|
Markbunden kollektivtrafik Rälsmössan ger nytt liv åt slitna räler
Ibland skickar Banverket ut pressmeddelanden om att man ska slipa rälsen. Det gör man för att tågen ska gå tystare och jämnare. När rälshuvudet är helt nerslipat så byts hela rälen ut. Därför har forskare i Luleå kommit på idéen att sätta en mössa på rälen istället för att byta ut hela rälen. Eftersom tillverkning av ett ton räl skapar två ton koldioxid, kan stora mängder koldioxidutsläpp sparas bara genom att stålåtgången minskar. Rälsmössan består av extra slitstarkt stål som idag används som pansarplåt och slitplåt i entreprenadmaskiner. Kostnaden med rälsmössan beräknas bli halverad jämfört med spårbyte, och om hänsyn tas till den förväntade ökade livslängden så reduceras kostnaden med 75%. Rälsuppfinning från Luleå sparar pengar ReRail - Utvecklingsprojekt
Jag har någon gång sett någon som räknat med produktionen av rälsen i jämförelser mellan olika transportslag, och kommit fram till att tågtrafik då inte blir ett så bra miljöalternativ som det brukar framhållas som. Vet du något om det, Erik?
Två ton koldioxid för ett ton räl låter ganska lite, har de räknat med svensk i princip koldioxidfri elmix då tro?
Från Linköpings universitet:
Det är främst stålet i rälsen som gör järnvägsbyggen till energislukare. Eftersom det används i stora mängder och kräver mycket energi att framställa, är stålet den för Banverkets miljöarbete viktigaste produkten. — Energianvändningen kan skilja upp till 50 procent mellan olika stålverk. Banverket borde i sina upphandlingar ställa krav på en mer miljöanpassad produktion, säger Niclas Svensson. Livscykelanalysen bygger på uppgifter från bygget av ett nytt dubbelspår mellan Kallhäll och Kungsängen i Stockholms län. För den 6,9 km långa banan gick det åt nära 900 ton material varav 94 procent var bergkross, 4 procent betong och 2 procent stål. Om man däremot ser till energiåtgången svarade stålet för 77 procent, bergkrosset 9 procent och betongen 4 procent. http://www.liu.se/liu-nytt/pressmed/arkiv?newsitem=6477
En av de större fördelarna med ReRail miljömässig förutom minskat behov av nytt stål är de sänkta underhålls- kostnaderna för rälen. En minskning med mellan 70 till 50%.
Detta gör att tågtransporterna ökar sin konkkurenskraft eftersom "spårhyran" borde kunna sänkas. Ökas konkurenskraften kan flera transporter flyttas över till järnväg. Dessutom ökas tillgängligheten på banan p.g.a. mindre underhåll, (ingen slipning).
Nu går tåget till Amerika
Nu ska rälsmössan testas i TTCI i Pueblo Colorado USA. TTCI är ett företag som ägs av amerikansk järnvägsindustri och som testar och certifierar bland annat järnvägsprodukter för den globala marknaden.
Vägbyggen större klimatbov än väntat - Miljöaktuellt Det handlar om nybyggen, men också renovering och underhåll av befintliga vägar. Uppskattningsvis bidrar vägnätet till utsläpp motsvarande 2,5‒3 miljoner ton koldioxid per år, vilket är ungefär 15 procent av Sveriges inrikestransporter. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6)
|