Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Markbunden kollektivtrafik   

Servicevägar längs järnvägen kan bli cykelbana

ERIK SANDBLOM 2014-07-18        #23355

Lekarekulle, söder om Göteborg. Den lilla vägen till vänster är ett lugnare alternativ för cykling än riksvägen på andra sidan järnvägen. Foto Erik Sandblom

Längs järnvägar löper ofta småvägar som används av järnvägspersonalen för att underhålla el- och signalanläggningar. De är utmärkta att cykla på, med flacka lutningar och rak linjeföring. Haken är att de inte ansluter till vardagliga målpunkter som är lämpliga att cykla till. De leder helt enkelt ingen vart.

När regeringen nu satsar på nya järnvägar Göteborg-Borås och Södertälje-Linköping ska det utredas hur servicevägarna också ska kunna fungera som cykelleder för turism eller vardagsärenden.

Det vore inte bara mycket kostnadseffektivt att bygga cykelbanor när maskinerna ändå är framme. Det vore också ett bra sätt att sälja in järnvägen till kringboende som kanske inte får någon nytta av tågen då de bara köra förbi utan att stanna. Det skulle vara extra betydelsefullt med tanke på att Trafikverkets satsningar på 2+1-väg i praktiken stängt hundratals mil landsväg för gång, cykling, mopeder, ryttare med flera.

Regeringen vill bygga cykelbanor utmed stambanan. Dagens Nyheter
Hon vill utreda om de servicevägar som byggs i samband med järnvägsbygget senare ska kunna användas som cykelbanor.
 

Bygg stambanor för cyklister. Patrik Kronqvist, Expressen
I torsdags föreslog cykelexperten Krister Isaksson att Trafikverket samtidigt borde utreda möjligheten att bygga nya cykelbanor längs spåret. Fördelarna är många. Omvandlar man i efterhand de service- och anläggningsvägar som ändå krävs för bygget till cykelväg blir kostnaden försumbar. Det vore dessutom ovärderligt vid exempelvis urspårningar, då passagerare enkelt kan evakueras till cykelbanan i stället för att tvingas gå långa sträckor längs rälsen.

Givetvis kommer ytterst få människor att cykla hela vägen mellan Stockholm och Malmö. Men det är inte heller poängen. Cykelbanor av hög kvalitet kan istället binda samman städer och samhällen längs vägen – och med de nya broar som krävs i många fall skapa rejäla genvägar. Det skulle vara extra betydelsefullt med tanke på att Trafikverkets satsningar på 2-1-väg i praktiken stängt hundratals mil landsväg för cyklister Beslutet måste dock komma i tid. Att i efterhand bredda broar och tunnlar skulle bli orimligt dyrt.




Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2961 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen