Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Samhällsplanering   

Framtidens godstransporter

MATTIAS CARLSSON 2012-05-27        #20747
Öppen utfrågning om framtidens godstransporter som hölls i Riksdagen i mars i år.

Webbsändning av seminarium, där flera av de frågor som har tagits upp här på Ecoprofile tidigare diskuteras.

Det moderna samhället är beroende av väl fungerande godstransporter med höga krav på effektivitet, ekonomi och kvalitet. Samtidigt ställs allt högre krav på att godstransporterna ska minska utsläppen av i synnerhet, växthusgaser när klimatfrågan blir allt viktigare. Inför kommande riksdagsbeslut om utformningen av framtidens transportsystem bjuder trafikutskottet in till en offentlig utfrågning om godstrafikens fortsatta utveckling för en hållbar tillväxt.

Ur programmet:
  • Hur ser godstransportmarknaden ut och vilka trender är viktiga för den fortsatta utvecklingen?; Inge Vierth, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)
  • Hur ska godstrafiken utformas för att främja basindustrins fortsatta utveckling?; Stig Wiklund, Näringslivets transportråd
  • Hur kan godstrafiken förenas med en utveckling av klimatsmarta transporter?; Erica Kronhöffer, PostNord
  • Hur ska framtidens infrastruktur för godstransporter utformas?; Generaldirektör Gunnar Malm, Trafikverket
  • Vad innebär EU:s transportpolitik med inslag som transeuropeiska nätverk och godskorridorer för Sverige?; Stefan Back, Transportgruppen
  • Hur effektiviseras godsets förflyttning från leverantör till slutkund?; Prof. Kenth Lumsden, Chalmers Tekniska Högskola
  • Elektrifiering av tunga vägtransporter – vägen framåt?; Prof. Harry Frank, Mälardalens högskola
  • Frågor från riksdagpolitiker mfl



MATTIAS CARLSSON 2012-08-22        #21145
Den 20 november arrangerar Svenska Miljöinstitutet (IVL) sin årliga konferens på temat Hållbara Transporter. På schemat står bland annat en debatt om infrastruktursatsningar:

Stora infrastruktursatsningar gasa eller bromsa för miljöns skull?

Sätter klimat- och miljömålen stopp för utvecklingen av nya transportlösningar? Räcker det att öka effektiviteten och hållbarheten i de system vi har, eller måste vi satsa offensivt på en ny hållbar infrastruktur för vägar, hamnar och järnvägar?

Viktigast är att effektivisera!
Håkan Johansson, nationell klimatsamordnare på Trafikverket, har på uppdrag av Naturvårdsverket och regeringen tittat på vilka åtgärder som krävs för att Sverige ska nå de uppsatta klimatmålen.

Sverige behöver ny infrastruktur!
Per Bondemark, ordförande i Näringslivets transportråd och vice vd för SSAB, om infrastruktur som nått sina ekonomiska och tekniska livslängder.

Debattpanel:
Ulla Hamilton, trafikborgarråd (M) Stockholm
Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys, KTH
Matilda Ernkrans, riksdagsledamot (S) och miljötalesperson
Jakob Lagercrantz, ordförande, Gröna Bilister
Per Bondemark, ordförande, Näringslivets transportråd
Håkan Johansson, klimatsamordnare, Trafikverket


JOHAN ERLANDSSON 2012-09-25        #21275

Lastcyklar kan med lätthet ersätta 25 % av stadens godstransporter, enligt ny forskningsrapport. Ännu mer, om infrastrukturen anpassas till cykeltransporter.

http://www.lowtechmagazine.com/2012/09/jobs-of-the-future-cargo-cyclist.html
 

ERIK SANDBLOM 2012-09-25        #21277
Jag är skeptisk. Det står "40 percent of deliveries involve just one box" men antagligen gör man många leveranser på varje runda. Således går det bra att göra en leverans per cykel, men ska man göra flera kan man behöva cykla tillbaka till lagerhuset, en gång per leverans.

Å andra sidan, Posten har ett helt gäng postcyklar och elmopeder till brevutdelningen, så de visar att det går. Jag kan också tänka mig att många kurirföretag använder större bilar än som egentligen behövs.

En annan lösning på leveranser är att godset åker kollektivt. Jag har hört att vissa företag inte gillar det, eftersom vad som levereras när och till vem kan vara känslig information som man vill ha för sig själv. Samtidigt kan det finnas förvaltningar som skulle kunna samordna transporter, t ex skolor, sjukhus och annan förvaltning.

STAFFAN BOLMINGER 2012-09-25        #21278
I en microterminal likt den vi har på Lindholmen fungerar det med lastcykel, lätt! 

Det finns lite om tänket här: http://www.slideshare.net/JohnEW/session-73-christoffer-widegren Det är ett bildspel om utökningen där en microterminal skall ner under Nordstan för att försörja centrum.
Jag skall förmedla Christoffers adressuppgifter så kanske det kan testat i verkliga livet. Microterminalen på Lindholmen skall utökas på Lundbystrand nu i vinter. Du kan åtminstone få massa statistik på hur många paket och hur stora de är, för den statistiken finns tillgänglig. Dessutom hur många transporter som en Microterminal kan ersätta. Det är många!!! Just nu är det en lite el-lastbil med kärra bakom. 

Noterbart är också att detta är den enda kommersielt bärkraftiga microterminal i Europa! Den finansieras av fastighetsägarna och de tycker att paketservicen blivit bättre, trafikmiljön förbättrats samt att de gillar att antalet fåtervinningsfraktioner dessutom ökat. För det är återvinningsmaterial som den lilla elbilen tar med sig tillbaka då den levererat paket. 

/Staffan

ERIK SANDBLOM 2012-09-29        #21288
Staffan, kan man säga att ett ökat användande av lastcyklar förutsätter att man omorganiserar om godstransporterna så att det blir fler men mindre fraktterminaler? Lastcyklarnas fördelar framför skåpbilar ligger ju på mindre godsmängder på kortare avstånd.

Kan man rent av tänka sig att godskunderna skaffar sig egna lastcyklar för att hämta och lämna godset? Lite som att man hämtar sina paket i mataffären nuförtiden. Ibland får jag saker hemkörda med kurir, och det är jättedumt eftersom jag inte alltid kan ta emot precis när de råkar komma. Det är mycket smidigare att hämta i mataffären, som har bra öppettider.

Spinn gärna vidare!

MATTIAS CARLSSON 2013-09-24        #22806
Järnvägsgruppen på KTH har  tagit fram en rapport med förslag på åtgärder för att öka mängden godstrafik på järnväg i Sverige. Ett par av förslagen är att möäjliggöra för längre tåg (upp till 2000 meter) och högre hastighet dagtid (från 100 km/h till 120 eller 140)) för att minska omkörningsproblemen som uppstår när gods- och passagerartåg delar på spåren. De investeringar i spår och bangårdar mm som behövs kostar i storleksordningen 50 miljarder kronor.

Artikel i NyTeknik

Logga in för att svara


Produkter

Återanvändande/upcycling (1)
Magasin (3)
Miljökonsult (1)
Böcker (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2812 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen