|
Cykel Cyklisters fart är inte problemet
Cykelbanor längs Köpenhamns gator är nästan alltid enkelriktade. Det underlättar samspelet med bilister i korsningar. Foto © Mikael Colville-Andersen/Copenhagenize
Många upplever att cyklister kör för fort. Men mätningar från Göteborg och andra städer visar att nästan alla cyklar långsammare än 30 km/h, vilket ju inte anses för fort när det gäller bilister.
Att cyklister ändå uppfattas som fartdårar kan bero på dubbelriktade cykelbanor. I korsningar är konventionen att korsande trafik kommer från vänster, men dubbelriktade cykelbanor bryter mot mönstret. Cykeltrafiken kommer då från bägge håll, vilket kan upplevas som att cyklister "dyker upp från ingenstans", alltså från höger. Det bekräftas av forskning från Chalmers.
I Göteborg har dubbelriktade cykelbanor sämre säkerhet i korsningar än vad enkelriktade cykelbanor har. Det gäller inte bara fyrvägskorsningar utan även T-korsningar och de allt vanligare rondellerna.
Den så kallade GCM-handboken utges av Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting. Där beskrivs hur gång- och cykelbanor ska utformas. Bland annat rekommenderas att dubbelriktade cykelbanor i stadsmiljö gärna ska byggas om till enkelriktade, för att förbättra samspelet mellan cyklister och andra trafikanter.
Kombinerade gång- och cykelbanor är en annan faktor som försvårar samspelet. Där ska cyklister samsas med fotgängare, utan någon separation. De så kallade GC-banorna är egentligen trottoarer där det är tillåtet att cykla, och då kan cyklister upplevs som dårar.
Elcyklarnas intåg anförs ibland som en förklaring till höga hastigheter på cykelbanan. Men motorn på en elcykel stängs av efter 25 km/h, vilket gör att elcyklar smälter väl in i den vanliga cykeltrafiken.
Fartmätning från Heden, Göteborg. Varken fotgängare eller cyklister är särskilt snabba. Men fartskillnaden kan ändå vara besvärande om de ska dela samma bana. Diagram och mätning: Rolf Broberg
Alltför många cyklister kör för fort, hänsynslöst och lagvidrigt.
Nästan alla (94%) låg mellan 15 och 30 km/tim. ... Medelhastigheten för alla cyklande var 21,5 km/tim.
Målinger på Nørrebrogade viser, at cyklisterne efter 'grøn bølge' blev indført nu gennemsnitligt kører 20,3 kilometer i timen, hvor de tidligere havde en noget lavere gennemsnitsfart på 15,5 kilometer i timen på grund af de mange stop ved lyssignaler.
Bicycle Safety in Gothenburg. A case study of bicycle – motor vehicle collisions on one- and two-way cycle paths at intersections av Ragnar Gauti Hauksson
Gcm-handbok. Utformning, drift och underhåll med gång-, cykel- och mopedtrafik i fokus (PDF). Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting
Anledningen till att dubbelriktade är mindre säkra än enkelriktade, är att de ger dålig säkerhet i korsningar där samspelet mellan fotgängare, cyklister och bilister försvåras. Att cyklisterna kommer från ”fel” håll, försvårar situationen ytterligare. I stadsmiljö där det är tätt mellan korsningarna är med andra ord enkelriktade cykelbanor ofta att föredra och bör eftersträvas vid om- eller nybyggnation. sidan 69.
In Denmark, the on-street, bi-directional facility was removed from Best Practice for bicycle infrastructure over two decades ago. That in itself might be an alarm bell to anyone paying attention. These two way cycle tracks were found to be more dangerous than one-way cycle tracks on each side of the roadway. There is a certain paradigm in cities... I'm not saying it's GOOD, but it's there. Traffic users all know which way to look when moving about the city. Having bicycles coming from two directions at once was an inferior design.
Nu får Göteborg en alldeles ny och fin enkelriktad cykelbana längs Aschebergsgatan nedanför Chalmers! Foto Daniel Sjölund Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|