|
Bil Stadsmotorvägarna som revs
Ett beprövat knep för att förbättra stadsmiljön är att bygga ringleder och tunnlar för biltrafiken. På det frigjorda utrymmet bygger man spårväg och gågator. Men det finns också exempel på att man hoppar över steget med ringleder och tunnlar och går direkt till gågator. I Seoul byggdes på sextiotalet en upphöjd, knappt sex kilometer lång motorväg över en bäck, Cheonggyecheon. Motorvägen befordrade 168 000 bilar in till stan varje dag. I bäcken dumpades avfall och snart ville ingen vara i området. Med det växande välståndet i Sydkorea fick man nya prioriteringar och år 2002 lovade en av kandidaterna till borgmästare, Lee Myung Bak, att om han blev vald skulle han riva motorvägen och återställa bäcken. Han blev vald och skred till verket med att riva motorvägen. Bilarna skulle inte ledas om eller bort, istället satsade man på den slitna busstrafiken. Att bygga ut tunnelbana skulle bli dyrt och ta lång tid, men med ett snärtigare bussnät skulle man snabbt kunna få förändring. Det lades ut 74 kilometer bussfiler och tidtabellerna synkroniserades med tunnelbanan. Bussarna har GPS-mottagare så att trafikledningen kan följa framfarten och justera tidtbeller och rutter, och se till att bussarna kommer snabbt fram. Trafikomläggningen skedde övernatt 1 juli 2004 och efter en kaotisk start började bussresandet öka. I oktober 2005 kunde Seoulborna börja använda sin nya park. Vattnet i bäcken är dock inte helt äkta. Den blir ibland torr och därför måste man i början pumpa in 120 000 kubikmeter vatten i bäcken. Läs mer om Cheonggyecheon i TIME - Saving Seoul och se bilder på Wikipedia. Portland, Oregon Staden Portland i delstaten Oregon på USAs västkust demolerade en motorväg längs floden redan 1974. Inte heller den motorvägen ersattes av någon annan led, men det fanns sedan tidigare en parallel motorväg en kilometer inåt landet. Där motorvägen tidigare gick finns nu en park, Tom McCall Waterfront Park. Tom McCall var Oregons guvernör under tiden man slopade motorvägen. Paris Även i Paris finns planer på att riva den fyrfiliga Voie Georges Pompidou längs floden Seine. Här vill man att folk ska välja taxi, färjor, tunnelbanan ska få senare öppettider, särskilda filer för taxi och utryckningsfordon, cykelbanor med mera. Läs mer på Plan de déplacements de Paris.
Hälften av biltrafiken i Paris är korsande, folk ska från förort till förort. Därför anser man inte att det inte behövs någon trängselskatt. Istället införs fartbegränsingar på 30 km/h och det blir färre p-platser. Paris miljöminister säger att Paris blev av med hundratusentals jobb under den bilvänliga perioden. Mer om det på Times, Paris bans cars to make way for central pedestrian zone. http://en.wikipedia.org/wiki/Harbor_Drive
BikePortland.org: Inspiration from Seoul: An ambitious plan to increase biking
I Seoul är det bara 1,6% av befolkningen som cyklar regelbundet. Nu vill man öka detta till 10% till 2020. För att nå dit installeras cykelparkeringar och duschar vid metrostationer.
Det blir också 207 km cykelbanor som åstadkoms genom att smalna av utrymmet för bilar.
Se också:
The Guardian: Heart and soul of the city
The demolition of a vast motorway through the centre of South Koreas capital and the restoration of a river and park in its place proves that mega-cities can be changed for the better.
Även San Francisco har rivit motorvägar även om en jordbävning 1989 hjälpte till. Istället för att laga den upphöjda motorvägen Embarcadero beslöt man att riva den. Man märkte nämligen att det inte blev trafikkaos efter att motorvägen tillfälligt stängdes.
Istället för motorvägen finns nu en boulevard med fyra filer för snabb biltrafik, 50 km/h, samt två lokalkörbanor för parkering och cykeltrafik. Det finns en spårväg också.
I San Francisco skedde 3.7% av alla resor med cykel år 2003.
Streetfilms: San Francisco: Removal of the Embarcadero Freeway
San Francisco Bicycle Plan Draft Goals and Objectives
Scientific American: Removing Roads and Traffic Lights Speeds Urban Travel
Conventional traffic engineering assumes that given no increase in vehicles, more roads mean less congestion. So when planners in Seoul tore down a six-lane highway a few years ago and replaced it with a five-mile-long park, many transportation professionals were surprised to learn that the city’s traffic flow had actually improved, instead of worsening.
Seoul: Till 2014 blir det 88 kilometer ny cykelbana i Seoul. En del utrymme tas från bilarna. En åttafilig väg smalnas av och blir sexfilig. Två av de sex filerna blir bussfiler. På båda sidor av vägen blir det cykelbanor.
City to pave miles of new bike paths
En motorväg genom San Francisco ersattes av Octavia Boulevard. Streetsblog: America’s Least Wanted Highways
The Congress for New Urbanism released a highly entertaining top ten list today: the North American highways most in need of demolition.
Infrastructurist: Huh?! 4 Cases Of How Tearing Down A Highway Can Relieve Traffic Jams (And Save Your City)
Toronto Star: Chop Gardiner, Miller says
Torontos borgmästare vill riva två kilometer motorväg vid sjöstranden.
Some cities want fewer roadways, not more It turns out that New York actually tore down an elevated highway in the 1970s. Sam Schwartz was the chief engineer for the NYC Department of Transportation then. The highway had begun to crumble, so the city dismantled 60 blocks and replaced it with a regular street. Schwartz: After that, we had trouble tracing about one-third of the people. Transit went up. We had the same number of people coming in, but they weren't coming in by cars. Logga in för att svara |
Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16)
|