|
Samhällsplanering Ge oss vackrare platser
Malmö stad körde nyligen kampanjen "inga löjliga bilresor" för att uppmärksamma problemet med att folk reser så korta sträckor med bil. Även kollektivresorna är korta. En genomsnittlig spårvagnsresa är under fem kilometer, en sträcka som görs snabbare på cykel.
Varför vill folk inte cykla eller gå? Vädret tror jag inte på som förklaring, det är ju kallt att vänta på bussen. Ett annat svar tror jag är att den offentliga miljön är rätt och slätt ogästvänlig. Trafikbuller har jag skrivit om tidigare, och gågator är nästan alltid populära även bland köpmän när de väl anläggs. Men skönhet är också viktigt, och kanske något som man bör lägga mer pengar på.
Bilden här ovan är inte från någon katedral utan från metron in Tashkent. (Bilden kommer från den här sidan med fler foton från Tashkent.) Det finns drösvis med andra vackra tunnelbanestationer på bloggen Beautiful subways from around the world. Här nedan är en från Boston:
Nu är detta visserligen bilder på tunnelbanestationer, men min tanke är att vackra offentliga miljöer och platser gör det trevligare att vistas där helt enkelt. Det ska kännas ballt att vara fotgängare eller cyklist.
Enligt Sikas rapport Bantrafik 2006 är den genomsnittliga tunnelbaneresan cirka 5,5 km, och den genomsnittliga spårvagnsresan 4,5 km.
En annan vacker station är järnvägstationen Gare de Lyon-Saint-Exupéry TGV. Den här bilden från Wikipedia.
Reklambild från cykeltillverkaren Brompton. Samma järnvägstation. http://en.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Lyon_Saint-Exupéry
En annan reklambild från Brompton. Bilderna tagna av Olivier Pascaud. På hans hemsida finns bl a bilder på stadslandskap.
Visa era bilder! Hur tycker DU att stan ska se ut så att fler vill använda staden som ett vardagsrum och inte som en trafikled?
Buchanan Street, Glasgow, Skottland.
Spejsad tunnelbanestation i Barcelona.
Design boom: subway architecture Logga in för att svara |
Böcker (2) Magasin (3) Återanvändande/upcycling (1) Miljökonsult (1)
|