygger på att man trampar. Ganska smart.
Vill man hålla 70 km/h så krävs nog en viss viktökande krocksäkerhet, även om det inte krävs lika mycket krocksäkerhet som en bil som når 100 eller 150.
Jag känner större entusiasm inför denna bil än inför dagens sk miljöbilar. Den här bilen kan göra 50km på 43 minuter, bara 13 minuter längre än om man skulle hålla motorvägshastighet, i snitt 100 km/h.
Vägverket säger att 50% av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer, vilket tar 15-20 minuter med en helt vanlig cykel. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer.
En stor del av problemen med bilars energiförbrukning och utrymmeskrav beror alltså på okynnesbilande.
källa Vägverket, Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik
Efter att ha startat denna tråd fortsatte jag att söka information om TWIKE och hittade bland annat följande information:
Den lär klassas som trehjulig motorcykjel i Sverige och för därmed köras på både A- och B-behörighet.
Pris både begagnat och nytt uppfattade jag som ganska högt vilket åtminstone i dagsläget gör mej lite tveksam till köp. Främst eftersom jag därutöver sakna ett Svenskt nätverk med support i form av verkstäder och återförsäljare.
Krocksäkerheten är åtminstone i Sverige en mycket tungt vägande aspekt. Det är min uppfattning att vi framledes behöver kompromissa lite, särskilt vad gäller passiv krocksäkerhet, för att kunna bibehålla vår mobilitet i framtidens energi- och miljöbegränsade samhälle.
Det sägs att norska Kewet/Buddy och tyska City-El är billigare, men saknar pedaler. Är de lika lätta som Twikens 250kg?
http://www.cityel.de/
http://www.elbilnorge.no/
Jag tror också man behöver kompromissa lite på krocksäkerheten. Ett bra sätt att öka krocksäkerheten är att minska hastigheten. Lägre hastighet ger lägre vikt och lägre energiförbrukning.
Det satsas mycket pengar på trafiksäkerhet, det vill säga på ombyggda vägar. Det kanske vore bättre att ta dessa pengar och satsa på att bygga ut järnvägen istället, samtidigt som man dämpar farten på vägarna.
Enligt de flesta trafikforskare är sänkta hastigheter det främsta vapnet för att få ner dödsolyckorna i trafiken. Men om man tvingas välja mellan lägre hastigheter och snabba pendlingsmöjligheter, så prioriteras snabbheten av många lokala politiker och trafikplanerare.
http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1576048
För alltfler människor blir tåg det snabba och säkra alternativet. Det kanske är bättre att rusta upp en gammal järnväg, än att bygga bort en farlig korsning? Nollvisionen är redan förverkligad på järnvägen.
Blir det något köp, Magnus? Eller har du hittat något bättre?
Nej Johan, någon TWIKE är inte aktuell inom överskådlig framtid. Jag har istället börjat intressera mej mer och mer för en velomobil. Mina tankegångar börjar mogna och det utkristalliseras några vilktiga punkter:
Vilka resor har jag tänkt att göra med fordonet? Är det realistiskt att jag faktiskt kommer att göra dessa resor eller kommer jag att välja ett annat färdsätt ändå? Här kom jag fram till att det huvudsakligen är resorna till och från arbetet det handlar om. TWIKE:n är för det användningsområdet en alltför stor och osäker investering så nu är jag mest inne på en Go-One med elmotor. Fullt rustad för att matcha mina behov går den loss på ungefär 1/4 av en TWIKE. Till hösten är det dock dags för föräldraledighet så eventuellt köp blir tidigast nästa sommar. Det kräver lite förhandling på hemmaplan också ;-)
Är inte Twike en velomobil om den utrustas med trampor? Go-One ser verkligen läcker ut, vore kul att testa! Har sett lite filmer på YouTube, och du har väl också lagt upp en här på Ecoprofile tror jag? Undrar hur bekvämt det är att sitta i. Pris? Lagringskapacitet i batteri? Räckvidd? Laddtid? Inköpsställe?
Det är väl en definitionsfråga...
De flesta bekrivningar av velomobilåkande jag tagit del av vittnar om att det är mycket bekvämt. Att jag fastnat för just Go-One är en kombination av egenskaper. Den verkar vara en av de mer robusta, den har skaplig lastkapacitet då man kan sätt motorcykelväskor bakpå och den verkar vara en av de smidigare varianterna att ta sig i och ur.
Jag hade hyfsat framskridna planer på att åka till Donaueschingen (södra Tyskland i Schwartzwald) för en provtur i juni. Tyvärr blir inte den resan av, men då vi har goda vänner som bor ganska nära så ges det säker fler chanser. Vad gäller pris räknar jag med minst 50000 kr, men med mer avancerat växelsystem och eldrift är man nog uppe i 70000 kr. Jag har gjort en grov uppskattning att det skulle ta mej 300-400 jobbresor (tur och retur) att tjäna in en Go-One. Jag tror ett rimligt antagande är att man klarar ca 100 Go-One-jobbresor om året. http://lists.lysator.liu.se/pipermail/hpvs/2006-November/008738.html
Den är verkligen läcker. Lite synd kan jag tycka att det inte ingår lastkapacitet i grundkonstruktionen, att man måste hänga på mc-väskor för att få med sig något. Hade varit smidigt och praktiskt om man hade kunnat stoppa ner ett par matkassar i cockpiten. Handla på vägen hem från jobbet...
Angående priset så kanske man inte nödvändigtvis behöver räkna hem investeringen, även om det naturligtvis blir lättare att motivera för familj, bekanta och arbetskamrater. Känslan att veta säkert att man transporterar sig på ett fullständigt miljömässigt hållbart sätt är ju värt en hel del bara det!
Men jag försvarar själv ofta mina 24 000 på en transportcykel med att det är vad en bil kostar på ett år, och den kunde jag sälja efter jag köpte cykeln.
Jag har länge haft funderingar på att provköra en Twike, och efter att ha läst här växer även intresset för Go-One velomobil. Har någon testat en Twike eller Go-One?
En Tysklands resa för att provköra skulle jag tycka om att hänga med på. Jag har varit i kontakt med Twike försäljning, de har tydligen sålt en till Norge men rekommenderade ett besök i Tyskland.
Magnus, hör av dig till Westlings Cyklar i Stockholm. De säljer en velomobil, Sunrider, som finns med eller utan elmotor.
Nu kan du köpa velomobil i Sverige!
Almedalsveckan. Cykel med lastvagn som tål tunga transporter, vanlig tvåhjulig cykel, liggcykel, trehjuling med ett hjul fram och två bak, trehjulig lådcykel, cykel med annan typ av lastkärra - och en spännande grön velomobil som väckte fleras nyfikenhet. Här framför nya fina kongresshallen granne med Almedalen och havet. Under Almedalsveckan vimlade det av bilar som tjänstgjorde som reklam för låg bränsleförbrukning eller alternativa bränslen - ingen tvekan om att billobbyn var välrepresenterad - men även cykellobyn syntes glädjande nog på Visbys gator. Cykelfrämjandet körde bokstavligen en drive med olika typer av cyklar. Kolla in den söta gröna velomobilen i mitten av tåget! Tyvärr var jag alltid antingen upptagen med något när den körde förbi eller hittade den parkerad utan ägare att fråga ut. Ett roligt, uppseendeväckande inslag under veckan var det dock, ordnat av Cykelfrämjandets nybildade gotlandskrets.
För närbild se länken: http://www.ekobogotland.se/78.html
Då fick jag till det till slut med en provkörning. Jag fick också en detaljerad genomgång av velomobilutbudet av herr Maier på Velomobiles. Mitt besök på gav en mängd intressanta insikter som jag tänkte dela med mej av:
Sedan jag skrev här sist så har Go-One kommit med en ny modell som heter EVO. Till skillnd från tidigare modeller är EVO betydligt mer optimerad på aerodynamiken. EVO:n var den första jag provsatt och även om den ger ett mycket gediget intryck så har den svagheter som gör att den faller bort från min lista över möjliga fordon. Ett sammantaget intryck är för övrigt att varje modell har sina specifika fördelar och nackdelar, men att det inte ännu finns den optimala velomobilen för alla. EVO.s stora nackdel är rutan som tydligen gör det hopplöst att köra i regn eller dis. Priset är kanske också något avskräckande.
Leiba classic (den lilla gröna på Eleonoras bild ser ut att vara en sådan) löste regnproblemet med att ha en öppningsbar glipa i framrutan. Enkelt, men smart. Leiban imponerade med komfort (bra möjliget att stuva in last, smidigt insteg och bekväm sits), men är inte särskilt snabb och förmodligen ganska tung att trampa uppför.
WAW imponerar med låg vikt och kapacitet till höga farter. Den är dock inte så bra fjädrad och bullrig att åka i. Kanske mer ett tävlingsredskap än ett bruksföremål.
Mango och Quest var de modeller som tilltalade mej mest. De kombinerar behaglig gång med robust utförande och acceptabelt låg vikt. Hjul och kraftöverföring är i hög grad skyddade vilket är en stor fördel om man vill kunna köra i regn och på grusvägar. Det som kan tala emot är främst priset, men också att den är lite trixig att komma i och ur samt att den har begränsade lastmöjligheter.
Min provkörning begränsade sig till ett par turer i en Quest vilket var en otroligt inspirerande upplevelse. Att utan större ansträngning kunna hålla 30 km/h är häftigt. www.velomobiles.de
Så då får vi snart se dig i en Quest mellan Borlänge och Falun? ;-)
Det har hänt saker med Go-One sedan jag skrev om den sist. Basmodellen heter idag Evolution och kan fås från fabrik som byggsats från 5700€. EVO-K är en öppen modell och EVO-R är värstingen som i grundutförandet pressats ner till garanterade 20 kg! För den som är beredd att betala lite (eller snarare mycket) mer än grundpriset 12000€ går det att komma ner på 17 kg. I dessa kilon ingår dock inte hardtop:en som väger ytterligare 1,4 kg. 17 kg är också vad min trike väger och då är det en av de lättare på marknaden. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|