|
Cykel Svensk Cykling sätter press på politiker – lanserar cykelmanifest
Svensk Cyklings cykelpolitiska manifest Ökad cykling ger bättre miljö, folkhälsa och trafiksituation. Varje satsad krona ger många kronor tillbaka till samhället. Något som politikerna pratar om allt mer. Regeringen lyfte exempelvis i våras fram behovet av ett tydligt folkhälsoperspektiv i de transportpolitiska målen.
Tyvärr riskerar dessa mål att stanna vid vackra ord. Därför vill branschorganisationen Svensk Cykling nu sätta press på politikerna. Genom att lansera ett purfärskt manifest. Så här inför riksdagsvalet får politikerna därigenom konkreta råd på vad som kan göras för att göra Sverige cykelvänligare.
Lanseringen av ett cykelpolitiskt manifest gör också att Svensk Cykling blir tydligare med sitt mål – manifestet består av branschorganisationens hjärtefrågor.
I manifestet ställer Svensk Cykling fem politiska huvudkrav för ökad cykling i Sverige. Med rätt satsningar och bra politiska beslut blir Sverige ett cykelvänligare samhälle. Och det vinner vi alla på.
Svensk Cyklings politiska krav:
- Att pengar för investeringar i cykelinfrastruktur öronmärks och återrapporteras av regeringen, regioner och kommuner.
- Att skattereglerna ändras så att cykling uppmuntras – t ex vad gäller friskvårdsbidrag för cykling som motion och/eller avdragsrätt för arbetsgivare som möjliggör cykelköp.
- Att cykelparkeringar byggs vid bostäder, arbetsplatser, köp- och resecentra.
- Att kollektivtrafik (både buss och spårbundna färdmedel) möjliggör att cyklar kan tas med.
- Att framkomlighet och säkerhet för cyklister förbättras (se exempel på hur i bifogad pdf).
Här kan du läsa manifestet i sin helhet: http://www.welcom.se/wkr0013.pdf
Svensk Cykling har tidigare i år släppt en bok som ska få fler att ta cykeln till jobbet – Cykelsmart. Läs mer om boken här: http://www.cykelsmart.se/cykelsmart-boken/
Cykelsmart är dessutom en blogg som skrivs i Svensk Cyklings regi. Besök bloggen här: http://www.cykelsmart.se http://www.svenskcykling.se
Härligt att Svensk Cykling vågar ställa krav! Det här är saker som nästan alla borde kunna ställa upp på också.
En annan organisation som tar bladet från munnen är "Inte Bilen Under Milen", som drivs av Gröna Bilister och Sjukgymnastförbundet.
Men var är Cykelfrämjandet? http://www.intebilenundermilen.se/
Instämmer. Bravo.
Helt rätt att den svenska cykelbranschen organiserar sig och ger sig in i den politiska debatten. Om bilbranschen har kunnat få politiker att äta ur deras hand i decennier så borde väl tillverkare och handlare av cyklar åtminstone våga och kunna höras lite grann?
Men var är föreningssverige?
Cykelklubbar, Cykel- och Friluftsfrämjandet?
Jag har inte följt alla nyheter men var i London för några veckor sedan och där har politikerna skapat ett alternativ till Sveriges "Hem-PC". 1000GBP kan arbetstagaren låna förmånligt för cykel och kringutrustning och betalar av via lönen med reducerad skatt.
http://www.dft.gov.uk/pgr/sustainable/cycling/cycletoworkguidance/#a1000
Kanske något för Sverige?
Köpte dessutom en tidning "Ride to Work" (utgiven av Cycling plus) späckad med argument för cykling och referenser till diverse undersökningar. Mumma för cykelentusiasten och den som ännu ej är övertygad med alla dess fördelar för den enskilde, miljön och inte minst samhället. Bl.a. kunde man läsa om hur en psykolog videofilmat hur bilister beter sig mot cyklister. Långt hår (kvinna) och utan hjälm fick cyklisten mest utrymme vid vägrenen. De med hjälm fick minst utrymme. NHS i UK har också insett fördelarna med fler som cyklar.
Anders
Trevligt litet inslag med Uppsala cykelförenings ordförande Per Eric Rosén i UNTs webb-tv Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|