Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Förnya nattågen istället för att lägga ner dem!

ERIK SANDBLOM 2014-01-16        #22981

Den här tyska sovvagnen har 80% fler kupéer än SJs sextiotalsvagnar. Foto © Jan Lindahl

SJ har beslutat att lägga ner nattågen Malmö-Stockholm i slutet av mars. I SJs pressuttalanden vill de ge sken av att kunderna föredrar att åka snabbtåg på dagen, men så är det inte riktigt. Nattåget är framme i Stockholm flera timmar tidigare än snabbtågen, och på kvällen ger nattåget möjlighet att vara kvar i stan senare än vad kvällsflyget eller snabbtågen ger.

Många har reagerat på SJs beslut, bland dem Region Skåne. I en debattartikel i Sydsvenska dagbladet skriver direktörer och politiker om hur nattåget ger dem mer tid med familjen och färre tidiga morgnar. De berättar att många av deras kollegor inte ens vet att det finns ett nattåg, vilket pekar på dålig marknadsföring.

Uppdatering 17 januari: Efter påtryckningar öppnar SJ för att ändra sig, se nedan.

Flera andra nattåg har lagts ner de senaste åren. Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn är borta, medan Malmö-Berlin bara går på sommaren. Lyckligtvis finns exempel från Finland och Tyskland på hur nattågen kan förnyas. Egen sovkupé är attraktivt och därför har de finska och tyska bolagen köpt in dubbeldäckade sovvagnar som rymmer fler kupéer. De tyska sovvagnarna har 80% fler kupéer per vagn än vad SJs gamla sextiotalsvagnar har. Det förbättrar nattågens ekonomi.

De tyska och finska nattågen har separata avdelningar för resgods och cykel. Det gör nattåget till ett bekvämt alternativ trots att sovkupéerna inte har så mycket plats för bagage. Hanteringen av resgods är en service som kan avgiftsbeläggas och ge extra intäkter till operatören, på liknande sätt som på flyget.

Liggvagn är ett billigare alternativ, men dagens resenärer är inte vana vid att dela liggvagnskupé med främmande personer. Det innebär en ovälkommen intimitet. Idag är det vanligt att flyga, och många flyg kan beskrivas som nattflyg. Om en exempelvis flyger från New York till Europa så avgår flyget på kvällen och är framme tidigt på morgonen i Europa. Tidtabellen är mycket lik den för nattåget Malmö-Stockholm.

Air Canada
Air Canada International Business Class

På flyget erbjuds därför stolar som kan fällas helt platt, och stolarna är skärmade så att passagerarna inte ser varandra när de sitter eller ligger ner. Eftersom många är vana att resa på det sättet numera, samtidigt som de är ovana att åka nattåg, så skulle tröskeln för att åka nattåg kunna sänkas med en liknande inredning på nattåg. Sådana liggbås skulle kunna bli ett billigare men ändå avskilt alternativ för de som inte vill betala för egen sovkupé.

Ett snedställt liggbås tar ungefär lika mycket plats som två stolar. En dubbeldäckad vagn inredd med liggbås skulle rymma lika många platser som SJs liggvagnar från åttiotalet. Små låsbara skåp för värdesaker skulle ge en extra trygghet.

Det finns gott om goda exempel för hur nattågen kan anpassas till dagens krav på komfort och god ekonomi. Frågan är bara vem som ska satsa. I debattartikeln i Sydsvenskan föreslås att Trafikverket handlar upp tågen på samma sätt som idag sker med nattågen till Norrland. Författarna pekar också på SJs vinstkrav som ett hinder för nattågen.

Nattågens fördel framför flyg och morgontåg är att resenären kommer fram tidigare, men ändå kan sova längre. Med moderna fordon skulle den fördelen komma till sin rätt.

Länkar

Mer om de finska sovvagnarna:
Trevlig resa i de nya tvåvåningssovvagnarna

SJ slopar nattåget Malmö-Stockholm. SVT
– Vi får ingen lönsamhet på nattågen. Intresset är för litet. Vi har många avgångar dagtid som kunderna kan välja istället, säger Björn Nilsson, VD för SJ Norrlandståg med ansvar även för SJs nattåg på sträckan Malmö-Stockholm.

"Näringslivet behöver nattågen" - Sydsvenskan


Region Skåne protesterar mot nedläggningen av nattågen

Nattågen knyter helt enkelt ihop landet på ett sätt som andra färdmedel inte kan.

Vem är SJ till för? Aftonbladet


Går det kvällsflyg till Stockholm? Ljungbergs blogg

Nej ingen brukar ställa frågan i rubriken. Men när jag berättar att jag åker nattåg Lund-Stockholm nästan varje vecka är det mycket vanligt att jag får frågan: Finns det nattåg till Stockholm? Anledningen att jag ofta får frågan är naturligtvis att marknadsföringen är helt obefintlig. Liksom utveckling av koncept och erbjudande. Hade SAS och Malmö Aviation agerat på samma sätt hade de troligen också haft problem.

Niklas Orrenius: Snart tvingas jag sluta resa som en gentleman. Dagens Nyheter
Jag reser varje vecka och har ännu aldrig åkt med ett försenat nattåg.

Kristdemokrat vill rädda SJs nattåg. Dagens Opinion
– Första morgontåget går klockan 5.30 och man är framme i Stockholm 9.40. Då är man kanske på plats klockan tio i bästa fall.

Namninsamling. Vi vill ha kvar SJ-Nattåg Malmö-Stockholm
 

Se också gammal tråd: Gör julresan med nattåg



MAGNUS BILLBERGER 2014-01-16        #22984
Så typiskt SJ och deras uppdragsgivare! Det är uppenbart att man inte i första hand är intresserad av att erbjuda samhällsnytta utan det är vinstmaximering som gäller. Samma sak var det när man slingrade sig ur den möjligen något mjukt formulerade skyldigheten att erbjuda cykeltransport.

Nej det är hög tid att man säger adjö till vinstkraven hos statliga bolag för att istället lägga vikt på hur de ska uppnå större samhållsnytta. Vissa bolag kan mycket väl komma att kräva skattesubvetionering, men det kan då bli mycket väl investerade pengar.

ERIK SANDBLOM 2014-01-17        #22986
Magnus, det finns mycket samhällsnyttig tågtrafik, till exempel är nattågen till Norrland upphandlade av Trafikverket. Även lokaltrafiken är upphandlad och en del av lokaltågen kör på långa sträckor som Köpenhamn-Göteborg och Köpenhamn-Växjö-Kalmar. Kanske borde även nattågen Stockholm-Malmö upphandlas.

ERIK SANDBLOM 2014-01-17        #22987
Karin Svensson Smith på Resenärsforum har träffat SJs ledning, som nu säger att tåget kan bli kvar om Region Skåne och näringslivet lovar att åka mer. SJ uppger att resandet måste öka med 30% för att tågen ska bli lönsamma.

Nattågen kan bli kvar. SVT

Nytt hopp för nattågen. Sydsvenskan
Beskedet var att nattåget kanske kan räddas – om antalet resande ökar med 30 procent.

ERIK SANDBLOM 2014-01-21        #22994
Suhonen: "Regeringen får inte jävlas med skåningarna hur som helst" - Sydsvenskan
Varje vecka i ett års tid har jag tagit nattåget till Stockholm; utan det hade jag aldrig flyttat till Malmö. Möjligheten att ha en helt vanlig dag med familjen eller en arbetsdag som avslutas med sömn på tåg är avgörande för att veckopendlandet mellan jobbet i Stockholm och livet i Malmö skulle lyckas.

ERIK SANDBLOM 2014-02-02        #23014

Tåget får kraft från ovan

ERIK SANDBLOM 2014-04-23        #23207
Tidningen Fokus skriver om nattåget.

Missar tåget. Fokus
Oavsett om man tror på klimatförändringarna är det i alla fall underligt att Swedavias avkastningsmål är lägre än både SJ:s och Jernhusens. I praktiken innebär det en kapitalförflyttning från järnvägar till flygplatser – så att både Brommas och Arlandas storslagna utbyggnader till viss del finansieras av tågresenärerna.

ERIK SANDBLOM 2016-02-08        #23937


ERIK SANDBLOM 2016-02-11        #23939
Fördubblat resande på nattågen Stockholm-Malmö och +23% på nattågen till norra Norrland under 2015! Så nu är väl nedläggningshotet borta ett tag. Efter nedläggningshotet – nu ökar nattågen. P4 Norrbotten

ERIK SANDBLOM 2016-07-26        #23985

Fler bilder på det österrikiska förslaget till nya liggvagnar. Här syns korridoren. I förgrunden syns två bäddar med dörren öppen. I bakgrunden med dörren stängd. Foto Provodnik.
 

ERIK SANDBLOM 2017-08-30        #24123

Nu kan man åka nattbuss San Francisco-Los Angeles. Bussen heter "Cabin" och har bäddar i längsled, istället för på tvären som på europeiska nattåg. Avgång kl 23, ankomst kl 07.

Why an eight-hour bus ride from Los Angeles to San Francisco might beat a flight. The Economist

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (17)
Cyklar (6)
Elcyklar (54)
Cykelleasing (1)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2706 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen