|
Cykel Bil Bilbranschen pratar cykelhjälm men tiger om bilhjälm
Ett hjälmliknande pannband skulle minska bilisternas skallskador med 44 % Erfarenheten från Australien visar att bland bilister som kommer till sjukhuset så är det ofta huvudet som tagit värsta smällen. En fransk studie visar att bland bilförare som omkommit i trafikolyckor så har hälften allvarliga eller mycket allvarliga skallskador. Ingenjörer har nu konstruerat ett pannband som ska minska bilisternas skallskador med 44 %. Av någon anledning har bilbranschen inte hakat på detta. Däremot har två biltillverkare börjat med reklam i syfte att få cyklister att bära hjälm. I somras utlyste Fiat en tävling i samband med lanseringen av sin nya bil. Man kunde skicka in sin grafik till en cykelhjälm och vara med och tävla om tretusen euro. Den aktuella hjälmen hade få och små lufthål för att bli mer grafikvänlig och för att bäraren skulle slippa den otrevliga känslan av vind i håret. I Nederländerna, världens säkraste cykelland, har Volvo startat en kampanj för att barn ska använda cykelhjälmar. I ett pressmeddelande noteras att 35 barn i Nederländerna dör varje år i trafiken. Att de flesta troligen blev överkörda av en bilist framgår dock inte. Källhänvisningar: "Eco Fashion" by FIAT 500 & VOGUE Volvo introduceert kinderfietshelm Volvo introduces helmet to protect against Volvos Volvo gets behind cycle helmets for kids - BikeBiz Cykelsmart: Gästbloggare: Cykling förlänger livet och ökar trafiksäkerheten Centre for Automotive Safety Research: CASR Headband The development of a protective headband for car occupants Prevention of head injuries to car occupants: an investigation of interior padding options Head injuries to car occupants resulting from crashes on Australian roads are a major cause of death and permanent brain damage. ... Protective headwear, similar to a soft shell pedal cycle helmet, is estimated to be much more effective than padding the car in preventing cases of fatal brain injury and in improving the outcome in cases of severe brain injury. With each of these forms of protection the benefit appears likely to be greatest for cases which would otherwise sustain a brain injury of moderate severity (improved outcome in 40 and 25 per cent of cases respectively). The fatal injuries of car drivers. Ndiaye A, Chambost M, Chiron M. 3.4. Injuries responsible for death The injury description was sufficiently complete to explain the death of 287 casualties with at least one AIS 4+ injury. These injuries were 478 in number and are described in detail in Table 3. The four most frequently affected areas were the thorax (62% of casualties), the head (49%), the abdomen (10%) and the spine (9%).
Mikael Colville-Andersen: Why We Shouldn’t Bike with a Helmet Mikaels tal har väckt rektioner. Bland andra denna: Bicycle Helmet Safety Institute: Danish Speaker Opposes Helmet Use "His conspiracy theories about auto manufacturers waging a war on bicycles because they threaten the dominance of cars, and doing it by promoting helmets, are laughable."
För en introduktion till hjälmdebatten kan man se på wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm Grist har nyligen publicerat en översikt på hjälmdebatten av cykelbloggaren Elly Blue: Grist: Helmet Wars: A gripping account of the great bicycle helmet campaigns
Stiftelsen FIA Foundation ger pengar till Världshälsoorganisations WHO hjälmkampanj. FIA Foundation:s motto är "for the Automobile and Society". FIA Foundation grundades av Fédération Internationale de l'Automobile, som samordnar motorsportklubbar. FIA Foundation arbetar för att motorcyklister och cyklister ska ha hjälm. En relevant uppgift är att i 70% av kollisioner mellan bil och motorcykel i USA så är det bilisten som gjorde fel. I kollisioner mellan bilister och vuxna cyklister i England är det helt bilistens fel i 60-75% av fallen. Istället för att köra hjälmkampanjer kanske FIA borde kampanja för lägre hastigheter, och att medlemmarna helt enkelt cyklar istället. Foundation backs WHO helmet initiative The Helmet Initiative website will provide best practice examples, legal and technical information and news to governments and road safety campaigners, and was supported by the FIA Foundation as part of its ongoing financial support to the WHO Strategy for Road Traffic Injury Prevention in low and middle income countries. The Guardian: Risky cycling rarely to blame for bike accidents, study finds With adult cyclists, police found the driver solely responsible in about 60%-75% of all cases, and riders solely at fault 17%-25% of the time. Forbes: The Wild One According to the Second International Congress on Automobile Safety, the car driver is at fault in more than 70% of all car/motorcycle collisions.
En konstutställning med cykelhjälmar i Vancouver, Kanada sponsrades av bilmärket Scion, som ägs av Toyota. Non-profit pro-helmet group in Canada sponsored by automobile producer The Prohab Helmet Show recap
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/vinn-nu-bidrag-raddar-airbag-hjalmen_5854149.svd Denna airbag cykelhjälm kanske fungerar i bilen också?
Jag har hört någonstans att en bilist håller ett större avstånd från en cyklist utan cykelhjälm än de med.
Charlotte, en studie i England visade att bilister kör närmare cyklister med hjälm, vilket ökar olycksrisken. Studiens författare använde en cykel med mätutrutsning som registrerade avståndet när 2500 bilister passerade. När han cyklade med hjälm fick han i genomsnitt 8,5 centimeter mindre utrymme av bilisterna. Forskning o Framsteg: Cyklister med hjälm mer utsatta Drivers overtaking bicyclists: objective data on the effects of riding position, helmet use, vehicle type and apparent gender. Accident Analysis & Prevention
Hjälmpropagandan illustreras med en cykel där bromsvajern är av BikeBiz: Motoring organisation backs cycle helmet compulsion Despite the fact many times more children suffer head injuries in cars, in playgrounds and at home, GEM Motoring Assist chief executive David Williams does not advocate compulsory helmet wearing for all children at all times, just when they ride bikes. ... GEM has a leaflet, available on its website as a PDF, which shows the organisation knows precious little about genuine safety. 'A guide to safer cycling' shows a family in hi-viz vests, all wearing helmets. The girl in the front of the group is riding a bike with an unworkable front brake. Såhär ser bromsen ut med vajern påkopplad och spänd: en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake#V-brakes
BikeBiz: AA to distribute free bicycle helmets in London Brittiska Automobile Association delar ut gula hjälmar och reflexvästar till cyklister i London.
Att frambromsen är urkopplad på ett barns cykel kan mycket väl vara avsiktligt. Dagens V-bromsar nyper bra och det är inte ovanligt att den som är ovan välter cykeln över framhjulet. För några år sedan när jag provade ut en cykel var cykelhandlaren väldigt tydlig med att jag måste ta det försiktigt med frambromsen. Han vittnade om att han hade haft ett par riktiga incidenter pga av just detta.
Foto Jan Heine Jag håller med om att v-bromsarna kan vara lite nypiga, men det är ändå orimligt att helt haka av bromsen. Det är i så fall bättre att vänja sig vid bromsen innan man ger sig ut på tur. Vill man kunna stanna riktigt snabbt ska man använda enbart frambromsen samtidigt man häver sig bakåt. Se bild. Braking Technique
FN har tagit fram en broschyr om trafiksäkerhet där man hyllar den "obundna välgörenheten" FIA Foundation som grundades av motorsportförbund, se ovan. I broschyren avbildas barn på ett övergångsställe. Barnen har flaggor och hjälmar och är kopplade till varandra med hundkoppel eller dylikt. Road Danger Reduction Forum: What’s wrong with the UN “Decade of Action for Road Safety”
BikeBiz: "Millions of children at risk" by not wearing cycle helmets, says fuel firm Brittiska bensinbolaget Jet, som ägs av oljebolaget Conoco-Phillips, skriver i ett pressmeddelande att det borde vara lag på cykelhjälmar i England.
Ett assistansbolag för bilister i England sponsrar hjälmivrarna Bicycle Helmet Initiative Trust (förkortas BHIT eller "be hit") Compulsory cycle helmets UK initiative - GEM Motoring Assist GEM Motoring Assist is delighted to be one of the sponsors of an outstanding initiative by the Bicycle Helmet Initiative Trust. During the next few weeks teacher packs including notes and DVDs will be sent to every school in England, Wales and Northern Ireland. These packs provide information and guidance to allow teachers to create stimulating and interesting lessons on why all young cyclists should always wear a helmet. Teachers can also apply for a free demonstration kit which shows how an egg can be prevented from breaking when ‘fitted’ with a helmet like protector. Bicycle helmets: A very British obsession - Environmental Transport Association
Head injuries and bicycle helmet laws - Accident Analysis and Prevention Despite the risk of dying from head injury per hour being similar for unhelmeted cyclists and motor vehicle occupants, cyclists alone have been required to wear head protection. Helmets for motor vehicle occupants are now being marketed and a mandatory helmet law for these road users has the potential to save 17 times as many people from death by head injury as a helmet law for cyclists without the adverse effects of discouraging a healthy and pollution free mode of transport.
Classic Race giver skolebørn tryghed - Danmarks Radio De hurtige biler i weekendens Classic Race i Aarhus skal gøre livet lidt mere sikkert for alle de nye skolebørn i byen. Pengene fra velgørenhedsløb går nemlig direkte til Børneulykkesfonden og omsættes i et tilbud om cykelhjelm, gul vest og refleksbånd til de ca. 3000 børn, der starter i skole efter sommer, fortæller Niels Brøchner fra Classic Race.
Volvia bloggar om allt man ska tänka på när man skjutsar sitt barn på cykeln. Det är ju så trevligt att cykla men glöm bara inte att barn inte kan andas när man cyklar, skriver Volvia, på grund av fartvinden. Pakethållare kan rasa ihop när man minst anar det och barnsitsar gör att cykeln vinglar. Hjälmar är en självklarthet och Volvia tipsar om att läsa på om hjälmens alla spännen och remmar. Inlägget sponsras av NTF. Eller är det tvärtom? Cykla lugnt och säkert i sommar. Volvia – Barnsäkerhetsbloggen Små barn har svårt att få till sig andan när det blåser.
Även Canadian Automobile Association verkar för att cyklister ska bära hjälm. CAA Bike Safety Cycling is a reasonably safe activity that millions of us enjoy, but every year many cyclists die after a crash or collision. Most die because of head injuries. Many more suffer permanent brain injury. You should wear a helmet every time you ride a bicycle.
VTI-forskaren Anna Niska frågar sig om det är rimligt att ställa högre krav på cyklister, som ofta är barn och ungdomar, än på bilförare. VTI aktuellt nr 2 2012
Sthlm Bike är ett motionslopp utan tidtagning som vill ge cyklister möjligheten att uppleva ett tyst Stockholm en morgon i september. Loppet sponsras av Peugeot och hjälm är obligatoriskt. Samtidigt har det skotska cykelfrämjandet slutat gör reklam för arrangemang där hjälmar är obligatoriska. De menar att hjälmsnacket hämmar cyklingen och ger deltagarna en falsk trygghetskänsla. Cycling body withdraws support for events that encourage the use of safety helmets - The Scotsman Scotland's leading lobby group for cyclists is to cease advertising events that insist on the compulsory use of safety helmets because it fears the measure puts riders off the sport and exposes them to potential danger. ... Spokes claims drivers give helmeted cyclists less space as they overtake because they appear “safer” and that some cyclists take more risks when wearing a helmet. In some crashes, Spokes claims, helmets can make some head injuries worse. Helmets feedback & factsheet - Spokes Our basic point is that using a helmet should be a choice – but also an informed choice. Police, sales outlets and other helmet-promoting organisations should give the whole picture. Public and publicly-funded bodies such as Cycling Scotland should be balanced in their use of pictures. Bodies with a commercial interest in helmets should be required to explain the cons as well as the pros.
Hjälmreklam passar så bra bland bilreklamen. Göteborgs-Posten tjänar mycket pengar på bilreklam, och har ett erbjudande om cykelhjälm till alla med GP:s kundkort. GP 23/8.
Redigerare: Var inte blyga! Placera skrämselpropaganda om cykelhjälmar bredvid era översvallande biltester! Framsidan på Dagens Nyheter, 21 maj 2016. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|