Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt   

Chatten på svt.se/plus

THOMAS LILJEBRO 2008-04-01        #4966
Har kopierat den till ett word dokument och lagt upp på länken nedan. Tänkte om ni ville kommentera det som sades och kanske också det som visades i programmet.

http://cid-648fede5cdb6e32f.skydrive.live.com/self.aspx/PLUS/Chatt%20efter%



MAGNUS KUMLIN 2008-04-02        #4973
När man läser sådana här chatter inser man vad lite folk faktiskt vet. Eller framför allt inser man hur dåliga folk är på att leta reda på information om saker på internet på egen hand. Vi kanske skulle göra mer reklam för Ecoprofile som den fantastiska informationskälla som det faktiskt är? :D

ROBERT ENGLISH 2008-04-03        #4977
Lasse Swärd måste ha en tung högerfot alternativt är det något fel på hans V50. Kör själv en Ford Focus FFV som har samma chassi och samma motor och snittförbrukningen är ca 1 l/mil, inte 1,47 som Lasse tycks åstadkomma. Önskar dock att även min Focus drog lite mindre etanol och en rimlig förbrukning borde vara 0,7 l/mil men då krävs det att basmotorn är snålare då etanolen har mindre energiinnehåll. Om man gör som många tillverkare och bara konverterar en stor bensinmotor med många hk så blir förbrukningen därefter. Ska bli kul att se vad en Renault Twingo med etanolmotor drar (om de nu inte stoppar i Meganemotorn på 1,6 L, då har vi samma problem).

MAGNUS BILLBERGER 2008-04-03        #4987
Ganska underhållande läsning. Vad som skrämmer och oroar mej är hur läsarna kan tänkas värdera det som Goldman respetive Swärd säger. Flera gånger förekommer rena sakfel eller påståenden som är dåligt underbyggda och där det finns en någorlunda konsensus om en annan uppfattning. Angående Lasse Swärds förbrukning verkar något inte stå riktigt rätt till. Jag kör då och då just V50 1.8F i tjänsten. Senast i tisdags och då visade färddatorn 0,98 l/mil efter avslutad resa (motorväg+dubbdäck). Nu kan jag inte säkert veta vad den bilen var tankad med, men i några fall när jag tankat själv så har bilarna legat under 1l E85/mil. Med seriös ecodriving går V50 att köra landsväg under 0,9 l E85/mil.

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-04        #4999
Jag ser en repris av det här Plus-programmet nu. Allvarliga herrar... Mattias Goldmann från Gröna Bilister och Lasse Swärd från DN. De har rätt i det mesta, Mattias Goldman inleder till och med att vi inte kan åka bil i samma omfattning som hittills, det var mer än Lasse ville säga. Lasse hade dessutom en lite konstig låsning vid förbrukning per mil. Diesel drar lite=bra, och E85 drar mycket=dåligt. Är inte det att fokusera på fel nyckeltal? Lasse hävdade att dieseln ger mindre växthusgasutsläpp än E85-bilen, och Mattias Goldmann att E85-bilen, med den etanol som används i Sverige, halverar växthusgasutsläppen jämfört med en bensinbil. Båda är överens om att energieffektivitet och biogas är bra grejer.

Logga in för att svara


Produkter

Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik