|
Cykel Wallström spiller tid på motion
Idag var EUs miljökommissionär Margot Wallström värd för radioprogrammet Sommar i P1. Hon berättade att hon börjar arbetsveckan med att vakna kl 06 och ta ett motionspass innan jobbet. Hurtigt, eller hur? Nja, just den här måndagen var det för jobbigt så hon stod över. Jag tror säkert att det går bättre i vanliga fall, men det finns ändå ett grundläggande fel här.
Problemet är inte att Wallström inte är tillräcklig hurtig, problemet är att hon inte får motionen automatiskt, t ex genom att cykla till jobbet. Även om hon bor långt från kontoret skulle hon kunna cykla till någon lämplig hållplats och åka kollektivt (limousin?) resten av vägen. Eller, för att få extra mycket motion, kan hon cykla hela vägen någon gång i veckan.
När Wallström tänker igenom olika besked så sker det i bilen på väg till olika ställen, berättar hon. Säkert är det massor av människor jorden runt som tänker precis som hon. Det är inte så konstigt att man är för trött för att motionera, om man har vattentäta skott mellan vardagsresorna och motionen.
Som miljökommissionär har Wallström medverkat till en del bra initiativ, t ex den årliga mobilitetsveckan där städer kan få bidrag till att genomföra en bilfri dag. En skur av statistik piggar upp: Nästan 40% av transportsektorns klimatutsläpp kommer från privatbilar i städer. Var tredje bilresa i städer är kortare än tre kilometer och snittbeläggningen är 1,2 personer per bil.
EU har också tagit fram en trevlig broschyr "Cycling – a way forward for cities and towns" som slår hål på många myter. T ex är cykeln populär i backiga Basel, som faktiskt är den enda staden i världen där det endast finns uppförsbackar. Trots det sker var fjärde resa i Basel med cykel. Och i vintriga Västerås sker var tredje resa med cykel.
Men det verkar som att cyklismen fortfarande är någonting som handlar om att trycka upp broschyrer och ställa till med årliga jippon. Det är fortfarande inte någon vardagsföreteelse ens för dem som förespråkar det.
Tänk om det handlade om alkohol. Man trycker upp broschyrer om att vara nykter, och sen berättar man i riksradio om hur man börjar veckan med att gå på avgiftning efter helgens excesser. Man producerar statistik om alkoholens skador, och sen tar man stora förhandlingar med spritbranschen om att minska alkoholhalten i dryckerna. Den som framhåller värdet i att helt enkelt dricka färre drinkar blir påhoppad som alkoholfascist. Man får höra att man inte ska blanda sig i enskilda människors rätt att dricka alkohol, varsomhelst och närsomhelst. Medborgarna uppmuntras att viga en dag om året åt att inte dricka någon alkohol, men på de flesta krogar nöjer man sig med att för ovanlighetens skull erbjuda apelsinjos brevid alkoholen.
Bilden visar Margot Wallström, Romano Prodi och Isabelle Durant på den första bilfria dagen 1999. Isabelle Durant var då Belgiens transportminister. Cyklar dom en gång i veckan, eller bara en gång om året? Dom kanske inte hinner cykla eftersom dom motionerar så mycket?
Mobility Week 2003 - Car Free Day frees the streets for the people
Hmm. Bara uppförsbackar? Det var nog ett skämt som jag inte förstod. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|