Affärsnätverk    Organisationer    Medlemmar    Konsult    Om oss Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Mordet på den elektriska bilen -filmtajm på söndag 2 september

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-01        #2921

Ibland blir det kul när filmtitlar översätts till svenska... I SVT:s tablå hittar man ovanstående filmtitel på söndag 2 september kl. 22.15. Det är alltså filmen "Who killed the Electric Car" som visas då, tack Eva Håkansson för tipset! Eva kommenterar filmen med "Verkligheten överträffar i detta fall nästan dikten". Tobias Jansson recenserar filmen i Camino nr. 3 som kommer i dagarna och Karl Jonasson har kommenterat filmen i bifogad tråd.

http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=649#2667



ERIK SANDBLOM 2007-09-03        #2928
I filmen påstås att elbilarna är rena även om elen kommer från kolkraft. Anledningen till detta, läser jag på länken nedan, är att bilarna laddas på natten och körs på dagen, så man utnyttjar el som annars skulle gått till spillo. Stämmer det? Eftersom USA sträcker sig över flera tidszoner kunde man tro att man kan tidsmässigt matcha elförbrukningen med elproduktionen. Men de tre-fyra tidszonerna kanske inte räcker för detta; idealt skulle man behöva sprida elen över tolv zoner för att kunna matcha elproduktionen tidsmässigt. Det låter verkligen smart att utnyttja spilld el. Är det lika bra som det låter?

http://www.pluginamerica.com/faq.shtml

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-03        #2929
Jag tror att du kanske har misstolkat texten? I USA är de bekymrade över att överbelasta nätet, så de har gjort en del beräkningar som visar att nätet klarar av alla elbilar förutsatt att de laddas på natten. Eller har du någon specifik text att peka på som säger att det går en massa el till spillo idag? Jag skulle säga att det möjligtvis gäller för elkapacitet. Även om det skulle vara så, så tycker jag att man får vara lite försiktig med att säga att energi är ren bara för att det är spillenergi. Genom att köpa spillenergi bidrar man också till att hålla den smutsiga energikällan igång. Göteborg Energi hävdar t.ex. att fjärrvärmen är kanonbra eftersom mycket av värmen kommer från oljeraffinaderier...

ERIK SANDBLOM 2007-09-04        #2930
Jag fattar det som att de inte diskuterar kraftöverföringen utan kraftproduktionen: Although Plug In America favors more use of electricity for transportation, we wont need additional generating capacity for this for decades to come. Sedan råkade jag läsa lite snabbt, de pratar om hyrbider och inte rena elbilar: The existing electrical grids off-peak capacity for power generation is sufficient to power 84% of commutes to and from work by cars, light trucks and SUVs without building a single new power plant if people drive plug-in hybrids, according to the U.S. Department of Energy. Det kanske låter lite bättre än det är, eftersom de pratar om kapacitet för kraftproduktion. Det kan t ex innebära att man inte behöver bygga nya kolkraftverk, men att man låter dom köra dygnet runt istället för bara på dagarna. Man laddar alltså bilarna på natten. Iofs kanske kraftverken körs mer eller mindre dygnet runt redan idag, den frågan kan jag inte.

MIKAEL JOHANSSON 2007-09-04        #2931
Man menar att befintliga elkraftverk normalt går ned i kapacitet nattetid då såväl industrin som samhället i övrigt förbrukar mindre elström. Genom att köra dessa befintliga kraftverk till 100% även nattetid så kan man ladda så många plug-in bilar som du anger om laddningen sker på natten. Men de befintliga kraftverken ökar då naturligtvis sina koldioxidutsläpp i de fall som de eldas med fossil råvara. Många i USA menar att en succesiv övergång till elfordon ändå ger en minskning av deras totala koldioxidutsläpp eftersom de förutom kolkraftverk även har vattenkraftverk, kärnkraftverk och en snabbt växande vindkraftsverksutbyggnad. Det påstås även bli möjligt att ta hand om den koldioxid som kolkraftverken genererar. En annan viktig anledning är att minska sitt beroende av importerad olja. Det går rykten i USA om att ifall trupperna dras tillbaka från Irak så kommer oljepriset att stiga från $3 dollar per gallon till $9 dollar per gallon. Så antagligen vill Bush inte dra tillbaka trupperna förrän man ser ett sätt att ersätta oljan.

ADAM KRISTENSSON 2007-09-05        #2934
Anledningen till att elbilen är renare trots att den går på kolkraftsel är att produktion, distribution av el och diesel och motorns verkningsgrad totalt sett är knappt 20% för en bensin/dieselbil medan den är knappt 70% för en elbil. Dessutom så blir luftföroreningar lokalt från ett kolkraftverk ringa (i moderna anläggningar) jämfört med de mycket hälsovådliga luftföroreningar som kommer från diesel/bensin-bilens avgaser. Man beräknar att luftföroreningar dödar 300 000 människor i förtid i Europa varje år. Det är i vissa länder ett större problem än växthuseffekten, varför elbilen är en perfekt lösning både för klimatet och hälsan. Se mer i länken nedan och ELFIRs nyhetsbrev nr 6/2007 för att få reda på lite mer om verkningsgrad.

http://www.elbilarsverige.se/elfir.html

ADAM KRISTENSSON 2007-09-05        #2936
Förresten, det kan inte vara så högt som 70% för elbilar med kolkraft. Transport av kol till kolkraftverket, andra förluster vid kolförbränningen är nog inte medräknade. Men den totala verkningsgraden måste väl ändå vara högre än 20% misstänker jag... Med vindkraft kan vi nog komma nästan upp till 70% däremot.

MATTIAS CARLSSON 2007-09-05        #2937
Adam: Svaret (eller i alla fall ett försök till svar) finns nog i denna EU-finansierade rapport. Det är en s.k. "well-to-wheel"-studie. Där man både räknat effektiviteten i framställning och distribution ("well-to-tank") och effektiviteten i sjlva fordonet ("tank-to-wheel"). Jag har inte hunnit läsa rapporten själv än. Om det är någon som gjort så får denne gärna göra ett litet referat.

http://ies.jrc.cec.eu.int/wtw.html

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-05        #2939
Kolla detta inlägg, där står mycket om det som sagts de senaste inläggen.

http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=511#2514

ADAM KRISTENSSON 2007-09-05        #2940
Hmm, men till slut måste vi ändå räkna om hur mycket fossil CO2 som förbrukars wheel-to-wheel i elbilen jämfört med bensin/diselbilen. Det är svårt att hitta siffror på det. Någon som har sett detta?

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-05        #2941
Räknar man på 100% kolkraft så blir det inte lägre koldioxidutsläpp, enligt beräkningar av Per Kågeson, se länk. Det är jag beredd att tro på. Frågan är hur relevant det är att räkna på 100% kolkraft, särskilt i Sverige där endast ett par procent av elkonsumtionen utgörs av kolkraft. Det fina med elbilen är ju dessutom att den kan köras på en massa grejer som inte är lika lätt fixat med förbränningsmotor. Vindkraft, vattenkraft, solkraft...

http://www.ecoprofile.se/1010_540_Kageson_utvarderar_plug-in:_marginalelen_

MIKAEL JOHANSSON 2007-09-05        #2943
För att inte sprida felaktiga budskap så bör vi nog lita en del på Kågessons rapport (bortsett från marginalel som är fel). Den rapporten, liksom någon annan rapport som jag har läst, säger att den elbil som får sin elström enbart från kolkraft släpper ut lika mycket eller mer koldioxid än en bensindriven bil när man räknar well-to-wheel. Därför så bör inte människor köpa en elbil om de har en elleverantör som säljer el baserad enbart på kolkraft. Alla andra kan med gott samvete göra det. Så om du vill minska dina koldioxidutsläpp genom att köpa en elbil, kolla först upp vad din elleverantör har för "portfölj" av el.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-21        #3282
Det kommer en uppföljare till filmen, med den fiffiga titeln "Who saved the electric car". Läs i slutet av bifogad artikel.

http://www.cbsnews.com/stories/2007/09/06/sunday/main3239838.shtml

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-18        #3608
Mordet på elbilen gav smak för mer mord? Man kan se saken på fler än ett sätt naturligtvis. Men att ta död på elbilen för att invänta bränslecellsbilen har kostat vår planet en fruktansvärd växthuseffekt och en exploatering av regnskogarna. Och fortfarande så vill många oljebolag och politiker att vi ska fortsätta att vänta på bränslecellen och dess vätgasinfrastruktur. Hmm. Nedanstående länk är till en film som ligger på YouTube. Kommer elbilen att mördas återigen av oljebolagen och av politikerna?

http://www.autobloggreen.com/2007/11/17/miles-automotives-no-gas-required-c

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2766 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik
Bloggportalen